Prototype 2 Recenze Prototype 2

Prototype 2

Tomáš Nadrchal

Tomáš Nadrchal

24. 8. 2012 22:00 15
Reklama

Brutalita, vraždění nevinných, likvidace nepohodlných, hromady krve a mrtvol, armádní spiknutí a virovou nákazou prolezlý New York v plamenech. To nejsou pouhé prázdné výkřiky do tmy, ale základní podstata obsahu druhého dílu sandboxové third person akce Prototype. Ta před třemi lety překvapila herní svět až naturalistickým pojetím života zmutovaného lovce, s nímž není radno přijít do styku, neboť se velmi lehce stanete jeho kořistí, potravou… Nebo obojím. Možná si na něj ještě pamatujete, jmenoval se Alex Mercer a na první pohled by vás možná ani nenapadlo, že by tento chlapík mohl být největší hrozbou, s jakou se můžete setkat. Neměl totiž ani dva metry, ani svaly jako John Rambo v nejlepších letech, zato dokázal v mžiku sekundy zmutovat do podoby, kdy měl místo rukou palice nebo setsakra dobře nabroušené meče.

Heller. James Heller.

Druhý Prototype se snaží příběhově na jedničku navazovat, nicméně postava je odlišná. Tedy, příběhově, otázka zní, zda má smysl o nějakém příběhu vůbec hovořit. Místo Alexe se vžijeme do role Jamese Hellera, vojáka s bicepsy s takovým obvodem, že normální smrtelník by se nemusel stydět za takto velká stehna. Heller (Pekelník) v sobě cítí obrovskou křivdu, neboť ve chvíli, kdy byl ve službě, mu doma zabili jeho ženu a dcerku. Neví, kdo to udělal, nemá důkazy, ale tuší, že za tím stojí buď Mercer, anebo některý mutant, kterých se po městě pohybuje více než dost. I proto si s Alexem chce vyřídit účty, jenže místo zabití se mu naskytne zajímavá šance – i on zmutuje do stavu superhrdiny, jehož jen tak něco nezastaví.

A co že onen bájný virus způsobil? Heller běhá po stěnách mrakodrapů, plachtí vzduchem jako létající Čestmír a má obrovskou sílu. Ba co víc, dokáže pozřít prakticky jakéhokoliv tvora nebo postavu, čímž získá nejen možnost převléci se za něj a s tím obrovskou výhodu při úprku před armádou, ale také jeho speciální dovednosti a myšlenky. Tímto způsobem se tvůrci snaží vyprávět příběh, spolu s konzumací speciálních postav přijde i krátká a efektní videosekvence, jež útržkovitě prozradí cosi o pozadí příběhu a často i zmíní nějaké jméno, z něhož se stane další cíl. A to je problém. Obrovský počet postav, že by se za ně nestyděl ani J.R.R.Tolkien, se začne motat už v první hodině hraní, a to nemluvím o hromadě zvratů a spiknutí, takže začnou hráči postupem času vnímat pouze čistokrevnou akci. V té je jedním z hlavních úkolů lov speciálních osob, k čemuž poslouží fajnově novinka v podobě jakéhosi radaru. Stisknutím příslušné klávesy vyšle James signální pulz, který se posléze vrátí ze směru, ve kterém se pohybuje vyhlídnutá oběť. Vskutku šikovné a elegantní řešení…

Heller ještě nevečeřel

Požírání nepřátel (vojáků, mutantů, ale i civilistů) v sobě skrývá ještě jednu specialitku. Heller si tímto totiž dokáže vylepšit hladinu svého zdraví, bašta nevinných se tak postupem času stane každodenním chlebem, jehož není možné se vzdát. Ostatně, jen si to představte – právě jste utekli armádě, jež proti vám nasadila několik vrtulníků, ukazatel zdraví se blíží k nule a před vámi se zjeví hlouček domorodců. Ruku na srdce, kdo by odolal? Já tedy rozhodně ne… Hellera se během několika málo okamžiků promění ve vraždící zvíře, které není možné zastavit. Plachtí nad ulicemi New Yorku a běhá po střechách, aby si vyhlídl svou další oběť a posléze ji skočil za záda a zlikvidoval. Jak s postupem času roste jeho síla, poradí si bez větších problémů s tankem nebo helikoptérou. K dispozici jsou i střelné zbraně s prapodivným systémem zaměřování, ale důvodů, proč je používat, je tak málo, že je dost možná využijete pouze v misích, kde jsou povinné. Ostatně, proč taky brát do akce jakási plivátka olova, když vaše paže dokážou udělat kaši téměř ze všeho, co jim přijde do cesty? Krev a maso tak létají všude okolo, za což by se nestyděl ani bagdádský řezník. Není divu, že si druhý Prototype vysloužil PEGI rating 18+, vedle krve za to může i vysoká kadence kouzelných slovíček fuck, bitch a shit. A když teprve dostanete do rukou vrtulník nebo tank, to se teprve začnou dít věci…:-)

Dobře namíchaný mix?

Při snaze zaškatulkovat Prototype jsem se dostal poměrně do úzkých. Nejedná se o čistě městskou akci, protože město pod vlivem nákazy nežije běžným životem a představuje tak pouze jakousi kulisu pro všechna ta jatka. I přes mizivé kvality příběhu, který by se dal srovnat s céčkovým filmem o komiksových hrdinech, se relativně daří vyprávět děj, videa jsou sice chaotická, ale na pohled opravdu efektní. Navíc zde máme bestiální vraždění všeho, co přijde do cesty, ostatně – mnohdy přes ty potoky krve není ani pořádně vidět na obrazovku. Zkrátka něco mezi Mafií, Grand Theft Autem a Dead Rising s výtečnou hratelností, špatně podaným příběhem a obřím krvavým steakem s porcí krve navíc.

Budete-li se ptát, čím že se vlastně druhý díl odlišuje od prvního, bude nutné dlouho přemýšlet. Jistě, je tu nový hlavní hrdina, máme i odlišnou dějovou linii, nicméně jádro hratelnosti zůstává prakticky totožné. Máme zde několik novinek, osobně jsem nejvíc využíval zmiňovaný radar na vyhledávání nepřátel určených k sežrání. A rozvoje se samozřejmě dočkalo i technické zpracování, rozdíl v grafice je znatelný a jen dokazuje, jak jsou tři roky ve videoherním světě dlouhá doba. Videoherní senilitou trpí i umělá inteligence nepřátel, kterým není vůbec divné, že jim sežerete kolegu, který ještě před pěti vteřinami stál vedle nich. Bujarý úprk před armádou končí po nalezení stěny, za kterou není vidět, a převtělením se do cizí kůže. Opět – žádné zbytečné hledání dál, cíl nám zmizel, tak proč se namáhat, že? Obtížnost se zkrátka blíží mainstreamu, nepotěší ani stereotypní vedlejší mise, u nichž autoři moc mozkových buněk také nepoužili. Prototype 2 není špatnou hrou, naopak – jedná se o výtečnou akci, u níž strávíte dlouhé hodiny plné zábavy. Dělá ze sebe však něco víc, než na co ve skutečnosti má…

Prototype 2
Windows PC
PlayStation PlayStation 3
Xbox Xbox 360

Verdikt

Fantastický zážitek z akce, v němž jsou vám všichni vydáni na pospas a vy si užíváte likvidaci nevinných, bezbranných a absolutní moc ve vašich rukou. Autoři se ale nepoučili z vlastních chyb a naservírovali prakticky to samé, co před třemi lety…

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama