Raji: An Ancient Epic Recenze Raji: An Ancient Epic

Raji: An Ancient Epic

23. 11. 2020 14:40 5

Takhle z hlavy mě vážně nenapadá, co bych hrál z Indie. Tedy ne z „indie“ – nezávislých – her, ale co bych hrál z druhé nejlidnatější země ležící v jižním cípu Asie. Možná jste nad tím nikdy nepřemýšleli, ale zatímco o Číně a tamních hrách píšeme naprosto běžně, Indie má stejný potenciál, jen jej na rozdíl od filmové bollywoodské produkce nijak neproměňuje. Jen pro představu, dosud největší službu povědomí o tamním herním průmyslu udělalo Assassin’s Creed Chronicles: India, popularita PUBG Mobile, nejroztodivnější ztvárnění indického Silicon Valley, města Bengalúr (Bangalore), a pak v našich končinách zmíněná slovní hříčka z úvodu textu. Nic víc. V tomto smyslu jsem se na Raji: An Ancient Epic těšil dvojnásob. Na první pohled mě zaujala hra samotná, z druhé strany jde o možnost, jak si zabodnout další pomyslnou vlaječku na virtuální mapu států, ze kterých pochází alespoň jedna hra, kterou jsem kdy hrál.

JINÝ KRAJ, JINÝ MRAV

Na původu mi obvykle nezáleží, troufám si tvrdit, že mě dokáže zaujmout produkt z jakéhokoliv koutu světa. Kdyby byla Raji špatná hra, jen kvůli tomu, odkud pochází, bych ji nehrál. Už na první pohled je ale zřejmé, že jde o titul, který si svou šanci zaslouží. O zemi původu nemluvím prvoplánově – nejde jen čistě o mou osobní zpověď o rozšiřování kulturních obzorů, ale jde také o to, jak se tamní kultura podepisuje do hry samotné. Raji je plná barev, plná bájí, mýtů a božstev, která jsou nám ve střední Evropě poněkud vzdálená.

Kdybych měl Raji nějak popsat, asi by stačilo říct, že jde o výrazně povedenější a osobitější Assassin’s Creed Chronicles: India. Všechny tři díly Assassin’s Creed Chronicles se hrály stejně, vývojáři z Climax Studios jednoduše vzali stěžejní prvky série, od bílé kápě, skrytých čepelí až po parkour, a naroubovali je na 2,5D akční plošinovku viděnou povětšinou z boku. Raji tímto způsobem působí především v prvních minutách, vývojáři též sází na občasné souboje, šplhání, hopsání, logické hádanky a z boku viděný svět, na rozdíl od 2,5D pojetí se ale bavíme o netradičnějším 3D. Raji velice často střídá perspektivy, jednou běháte bohapustě zleva doprava, jindy se ale kamera přesune jinam, změní se celá perspektiva a objeví se před vámi diametrálně jiný výhled s nutností změnit své ovládání a orientovat se v trojrozměrném prostoru.

Pestrost hře nechybí, ale troufám si tvrdit, že to nebude to, co hráče zaujme nejvíc. An Ancient Epic totiž na jednu stranu působí relativně tradičně, na stranu druhou jej dotváří drobné detaily, které působí neobvykle orientálně. Může za to zasazení hry a její příběh. Ani ten sám o sobě na papíře nepůsobí nijak zvláštně, jedná se o další putování obyčejné dívky Raji za záchranou svého bratra Golu, dívka ale netuší, že je jen pěšákem na bitevním poli mezi démony a tamními bohy. Tato dvouvrstevnatost dává hře neobyčejnou tvář. Můžete o jejím příběhu smýšlet tak, že jen následuje stopy únosců, aby se znovu shledala s bratrem, můžete ale poslouchat i příběhy mocných bohů a jejich protivníků a dozvědět se leccos o hinduistickém panteonu.

ALENKA V ŘÍŠI DIVŮ

Prakticky celou cestu vás bude hlasem provázet Durga, manželka Šivy, známá coby ničitelka démonů. Právě ta si vás vybere jako vyvolenou k tomu, abyste nejen zachránili bratříčka Golu, ale též vymýtili zlo, které přišlo na tuto zem spolu s jeho únoscem Mahabalasurou. Jakkoliv vám jde v první řadě o bratra, objevují se čím dál tím zajímavější otázky: Kdo jsou démoni, kteří povraždili každého až na hlavní dvojici? Proč Golua Mahabalasura unesl? A co od něj vlastně chce? Odpovědi zjišťujete postupně, zjišťuje je Raji samotná, ale příběh posouvá jak Durga, tak i další, se kterými se nějakým způsobem potkáte. Durga není jediná, která chce zlo vymýtit, záhy se k ní přidá například i Višnu, další z dobře známých indických bohů, kteří mají v této kultuře nezastupitelné místo. A i díky nim je pouhá tanečnice schopná čelit nástrahám, které jí přijdou do cesty.

Když na tím zpětně přemýšlím, Raji má poměrně neokoukanou škálu možností, která se nepříliš snadno popisuje. Neméně důležité však také je, že i přes určitou popsanou rozmanitost jsou souboje poněkud sterilní a prakticky pokaždé stejné.

Jak už zaznělo v úvodu, ve hře se bude jednak hodně skákat a také poměrně hodně bojovat. Souboje nejsou vyloženě špatné, ale rozhodně nepatří mezi důvody, proč byste se měli o Raji zajímat. Soubojový systém přitom není nikterak primitivní; můžete sice nepřátele rubat mačkáním jednoho tlačítka, ale v kombinaci s dalšími získáte na bojišti způsoby, jak kontrolovat situaci. Kromě lehkého útoku existuje něco, co bych popsal jako „útok na blízko“, kterým uštědříte velké poškození nepřátelům ve vašem okolí. V případě jakéhosi božského kopí jej zabodnete po efektním saltu do země a v okolí zraníte protivníky, v případě luku se šípem pro změnu vystřelíte tři šípy na jednou směrem, kterým zamíříte. Vzhledem k obratnosti hlavní hrdinky ale můžete útoky kombinovat i s tím, pokud před nimi vylezete na stěnu (efekt se opět liší v závislosti na vaší výbavě), pokud se útokem obtočíte kolem stojícího sloupu, případně pokud si pomůžete nasbíráním speciální many, díky které můžete zaútočit speciálním útokem.

Když na tím zpětně přemýšlím, Raji má poměrně neokoukanou škálu možností, která se nepříliš snadno popisuje. Důležité nicméně je, že od svých přátel dostane do rukou hned několik zbraní, primárně již zmíněné božské kopí, ale později i luk a šípy, případně meč a štít, které využije v jiných momentech. Neméně důležité však také je, že i přes určitou popsanou rozmanitost jsou souboje poněkud sterilní a prakticky pokaždé stejné. Nedá se říct, že by nudily, jen je škoda, že nejsou dotažené k dokonalosti. Trochu pomáhá primitivní systém upgradů, díky němuž mohou nepřátelé dostat elektrický šok, aniž by od vás právě oni dostali jednu po tlamě, případně na ně může spadnout ohnivý meteorit z nebe, ale opět jde spíše o věci, které vypadají lépe na papíře než ve hře samotné.

HOLKA OD CIRKUSU

Kromě toho, že se Raji dokáže solidně ohánět zbraněmi, dokáže díky své taneční průpravě i solidně využívat svého okolí a dostat se i do míst, kam by jiný smrtelník jen těžko vyšplhal. Platforming je vytvořený na výbornou, jen vás asi ničím netradičním nepřekvapí. Budete běhat po stěnách, šplhat po sloupech, sklouzávat po závěsech, skákat po leknínech… V rámci hry působí výčet aktivit přirozeně a rychle člověku přejdou do krve. Jediné, na co si je potřeba dát pozor, je měnící se kamera. Ta je totiž statická, přizpůsobuje se sama dle situace, ale často tím mění perspektivu, takže je snadné špatně odhadnout, jak daleko vlastně musíte skočit, protože je kamera mnohem blíže než minule. Jde ale jen o něco, na co si člověk musí chvilinku zvykat.

Když ale ani parkour není tak speciální, v čem je Raji tak unikátní? V tom ostatním. V atmosféře, ve výpravě, v art designu. Absolutorium si vývojáři zaslouží například za loutnový soundtrack. Možná že není takový, abyste si jej poslouchali hodiny před spaním, a třeba vás i v určitých chvílích začne lehce otravovat, ale stoprocentně vás přenese tisíce kilometrů daleko a nabudí ve vás pocit, že hrajete jinou hru. Jednoduché, ale maximálně efektní i efektivní animace mají též své nezaměnitelné kouzlo. Wow efekt zažijete možná na začátku a opět si časem zvyknete, ale to nemění nic na tom, že má Raji svůj nezaměnitelný styl, který jste – dost možná – ještě nikde jinde neviděli.

I já bych si přál, aby se vývojáři nebáli a šli ještě dál. Aby vytvořili atypickou hru i v gameplay mechanismech, které ve výsledku možná sráží celkový zážitek níž, než bych si přál, ale přesto jsou přinejhorším průměrným doplňkem atypickému vyprávění a světu, který stojí za vaši pozornost. Některé výhledy vás uhranou, některé vás lehce zděsí svou jinakostí, to vše ale k Raji tak nějak patří. V záplavě stále stejných her působí tato jednohubka jinak, a i když ve výsledku stejně jako ostatní využívá osvědčených praktik, nabízí dostatek věcí okolo, aby si vás získala a vy ji tak dali alespoň šanci. Bohužel se ale ona "jinakost" špatně přenáší na papíře a je mnohem snazší si ji zažít. Můžete - minimálně na Steamu je k dipozici část hry k vyzkoušení zdarma.

Raji: An Ancient Epic

Snadno se nechám unést a občas mi stačí málo. Jinakost Raji je ale natolik silná, abych možná hře o bodík přilepšil, než kdybych jen počítal to, jak se hraje. K zážitku ale audiovizuální zpracování neodmyslitelně patří, a jde jen o to, zda vám sedne stejně jako mně.