Project Hospital Recenze Project Hospital

Project Hospital

Jakub Štěpánek

Jakub Štěpánek

31. 10. 2018 14:55 7

Jsou tomu teprve dva měsíce od vydání Two Point Hospital, duchovního nástupce Theme Hospital. O pozornost se nyní hlásí další nemocniční tycoon. Jak je to možné? Chytá žánr druhý dech? Píší snad hráči petice za další podobné hry? Situace je trochu složitější.

Zatímco Two Point Hospital jde v původních šlépějích svého předchůdce a hráče chce především pobavit, záměr vývojářů z českého studia Oxymoron Games je trochu jiný. Project Hospital je totiž realistickou simulací nemocnice. Takže žádní pacienti s žárovkou místo hlavy, dost bylo klauniád. Zde se řeší závažnější nepříjemnosti, třeba natržená slezina nebo žloutenka.

ČEŠTÍ INDIÁNI

Než se přesuneme do nemocnice, pojďme se na chvíli zastavit v Oxymoron Games. Pražské studio tvoří vývojáři se zkušenostmi z her jako je například druhá a třetí Mafia, Quantum Break nebo Euro Truck Simulator. Ostřílení matadoři nemají žádného sponzora, ani se nespoléhají na peníze od komunity. Projekt financují z vlastní kapsy. Trochu to vypadá, jako by celý život toužili po vlastní hře z nemocničního prostředí, pravda je ale trochu někde jinde.

Volba žánru byl pravděpodobně čistý kalkul. Ano, s vydáním hry se téměř trefili do launche Two Point Hospital, s ním ale o publikum nesoupeří. Dodávají totiž zcela jiný produkt, který na trhu není. A evidentně je po něm velká poptávka. Snahou vývojářů je tedy zalepit malou díru na trhu, získat hráče, jimž podobná hra chybí. S Two Point Hospital tedy hra sdílí základní rámec a engine Unity, tím to ale končí. Promyšlenost celého projektu dokládá také fakt, že na vývoji hry pracovali pouhý rok, což je na dnešní poměry velmi krátká doba.

Vývojáři mysleli také na hráče, jimž výstavba pokojů žíly příliš netrhá. Ti jistě ocení možnost využití prefabrikátů. Tři kliknutí a ordinace praktického lékaře je na světě. Proces výstavby se najednou zásadně urychlí. Za tuto možnost si zaslouží velkou pochvalu.

Nutno podotknout, že jde o malé nezávislé studio. To se odráží i v samotné hře, což rozhodně nemyslím špatně. Je však dobré upozornit, že za produkcí nestojí žádný velký tým, ostatně hru si také sami vydávají. Pojďme se tedy na ten jejich špitál podívat.

PREFABRIKOVANÁ NEMOCNICE

Jak jsem již zmínil výše, hra běží na enginu Unity. Vývojáři se rozhodli, že dvě dimenze budou bohatě stačit. Estetika hry je minimalistická, také animace jsou velmi jednoduché, což ničemu nevadí. Zvolený styl podtrhuje zaměření hry, zároveň se právě v něm tak trochu odráží produkční hodnoty. Na mě působí trochu sterilně, ale to už je věc osobního vkusu.

Základ se od ostatních tycoonů neliší. Cílem je postavit fungující polikliniku a vyléčit všechny pacienty, kteří do ní zabloudí. K dispozici je celá řada předmětů, speciálních přístrojů nebo nábytku. Správnou kombinací vzniknou specializovaná pracoviště, kde mohou doktoři ordinovat. Zatím to zní docela jednoduše, nicméně hra je překvapivě komplexní. Nemocnice se totiž dělí na různá oddělení – ambulanci, chirurgii, kardiologii a další. Na každém z nich je potřeba postavit celou řadu specializovaných místností, aby bylo schopné provozu. Nestačí tedy zhotovit operační sál a najmout šikovného chirurga. Je potřeba zřídit také sesternu, kardiografii, ultrazvuk a laboratoř. Jinak to zkrátka nepůjde.

Každou specializovanou místnost je potřeba řádně vybavit. Výběr je opravdu široký a hráči mají možnost zvolit podlahovou krytinu, barvu nátěru na stěnách nebo třeba typ kolečkové židle. Kdo chce, může se zde skutečně vyřádit a postavit si pokaždé zcela unikátní místnost. Vývojáři však mysleli také na hráče, jimž výstavba pokojů žíly příliš netrhá. Ti jistě ocení možnost využití prefabrikátů. Tři kliknutí a ordinace praktického lékaře je na světě. Proces výstavby se najednou zásadně urychlí. Za tuto možnost si zaslouží velkou pochvalu.

Ne že by tycoon člověka připravil ke zkouškám na lékařské fakultě, nabízí ale překvapivě detailní a fungující systém, díky němuž člověk získá povědomí o konkrétních diagnózách a zjistí, jaké kombinace příznaků na ně mohou poukazovat.

Je ale také potřeba říct, že než člověk pochopí, jak celý systém funguje, chvíli to trvá. Tutoriál zde sice je, ale velmi zjednodušený. Některé podstatné záležitosti vůbec nevysvětlí a hráč pak musí spoléhat na systém nápovědy a vlastní instinkt. Vzhledem k tomu, jak komplexní hra je, zasloužili by si hráči větší pomoc. Hlavně zpočátku totiž celý systém působí velmi nepřístupně a kdekdo se může v komplikovaném rozhraní cítit ztracený.

HEPATITIDA A NEBO B?

Největší sílu má hra v samotném procesu diagnostiky nemocí. Celkové množství možných diagnóz není známo, vývojáři však slibují počet přesahující magickou stovku. Nejvíc ale potěší fakt, že skutečně odpovídají reálným onemocněním. Běžné záležitosti, jako je třeba cukrovka, střídají komplikovanější, jejichž přítomnost až překvapí. Třeba oštěpařský loket, cholangitida nebo exokrinní pankreatická insuficience. Člověk hned pochopí, že se mu do ruky dostala výjimečná hra.

Tím to ale nekončí. Vývojáři šli ještě dál a do hry zapracovali komplexní diagnostický proces. Pacient typicky nakráčí do ordinace, načež doktor různými procedurami objeví jisté příznaky. Jejich kombinace naznačuje konkrétní onemocnění, pravděpodobnost je vyjádřena procentuelně. Běžně se stává, že základním vyšetřením vznikne podezření na dvě diagnózy, kdy je šance na každou padesát procent. Příklad: kombinace průjmu, nadýmání, břišních křečí a plynatosti nabízí hned tři různé diagnózy. Může jít o Crohnovu nemoc, ulcerózní kolitidu nebo prostou nesnášenlivost laktózy. Ke správnému rozhodnutí doktorovi nebude stačit abdominální palpace, pravděpodobně nebožáka pošle na krevní testy a pak se uvidí.

Project Hospital

V předchozím odstavci jste pravděpodobně nerozuměli hned několika termínům, pokud tedy zrovna nepracujete ve zdravotnictví. Podobných výrazů je ve hře nespočet, není však třeba věšet hlavu. Při hraní se bez lékařského slovníku obejdete. Vše je srozumitelně vysvětleno, stačí na neznámý termín najet kurzorem. V tom vlastně vidím největší přednost hry. Ne že by tycoon připravil ke zkouškám na lékařské fakultě, nabízí ale překvapivě detailní a fungující systém, díky němuž člověk získá povědomí o konkrétních diagnózách a zjistí, jaké kombinace příznaků na ně mohou poukazovat. Zároveň získá přehled o tom, jakým způsobem funguje velká poliklinika. Hra totiž až obdivuhodným způsobem odráží realitu.

Hráč se dokonce může na diagnostickém procesu podílet. Může zvolit další vyšetření, případně vystřelit od boku a onemocnění označit hned. To se však nemusí vyplatit, protože v případě omylu se pacient zase vrátí. Sledování práce doktorů pro mě bylo tím nejzábavnějším, co jsem ve hře zažil. Sluší se dodat, že hra je kompletně v češtině. Troufám si říct, že vzhledem k přemíře odborných termínů je čeština naprosto zásadní.

SLUŠIVÝ SANDBOX

Hra nabízí několik režimů. Po třech tutoriálových misích následují tři další, v nichž se odehrává kampaň. V ní má hráč na starost nemocnici s nějakým problémem. Poradit si musí třeba s nedostatkem peněz nebo nízkou úrovní prestiže, což se zvládne plněním menších úkolů. Vyléčit za den 10 pacientů, pak 25, 50, vydělat tolik a tolik peněz. Problém je, že hráč přebírá již hotovou nemocnici, v níž je mnohdy docela problém se zorientovat, obzvlášť pak, když člověk ještě pořádně neví, co a jak. K dispozici jsou také výzvy, kdy hráč musí úspěšně vyléčit určitý počet pacientů. Z kampaně a režimu výzva jsem měl pocit, jako by do hry byly za každou cenu naroubovány, aby zkrátka obsahovala také něco jiného, než samotný sandbox. Ten jí však paradoxně sluší úplně nejvíc.

Pacient, který si stěžoval na bolest na hrudi, byl vyslán na rentgen dolní končetiny. To by zas nebylo tak divné, mohlo jít o nezkušeného doktora. Když se ale pacient vrátil, dokázal doktor z rentgenu dolní končetiny úspěšně určit, že se nejedná o pouhé pohmoždění, nýbrž zlomená žebra. Ano, z rentgenu nohy.

I v režimu sandbox si hráč může zvolit, zda chce začít na zelené louce, nebo ve fungující nemocnici. Největší kouzlo má dle mého právě začátek s čistým štítem. Člověk si postaví postupně vše, co potřebuje a zároveň se naučí, co jak a s čím souvisí. Hra totiž v tomto režimu poslušně hlásí situace, kdy chybí oddělení potřebné pro další diagnostiku pacienta. Radost z vlastnoručně vytvořené nemocnice je navíc k nezaplacení. I v sandboxovém režimu dostává hráč úkoly známé z kampaně. Poté, co na klinice otevře všechna dostupná oddělení, může aktivovat takzvané události. Jde o malé úkoly, kdy je potřeba například hospitalizovat účastníky autonehody.

Nad samotnou hratelností však poletuje několik otazníků. Systém diagnostiky pacientů je sice parádní, sledování práce doktorů na nějaký čas zabaví, stejně jako výstavba nemocnice, ale co pak? Správa polikliniky velmi brzy zevšední. Chybělo mi něco, co by mě u hry udrželo i v pozdější fázi. Nevadí mi, že autoři rezignovali na humor. I v seriózní nemocnici se ale hráči budou chtít bavit.

BOLAVÁ ŽEBRA? UDĚLÁME RENTGEN NOHY

Osobně bych si také přál, aby byla hra trochu přehlednější. Jednotlivá oddělení jsou totiž od sebe velmi těžko rozeznatelná, ani po kliknutí se neobjeví jejich název a musí se zbytečně přepínat do režimu výstavby. Podobných nedostatků je ve hře víc. Třeba u zaměstnanců nemocnice mi chyběla možnost upravovat platové ohodnocení. Personál ani nelze přímo úkolovat, a tak klidně může nastat situace, kdy se chirurg rozhodne, že chlapík s rýmičkou má přednost před kriticky zraněným nebožákem, jemuž čumí parte z kapsy. Sice se dá nastavit, čemu se doktoři budou věnovat, reagovat na nenadálé situace v reálném čase ale zkrátka neumí. Překvapilo mě to především vzhledem k tomu, jak je hra v dalších ohledech komplexní. Jsou zde také pro mě nepochopitelná omezení.

Zarazí třeba skutečnost, že některé místnosti jsou zpočátku zamčené, zpřístupní se až během hry. Hráč nejdřív musí splnit podmínky pojišťovny, aby se posunul dál, typicky je potřeba na daném oddělení vyléčit určitý počet pacientů. Jak je mám ale vyléčit, když nemám možnost pacienta správně diagnostikovat, případně hospitalizovat, protože jsou k tomu potřebné místnosti nepřístupné? Naštěstí jde toto omezení zcela vypnout a nechat pouze jednu logickou limitaci, tedy nutnost za výstavbu místností zaplatit. V tomto případě tedy vše řeší neviditelná ruka trhu. A jde jí to docela dobře.

Objevují se také další maličkosti. Jsem zvyklý pohybovat v podobných hrách obrazem tak, že jednoduše najedu na okraj obrazovky kurzorem. To zde bohužel není možné a je potřeba posouvat obrazovku tlačítky na klávesnici. Občas se mi také zdálo, že systém diagnózy špatně reagoval. Pacient, který si stěžoval na bolest na hrudi, byl vyslán na rentgen dolní končetiny. To by zas nebylo tak divné, mohlo jít o nezkušeného doktora. Když se ale pacient vrátil, dokázal doktor z rentgenu dolní končetiny úspěšně určit, že se nejedná o pouhé pohmoždění, nýbrž zlomená žebra. Ano, z rentgenu nohy.

POBAVÍ I NAUČÍ

Záměrně jsem se vyhnul srovnávání s hrou od kolegů z Two Point Studios. Project Hospital je na první pohled velmi podobná, na ten druhý je ale jasné, že se Oxymoron Games snaží o něco úplně jiného. A povedlo se jim to docela dobře. Možnost stát se na chvíli skutečným doktorem a zabývat se diagnózou skutečných onemocnění je vskutku naprosto jedinečná. Dovedu si představit, že pro řadu lidí jde o splněný sen.

Je skutečně obdivuhodné, jak komplexní systém dokázali autoři z Oxymoron Games vytvořit. Vzhledem k jeho kvalitám lze odpustit mírnou nepřehlednost, počáteční nepřístupnost a v pozdější fázi diskutabilní hratelnost. Jde zkrátka o kvalitní indie tycoon. S radostí můžu říct, že se konečně objevila hra, která pobaví a zároveň i něco naučí. Dá se předpokládat, že se hra stane cílem moderské komunity, sami vývojáři avizovali, že úpravám rozhodně nebudou bránit. Jsem zvědav, kam se hra posune dál.

Project Hospital
Linux Linux
Apple Mac