Railway Empire Recenze Railway Empire

Railway Empire

19. 2. 2018 15:35 4

Mám čuch na hry, které kopírují nějaké úspěšné předchůdce a na tom samém konceptu se snaží vydělat. Takové hry vychází dennodenně, povětšinou s menším rozpočtem a snahou tak zvaně vyrejžovat co nejvíce peněz na úspěchu někoho a něčeho jiného, co je aktuální. Můj čich se ale dostatečně vytříbil na to, abych je dokázal odfiltrovat a soustředil se jen na ty, které by mě mohli zajímat. Především, ale ne jenom, se jedná o hry, které se snaží oživit již zašlé a zaprášené žánry, které frčely dříve a z nějakého (většinou mě absolutně neznámého) důvodu dnes už neletí. Herní průmysl se výrazně unifikoval, jednotlivé tituly se sobě podobají jako vejce vejci a pro netradiční věci pro relativně úzkou skupinu lidí není na trhu místo. Naší povinností je ale tyto skoro vyhynulé druhy chránit, především, pokud za to stojí. Přirozený výběr, tak nějak to Darwin určitě myslel. I tak by ale jistě rád viděl nějakou evoluci.

ODSUD POSUD

Vzít starý koncept a oprášit ho není špatné řešení. V jedné z mých předešlých recenzí jsem už podobné dilema kopírování řešil. Výhodou Shadow Tacticts (hry, která nemá s Railway Empire absolutně vůbec nic společného) ale bylo, že sbírala inspirace od veškerých vlastních předchůdců, aby je zabalila do něčeho nového a připojila několik vlastních nápadů. Railway Empire? Nic! Všechno už jsme někde viděli. Sám sebe se ale ptám, jak moc být kritický. Myslel jsem, ba jsem byl přímo bytostně přesvědčený, že kdyby se předloňské vánoční překvapení rozhodlo pomocí ctrl+c a ctrl+v zkopírovat Commandos, Desperados nebo jinou real-time taktickou hru a nepřineslo vůbec nic navíc, že bych byl výrazně kritičtější a zdrženlivější. Vlastně něco podobného jsem si myslel i když se mi do rukou dostalo Railway Empire a já hru poprvé spouštěl.

Slovy klasika, jen hlupák nemění své názory. I když je simulátor železničního magnáta identický jako hry, které jste před lety hráli, nebude to tak moc na škodu, jak si asi myslíte. Nebo jak jsem si myslel před několika dny já. Railway Empire je potřeba zasadit do časového kontextu, a vezmeme-li v úvahu, že tu s námi podobná hra nebyla více než deset let, anebo nestála za zapamatování, člověk bude chtě nechtě trochu smířlivější, i když v hloubi duše ví, že se studio Gaming Minds dopouští něčeho ne tak docela košer. Jeho členové mají tu výhodu, že už před lety existovaly hry, které vycizelovaly základní herní mechanismy k dokonalosti. Proč měnit něco, co funguje? Jenže jak už jsem poznamenal, to není to hlavní, s čím bych měl problém. Chybí mi něco navíc.

VÁŠ NÁKUPNÍ SEZNAM

Jelikož existuje slušná šance, že jste podobnou hru v minulosti hráli, asi víte, co od ní čekat. Protože se ale prodává za cenu všech podobných velkých AAA her, raději vám připomeneme, s čím můžete počítat. Není třeba chodit kolem horké kaše, tak si pojďme jen v rychlosti říct, co balíček jménem Railway Empire obsahuje:

Stavění kolejí

Stavba nádraží, překladišť

Propojování měst

Uspokojování jejich poptávky

Propojování průmyslu s městy

Export jejich nabídky

Plánování a vypravování vlaků

Výdělky za doručené zboží

Plánování jejich křížení, návěstidla

Najímání personálu pro větší efektivitu

Prioritazice nákladu

Bonusy za rychlou přepravu

Údržba vlaků

Technologický vývoj

Celá éra parních lokomotiv

Otravná konkurence v podobě AI

Kampaň, sandbox, scénáře

Mapa USA

Aukce (vylepšení/průmysl)

Obchodování s akciemi

Kupování podílů konkurentů

Kupování průmyslů pro větší výdělky

Vylepšování měst pro zvýšení atraktivity

Asi si dokážete udělat představu o tom, jak celé tohle spravujete a řídíte jako nový železniční magnát, který se rozhodl, že spojí obě pobřeží Spojených států. Není to zas tak složité. Jedná se vlastně o jednotlivé archetypy typické pro podobné hry, které v žádné nemohou chybět. Railway Empire není výjimkou, vše funguje přesně tak, jak to vidíte před očima a z tohoto hlediska nelze nic moc vytknout. Tedy vlastně lze, pokud toužíte po něčem komplexnějším, kde byste spojovali i vesničky prostřednictvím osobních vlaků, města prostřednictvím rychlíkům a ještě to plánovali tak, aby to sedělo na jízdním řádu, tak přesně tohle novinka samozřejmě nemá.

BEZ ŠPETKY CITU

Problém je, že ale nemá nic moc navíc. Základ je sám o sobě zábavný a vydrží poměrně dlouhé hodiny. Railway Empire není výzva, peníze se poměrně sypou a pokud nejste nešika, nic vám nehrozí. Ani úkoly, po nichž následuje konec hry, nejsou nijak šibeniční. Bankrot vůbec, snad jen pokud vsadíte na moc umělé inteligence, tak vaši nepřátelé mohou být až nepříjemně agresivní a mohou vás zruinovat tím, že vaši společnost zničí stejně, jako vy to jindy děláte jim. Koupí vás. Nicméně pokud někde něco vyčítat, tak na konto zmíněné konkurence. Ta má k dispozici několik obezliček, díky kterým je podstatně efektivnější než vy. Vy byste je mohli mít taktéž, ale upřímně, s nimi není hra moc zábavná. Před začátkem každé z map si můžete vybrat, zda se vaše vlaky mohou prolínat, nebo jestli by střet vyústil v kolizi. Samozřejmě je jednoduché vést všude jednu kolej a nechat na ní jezdit desítky vlaků, ale je to to, co po hře opravdu chcete? Ta možnost nicméně existuje, a je na vás, na jakou cestu se dáte vy.

Snažíte se relativně realisticky stavět výhybky, návěstidla, nádraží, překladiště, zkrátka cokoliv, co by vám pomohlo ulevit od přetížených kolejí, abyste vedle viděli jednu kolej, na níž křížem krážem přes sebe jezdí dvacet vlaků.

Vaše konkurence ale za každých okolností cesty vlaků neřeší. Určitým způsobem se chová jako malé dítě, které si chce jen postavit nádraží, natáhnout koleje a sledovat, jak se po nich hýbou vláčky, protože většího plánování není schopné. Nepochopitelně tak postaví větší nádraží, aby na něm stejně využívala jen jednu kolej. Nejde o to, jestli je efektivní co do výdělku, jako spíše o estetický dojem, který tímto krokem dostává trhliny. Snažíte se relativně realisticky stavět výhybky, návěstidla, nádraží, překladiště, zkrátka cokoliv, co by vám pomohlo ulevit od přetížených kolejí, abyste vedle viděli jednu kolej, na níž křížem krážem přes sebe jezdí dvacet vlaků.

U vašich konkurentů ještě minutku zůstaneme. Nejsem si úplně jistý, jestli se náhodou nejedná taktéž o prvek známý například ze série Sida Meiera, ale svým konkurentům můžete určitým způsobem škodit. Není to zrovna něco, čím byste se chtěli chlubit, ale funguje to. Problém je, že to samé mohlo Railroad Tycoon nebo poslední Railroads klidně nabízet, ale byl to tím pádem přesně takový ten prvek jen do počtu, aby se neřeklo. A pokud v Railway Empire debutuje, tak... je to taktéž jen přesně takový ten prvek do počtu, aby se neřeklo. Kdykoliv, kdy vám hra řekne, že v ní lze dělat něco navíc, nikdy to nebude něco, co by měnilo hru jako takovou a poté, co prvek využijete jednou, dvakrát, na něj možná nevědomky zapomenete.

ČO BOLÍ, TO PREBOLÍ

Pokud jsou ale věci navíc jen takové drobnůstky, které sotva stojí za řeč, logicky to musí znamenat, že hra nestojí za váš čas a za vaše peníze. Jenže, ona stojí. Pokud Railway Empire bude sledovat zkoumavým okem, vlastně zjistíte, že vše důvěrně znáte nebo že to není žádná revoluce, a mnohdy ani evoluce. Máte pravdu a já to vím. Ale čas (bohužel?) hraje významnou roli a při posuzování jej musíme brát v potaz. A nic takového jsme dlouhou dobu nehráli. To, co hra obsahuje a co dělá, dělá pěkně a kvalitně. A to stačí. Jestli je to nemorální a máte s kopírováním problém, Railway Empire asi nebude nic pro vás. Pokud máte pocit, že výpůjčka dvacet let starého konceptu není svatokrádež, do hry klidně investujte. Budete se totiž bavit.

A to i na konzoli s gamepadem v ruce.

Railway Empire
Linux Linux

Kvalitní řemeslně odvedená práce, jejíž největším problémem je absence inovací, které by stály za zmínku. Na druhou stranu ale nebylo budování vlastního železničního impéria nikdy tak hezké. A především tu dlouho nebylo vůbec.