Q.U.B.E. Recenze Q.U.B.E.

Q.U.B.E.

Vilém Koubek

Vilém Koubek

24. 12. 2011 23:00 2

Název „Kostka“ v nejednom pamětníkovi z nás musí nutně vyvolat vzpomínky na depresivní stejnojmenný film, v němž byla skupinka hlavních postav uvězněna v labyrintu poskládaném z kostek, které se je různými pastmi snažily zabít. I přes svůj malý rozpočet a v pravdě minimalistické zpracování se jednalo o zábavné béčko, které svým tvůrcům rozhodně ostudu neudělalo. Q.U.B.E. však bez ostychu míří daleko výš a „béčko“ si rozhodne říkat nenechá.

Vzory a inspirace

I když má s filmovou Kostkou celou řadu společných znaků, které se projevují už v příběhu – jednoduše tu žádný není, nebo se ho aspoň nikdo neodvažuje vyprávět. Prostě se jednou probudíte uprostřed místnosti poskládané z bílých kostek, na rukou máte nějaké speciální rukavice a jediná volná cesta, je vpřed. Vykročíte tedy a pomalu se pokusíte zjistit, do čeho jste se to vlastně namočili.

Během celého dobrodružství nepadne jediné slovo a přesto, nebo možná právě proto se role příběhotvůrce plně ujme vaše představivost. Ta se záhy postará o to, abyste si připadali skoro jako v Portalu, kdy procházíte jednotlivé místnosti a řešíte různé logické hádanky. Posléze se ale začne situace měnit a pocit věrně známého „testování“ opět vystřídá úzkost z nevědomosti a vznikne tak prostor pro další zvraty. A když na sebe necháte promluvit i ambientní soundtrack spolu s klaustrofobií, kterou se kostkám okolo vás daří perfektně vzbuzovat, máte zaděláno na pár úžasně-atmosférických a přitom minimalistických hodin hraní.

Jednoduchá a proto také přehledná je i grafika, která by si takřka mohla podat ruce s vizuálem Mirror’s Edge. Obě hry nejenže běží na Unreal 3 Enginu, ale zároveň využívají velmi podobnou škálu barev a odstínů. Tak jako Faith měla vše použitelné odlišeno od zbytku světa barvami, i našemu hrdinovi Q.U.B.E. vývojáři nadělili barevnou nápovědu. A bude ji potřebovat, neboť na základě barev bude pomocí rukavic s kostkami manipulovat.

Stavební kostky

Červené kostky jdou vysouvat a zasouvat, žluté vytvářejí schody, modré fungují jako trampolína a tak dále. Ze začátku si pomocí jmenovaných budete v podstatě pouze tvořit cestu kupředu, s postupem hry však začnou nastupovat daleko komplexnější problémy, které bude třeba pomocí oněch jednoduchých funkcí řešit. Vývojáři se nebáli kreativity, a tak namísto neustálé recyklace toho samého až nadoraz se bude herní koncept měnit každou chvíli a vy se tak nestihnete začít nudit. Vedle vysouvání a zasouvání kostek do povrchu tak najednou bude třeba podobným způsobem manipulovat s různými klíčovými objekty, propojovat kabely s příslušnými kostkami, udržovat kostky v laserových paprscích a podobně. Za tímto účelem najednou budete moct otáčet částmi místností, generovat magnetická pole a jinak reagovat na okolní hádanky. V jedné části hry se dokonce vývojáři rozhodnou vzít vám vaši přehlednost a celé místnosti zahalí do tmy – svítit nechají pouze barevné kostky. Vaše prostorová představivost tak dostane skutečně zabrat, ale pocit zadostiučinění ze splněné hádanky vám psychickou námahu plně vynahradí.

Což je vlastně dalším charakteristickým znakem Q.U.B.E. Jakmile se po začátku rozkoukáte, začne na vás vršit jednu hádanku za druhou a jejich obtížnost bude držet na pomezí mezi těžkými a triviálními. Sice se to kvůli různorodosti nedá říct všeobecně, ale jen málokdy se vám stane, že nad hádankou strávíte dlouhou dobu (to až skutečně ke konci), nebo ji naopak vyřešíte mrknutím oka. Vždy od vás bude vyžadováno plánování a logické uvažování, které, jakmile posléze vše zaklapne na své místo, se změní v pocit zadostiučinění z dobře odvedené práce.

Málo nebo mnoho?

S příjemnou grafikou, plněním logických úkolů rozdělených na místnosti a odměňující obtížností se po celou hru nějak nemůžete ubránit pocitu, že se za rohem objeví GLaDOS se svými hláškami o testování. Jenže ona se neobjeví a neobjeví se nic. Hře se začne měnit ladění do temna, přijde i zmar a následně i konec, ale z toho všeho se dozvíte jen o trošku víc, jak za těch pár hodin. V podstatě si teprve teď možná někteří z vás uvědomí, jak moc je v takovém druhu hry důležitý průvodce, který by jí dával nějakou formu. Nebo naopak jak moc průvodce bere takové hře kouzlo a krade práci vaší představivosti.

Buď jak buď, Q.U.B.E. na to jde z toho druhého konce a jde na to zatraceně dobře. Za nějakých mrzkých deset éček od něj dostanete krásně mrazivou logickou hříčku, která je příjemně náročná, skvěle se hraje a minimálně stejně dobře se na ni dívá. Pokud vás nebolí přemýšlení a zajímá vás, co všechno se dá udělat s takovou hromadou různobarevných krychlí a párem rukavic, neváhejte!

Q.U.B.E.

Příjemné minimalistické překvapení, které potěší všechny milovníky logických hříček a fanouškům Portalu nabídne alternativní pohled na věc.