Ratatouille Recenze Ratatouille

Ratatouille

Petr Kadlec

Petr Kadlec

7. 7. 2007 22:00 3

Ratatouille je nejnovější počin mágů animovaného filmu ze studia Pixar, které oživilo žánr kreslených filmů. A jak už bývá zvykem, každý takový kousek je doprovázen hrou. Příběh sleduje krysu jménem Rémy, která je opravdovým gurmánem. Miluje jídlo a pro vybrané lahůdky neváhá riskovat svůj kožich. Ale nebaví ho jen vykrádat spíže a už vůbec nechce trávit čas vybíráním zbytků z popelnic, jak to dělá jeho otec a bratr. Nesmírně rád vaří a sní o tom stát se šéfkuchařem. Jenže krysu v kuchyni nikdo rád nevidí, takže cesta za vysněným povoláním bude opravdu trnitá.

Vše pro kolonii

Ono být krysa není vůbec jednoduché. Kanalizace skrývá všemožné nástrahy, o život vám usilují uvřískané kočky, a především lidé, kteří líčí záludné pasti s chutným sýrem uprostřed a sypou jed kolem vašich doupat. Sotva si oddechnete od nepřetržitého boje o holé přežití, hned po vás něco chce krysí klan. A protože rodinu si nevybíráte, nemůžete odmítnout ani její žádost o pomoc. Ta je většinou spojena s kradením jídla, a protože nakrmit tolik hladových krků dá práci, času na kuchtění příliš nezbývá. Nicméně Rémy je chytrý a obratný hlodavec, dokáže proto vše zvládnout naráz a ještě užít legraci. Také díky promyšleným plánům krádeží, při nichž se krysí mazanost kloubí s vynalézavostí MacGyvera, jde vše jako na drátkách. Ale budeme se bavit i my?

S pravdou ven

Ratatouille je ukázkový příklad titulu sešitého horkou jehlou. Vůbec proto nepřekvapí, že jde o velmi špatnou hru s plytkým obsahem. Hned při spuštění úvodní tréninkové části je jasné, kde je největší kámen úrazu. Ovládání krysího kamaráda totiž není vůbec přátelské a o přesnosti hovořit také nelze. Pokud jste šťastnými majiteli gamepadu, dá se tento neduh alespoň trochu napravit. Nicméně o pohodlí se stále mluvit nedá. Ruku v ruce s tím jde naprosto stupidní kamera, která dokáže dění na monitoru zabírat z nejneuvěřitelnějších úhlů. Což je vzhledem k faktu, že se jedná o trojrozměrnou plošinovku, velice vážný handicap. Muka, která kvůli tomu hráč zažije, jsou nevýslovná, a radost ze hry se ani nestihne dostavit.

Sýrový kolotoč

Ratatouille
Náplň hry je velice chudá a zanedlouho přijdete na to, že děláte stále totéž, jen v jiném prostředí. Hopsací části vždy vyústí v sérii miniher, ve kterých jde pouze o mačkání příslušných kláves ve správném pořadí, popřípadě v určený čas. Nejde o nic převratného, ale to by se dalo odpustit, pokud by to bylo alespoň trochu zábavné. Počet všech puzzlů se navíc dá spočítat na prstech jedné ruky a autoři je bezostyšně cyklují celou hru v nezměněné podobě. Po nezbytných minihrách následuje útěk. Rémy musí uniknout rozzuřenému kuchaři skrze bludiště nejrůznějších překážek. To by nebylo nic těžkého, pokud by se kamera vždy nezafixovala před obličejem tohoto roztomilého tvora. Hráč je nucen běžet poslepu, což při prvních pokusech vždy končí animací lapeného hlodavce a novým načtením pozice. Je to velice frustrující a tváří v tvář faktu, že je hra určena dětem, neskutečně hloupé. Po několika neúspěšných pokusech dítko hru znuděně odloží a nikdy se k ní nevrátí. Nicméně pokud hráč vše zdárně dokončí, celý proces se opakuje. Hopsání – minihry – útěk. Opravdu příšerný koloběh.

Závěrem snad jen...

Pokud jde o technické zpracování, vše odpovídá šedému podprůměru her podle filmů. Grafický kabát působí zašle, barvy jsou nevýrazné a modely postav ničím nezaujmou. To asi nejvíce zklame příznivce kreslené předlohy, kterým se líbilo především její vizuální ztvárnění. Na druhou stranu nejsou kladeny krvavé hardwarové nároky na to, aby hra vůbec běžela. Stačí běžný stroj a veškerá nastavení můžete vytáhnout na maximum. Po zvukové stránce hra ničím nepřekvapí, ale také neurazí. Hudební motivy rychle přejdou na pozadí a prakticky si jich po celou dobu hraní ani nevšimnete.

Kolem a kolem, Ratatouille je mizernou reklamou na animovanou hitovku letošního léta. Design misí je jednotvárný, herní doba mizivá, úkoly se často opakují a kvůli obtížnosti, způsobené nepřívětivým ovládáním a špatnou kamerou, není jasné, pro koho je hra určena. Dětskou část herní veřejnosti odradí a dospělou nenaláká.

Ratatouille
Nintendo GameBoy Advance
Nintendo GameCube GameCube