Rail Simulator
Prostředí železnice fascinuje lidstvo už od doby svého vzniku během průmyslové revoluce, což hlavně u mužské části populace vydrželo prakticky dodnes. Vláček patří k jedné z neoblíbenějších hraček malých dětí, kterou posléze nahrazují sofistikovanější modely se spoustou realisticky vypadajících nádražních domů, kolejnicemi, přejezdy, tunely a detailními napodobeninami lokomotiv. Kdo někdy viděl takový pořádně velký model na vlastní oči, přesně ví, jaké kouzlo se v něm skrývá. Ovšem tento koníček patří do kategorie prostorově, časově i finančně velmi náročných a spoustu lidí zbytečně odradí. Alternativu přinesl až virtuální svět a jeho nekonečné možnosti, i přesto je titulů tohoto zaměření až proklatě málo.
Anglický diesel a německá elektrika
Druhým stavebním kamenem tohoto typu her jsou tratě, čímž se dostáváme k prvnímu zádrhelu. Již výběr v menu zaskočí svojí strohostí , když nabídne pouhé čtyři tratě. Trestuhodně málo, navíc tři leží v Anglii a jedna v Německu, přitom je v Evropě hromada zajímavějších lokalit. Důsledkem toho je i počet scénářů (mise s předem danými úkoly) menší než by bylo záhodno, tedy 15. Kladné body přičítám za volný scénář, v němž si jen tak jezdíte a můžete pouhým kliknutím přesedat ze soupravy do soupravy. Úkoly by se dalo označit za rozmanité. Přeprava nákladu, rozvoz vagónů, či speciál s fotbalovými fanoušky. Bohužel stejně rozmanitá je i zábavnost a délka, kde v některých případech dojedete za pár desítek minut, jindy se přehoupnete i před dvě hodiny.
Rozmanitost se prostředí sice upřít nedá a auta projíždějící po přilehlých silnicích svět oživují, ovšem i celkem úspěšně zabíjí, když vjedou na přejezdu přímo pod vlak a ono se nic nestane. Za úspěch také lze považovat přítomnost cestujících na nástupištích, kdy po příjezdu skutečně otevřete dveře a oni viditelně vystupují. Ale snad by nedalo tolik práce, aby nezmizeli dva metry od dveří. Sem tam se mi i stalo, že při příjezdu do stanice se někdo procházel po kolejích.
Fyzikální vtípek
S fyzikou je to taková úsměvná historka. Začíná zhruba tím, že hra podporuje přídavnou fyzikální kartu AGEIA PhysX, což by měla být alespoň minimální záruka kvalitního fyzikálního modelu. To, co je k viděni v Rail Simulatoru, je ale někde na úrovni freewarové produkce. Snad jediným místem kde funguje trošičku kvalitně, je při brzdění, kde je opravdu cítit jakou tonáž máte za zády a probrzďování stanic bude na denním pořádku. V dalších případech využívajících fyzikálního modelu jde o kiksy nejhrubšího zrna. Že vlak sedí na kolejích jako přibitý a nezhoupne se ani v zatáčkách, ještě překousnu, ale divadlo odehrávající se při vykolejení je nedůstojné. Celý vlak poskakuje vždy stejně nezávisle na rychlosti. A vykolejit jde opravdu lehce, stačí při přejezdu výhybky překročit rychlostní limit o jeden jediný kilometr a už skáčete.
Převládajícím pocitem z Rail Simulatoru je zklamání. Neobsahuje v podstatě nic nového pod sluncem a toho ostatního nejen že je málo, ale ještě vázne kvalita zpracování. Je samozřejmé že tomuto titulu pomůže komunita, která prostřednictvím přítomného editoru vykouzlí spoustu mnohem zajímavějších scénářů a hromadu lokomotiv a tratí, čímž hodnota stoupne. Za vaše nemalé peníze však dostanete titul plný chyb a nedodělků. Doporučujeme počkat nějakou dobu, než se objeví dostatečný počet přídavků a třeba i klesne cena.
Verdikt
Za hodně peněz málo vlaků. Hratelnost sráží hromada chyb, grafická stránka a směšná fyzika. Jako budget za tři stovky fajn, ale na áčkový titul neuspokojivé.