Project CARS Recenze Project CARS

Project CARS

Maggot

Maggot

12. 5. 2015 10:00 42

V roce 2011, kdy výraz crowdfunding ve spojení s hrami ještě nepůsobil hanlivě, se Britové ze Slightly Mad Studios pustili na tenký led s vlastní platformou World of Mass Developement, pod jejíž záštitou začali vybírat peníze na vývoj vlastní závodní simulace Project CARS. O čtyři roky a zhruba sto milionů korun později se v našich garážích probouzí k životu vyvoněné závody, bojující o pole position mezi závodními hrami nejen na PC, ale také na nových konzolích. Nepotřebujete nic víc než citlivou nohu a smysl pro soupeřivost!

KDYŽ VÍTE, CO DĚLÁTE

Tvůrci titulů Need for Speed: Shift, Shift 2: Unleashed a Test Drive: Ferrari Racing Legends jsou skvělým příkladem toho, že k vytvoření dobré hry nutně nepotřebujete kapitál investiční banky a stovky vývojářů. Tento jev bývá ve vodách internetu označován jako „skill“, často je doprovázen vztyčeným ukazováčkem a podiveným výrazem. Project CARS je závodní simulátor, který, stejně jako konkurence, vyžaduje ohromné množství expertízy a tedy i pomoci ze strany profesionálních závodníků a herní komunity. Není žádným tajemstvím, že nejsilnějším argumentem hry je právě jízdní model, nádherná grafika, rovnocenná umělá inteligence a tím pádem i zatraceně dobrý pocit z komplexní hratelnosti!

KUJ TO, DOKUD TO HŘEJE!

Project CARS

S ohledem na to, že se Project CARS prodává fantasticky, vývojáři brzy oznámí i plán dodatečného obsahu, kterým budou hru v nadcházejících měsících přikrmovat. První balíček ponese název Racing Icons a bude obsahovat legendární závoďáky McLaren F1 GTR Longtail či BMW V12 LMR a několik dalších. V plánu je mimo jiné i oválové závodění a s ním i i Nascar speciál Ford Fusion či velké rozšíření s kompletní licencí Indycar.

Bez dalšího okecávání si ale nalijme čistého vysokooktanového benzínu - základem úspěchu veskrze každého simulátoru je vlastní pocit z jízdy a všechno ostatní s tímhle lechtáním v břiše spojené. Project CARS parádně demonstruje souboj člověka se strojem, ale zároveň vyvrací tvrzení, že závodní auto musí být zlé a nepoddajné. Hru pohání proprietární engine Madness, který zahrnuje nespočet menších technologických modulů, které ve výsledku tvoří zážitek hraničící s nefalšovaným závodnickým orgasmem. Sečteno podtrženo, hra počítá i s takovými lahůdkami, jako je například tlak vzduchu, který má přímý vliv na vaše auto. Když například porovnáte výkon oturbeného McLarenu 12C GT3 s atmosferickým BMW Z4 GT3 na jednom z výše položených okruhů, zjistíte, že McLaren podává lepší výkony, jelikož jsou turbodmychadla schopna ztrátu atmosférického tlaku kompenzovat rychlejším točením lopatek.

Máme vaši pozornost? Tohle je pouze jeden z mnoha detailů, který dělá z pocitu jízdy zcela delikátní záležitost. Ačkoliv si hráč může hru přizpůsobit k obrazu svému i po stránce jízdních asistentů (k dispozici je tradiční kontrola trakce, vynucené ABS, doprovodné čáry i asistent ovládání), stále půjde o simulátor, který jen nerad promíjí chyby. Každé ze zhruba sedmdesátky aut je unikátní nejen zvukově a graficky, ale také svým ovládáním a charakteristickými prvky jako je spotřeba paliva či rychlost opotřebení pneumatik, které se dále odvíjí od hmotnosti vozu, počasí nebo hrubosti s jakou se snažíte čtyřkolové bestie krotit.

MOC V RUKÁCH JEDINCE

Poznání jednoho vozu je tak jen jedním z mnoha malých leč významných úspěchů. Během kariéry i mimo ni osedláte desítky vozidel a s každým budete z nějakého důvodu bojovat. Znáte Caterham Classic? Tento miniaturní kočár váží 550 kilogramů a je poháněn motorem o 120 koních. Zároveň ovšem klame tělem, jelikož postrádá ABS a tak se každé tvrdší brždění mění ve snahu udržet zadek auta na svém místě. Mezi tím jsou supersportovní auta, ohromně rychlá a moderní, často také těžko zvladatelná, jelikož patří primárně na běžné silnice. Jakákoliv jízda s legendárním McLarenem F1 se mění v boj o holý život, kdy musíte začít brzdit pět kilometrů před zatáčkou, jen abyste udrželi přemíru výkonu na silnici a nerozesmáli auto o svodidla. Přesným opakem strašlivého neřiditelného bolidu jsou moderní závoďáky, které jsou k asfaltu prakticky přilepené, mají výkonu na rozdávání a zároveň řadu podpůrných technologií, díky nimž se nerozbrečíte pokaždé, když se na vašem čelním skle objeví kapky deště.

Moment za všechny prachy #1:
Seriál závodů BMW 320 Turbo Group 5

Jeden z vůbec nejzábavnějších šampionátů posadí vás a vaše oponenty do závodního speciálu z roku 1977, jehož pilotování je stejně odměňující jako náročné. Dlouhá jednička a přemíra točivého momentu necitlivého pilota nejednou zradí, jen aby se jej stroj posléze snažil uchlácholit úžasným přísavným efektem. Během těchto závodů zažijete nejtěsnější souboje kolo na kolo.

Puritáni jako já ocení i možnost nastavení si reálných asistentů, kterými se auta pyšní doopravdy, zapomeňte tedy na civilizované závoďáky z let minulých, zároveň se ale nebudete muset nutně prát s novějšími vozy jen proto, že vás neměla máma ráda. Project CARS svým vlastním způsobem představuje sandbox ve světě závodních her, od prvního spuštění hry vás vůbec nic neomezuje, klidně můžete po hlavě skočit do nejvyšší závodní kategorie a v ní strávit třeba 20 sezón! V podobném duchu se nese i přizpůsobení hry k vašemu obrazu, dokonce i na konzolích lze povypínat některé grafické prvky jako jsou lens flare, efekty vlnícího se horkého vzduchu či výraznější efekty slunečního záření.

Ačkoliv hra v první řadě těží z podpory kvalitních volantů, díky nimž je pocit z jízdy o hned několik úrovní silnější, hra se dá pohodlně hrát i na běžném ovladači. Stačí se několik minut šťourat v nastavení a jste doma! Z vlastní zkušenosti doporučujeme druhý režim, který působí ze všech nabízených hladin nejvyváženěji. K dispozici pak máte řadu volitelných funkcí, které si bohužel nelze všechny namapovat na běžný gamepad. Pakliže to specifické auto podporuje, na tlačítcích lze například štelovat kontrolu trakce a ABS za jízdy, formule a několik dalších vybraných aut, podporujících systémy DRS a KERS, také vyžadují manuální obsluhu a k tomu všemu ještě musíte řešit světla, stěrače, zapalování, spojku a samozřejmě řazení.

INVESTICE ČASU

Jakmile se pustíte do procházení košatého nastavení, uvědomíte si, že Project CARS skutečně není hrou pro nedočkavce, kteří se chtějí do hry ihned ponořit a mít vše pod kontrolou. Mapování funkcí na tlačítka je bohužel i částečně nedotažené – vzhledem k tomu, že vám hra neřekne, které z tlačítek je povinné, můžete strávit i několik minut neustálým přenastavováním, jen aby vám hra umožnila váš výběr uložit. Podobné martyrium doprovází i majitele specifických volantů, kteří mají potíže s kalibrací či nastavením mrtvých zón. Nastavení síly zpětné vazby a citlivosti je pak v první řadě otázkou vlastních preferencí, počáteční problémy za to ovšem stojí! Project CARS se totiž pyšní jedním z nejdotaženějších efektů force feedbacku, kdy vám  každá nerovnost roztančí volant v ruce a lehce cítíte dokonce i prach, kterým projíždíte, když soupeř vyjede mimo trať.

NA SÍTI NEZNÁTE BRATRA

Vše, co si můžete nastavit během singleplayerového závodního víkendu vám hra dovolí definovat i při zakládání závodu pro více hráčů. Až 16 závodníků na PS4/X1 a 32 na PC může soupeřit na stovce okruzích za slunce i za deště. S ohledem na to, jakou sortu hráčů Project CARS láká, bývají závody překvapivě kultivované. Jedním z nejpamátnějších momentů je například hodinový souboj 4 pilotů o první místo na deštivém Brands Hatchi.

Project CARS je pak pro konzolové hráče zcela unikátní záležitostí, kterou mnozí mylně porovnávají se sériemi Forza či Gran Turismo, které se staly etalonem sbírání aut a vyžívání se v jejich detailech. V případě Project CARS auta nekupujete, máte je prostě k dispozici od začátku! Zapomeňte na utrácení za mechanická a aerodynamická vylepšení, vaším nejlepším kamarádem bude šikovnost při ladění podvozku či nastavení motoru. Pečlivá příprava na závody je nesporným klíčem k úspěchu, nepřeberné množství hejblátek může nezasvěceného hráče sice vyděsit, dá se ovšem fungovat i bez nich. Ti zasvěcení se mohou ponořit do tajů telemetrie a užívat si výhod, který jim bohatý systém předhazuje. Jak říkávaly naše babičky, dvakrát laďte a jednou bourejte!

Když už jsme u toho porovnávání, vzpomínáte si na TOCA Race Driver? Kariérní režim této hry dost možná posloužil jako inspirace při vývoji Project CARS, kde, ačkoliv máte volnou ruku při výběru závodních disciplín, můžete následovat jeden ze tří kariérních cílů. Já jsem si zvolil jasnou cestu – začal jsem na motokárách a v momentě, kdy se začaly hrnout nabídky, jsem přestoupil do seriálu cestovních vozů. Nenechte se zmást Renaultem Clio, tyhle pohárové speciály jsou miniaturní bestie, které vás klepnou přes prsty, když si budete příliš troufat. O několik osobních úspěchů později jsem se přehoupnul přes ostrou třídu GT3 a nakonec skončil v královské třídě vytrvalostních prototypů s dieselovou Audi R18. Vy můžete místo nabroušených cesťáků například sáhnout po monopostech a propracovat se až do třídy Formula A, která odpovídá parametrům reálných F1 z roku 2014.

SPAM, SMAZAT, SMAZAT, SPAM...

Tak jako tak vám do pracovního mailu dorazí i řada pozvánek na speciální akce, kde se projedete ve všem, co se nevešlo do hlavní kariérní kostry. Navzdory mnoha námitkám hráčské obce není váš postup doprovázen kýčovitým vyprávěním a pseudo-příběhem začínající hvězdy. Kontakt se světem udržujete prostřednictvím novinkového sloupku Sim Racer, jenž publikuje zprávy z ostatních závodních tříd a dokonce i fanoušci v improvizovaném Twitter feedu vám dají každé selhání sežrat! Krása Project CARS tkví v autenticitě, každý závodní víkend je doprovázen tréninkem, kvalifikací a ostrým závodem, všechny tři části pak můžete přeskočit, případně si délku jednotlivých fází nastavit podle vlastních potřeb. Počítejte také s nejhorším, příroda vám bude házet klacky pod nohy a tak se může stát, že vaše zajíždění rychlých časů ovlivní náhlý prudký déšť, jež vaše soustředění a obavy mnohonásobně posílí.

Moment za všechny prachy #2:
Noční závody... bez světel

Dávejte si pozor na ty důležitější části auta, třeba světlomety. Věřte mi, přijít o ně během závodů na Nürburgringu jen těsně předtím než se setmí a nad tratí se slezou mračna je téměř stejné jako přijít o zrak. Suverénní náskok se tak v mžiku mění v bezmocné olizování mantinelů podél trati a tichý pláč v pitech.

K tomu si připočtěte schopnou umělou inteligenci, která dokáže být extrémně kompetitivní, ale zároveň také náchylná k vlastním pochybením. Nejednou kolem vás proletí jiný závodník, který považuje brzdy za přežitek a rozstřelí svůj stroj o svodidla či vyletí mimo trať. Ten pravý bordel zažijete například během vytrvalostních závodů na tratích Spa a či Sarthe s celkem 44 dalšími závodníky smíšených tříd. Počáteční chumel je nefalšovanou zkouškou trpělivosti, když ovšem odoláte (ehm, přežijete) a startovní pole se během prvních kol roztrhá, zažijete jedny z nejlepších závodních momentů vůbec. Na vyšších obtížnostech se budete o jedno místo prát klidně i hodinu v kuse, jemné zaváhání pak může končit jeho ztrátou či fatální nehodou.

To může znít jako zbytečné mučení sebe sama, napětí a míra soustředění, které doprovází celý závod, ovšem možnou frustraci vyváží neuvěřitelně komplexním pocitem z kvalitního závodění. Když zvolníte, pneumatiky vám začnou chladnout a sebemenší ztráta přilnavosti může vést k předčasnému konci. Ťukněte chladič a uvaříte motor, agresivní létání po retardérech poškodí pneumatiky i nápravu a to nemluvím o destruktivních účincích počasí. Závodění v dešti a v noci současně je mistrovskou disciplínou pro ty nejlepší. Věřte mi, ženská se opravdu dá sbalit na sedmiminutový čas zajetý na Nordschleife za prudkého deště!

PRVNÍ ÚSPĚCH, NIKOLIV VÍTĚZSTVÍ

Srandovní pak může být i návštěva pitů, kde kromě doplňování paliva, výměny pneumatik a oprav dochází ke komickým situacím, kdy vaši mechanici například ztratí šroub od kola a tím vaši návštěvu prodlouží třeba i o 20 vteřin. Celý systém návštěvy boxů je ovšem největší slabinou hry, jelikož je nejenom nedotažený, ale zároveň protkaný řadou chyb, které mohou vést až k vlastnímu ukončení závodu. Může se stát, že pokud se vaše stáj nachází hned na prvním místě za vjezdem, umělá inteligence ke garáži nezajede a pouze projede boxem. U tratí s menším množstvím garáží pak dochází k zasekávání automatického pilota o hrazení v případě, že v daný moment nemá kde zaparkovat.

Moment za všechny prachy #3:
Pagani Zonda Cinque a vítr ve vlasech

Nebojme se prožitků, nastavte si ve volné jízdě pobřeží Azure, vezměte si perverzně nádhernou Pagani Zonda Cinque a projíždějte se na dvojku. Nevěřili byste, jak nádherně k sobě jde vytáčení šarmantního dvanáctiválce, pohled na luxusního francouzské pobřeží a žhnoucí slunce!

Jak již bylo řečeno, Project CARS vypadá za běhu úžasně a v tuto chvíli jde nepochybně o jednu z nejlépe vypadajících závodních her nejen na PC, ale i na PlayStation 4 a Xbox One. Samotné ozvučení aut je pak maximální pornografie, jelikož vám burácení BMW 320 Turbo Group 5 způsobí krvácení uší a zvuky kolem vás prolétávajících aut budou příčinou nejednoho vyvrcholení. Menší výtku si zaslouží PlayStation 4 verze hry, která používá specifické vyhlazování obrazu a tak je většina pořízených screenshotů zbytečně rozmazaná. Nemějte obavy, za běhu nic nepoznáte a nerozčílí vás ani občasné triviální glitche v texturách nálepek nad čelním oknem.

Pokud to s auty a se závoděním v první řadě myslíte alespoň trošku vážně, Project CARS si zamilujete. Komplexní řešení zaměřené na primordiální závodnické pudy nabízí pohled na to nejčistší jádro motorsportu, vše je navíc zabaleno do hříšně nádherného kabátu. Na konzolích to má hra jisté, PC scéna je sice na závodní simulátory bohatší, ale i zde má britský projekt v podstatě jediného konkurenta a tím je Assetto Corsa, jenž vzešel z prachu podobným způsobem jako výtvor Slightly Mad Studios. Nebojte se v článku zmíněných problémů, nebudete litovat, to vám slibuji!

Project CARS
Wii U Wii U

Nekompromisní jízdní model je v doprovodu parádní grafiky a ozvučení jen jedním z mnoha trumfů Project CARS. Zástupce nové generace závodních her demonstruje své přednosti ve hře, v níž si píšete svůj příběh sami!