Pro Evolution Soccer 2018 Recenze Pro Evolution Soccer 2018

Pro Evolution Soccer 2018

Jan Bors

Jan Bors

5. 10. 2017 16:30 91

Zatímco všude kolem nás se hemží samý pokrok, samá vylepšení a revoluční novinky, které se dobře hodí pro palcové titulky, tak fotbal od Konami byl vždy věrný svému názvu. Především v něm vložené evoluci.

Vzpomínám se slzou v oku na třetí ročník série, který vlétl na PC jako blesk z čisté vody v tu nejlepší možnou chvíli. Bylo to v době, kdy to bylo vlastně dost revoluční. Oproti konkurenci na míle daleko nejlepší fotbal. Neměl sice licence, ani tak líbivou grafiku, ale svou hratelností jednoznačně dominoval a ta dominance mu pár let vydržela. Tato aura ještě stále na některé hráče působí a koneckonců i loňský díl série se měl své kouzlo.

Jasně, PES si jde svou cestou... Ne, takto pozitivně letos začínat bohužel nebudeme. Dlouho jsem si lámal hlavu, jak se k ročníku 2018 postavit. Po loňském mírném nadšení, kdy i přes spoustu nedostatků, nedotahů, chyb nebo zastaralých herních módů dokázal tento fotbal nadchnout, jsem letos hrozně zklamaný. Evoluce... evoluce totiž už téhle sérii začíná škodit, autoři ji totiž evidentně berou moc vážně.

NULOVÝ VÝVOJ?

Nenechte se mýlit. Na hře se nějakým způsobem zapracovalo a spousta nešvarů z loňska se trochu zlepšila. Už skriptovaně nepodklouzává celé mužstvo po změně směru letu míče. Brankáři už nepůsobí tak strašně trapně a dokonce už lze rychle vhodit aut nebo rozehrát po faulu, ale... ale to je asi vše. Pokud bych měl vyjmenovat všechny změny ve hře oproti loňsku, zakončím recenzi zde a odkážu na tu loňskou. Nezměnilo se totiž nic jiného, zásadního, něco, co by hratelnost posunulo dál.

V rámci herních módů také nedošlo k žádným viditelným nebo popsání hodným změnám a taková Master League už by si nějakou úpravu opravdu zasloužila.

Chybí pořádný fyzický kontakt hráčů, prostě se o sebe odráží jak před deseti lety. Chybí reakce na odražené míče, odebrání balonu opět vyřadí obraného hráče ze hry bez šance se do ní okamžitě zapojit. V rámci herních módů také nedošlo k žádným viditelným nebo popsání hodným změnám a taková Master League už by si nějakou úpravu opravdu zasloužila. MyClub doznal více chyb než vylepšení. Čekání na online hru se z pěti minut smrsklo na čtyři a půl... ta hra je prostě strašně zatuhlá v minulém desetiletí!

REVAMP PO JAPONSKU

Pro Evolution Soccer 2018

MyClub mód podle Konami prošel ReVampem, tedy kompletním přepracováním. Pravda je taková, že jedinou změnou je přidání speciálních tematických turnajů a agentů. Turnaje navíc fungují tak, že musíte trefit časové okno pro otevření zápasů, což třeba znamená 12 minut čekání, nežli se můžete připojit do zápasu. To je snad jeden z nejhorších designových nápadů v historii her.

Skoro mi přijde, že přibylo více negativ, jako je umělá inteligence bránících hráčů, kteří pouští míče za obranu s takovou lehkostí, že vyniknou nové animace brankářů, a to hned několikrát za zápas na obou stranách hřiště. Možná je to až enormním zaměřením na rychlost hráčů. To je klíčová vlastnost, která likviduje herní balanc především v multiplayerové hře. Když k tomu totiž započteme kvalitu zakončení snad všech hráčů a lehkost lobování vyběhnuvšího brankáře, dovedete si představit, jak to vypadá.

VE ŠPATNÉM TÝMU

Umělá inteligence mi přijde o třídu horší než loni, a to jak ve hře jednoho hráče, tak především v online hře. Jakoby se autoři snažili, aby padalo více gólů. Pokud to byl záměr, tak se povedl. Nicméně tím bohužel trpí samotná hra. To, v čem se snažilo být PES jiné, pomalejší, taktičtější a řekněme realističtější, padlo. Proti počítači to sice není tak markantní, protože AI nezneužívá úplně trapné hry obránců, ale v onlinu to je mela nahoru dolu a problémem nebývá dostat se do šancí, ale počet zaváhání v koncovce.

V minulých dílech hra alespoň mnohem lépe reagovala na manuální přepínání hráčů. Letos je to bohužel s větší prodlevou, a to v případě, že létají míče za obranu v kadenci kulometné palby, opravdu vaší nervové soustavě neprospěje. Musím říct, že jsem nikdy v historii fotbalových her nekroutil hlavou po vstřeleném gólu, jako tady. Neměl jsem po skórování kolikrát žádnou radost, protože jsem věděl, že o mém skórování nerozhodla ani tak chyba soupeře nebo můj um, ale jednoduše chyba hry, se kterou soupeř opravdu nemohl nic dělat. Umělá inteligence je prostě na štíru. Koneckonců mnohem více breakovým situacím zabraňuje jen totální neschopnost AI si pořádně nabíhat. To by pravděpodobně udělalo z tohohle fotbalu jenom překopávanou od brány k bráně.

ALESPOŇ TO DOBŘE VYPADÁ

Jak je možné, že udělala hra za rok takový regres? Lámu si s tím hlavu. Autoři jakoby si jen pohráli s pár statistikami a opravili nějaké drobnosti a už se netrápili s balancem. Oni se ale netrápili vůbec s ničím. Menu jsou stejná, stejně neergonomická a pomalá, všechno se dlouho loaduje a celkově by si ten layout zasloužil pořádnou revizi.

Jediné, na čem se evidentně máklo, byla grafika, a to zrovna byla oblast, která to potřebovala nejméně. PES 2017 vypadal skvěle včetně povedených obličejů hráčů a vcelku i pohybů. To všechno zaznamenalo mírný posun a i přesto, že to na samotnou hratelnost nemá valný vliv, je vždycky krása pouštět si zde opakované záběry. Prostě tohle na týhle hře miluju. Dokonce bych řekl, že Konami trochu zapracovalo i na zvukové kulise, a ty dva světy se zde mnohem lépe pojí, nežli tomu bylo minule.

PES BOLT A NIC VÍC

Jenže to je prostě prd platné. Hra, která v podstatě nemůže sázet na licence a do které se všechno dá nahrát, by měla asi více máknout na svém jádru. Těžko se mi bude psát „kupte tento ročník, je o dost lepší než ten předchozí", protože by to nebyla pravda. Je téměř stejný, má sice lepší brankáře, ale na úkor všeho ostatního. Jasně, můžete mít v týmu Usaina Bolta, ale to podle mě jen krásně vystihuje, do jaké slepé uličky se japonští vývojáři dostali a do jak prekérní situace dostali mě.

Vypadá to, že Konami prostě došel dech.

Jak se říká, jeden za osmnáct a druhý bez dvou za dvacet. Jenže tady se nebavíme ani o updatu soupisek. Beru to jako takový malý podvod na hráče a dost mě to mrzí, ale vypadá to, že Konami prostě došel dech. Jásat tak mohou pouze PC hráči, kteří konečně dostanou plnohodnotnou verzi hry a pokud si nepotrpí na online zápasy, mají z čeho vybírat. PES 2018 si asi také užijí hráči hledající alternativu nebo jsou z nějakého důvodu unavení sérií FIFA. Vlastníci předchozího ročníku důvod ke koupi nemají.

Pro Evolution Soccer 2018

Evoluce se nemusí brát tak doslovně a sérii by opravdu prospělo udělat nějaký revoluční krok. Takhle prostě ne. Servírovat to samé v bleděmodrém za plnou cenu mi vůči hráčům opravdu nepřijde fér.