Ratchet & Clank: A Crack in Time Recenze Ratchet & Clank: A Crack in Time

Ratchet & Clank: A Crack in Time

Jiří Pavlovský

Jiří Pavlovský

26. 10. 2009 23:30 9
Reklama

Nový přírůstek do série Ratchet a Clank by byl parádní, i kdyby tvůrci jen kopírovali minulé díly. Což taky z větší části dělají... ale ne úplně. Dobrá plošinovka je jako tác s jednohubkama. Ochutnáte jednu, pak druhou, řeknete si, jak asi chutná ta třetí, tu čtvrtou zkusíte taky... a když už jste se prstem dotkli páté, tak ji taky sníte... a je přece škoda nechat tu ležet poloprázdný tác, takže sníte i ten zbytek... a teprve pak si všimnete, že na druhém tácu je něco, co jste ještě neochutnali... a než se nadějete, vážíte dva metráky a musí kvůli vám vybourávat dveře.

Stejně lákavé, chutné a různorodé je to, co vám servíruje Ratchet a Clank. Jednotlivé mise jsou pestřejší než klaunský kostým a žádná z nich není tak dlouhá, aby vás začala nudit. Hra vás pořád překvapuje, stále vám nabízí něco nového, neustále se něco děje, takže vás zvědavost žene dál a dál a nejenže vám dělá problém s hraním přestat, ale chvílemi je problém dokopat se i k návštěvě toalety (proto taky lidé, co to myslí s hraním vážně, hrají zásedně v důchodcovských plenách).

Ratchet. Clank.

Pokud jste sledovali události posledních dílů, tak víte, že Ratchet a Clank už nejsou tým. Clank je zajatý na jiné planetě a Ratchet ho hledá. Což znamená, že místo dvojhrdiny jsou tu dva hrdinové, každý s vlastní linií. Je to samozřejmě škoda, že si tyhle dva moc neužijeme jako tým, ale i každý zvlášť fungují bezchybně.

Ratchet zůstává skoro bez změny. Pořád létá z planety na planetu, mlátí roboty francouzákem a u místních šmelinářů kupuje podivné, ovšem velmi ničivé zbraně. Od klasických, jako jsou laserové pistole a granáty, až po ty nejúchylnější, jako třeba ta, které v redakci přezdíváme Krkátor. Jinak Ratchet zvládne všechno to, co v minulých hrách. Dokáže díky svým magnetickým křuskám chodit i hlavou dolů, klouzat se po tyčích, občas pootočit s nějakým šroubem nebo se zhoupnout nad propastí jako Indiana Jones. Do výbavy mu tentokrát ještě přibyly raketové boty, což je opravdu lahůdka. Ratchet se tedy zase tak moc nezměnil, to spíš svět kolem něj. Dochází totiž k poruchám v čase a některá místa se zacyklila do věčného opakování. To v praxi znamená, že skáčete po stále se rozpadajících a znovu se sestavujících plošinách – což je ale v podstatě jen nápaditější náhražka za vysouvající se a jezdící můstky.

Zásadnější změna nastane, když vyrazíte do vesmíru. Zatímco předtím byl vesmír jen maskovaná loadovací sekvence (občas s možností střelby) teď už máte volnost a můžete si dělat, co chcete. Uprostřed nicoty se pohybují kosmické lodě, jejichž podivní obyvatelé vám házejí na hrb různé úkoly (obvykle ve stylu „sestřelit tolik a tolik asteroidů, tolik a tolik nepřátelských lodí“), jsou tu i mikroplanetky, na kterých můžete lovit Zoni (kteří vám pak budou vylepšovat dopravní prostředek), obchodní stanice a samozřejmě velké planety, na které zamíříte, když se odhodláte pohnout s dějem. Je to zpestření, to ano, ale přijde mi, že tahla hra na volnost brzdí tempo hry. Na druhou stranu vám dává možnost navštěvovat pidiplanetky, takže sem s tím!

Roboti už jdou

I když většinu času budete hrát za Ratcheta, tak právě Clank je ten, který přichází s největšími změnami a nejlepšími nápady. Už je akčnější, než byl v minulých hrách, kde v podstatě dokázal jen chodit a přivolávat robotické kámoše. Teď už zvládne i boj. A nejen to. Má ve svém robotickém rukávu schovaných pár pěkných triků. Nejenže Clank umí mlátit své protivníky holí, ale dokáže vrhat časové bomby. Ne, nepřepsali jsme se - nikoliv časované, ale časové. Hodíte jednu před sebe a protivníci se změní v utahané šneky. Pro boj se to šikne, ovšem pro pohyb vpřed je to naprosto nezbytné. Občas totiž musíte zastavit zběsile rotující válce, aby se po nich mohlo přejít.

S časem si vyhrajete i jinak. Zatímco Ratchet dostává šroubky za rozbíjení předmětů, tak Clank se pouští už do rozbitých věcí a každým úderem své časové zbraně je posouvá zpátky v čase, až do doby, kdy byly ještě komplet. V podstatě to má stejný účel jako u Ratcheta, ale je to hezké. Ovšem hlavní a nejzásadnější novinkou je to, že když nemá kámoše Ratcheta, musí Clank spolupracovat sám se sebou. V nejjednoduším provedení to vypadá tak, že doběhne k spínači, stoupne si na něj, vrátí se zpátky v čase a zatímco jeho první já běží ke spínači a hrdě se na něm rozkročí, druhé já vybíhá otevřenými dveřmi pryč. Tohle je samozřejmě čím dál složitější a v pozdějších misích už to bude vypadat jako na rodinném srazu. Všude samí Clankové. Takže pokud si u Ratcheta budete namáhat především prsty, tak u Clanka chvílemi i mozek. Což se vážně cení.

Krása vesmírná

Ratchet and Clank: A Crack in Time je pořád starý a dobrý Ratchet a Clank. Jen hru autoři trochu hadříkem přeleštili, seřídili motor a doplnili několik nových ornamentů. Jinak je vše při starém. Zůstává stejný humor a hratelnost. Zůstávají pestré světy a ujeté zbraně (které se používáním vylepšují). Zůstávají hrdinoví i staří známí, včetně superhrdinského founi Kapitána Qwarka a padoušského doktora Nefaria. Všechno je při starém, jen grafika je zase o něco dokonalejší a úžasnější, animace postav zase o chlup perfektnější, svět o něco větší a pohyb v něm volnější. Máte tu spoustu roztomilých pidiplanetek plných tuhých protivníků a hádanek, zábavné návody jak používat tu kterou zbraň, nové kvéry a udělátka, a... prostě je to paráda.

Ratchet & Clank: A Crack in Time
PlayStation PlayStation 3

Verdikt

Jednoznačně nejlepší plošinovka, která je na trhu k mání. Skvělá hravá grafika, dynamická akce, spousta skákání, střílení, létání a jiných zábav – a k tomu humor a sympatické postavy. A tentokrát i hrátky s časem.

Co se nám líbí a nelíbí?

Osvědčený model zahalený do vylepšené grafiky a ozdobený novými nápady, zbraněmi a hračkami. Volnější lety vesmírem, hrátky s časem, raketové boty, extraničivé zbraně a stejně příjemné a pohodové ovládání jako v minulých dílech
Jediné, co bychom mohli označit za vadu na kráse, je, že hra nepřináší mnoho nového, je to v podstatě vypulírovaná verze minulých dílů. Takže pokud vás RaC nechytli (zamyslete se nad sebou), tak vás nezaujme ani tenhle díl
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama