Rayman Legends Recenze Rayman Legends

Rayman Legends

26. 8. 2013 22:28 2

Rayman, který se poprvé objevil v ultra-tuhé DOSové hopsačce v devadesátých letech, se po několika výborných hrách ze své série vytratil, aby pustil na scénu šílené králičí Rabbidy a jejich kolekce miniher. Přes pět let to vypadalo, že se Rayman už nikdy neukáže, nedávno však nastoupil zpět v nejlepší formě hrou Rayman Origins, jenž se vrátila ke kořenům původní série pohádkových plošinovek. Z dosud vydaných her si vzala to nejlepší - sympatické postavy, nápadité prostředí a výbornou hratelnost. K tomu přidala možnost hry až čtyř hráčů a gradující obtížnost, která udělala z druhé poloviny hry zkoušku pevných nervů.

Nyní přichází Rayman Legends, pokračování Origins, které s sebou mimo jiné přináší vylepšenou grafiku, přes 120 úrovní a možnost hrát (resp. soupeřit) s přáteli online a stejně jako posledně, i tentokrát si Raymana užijete nejlépe s kamarády na pohovce a na pořádně velké televizi.

JAKO Z POHÁDKOVÉ KNÍŽKY

Na první pohled vás nejspíše upoutá výtvarná podoba hry. Pokud bychom popsali Origins jako kreslené, Legends jsou přímo malované. Jemné stíny a tlumené barvy dávají pocit, že sledujete rozpohybovaný obraz… a vlastně tomu tak je. Jednotlivé úrovně jsou prezentovány jako malby, do kterých se dostaly ztělesněné zlé sny Bubble Dreamera, který sněním tvoří krajiny a postavy Raymanova světa. Pět zlých kouzelníků do obrazů uneslo na 700 Teensíků, modrých magických pidižvíků, a je tak na Raymanovi a jeho kamarádech, aby Teensíky zachránili a sjednali pořádek tak, jak to nejlépe umí - pořádnou ránou padouchům do nosu. Kromě Raymana, Globoxe a všemožných Teensíků se poprvé mezi hratelnými postavami představuje tvrdá holka Barbara a bezpočet jejích kamarádek/reskinů, stejně jako v minulé hře ale i tady v praxi nezáleží, za koho hrajete, neboť všichni umějí to samé.

Rayman Legends

Pryč je postupné odemykání dovedností; parta hrdinů umí všechno od začátku, a tak nic nebrání tomu, abychom plavali, plachtili, běhali po stěnách a stropech už v prvních úrovní. Je trochu škoda, že prakticky nedochází k žádnému posunu dovedností a celou hru hrajete to samé, nudit se však rozhodně nebudete. Nápaditý a skutečně zábavný design úrovní vás každou chvíli něčím překvapí, ať už prostředím nebo změnou herního stylu. Tu mydlíte přerostlé žáby v bažině, tu lítáte vzduchem mezi kusy hradu za kruté bouřky, tu se prokousáváte dorůstajícím dortem v mexické kuchyni zakletí do kachní podoby… Fantazii zkrátka pustil Ubisoft otěže a hra utíká v ideálním tempu, koneckonců tak, jako v Origins.

Jednou ze změn je přítomnost Murphyho, zeleného víláka, který vám bude čas od času pomáhat. Stisknutím tlačítka vám přisune ostrůvek pod nohy, jindy zaštítí před ohnivým deštěm, jindy polechtá obrněné nepřátele a ti smíchy odhalí své slabé místo, jeho pohyb ale ovládat nebudete. Murphy se pohybuje po obrazovce sám od sebe a inteligentně se staví k místům, kde je ho možné použít. Kterýkoliv hráč pak může pomocníka aktivovat, čímž mohou vznikat i komické situace, kdy si hráči nechtích kradou plošinku pod nohami. Dále fanoušky Origins nejspíše zamrzí, že ve hře nejsou těžké hony za truhlou. Místo nich je na konci každého světa hudební úroveň, ve které také musíte se svoji postavou stále utíkat, ale tentokrát skáčete a boucháte potvory do rytmu povedené písničky (Eye of the Tiger z Rockyho je naše oblíbená!). Tyhle úrovně slouží také jako odměna za dobře odvedenou práci na obřích bossech, kteří jim předchází, a určitě se budete k hudebním běhům rádi vracet.

Rayman Legends

ZÁBAVA NA DLOUHÉ VEČERY

Ostatně vývojáři se chlubí, že levelů je ve hře přes 120, ale to není úplně celá pravda. Zbrusu nových levelů je v porovnání s Origins jen kolem 40! Během hry se ale u téměř každé z nových úrovní otevře její druhá, “Invaded” verze, kdy do obrazu vniknou potvory z jiných světů a vy pozměněnou úrovní musíte na jeden pokus proběhnout a zachránit chycené Teensíky v určitém časovém limitu. To bychom měli tedy dalších 40 úrovní. Poslední čtyřicítku dělají vybrané úrovně z Origins, které v novém malovaném kabátku vypadají fantasticky, avšak je třeba je během hry nejprve odemknout.

"Nápaditý design úrovní vás každou chvíli něčím překvapí, ať už prostředím nebo změnou herního stylu."

Bohužel právě levely z Origins dokazují, jak minulý díl vyžadoval preciznější kontrolu hráčova panduláka a opravdu ho vybičoval k lepším výkonům, což Legends trochu chybí. Dohrát úroveň v Legends většinou není obtížné; dohrát ji na 100% už bude potřebovat trochu píle, ale pro hardcorové plošinkáře ani to nebude dostatečná challenge. Naštěstí pro ně si vývojáři nachystali již zmiňované Invaded úrovně se zákeřných temným Raymanem, které opravdu prověří hbitost jejich prstů. Ale ani začátečníci by neměli mít obavy, neboť postupné gradování obtížnosti dokáže každého hráče vytrénovat (ne bičem, ale spíš vedením za ručičku), a ti budou časem s přehledem zvládat i složitější běhací pasáže.

VE DVOU SE TO LÉPE TÁHNE

Legends také klade větší důraz na hru více hráčů. Na jedné konzoli mohou hrát až 4 najednou, ale čím více lidí hraje, tím větší chaos se na obrazovce děje a často se stane, že nikdo neví, kdo jakou postavu vlastně ovládá. Hru lze samozřejmě hrát v jednom hráči, ale ze zkušenosti můžeme říct, že ve dvou je to prostě ideální. Kromě kooperativního průchodu úrovněmi nabízí Legends onlinový mód, ve kterém můžou hráči závodit až se třemi přáteli, a minihru Kung Foot spojující fotbal a bláznivou mlátičku. O prodloužení životnosti by se měl také postarat sběratelský prvek ve hře, kdy úspěšné proběhnutí úrovní hráči zajistí stírací kartu, ve které se může skrývat bonus ve formě bodů, úrovně z Origins nebo příšerek, které pak denně vyprodukují body a podporují tak návrat ke hře. Karty jsou však trochu krkolomné řešení postupného odemykání dalšího obsahu - setření karty trvá zhruba 5 sekund a pokud se jich nashromáždí více, je třeba věnovat nějaký ten čas nudnému šmejdění kurzorem po obrazovce, aby se výhra na kartě ukázala. Narušuje to jinak rychlé tempo hry, která se snaží hráče udržet ve střehu třeba i tím, že na loadingové obrazovce úrovní přidává možnost získání extra života.

Celkově je Rayman Legends jednou z nejlepších her pro jednoho i více lidí, ke které si může sednout jak protřelý gamer, tak i sváteční hráč. Snadné principy si osvojí každý a hra své hráče vede k lepším výkonům. V porovnání s Origins však ve hře nedošlo k více znatelnému posunu a Legends tak trochu působí jako Origins 2.0, tím spíš že obsahuje vybrané úrovně z předchozí hry. Výborný level design (a místy až geniální, např. podmořská základna, labyrint z čtvercových místností, vertikální běh po propadající se věži) bohužel nezabrání dojmu, že většinu prvků jsme již viděli minule.

Rayman Legends
Nintendo 3DS 3DS
Wii U Wii U
PlayStation Vita Vita

Rayman Legends pokračuje ve vyšlapané cestě svého předchůdce a nové úrovně a nový vzhled mu dávají nezaměnitelný punc. Téměř dokonalému titulu však chybí větší dávka invence a posun. Kdo nehrál Rayman Origins, nechť k hodnocení přidá ještě jedničku.