race-driver-grid
Race Driver: GRID Recenze Race Driver: GRID

Race Driver: GRID

sleepless.

sleepless.

18. 6. 2008 22:54 16

Někdy se pocit ze hry nedá vyjádřit jinak než pohledem a kdybych se nestyděl, nechal bych se při hraní GRIDu vyfotit a místo textu bych tu nechal jednu fotku. Z výrazu na tváři byste vyčetli víc, než budu kdy schopný vyjádřit slovy. Jako by mi GRID vrátil radost z virtuálního závodění, o níž jsem si ještě nedávno při hraní Gran Turismo 5 Prologue myslel, že je pořád se mnou, ale ve skutečnosti nebyla. Schovávala se kdesi za skříní a jen občas vykoukla. Přitom se Race Driver: GRID tváří jako standardně pěkná závodní hra, hybrid mezi arkádou a velmi benevolentní simulací, která se snaží hráče primárně obloudit širokou nabídkou závodních klání. A když o tom přemýšlím, možná právě tohle byl cíl vývojářů z Codemasters. Možná se úžasná atmosféra a všechen ten adrenalin vloudil do hry náhodou někde po cestě. Kdo ví, každopádně se koncept GRIDu nesnesl jen tak z nebe, ale jde o zjevnou evoluci hry Toca Race Driver z roku 2003, která tehdy přišla s příběhovou singleplayer kampaní a širokou nabídnou závodních dsiciplín.

GRID vás naštěstí ke sžívání s žádnou cizí hlavní postavou nenutí, každý z vás bude hlavní postava. Stejně tak na vás hra nehází žádné renderované soupeře a chytré manažery a jejich zákulisní čachry a podvůdky. Vše se točí okolo závodění, jak výjimečně pravdivě hovoří reklamní slogan hry, a postupu na osobním i týmovém žebříku slávy, reputace a s tím spojených financí. Výsledný dojem z gradující singleplayer kampaně je tedy epický i bez skutečného příběhu. Je to příběh hráče, který přijal výzvu a přes nástrahy zdánlivě komplexního herního systému porazil všechny své soupeře, čert vem fakt, že jsou virtuální.

Od patosu k faktům

GRID používá vyšperkovaný a přejmenovaný NEON engine z Colin McRae: DIRT zvaný nyní EGO, který sice nezvyšuje laťku v oblasti kvality modelů jednotlivých vozů, ale rozhodně zamířil výše co se interaktivity a modelu poškození týče. Jakýkoli střet se soupeřem, či okolím tratí vyvolá nějaký druh reakce, ať už to je ťukanec na blatníku, sešrotovaný nárazník, nebo destrukce přední nápravy znamenající automatické zpomalení děje, zrudnutí obrazovky jako ve střílečce a zdánlivý konec závodu. Říkám zdánlivý, protože vývojáři přišli s možností vrátit čas o pár sekund zpět, která plní stejnou roli jako v Prince of Persia hrách – aniž by nějak legalizovala chatování, tak zmírňuje frustraci z chybiček, které v závodních hrách znamenají často nevyhnutelnou nutnost restartovat celé klání. Platí to zejména o chybách a situacích, které jdou na vrub soupeřům, jejichž AI rozhodně není roboticky přesná a nezřídka vás navezou do pěkné skupinové bouračky. AI soupeři dělají poměrně uvěřitelné chyby a kiksy (neodhadnou zatáčku, podcení deštivý povrch), navíc vám nedají nic zadarmo a bojují, doráží, předjíždí, blokují až do samotného konce.

Race Driver: GRID
Oproti CMR: DIRT, Forza Motorsport 2 i GT5 Prologue je to velmi znatelné zlepšení, protože už nestačí ukořistit co nejdříve první pozici a pak ji chytrou jízdou udržovat. Musíte bojovat, sledovat situaci za vámi a hlavně se vystříhat chyb ve chvíli, kdy už jsou všechny kredity na vrácení času vyčerpány. Manipulace s časem je tedy použita velmi chytře a z pohledu běžného hráče, čili z mého pohledu, je to prvek obrovským způsobem zpříjemňující hraní. Jen díky němu jsem v řadě okamžiků nezahodil ovladač znechucený z chybujícího AI auta, jehož kamikadze styl měl stál jasné vítězství. No a hráči, kteří by se k použití něčeho podobného nikdy nesnížili a raději si nechají celý závod restartovat před samotným koncem, než by si pomohli převinutím času, ti budou za svoji chrabrost a hrdost náležitě odměněni. Do globálních statistik a žebříčků se totiž zapisují pouze časy zajeté bez použití časového fígle. Proto je logické, že na nejvyšší obtížnost, kterou si každý hráč tvrďák určitě nastaví hned od začátku, žádné vracení času neexistuje. Chcete to natvrdo, máte to mít.

Jako pytel cementu

Na začátek to nejdůležitější. Největší chybou jinak výborné záležitosti CMR: DIRT pro mě byla váha automobilů. Dokonce ani za volantem kamiónu jsem neměl pocit, že řídím skutečnou haldu plechu a železa. Všechny vozy připomínaly lepenkové modely, což se v GRIDu naštěstí změnilo. Konečně cítíte pod ovladačem skutečná auta ze skutečného plechu, poháněná skutečných motorem. Zkrátka jsem si úlevně oddychl už na startu prvního závodu. Jinak se jízdní model vozů liší závod od závodu nejenom podle auta, které použijete, respektive víceméně musíte použít (k tomu se dostanu za moment), ale hlavně podle disciplíny. Úplně jinak se řídí GT kára, silný Mustang, jehož motor by nejraději předběhl kola, formule nebo napůl rozšrotované vozítko pro Destruction Derby klání. A to ani nemluvím o vytuněných speciálech nutných pro japonské driftovací závody na městských okruzích, nebo z celé hry suverénně nejtěžší noční sjezdy a výjezdy v japonských horách. Na každou disciplínu si samozřejmě musíte zvyknout, přizpůsobit se specifickým pravidlům, ale pokaždé bude mít tohle martyrium smysl, pokaždé se vám trénink vyplatí a odrazí se na stále lepších výsledcích a rostoucím sebevědomí.

Race Driver: GRID
I v tom se vývojáři poučili z předchozího offroadového CMR: DIRT, kde byla nabídka disciplín stejně široká, ale například soutěže kamionů, nebo bugin byly zcela zjevně jenom do počtu. Na začátku bych tu samou úlohu přisoudil i smyk-only kláním japonské provenience, ale jak už jsem řekl, chvíle tréninku přinesla viditelně zlepšení a pak už to šlo jako po másle. Srdeční však zůstává dvanáctiminutový závod v Le Mans, kterého se může hráč ve své první sezóně zúčastnit pouze jako námezdní jezdec, aniž by při dobrém výsledku nějak zvýšil reputaci své rozjíždějící se stáje. V dalších sezónách, až si vydělá na dosti drahý speciální vůz, už bude hájit barvy vlastního týmu a čím vyšší to bude kategorie, tím těžší bude boj o vysněné první místo. Samozřejmě má na jízdu samotnou, ať už to je závod formulí, či silných amerických kár v ulicích San Francisca, vliv volba obtížnosti a vypnutí/zapnutí pomocníků. Pro zkušené závodníky, kteří tíhnout spíše k simulacím není jiná možnost než všechno vypnout. Naopak při zapnutí pomocníků pro brzdění a zatáčení si jízda pořád udržuje dramatický a dynamický pocit. Jinak řečeno nemáte pocit, že je vaše auto loutkou, kterou ovládá někdo úplně jiný.

Obor 01-56-87: Marketing a Management

Race Driver: GRID
V CMR: DIRT vetknuli vývojáři kariérní režim do podoby jednoduché pyramidy, kde každý úspěch znamenal nejenom finanční injekci na nákup nových vozů, ale i body potřebné k otevírání nových závodů ve stejné a vyšší řadě. Hráč nebyl součástí žádné stáje, jen automaticky závodil, kupoval a upravoval si vozy a postupně si odemykal závody, než pokořil všechny a byl konec. GRID odsunuje nákup vozidel do pozadí a soustředí se spíše na budování skutečné kariéry. Začátek hráče zastihne v roli nájemného jezdce – děvky pro všechny - bez vlastní stáje. Na hranici 40 tisíc vydělaných zlaťáků pak zakládá stáj s jedním vozem a dále už jede ve dvou rovinách. Buď své služby prodává za solidní peníze cizím týmům, což ovšem nezvyšuje reputaci jeho týmu. Nebo v druhé rovině zastupuje zpočátku pouze vlastní stáj v méně prestižních a hůře placených závodech, jen aby zvýšil týmovou reputaci, na níž se váže udělování licencí a s tím spojený přístup do atraktivnějších závodů. Časem se přihlásí první sponzoři s různými podmínkami a nabídkami, které bude hráč primitivní způsobem přijímat, odmítat a přiřazovat na hlavní a vedlejší reklamní plochy na jeho kárách.

Právě tato správa sponzorů dodává jednotlivým závodům další vrstvu dramatičnosti. Je to rozdíl inkasovat 100 000, když závod zvládnete dojet bez poškození, nebo 250 000 peněz za umístění v první trojce. S postupem do vyšších pater žebříčku týmů a po získání nových licencí přijde chvíle na závažné a drahé rozhodnutí: najmout jezdce pro vlastní stáj, nebo se nadále pinožit na vlastní pěst? Odpovědět si musí každý sám, žádná z možností není vyloženě špatná. Nicméně první alternativa je z dlouhodobého hlediska o fous výhodnější a herně zajímavější. Velmi jednoduchý týmový mikromanagement tvoří vedle ježdění opravdu malou část hry, ale funguje jednak jako příjemné zpříjemnění a dále pak jako vítaná strategická vrstva, která ovlivňuje způsob přístupu ke každému závodu.

Jeden za 18, druhý bez 2 za 20

Race Driver: GRID
GRID rozhodně není dokonalá hra. Někdo ze hry vyhodil úpravu nastavení vozidel, a ačkoli mě osobně dynamická kamera a další vizuální efekty hraní zpříjemňují a činí jízdu v první řadě tak napínavou a dramatickou, tak to určitě nebude spoustě lidí vyhovovat. Audio složka hry je ve své hudební části excelentní, postupně sílící a mohutnící tóny doprovodné muziky v důležitých závodech (zejména v Le Mans) perfektně šponují napětí a zvyšují tok adrenalinu v krvi. To samé už neplatí o hláškách během závodu, které se opakují a jsou nepřesné. Často jsem ve sluchátkách slyšel tu samou hlášku o havarujícím soupeři, u které se měnilo jen jméno. Někdy byla oznámena havárka, která se nestala, jindy byla ohlášena pozdě, ale hlavně je zásobárna hlášek příliš malá. Velkým zklamáním je nemožnost uložit si replay, či alespoň část replaye své jízdy, od čeho ty pevné disky na konzolích jsou?!

Jenže já nemám rád smutné konce tam, kde se nezapíjí pohřeb, ale slaví se velký svátek. A vydání GRID svátkem rozhodně je. V CMR: DIRT byl multiplayer řešen velmi…no vlastně to ani pravý multiplayer nebyl. GRID se vydal jiným směrem a online multiplayer, do něhož jsou zapojeni majitelé hry z celého světa bez hloupých regionálních omezení, nabízí přímo v luxusní podobě. Závodit spolu může na PS3 i Xbox 360 12 hráčů a všechno se odehrává bez lagu a skoku i při zapnutém poškození vozů a většině grafických efektů. Síťový kód běží jak po másle a zejména pro ty, co dojedou na konec singleplayeru to je velká úleva. Servery jsou zatím obsazené slušně a nezdá se, že by měla vlna zájmu po pár týdnech rapidně ochabnout. Docela rád bych si tu rýpl na adresu jisté nejmenované závodní série, která se ve svém posledním díle pokoušela o to, s čím nyní přišel GRID. Ošklivě se jí to však nepovedlo a tragédie jejího osudu je o to výraznější. GRID dosedl na trůn a aktuálně panuje.

Race Driver: GRID

Bezpochyby nejlepší závodní hra současnosti, která ve svém arkádově/simulačním ranku překonává i skvělý Project Gotham Racing 4 a hlavní zásluhu na tom má neopakovatelný pocit přímo z jízdy samotné. Co už je u závodní hry proboha důležitější?

Dlouhý kariérní režim, který v průběhu času neunavuje a díky přítomnosti mikromanagementu si naopak udržuje hráčovu pozornost a motivuje ho k stále delším herním seancím. Technická stránka hry je atraktivní a multiplayer funguje bez zaškobrtnutí.
Chybí tuning vozidel, hlášky z depa se opakují a nejsou přesné a naprosto iritující je nemožnost ukládat si všechny ty překrásné replaye.