Ratchet & Clank: Nexus Recenze Ratchet & Clank: Nexus

Ratchet & Clank: Nexus

22. 1. 2014 23:33 9

Akční plošinovky s Lombaxem Ratchetem a jeho robotickým kamarádem Clankem patří mezi jedny z ikonických exkluzivit pro konzole od Sony. Pod velením studia Insomniac Games vzniklo přes deset dílů, ve kterých ušatý vesmírný opravář s pravidelností zachraňuje svět tu před šíleným vědcem, tu před megalomanským planetárním císařem, vždy však s arzenálem ujetých zbraní a břitkým humorem, jež se hráčům po celém světe zapsaly do paměti.

Když před sedmi lety na PlayStation 3 odstartovala “Future” série, která se zaměřila na Ratchetův původ a osud ostatních Lombaxů, málokdo očekával příběhové zvraty a odhalení, které na nás Tools of Destruction, A Quest for Booty a A Crack in Time přichystaly. Ukončení série přichází až nyní s čtvrtým dílem, který pátrání po Ratchetově minulosti završuje na pozadí honby za zastavením invaze příšer z jiné dimenze.

HON NA ČARODĚJNICI

Příběh sleduje Ratcheta a Clanka, kterak se snaží chytit uprchlou vesmírnou čarodějnici Vendru a jejího bratra Neftina než se jí podaří otevřít interdimenzionální průchod pro strašivého Mr. Eye, zlověstnou příšeru s jedním obřím okem, který k Vendře promlouvá. Cesta dvojici hrdinů vede přes čtyři planety, na kterých potkají nové postavy i staré známé, mezi kterými fanoušci série poznají kapitána Quarka, Talwyn Apogee nebo dvojici robotů Cronka a Zephyra a na chvíli se objeví i Plumber.

Ratchet & Clank: Nexus

Navštívené planety se jedna od druhé liší a nabízejí v rámci žánru poměrně rozdílné typy hratelnosti, takže průchod hrou je stále zábavný a působí čerstvě. Zatímco na první planetě přeskakujete propadávající se plošinky a mezi propastmi cestujete v antigravitačních proudech, o planetu dále využijete jetpackem umožněnou volnost pohybu v rozsáhlém prostoru, jinde zase s pomocí Ratchetových hoverboots, tryskově poháněných bot známých z dřívějších dílů, budete klouzat po rozlehlých úrovních a přeskakovat mezi ostrůvky v bažinách. Zkrátka, hra příjemně utíká a prakticky je stále co dělat. Jednotlivé planety v podstatě kombinují částečnou otevřenost prostoru a předem dané koridory, kterými je třeba projít, ale do otevřeného světa má Nexus daleko. Úrovně jsou propletené, občas se dají najít nepovinné části, vedlejší větve, ve kterých se skrývají nepřátelé a extra odměny, někam se lze dostat jen až s pokročilým vybavením, ale nakonec k cíli úrovně vede jen jedna cesta, na které, i přes vítané odbočky, nelze zabloudit.

UP YOUR ARSENAL

Nebyl by to Ratchet & Clank, kdyby porce skákání po plošinkách nebyla vyvážena minimálně stejnou porcí přestřelek a soubojů s různými nepřáteli. V honbě za Vendrou narazíte na různé nepřátele - lokální dravou faunu, potvory z cizí dimenze a Neftinem najaté žoldáky Thugs-4-Less.

Ve střetech s padouchy vám pomůže široký arzenál zbraní, ve kterém zpočátku naleznete pouze základní Omniblaster a granátovou rukavici, ale časem ho rozšíříte o kvantovou brokovnici, plasmovou ostřelovačku a několik šíleností, které se staly značkou série. Nexus představuje Nightmare Box, ze které vyskočí na nepřátele strašidlo, ghúl nebo třeba zubatý klaun, vyděsí je a upoutá jejich pozornost, abyste vy měli dostatek času padouchy mezitím postřílet. Také dostanete zbraň, co vypustí ochočenou příšeru Netherbeast z cizí dimenze, která se objeví u nepřítele, rafne ho a zase zmizí nebo například Winterizer, který nepřátele promění ve sněhuláky, ze kterých po rozseknutí vypadnou dárečky obsahující munici a šroubky.

Ty ostatně fungují ve hře jako měna a je možné za ně u obchodních konzolí nakupovat nové zbraně, lepší brnění nebo doplňovat munici. Zbraně lze také vylepšovat za sesbírané raritarium, modrý minerál, který se většinou skrývá ve špatně dostupných lokacích. Upgradované zbraně dostávají vyšší účinnost a nové vlastnosti.

Například dostanete Omniblaster i do druhé ruky, zmíněné strašidlo v Nightmare Box může samo po nepřátelích střílet, kvatnová brokovnice nepřátele na moment zamrazí v čase, robotický asistent Mr. Zurkon přivolá na do boje na pomoc svého syna a manželku, atd. Zbraní je ve hře přes dvanáct druhů, většinu si můžete koupit, ale některé je třeba odemknout splněním vedlejšího úkolu.

Nexus je složen ze spousty zábavných částí ve velice kompaktním celku, že při závěrečných titulcích je hráči líto, že hru vlastně již dohrál.

Kromě přímého průchodu hrou a případnému navracení do prolezlých lokací za účelem dosažení míst, kam byste bez potřebného vybavení nemohli, se na jedné planetě nachází Destructapalooza, koloseum, ve kterém se můžete (a v jeden moment i musíte) zúčastnit několikakolového klání o výhry. Za poražení nepřátel v časovém limitu, přežití tří minut v aréně smrti nebo poražení daného bosse získáte tisíce šroubků či nové vybavení.

ZAZVONIL ZVONEC A NÁHLE JE KONEC

Bohužel Destructapalooza hraje ve hře mnohem menší roli než by se takhle krátkému titulu slušelo. R&C: Nexus končí zhruba po šesti hodinách a je škoda, že lidi z Insomniac třeba právě napínavé souboje v koloseu nepromněnili v herní mód, protože hra sama o sobě všechny potřebné prvky v sobě má: vysoký počet všemožných nepřátel, povinné i nepovinné bossíky, různorodé prostředí a zbraně pro každou situaci.

Nexus je složen ze spousty zábavných částí ve velice kompaktním celku, že při závěrečných titulcích je hráči líto, že hru vlastně již dohrál. Žádný ze střípků hratelnosti není nadužívaný; možná při zpětném pohledu by občas neškodilo si s nějakým konceptem více pohrát. Propagovaný pohyb v nulové gravitaci pomocí elektromagnetických podrážek a plošinek v různých rovinách se objeví pouze na několika místech a hráč si ho tak téměř neužije. Stejně jako utíkání před stoupající hladinou vody v kanalizaci skrze rotující větráky je výjimečně adrenalinová zkouška hbitých prstů a precizní navigace, která se ve hře již neopakuje. Na druhou stranu, Clankovy výlety do fialové dimenze, ve kterých řeší logické hádanky v 2D, jsou dávkovány tak akorát a neomrzí.

Když se Ratchet s Clankem dostanou ke konci hry do Intergalaktického muzea historie, je jim robotickým průvodcem u jistých expozic shrnuta nedávná historie galaxie, tak jak ji známe z předchozích titulů a dopovězeny osudy padouchů jako Stuart Zurgo nebo kapitán Slag. Stejným uzavírajícím dojmem působí i konec samotný - bez cliffhangeru. Insomniac se s Ratchetem a Clankem neloučí navždy, ale příběh, který vyprávěli na PlayStation 3 byl uzavřen. Jako návrat k původnímu konceptu, tedy singleplayerové akční plošinovce s příběhem, předpovídá Nexus sérii skvělou budoucnost na nové konzoli, leč doufejme, že příští díl bude delší, neboť takto hra spíše než plnohodnotný díl přípomíná stahovatelnou bokovku.

Ratchet & Clank: Nexus

Skvělé dobrodružství vesmírného lišáka a jeho robotického kamaráda překypuje zábavnou akcí, která se kvůli krátké herní době nestihne opakovat. Fanoušci série nebudou nejnovějším dílem zklamáni.