Pro Evolution Soccer 2019 Recenze Pro Evolution Soccer 2019

Pro Evolution Soccer 2019

Martin Synek

Martin Synek

5. 9. 2018 11:13 26

Pro Evolution Soccer je pro mnoho fanoušků virtuální kopané sprostým slovem. Jenže druhým dechem je potřeba uvést, že existuje i druhá strana barikády, kde vyřčení stejného názvu znamená pohlazení po fotbalové duši. V této recenzi nehodlám rozpoutávat „fifopsí“ války. Nechystám se ani přemlouvat zaryté fanoušky konkurenční série FIFA, aby vstoupili na palubu jejich odvěkého rivala. Dnes se vám pokusím popsat, v čem je nové „PESko“ výborné a jaké jsem po dlouhém hraní našel mouchy. A již dopředu říkám, že to nebude úplně jednoduché.

Mohlo by se zdát, že fotbalová série Pro Evolution Soccer už tolik netáhne. Částečně je to pravda, protože konkurenční FIFA má jistojistě několikanásobně větší fanouškovskou základnu. Není se ani moc čemu divit, protože fanoušek neznalý situace raději pokaždé sáhne po krabičce s FIFOU, jelikož ta pro něj nabízí pocitově kompletnější zážitek se vším, na co je zvyklý z televize. A zde také tkví ten nejzásadnější rozdíl mezi oběma konkurenčními sériemi. Série FIFA totiž ukazuje, jak má vypadat ten správný televizní feeling se vším pozlátkem okolo. Řekněme, že jde o špičkový simulátor fotbalového televizního přenosu. Série od Konami se pak vydává odlišnou cestou, která se snaží přiblížit fanouškům to, jak fotbal funguje a jak se hraje. Chceme-li tedy nazvat některou ze sérií simulátorem reálného fotbalu, bude mít název Pro Evolution Soccer.

MŮJ PES!

Možná se ptáte, jak jsem na názor výše vlastně přišel. Odpověď je jednodušší, než si myslíte. Jsem dlouhodobým fanouškem série a zažil jsem stovky, možná i tisíce nelítostných soubojů v původních International Superstar Soccer či později v přímém předchůdci ISS Pro Evolution a jeho dalších dílech. Když pak poprvé přišli tvůrci s prostým názvem Pro Evolution Soccer, šlo o sázku na jistotu a také těžký direkt všem konkurenčním sériím včetně vévodící sérii FIFA od EA. S prvním dílem PES jsem také poprvé zažil nevídaný odliv fanoušků od konkurenční fotbalových her, ze kterého Konami těžila. Jenže za ta léta se mnohé změnilo a všichni víme, jakže to s fotbalovými hrami dnes vypadá. Ale dost už bylo exkurze do minulosti a srovnávání nesrovnatelného.

Aktuální PES si vás nezíská novými mody nebo příběhovým režimem. Bude to hratelnost, která opět posouvá hranici autenticity o kousek blíž reálnému fotbalu. Znalci série budou opět potěšeni ze změn, které v letošním ročníku proběhly a ocení všechny ty drobné nuance ve prospěch fotbalovosti. Nováčci budou žasnout nad tím, že hra reaguje na jejich pokyny přesně tak, jak si představují. Lví podíl na tom všem bude mít samozřejmě kromě léty prověřeného systému ovládání i překopaná fyzika míče nebo například první dotek s míčem. Změn v hratelnosti je sice více, ale obávám se, že kromě skalních fanoušků je nikdo jiný řešit nebude.

Hra počítá i s postavením hráče k blížícímu se míči a rozhodně poznáte, zda hráč zpracovává míč svou silnější nohou.

Přesto je férové napsat, že míč má nyní tendenci více odskakovat od nohy a jeho zpracování je teď daleko reálnější. Hra počítá i s postavením hráče k blížícímu se míči a rozhodně poznáte, zda hráč zpracovává míč svou silnější nohou. Obdobné je to i u střel nebo centrovaných míčů. Běžně bych to vůbec nezmiňoval, protože s tím většina hráčů fotbalových her počítá, jenže od minula je rozdíl velmi znatelný a jak už jsem psal o pár řádků výše, ovlivňuje to dost podstatně hratelnost. Nutno podotknout, že mě samotnému to vyhovuje o dost více než v loňském díle a doufám, že do budoucna se tvůrci od tohoto systému odrazí a budou jej dolaďovat k dokonalosti.

MŮJ FOTBAL!

V předchozích odstavcích jsem schválně opomenul jeden fakt, který se váže k hratelnosti samotné. Jsou to individuality a jejich podíl na celkovém projevu vašeho mužstva. Letos těmto hvězdám (chcete-li) věnovali v Konami velkou péči a je to znát. Když si vezme míč některý z rychlonohých křídelníků, namátkou třeba Gareth Bale nebo Mohamed Salah, už při hře si řeknete, že se na hřišti chová přesně tak, jak jej znáte z televize. Pokud takového hráče budete mít v týmu, budete muset přemýšlet nad tím, jak takovou osobnost vytěžit na maximum. Když se vám to podaří, plody vaší snahy rozhodně zaznamenáte. Jedinečné skilly těchto hvězd vás dokáží mnohokrát dostat ze svízelné situace.

Pro Evolution Soccer 2019

Tím se dostávám k tomu, proč Pro Evolution Soccer vlastně pořád hraju. Nechá vás hrát svůj fotbal přesně podle toho, jak jej hrát chcete. Nesvazuje vás přesně definovanými styly, pouze je nabízí jako alternativu k tomu, když se vám zrovna nechce zdlouhavě nastavovat taktické pokyny. Ale pokud se vám chce, dostanete do rukou komplexní nástroj pro to, aby hráči na hřišti dělali přesně to, co od nich vyžadujete. Co potěší dvojnásob je fakt, že každá změna v taktice nebo nastavení rolí v taktice se přímo a okamžitě projeví na hřišti. Škála nastavení je téměř nevyčerpatelná a PES vás nechá vtisknout svůj rukopis do stylu, jakým bude váš mančaft hrát.

MŮJ KLUB!

Hlavní menu doznalo pouze kosmetických změn a obsahuje pět položek. Vše je koncipováno tak, abyste se na vaši oblíbenou položku dostali co nejrychleji. Osobně to kvituji s povděkem, protože jde rozhodně o krok k větší přehlednosti.  Mezi těmito položkami najdete rychlý přístup do aktualit dne a naleznete zde i veškeré offline a online funkce hry. Samozřejmě nechybí položka Extras, kde najdeme všemožná nastavení hry nebo oblíbenou customizaci. Stěžejním prvkem letošního Pro Evolution Soccer je opět myClub. Pro neznalé jde o alternativu veleúspěšného FUT (FIFA Ultimate Team) z konkurenční série FIFA. Zde si postupným odemykáním nových karet hráčů, skautů nebo trenérů, stavíte svůj ultimátní tým. Se svým mančaftem pak poté plníte rozmanité úkoly, které začínají na zápasech proti AI a končí lítými bitvami se stejně postiženými jedinci v některém z vypsaných turnajů. Ty se samozřejmě s postupem času mění a mění se také druhy odměn, které za vyhrané zápasy dostanete. Proniknutí do myClubu nebude pro nováčky žádným problémem a zkušení harcovníci si znova budou užívat to, co mají rádi.

Mikrotransakční politika tvůrcům rozhodně není cizí, ale z vlastní zkušenosti vím, že i bez nutnosti nakupování mincí se dá myClub velmi pohodově hrát a bavit se.

Platidlem v myClubu je dvojí měna. Tou první jsou Game pointy a druhou jmenovanou pak myClub pointy. GP dostáváte za vyhrané zápasy a plnění dílčích úkolů v celé hře (nejen v myClubu). S klubovými mincemi je to však složitější, protože jde o prvek, který Konami již dávno převzala z FUT, a proto ony mince pořídíte za reálné peníze pěkně z obchodu. Mikrotransakční politika tvůrcům rozhodně není cizí, ale z vlastní zkušenosti vím, že i bez nutnosti nakupování mincí se dá myClub velmi pohodově hrát a bavit se.

MŮJ ODKAZ!

Pokud čekáte, že se nějakým radikálním způsobem změnila třeba Master League, musím vás zklamat. Ano, přibylo sice několik novinek, jako jsou animované rozhovory s trenéry či hvězdami vašeho klubu, ale nečekejte žádný zásadní rozdíl. Master liga je stále tou stejně zábavnou záležitostí, kterou znáte z minula, včetně toho, co jste na ní nesnášeli. Nováčkům je schopna poskytnout kýžený zážitek z hraní i vedení celého týmu včetně skautů nebo hospodaření s rozpočtem. Samozřejmě bez nutnosti hrát cokoli online. Zbytek nabídky tvoří standartní volby, jako jsou rychlé zápasy, rychlé turnaje nebo kooperativní zápasy.

Doposud jsem záměrně nenapsal nic ohledně licencí. O těch se totiž napsalo již mnohé a nedávná ztráta práv na Ligu mistrů to vše jen podtrhla. S licencemi to však není zase tak strašlivé, jak by se na první pohled mohlo zdát. Sice tady nenajdeme Bundesligu, nenajdeme zde ani oficiální názvy klubů v Premier League nebo La Lize. Nezahrajete si dokonce ani za Juventus, protože ten jediný má ve zdejší italské lize zkomolený název. Ligu mistrů si ovšem stále zahrajete, jen ne tu evropskou, ale asijskou AFC. Nechci ale tvůrcům křivdit, protože přinesli i nové a zajímavé ligy. Ty sice tolik nezáří, ale i tak jsem rád, že zde byly zpracovány. Ruská Premier League je vítaným přírůstkem, stejně tak i turecká nebo skotská liga. Francouzská liga pak naštěstí zůstala beze změn a je opět velmi kvalitně zpracována.

MOJE LEGENDA!

Fanouškům konkurenční série jistě na tváři vykvetl škodolibý úšklebek, ale situace je holt taková, jaká je. Druhá strana se tím však nenechá zviklat, protože má velkou spoustu neoficiálních úprav, které dokáží ze hry udělat přesně to, co bychom měli dostat již od začátku od samotných tvůrců. Osobně mi to nevadí, ale chápu, že pro každého jsou priority jiné. Podobně bych mohl pokračovat i o dabingu, který je stále stejně špatný a duo Jim Beglin a Peter Drury už mělo být dávno v důchodu. Od minula je opět znát mírný pokrok v grafice, který poznáte především v malinko jiném nasvícení scény. Detaily obličejů a prémiových stadionů jsou znovu výborné a zde není FOX Enginu moc co vytknout. Animace mi přijdou maximálně realistické a doposud jsem se nesetkal se žádným podstatným grafickým nebo fyzikálním glitchem.

Pro Evolution Soccer 2019

Pro Evolution Soccer 2019 je špičkový fotbal. Doporučím jej všem, kteří sní o realističtějším pojetí fotbalu samotného. Hra vám nabídne přesně ten fotbal, který chcete hrát a to bez kompromisů, které znáte odjinud. Dá se očekávat, že konkurence rozhodně nezahálí a opět nabídne své největší zbraně v podobě licencí na všechny možné ligy světa. Zde je nové „pesko“ stále dost pozadu a troufám si tvrdit, že tomu tak ještě nějaký pátek zůstane. Co však ztrácí na licencích, dodává hratelností, která jde tak daleko, že každý zápas pro vás bude oním příslovečným pohlazením po fotbalové duši. A to, přátelé, rozhodně není málo. Jo a je tam Slavia Praha.

Pro Evolution Soccer 2019

Letošní PES je výborná fotbalová hra. Nemá sice tolik pozlátka jako konkurence, ale v samotné hratelnosti jde o čistou esenci fotbalu, který prostě chcete hrát.