Pro Evolution Soccer 6 Recenze Pro Evolution Soccer 6

Pro Evolution Soccer 6

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

6. 11. 2006 23:29 22

Na počátku byla zkratka. To se psal rok 1993 a EA Sports vstoupila na pole virtuálních sportů bez nátlaku konkurence. Po dlouhých deset let si vesele kralovala i na fotbalových trávnících, jenže právě v roce 2003 se stalo něco neočekávaného. Japonští nájezdníci popustili uzdu svojí dosavadní konzolové fantazie směrem k PC a přinutili zaryté hráče FIFY zatraceně přemýšlet. Na scénu totiž vstoupil Pro Evolution Soccer a jasně ukázal, který směr je ten správný. Abych však zachoval nezaujatý postoj, nutno podotknout, že po dobu, kterou se FIFA potkává s PES, se pomyslný náskok druhé hry čím dál víc ztenčuje. Někomu vadí stále stejný grafický engine, někomu zase jen velmi nenápadná vylepšení mezi ročníky a na konci toho všeho také pochopitelně stojí fakt, že se EA Sports nevzdává bez boje. Ostatně, FIFA 07 je toho jasným příkladem. Otázka dne však zní jasně: „Dokáže být PES6 natolik inovativní záležitostí, aby opět srazil soka na lopatky?“

Ještě než rozhodčí zapíská…

Společnost Konami, která má PESa na vodítku, sází oproti EA Sports na zcela jinou taktiku konkurenčního boje. Místo megalomanských studií o nakoupených licencích a zaručeně unikátních herních možnostech klade důraz na to nejdůležitější, hratelnost. Inovací se však letos nedočkáme jen na zeleném pažitu, čekají nás změny také co se herních módů a skladby menu týče. Už minulý rok bylo doposud horizontální menu otočeno do svislé polohy a dle mého soudu se jeho přehlednost zlepšila o nějakých pár procent. I tentokrát byl zachován vertikální trend menu s několika novinkami. Kromě již obligátních možností rychlého zápasu, sezóny, kariéry (Master League) a poháru přibyl nově i International Challenge, jenž je klasickým modelem mistrovství světa. Dle regionů máte na výběr národní týmy, proběhne los kvalifikačních skupin, kvalifikace a následně samotný šampionát. Druhou novinkou je náhodný zápas, kde počítač vygeneruje soupisku na základě vybrané ligy či čtveřice týmu.

Abych byl důsledný, nutno podotknout i změny týkající se ostatních herních nabídek. Kupříkladu trénink prošel celkovým zeštíhlením – ubyl Challenge Training, přibyl dostatek názorných videí pro úplné nováčky, ale i nadále poskytuje trénink zkušenějším hráčům dostatek prostoru pro nacvičení nového stylu hry. O tom však až později. Zajímavě se tváří také možnost sehrát exhibiční dvojzápas s fungující pohárovou matematikou, což se hodí především pro líté bitvy více hráčů. Na přehlednosti získal PES i v Master League, kdy vám hra před zahájením kariéry krok za krokem vysvětlí, co právě nastavujete a jak se to později ve hře projeví. Na poslední vylepšení narazíte těsně před zápasem, kdy volíte strategii a taktiku hry. První z možností je nechat vše na umělé inteligenci, čímž se ale připravujete o patřičnou porci zábavy, druhou variantou je kompletně manuální nastavení a třetí cestou je poloautomatické nastavení. Minulý rok vývojáři koketovali s tzv. Quick Settings a letos své úsilí dotáhli k použitelné „skorodokonalosti“. Můžete totiž mezi sebou jednotlivé styly hry kombinovat pomocí zaškrtávacích políček a dosáhnout tak patřičného výsledku.

Zápas spěje k remíze

Jak jsem už nastínil v minulém odstavci, čeká nás v PES 6 zcela odlišný styl hry, než v minulém díle. Ačkoli se od sebe jednotlivá pokračování série na první pohled příliš neodlišují, vždy přinesou nějakou dramatickou změnu v pojetí zápasu. Tentokrát došlo ke zpomalení hry uprostřed hřiště a naopak ke zrychlení v koncovce. Díky tomu se boj neodehrává jen před vápny, ale je nutné kombinovat už od prostoru mezi obránci a záložníky. Tomu všemu napomáhá zcela přepracovaná fyzika míče i jednotlivých hráčů. Nestává se tedy, že útočník projde přes dva obránce jak duch zdí, ale mnohdy dostane pořádně naloženo. Na druhou stranu nějaký ten faul neznamená okamžité přerušení akce, ale naopak, stejně jako ve skutečnosti, se hráč zkrátka otřepe a vesele pokračuje v tahu na brankáře. Do noty si nový fyzikální systém hraje i s benevolentnějšími rozhodčími, kteří už nepískají sebemenší faul a udržují tak plynulost zápasu. Má slova bohužel nebyla vyslyšena při signalizaci ofsajdů. Rozhodčí posuzuje ofsajd vždy s digitální přesností s odchylkou kolem dvou milimetrů, ach jo.

Umělá inteligence hráčů se letos soustřeďuje především na kvalitní práci v defenzivě a procházet skrze val čtveřice bránících je mnohdy nadlidský úkol. Je tedy velmi nutné využívat všechny možnosti hráčů, nevyjímaje centry vzduchem. Díky již zmíněnému fyzikálnímu systému už centry nelétají vždy přímo na nohu spoluhráče, je nutné jeho vyslání správně načasovat a mnohdy si pro něj ještě několika rychlými kroky doběhnout. Pokud proti vám stojí hráč, můžete uplatnit jednu z několika kliček, které jsou letos vcelku efektivní. S kvalitním hráčem a trochou cviku budete schopni projít až do šestnáctky, vyslat finální přihrávku, nebo sám zakončit. Pokud se rozhodnete pro to druhé, čeká vás ještě úkol v podobě překonání brankáře. Muži hájící tři tyče se dočkali po ne moc povedeném loňském výkonu několika vylepšení. Zapracováno bylo především na animaci jejich pohybů, takže například tygří skoky po míči směřujícím slušnou rychlostí do branky už vypadají hodně uvěřitelně. Bohužel se ale ani letos nevyvarovali vývojáři několika chyb, které jsou pozorovatelné v přímé úměře na nastavenou obtížnost. Čím nižší obtížnost hry, tím více nepochopitelných kiksů, především při střelách z úhlu. Brankář sice krásně vyskočí, zasáhne míč, ale místo aby jej vyboxoval do bezpečné vzdálenosti, srazí jej před sebe, v horších případech přímo na dobíhajícího útočníka. Vznikají tak trochu nesmyslné závary, což kazí jinak vcelku pohodový dojem z hraní.

Žádné další ucelené novinky do hry nepřibyly, co však stojí za vypíchnutí je možnost rychle rozehrát standardní situaci. Po stisku dvojice kláves hráč rychle zašlápne balon a bez otálení rozehraje celou akci, což vnáší potřebný zmatek do soupeřovy obrany. Klasické zahrávání penalt, rohů a přímých kopů je však beze změn a místo střely budete častěji používat tlačítko pro přihrávku nebo centr. Nevím proč, ale vyslat nebezpečnou střelu z přímého kopu je zase o chlup těžší než loni a vyvolává to ve mně rozporuplné pocity. Na náladě nepřidá ani už tolikrát omílaný fakt, že na grafiku a komentář se už tři roky zkrátka nešáhlo ani kopačkou a není tedy moc co hodnotit. V tomhle případě by už vývojáři mohli opustit pravidlo "nešahej na něco, co funguje."

Konečný hvizd, zápas skončil nečekanou remízou!

Pokud se přesuneme zpět mimo trávník, je ještě nutno věnovat pár slov licenci, kterou Konami tak trochu opomíjí, ačkoli se snaží každým rokem přinést co nejvíc licencovaných soutěží, jmen a týmů. Letos byla kompletně zpracována italská, francouzská, španělská a holandská liga. Dále dva týmy z anglické Premiere League a několik reprezentačních týmů – Česká republika je mezi šťastnými, avšak s nepřesnou soupiskou. Fakt, že je hodně jmen i názvů týmů zkomolených však nikoho netrápí a už nyní je k dispozici několik opravných fandovských patchů, které v mžiku jména změní dle nejnovějších údajů. Do hry se navíc dostala i reklama na produkty Reebok a Canon, která vás provází snad všemi úrovněmi hry. Poslední věcí je multiplayer, který je zpracován stejně jako loni. Hrát lze pouze skrze oficiální servery, které jsou momentálně naprosto přeplněné. Hra až příliš často padá a spíše než fotbalový zážitek tu zažijete rozčarování.

Osobně si myslím, že tahle doba musela jednou přijít. V úvodu jsem na obranu FIFY řekl, že rok od roku se náskok PES ztenčuje a letos, s přimhouřením jednoho oka, došlo skoro k vyrovnání. Oba fotbaly razí odlišnou cestu, ale jak je to s tou bajkou o zajíci a želvě? Snad se příští rok dočkáme nového grafického enginu a podstatnějších herních úprav, než letos. Pro Evolution Soccer tak odchází z ringu počtvrté neporažen, ale letos to bylo o fous.

Pro Evolution Soccer 6

Pro Evolution Soccer 6 je plnohodnotným přírůstkem do rodiny skvělé fotbalové simulace, přináší inovovaný fyzikální systém, několik nových kliček, animací, vyváženost hry ve středu hřiště a… A to je vlastně všechno. Chtělo by zapracovat na grafice a dalších herních prvcích, například standardkách. Ať to vítězství není za rok ještě těsnější…

Nový fyzikální systém, centry, animace hráčů, hra uprostřed hřiště, vyvážená náročnost kliček, rozhodčí, AI v obraně.
Audiovizuální zpracování by zasloužilo vylepšit, kiksy brankářů, čároví rozhodčí, chyby v multiplayeru, nereálné závary ve vápnech.