Pro Evolution Soccer 2017 Recenze Pro Evolution Soccer 2017

Pro Evolution Soccer 2017

Jan Bors

Jan Bors

21. 9. 2016 09:30 34
Reklama

Japonské hry jsou prostě zvláštní, na první pohled je často rozeznáte - mají kostrbatá menu, hodnotí systémem písmen a také mají svůj nezaměnitelný styl, řekněme originální či prostě jiný, než na jaký jste v daných žánrech zvyklí. Platí to i pro fotbal, který je prostě svým unikátním způsobem také jiný, než jeho západní konkurence. Tato recenze však nebude přímo poukazovat na FIFU, nýbrž se zaměří výhradně na nové Pro Evo, na nějaké srovnávání je totiž ještě čas.

2017 Z ROKU 2016

Konami pro letošek dohodlo spolupráci s FC Barcelona, a tudíž hlavní menu i úvodní intro sekvence je prezentací katalánského velkoklubu a zároveň ochutnávkou všeho, co lze ve hře samotné dělat. Což je ve výsledku naštěstí mnohem podstatnější, než fakt, že musíte překousnout neustálé koukání na znak, stadion a hráče klubu, kterému ale vůbec nefandíte. Naštěstí jde jen o kosmetickou záležitost a ve výsledku nevýznamnou součást "balení", protože důležité je, co se skrývá uvnitř. A není toho málo jak pro hráče, co upřednostňují hru pro jednoho, tak i pro ty, kteří hrají pouze online. A pro každého nabízí dostatek herních módů a zároveň tak akorát tolik, aby z toho nevznikl úplný guláš. Pro hráče předchozích ročníků žádná novinka nepřibyla, ovšem to zrovna u fotbalové hry nijak zásadně nevadí, respektive nic nám tam nechybělo. Mezi klasiky tak na straně singleplayerové patří mod Master League, kde pečujete jako manažer o vybraný klub, kupujete a prodáváte hráče, řešíte herní strategii a samozřejmě hrajete ligu, poháry a případně i mezinárodní klubové soutěže. Staráte se i o výchovu nových hráčů, hledání talentů a samozřejmě jednáte o smlouvách. Prostě takový relativně komplexní balíček, jehož zřejmě jedinou chybou jsou nepříliš zábavná přestupová jednání a úplně stupidně vyřešený poslední den přestupových období. Ten funguje tak, že po každých dvou herních hodinách můžete udělat jednu akci a pak zase posunout čas dopředu, což zrovna nevytváří atmosféru té pravé hektické situace, kterou známe z reálu, a určitě by to mohlo být v tomto ohledu lepší.

V každém případě největší síla hry pro jednoho rozhodně spočívá v kombinaci módů právě v Master League a zbytek už jsou jen vytažené deriváty.

Jinak vám ale hru nebude nic kazit, ba naopak, můžete se účastnit licencovaných evropských pohárů (a také např. asijské Ligy Mistrů AFC), a ačkoliv by si člověk mohl myslet, že jde pouze o drobný detail, znělka Ligy mistrů je zkrátka něco tak kouzelného, že se jedná o velký a hlavně funkční dílek do mozaiky. Samozřejmostí je i možnost zahrát si poháry samostatně. V každém případě největší síla hry pro jednoho rozhodně spočívá v kombinaci módů právě v Master League a zbytek už jsou jen vytažené deriváty. Nejinak je tomu i multiplayeru, kde je největším lákadlem mód MyClub (lze hrát i jako single, ale to je nuda), který vám umožní vytvořit si fiktivní mužstvo a postupně ho budovat k obrazu svému. Dostanete dokonce možnost zlepšovat získané hráče, půjčovat si je na hostování a snažit se rozumně nakládat s herní měnou, respektive měnami. Jsou dvě. Jednu získáváte především za svou úspěšnost v zápasech, tu druhou pak za plnění dílčích úkolů, od vstřelení gólu hlavou po nákup hráče. Zároveň je nepřekvapivě možné tuto měnu regulérně koupit za reálné peníze a nedělat si starosti s šetřením. Důležité ale je, že to rozhodně není nutnost a v klidu si vyděláte i ve hře. Bohužel však zapomeňte na otevřený fotbalový trh, na to se tu nehraje a stavba mužstva je tak trochu dílem náhody, než cíleným směnným obchodem, který by dle mého názoru klíčovou součást balení hry určitě pomohl ještě více pozvednout.

TAKTIKA, TAKTIKA A ZASE TAKTIKA

Pokud je na Pro Evu něco skvělého, tak jsou to hrátky se sestavou. Vymýšlet herní systém, posouvat si hráče po taktické mapě hřiště, a to ve všech herních módech. To je přesně to koření, které třeba multiplayeru dodává naprosto jinou dimenzi. Protože co mužstvo, to originál, jiné rozestavení hráčů může být pro váš styl naprosto klíčové a je zábavné sledovat, že to ve hře opravdu funguje. Jestli se mi něco líbí, pak je to skutečnost, že hráči na hřišti plní svoje role, a tudíž má skutečný význam se o změny pokoušet. Nemusíte se rozčilovat, že na ně hra nereaguje a virtuální fotbalisté si stejně dělají, co chtějí. Navíc ani nemají tendenci chovat se nelogicky, respektive nedochází k situacím, kdy by hráč nabíhal v nesmyslný okamžik a otvíral soupeřovi obranu nebo by pozičně ztrácel. Motivací ke změnám v taktice je pak naprosto zásadní novinka, kterou je adaptivní AI. Jednoduše se ve hře pro jednoho hráče soupeř učí, a dle vaší hry pak i brání, podniká protiútoky atp. Proto je taktická složka hry velice zajímavá a zábavná, nutící hráče k variabilitě a nehledání zaručených cest k úspěchu.

Každopádně by se však ke všem těmto hrátkám hodil jiný interface. Všechny nabídky a jejich podsložky jsou pomalé, zbytečně složité a hlavně často nepřehledné. Absolutně nechápu, proč musí být například v menu se sestavou vidět i ukazatel myši a znaky pro střídání nastavené tak, že si nikdy nejste na první pohled jisti, kde se vlastně v rámci nabídky nacházíte. Dovedl bych si představit mnohem intuitivnější a funkčnější rozhrání.

FOTBALOVÉ A TAKY NE

Konečně se ale dostáváme na virtuální hřiště, kde se ve výsledku rozhoduje, jestli je ročník dobrý, výborný nebo úplně špatný. PES2017 rozhodně do poslední kategorie nespadá. Hra je vypilovaná a v podstatě se od loňska změnila jen nepatrně, respektive se spíše opět posunula o ten malinký kousek směrem k lepšímu hernímu zážitku (viz již zmiňované adaptibilní AI). Bavíme se však spíše o fotbalové simulaci, nebo o fotbalové hře? Tuto otázku jsem si neustále kladl, protože přístup, který zvolili Japonci prostě simulací není, ačkoliv je ve hře spousta skvělých momentů, které realitu připomínají.  Jedná se především o reakce hráčů na míč, kolize, odskok balonu od země, reakce na počasí nebo délku trávníku. Jenže je také spousta situací, respektive herních prvků nebo jednoduše pocitových vjemů, které jednoznačně říkají, že tohle rozhodně není reálný fotbal. Jednoduše to poznáte, když si hned po odehraném zápase v Pro Evu přepnete na reálný zápas.

Už jen ty nádherné góly, které padají, jejich variabilita je neskutečná.

Ten rozdíl je patrný okamžitě a nejvýrazněji na kopech letících vzduchem absurdní rychlostí, absentující pořádná hra tělem, vyhazování brankářů nebo až nesmyslný význam skluzů (což je nejvíc patrné hlavně v singleplayeru). Nic z toho nepůsobí moc realisticky na to, abych hru dokázal brát jako čistokrevnou simulaci, ale světe div se, pořád ji dokážu brát jako skvělou zábavu. Už jen ty nádherné góly, které padají, jejich variabilita je neskutečná. Stejně tak herních situací je plno a člověk má děsnou radost, když se mu něco povede. Hráč má kromě toho z hraní takový zvláštní pocit svobody, jako kdyby neexistovala žádná bariéra, kterou nelze překročit, a to je myslím hlavní výhodou tohoto fotbalu.

NĚKOLIK FAULŮ ZASLUHUJE POTRESTÁNÍ

Nevýhod je ale také celá řada - slabých stránek má PES hned několik a rozdělil bych je na dvě kategorie – ty, které jsou patrné pouze v multiplayeru a ty, kterých si všimnete všude. Do té druhé skupiny jednoznačně patří brankáři, kteří jsou největší slabinou nového ročníku. Jejich chytání se dá označit za směšné a shluky kiksů, které dokážou vymyslet, mnohdy překračují rámec fotbalové fantazie. Čím horší střela se vám povede, tím paradoxně často lépe pro vás. Schopnost vyhodnotit situaci úplně špatně je prostě až moc okatá. Do kategorie slabin patří také rozhodčí, kteří pískají velmi nevyzpytatelně až necitlivě, nechávají výhody tam, kde se má pískat, přerušují, když mají nechat volnou hru a tasí karty tak nahodile, že se vůbec nevyplatí řešit, jestli jít do skluzu nebo ne. Zatímco normálně by se řešil počet červených, tady se za likvidační zákroky uděluje většinou jen žlutá karta.

CO TY LICENCE?


PES 2017 obsahuje jako obvykle zvláštní slepenec licencí. Na jedné straně jsou kompletní ligy, tedy název ligy, týmů, hráčů, na druhé straně jsou nesmyslně vymyšlené týmy včetně jmen a nejčastěji je to kombinace nelicencované ligy a týmů, ale reálných jmen hráčů i s podobiznami. Každopádně je ve hře editor, ve kterém lze ručně, či pomocí stáhnutého obsahu všechny tyto nesrovnalosti vylepšit (nikoliv na Xboxu), pokud vám to začne kazit hru. Bezesporu se jedná o nevýhodu hry, ale není to zase tak nepřekonatelná překážka k tomu, abyste si hru užili.

Co mě ale štve o poznání více, je nezájem virtuálních fotbalistů o hru po odebrání balonu. Je to něco, co se rozhodně neděje ve hře jednoho hráče, protože počítačový protivník se nechová nepředvídatelně. Jenže v multiplayeru je situace jiná, zběsilejší a hráči nehrají podle naprogramovaných schémat. Stává se tak, že po odrazech míče hráč nejblíž míči prostě kouká, nereaguje a vám tak komplikuje cestu k získání míče. Případně obráceně, nedonutíte ho se přepnout ve chvíli, kdy odražený balon sice podle trajektorie míří za spoluhráčem za ním, jenže pro vás by v tu chvíli bylo vhodně využít jinou variantu a věřte mi, že vás to dokáže potrápit v každém druhém zápase.

GRAFIKA VÍTĚZEM, MULTIPLAYER PORAŽENÝM

Bohužel, ruku v ruce s těmito chybami, které jsou nevíce patrné ve hře více hráčů, je největší slabinou nového ročníku právě online multiplayer. Nikoliv hra jako taková, ale spíše technická nedotaženost a spousta chyb. Nejenom, že mnohdy trvá neskutečně dlouho, než vám hra najde soupeře, ale také vám nedá žádnou indikaci vzájemné kvality připojení, takže samozřejmě velmi často dochází k lagům a špatné komunikaci. Situace, kdy se zasekne hráč při házení autu, brankář u odkopu a tak podobně, jsou vcelku časté a jejich problém se dá řešit pouze restartem celé hry. Paráda. Hra více hráčů by si teda skutečně zasloužila pořádnou péči, snad pozdější patche chyby napraví. A to si přičtěte ještě takové drobnosti, jako že dáte gól, chcete si užít tu radost a podívat se okamžitě na skvělou akci z opakovačky. Nezbývá, než se modlit, že vám to soupeř dovolí, protože i on může jakýkoliv herní předěl vypnout stisknutím jediného tlačítka. Detail? Ano, ale opět na úkor atmosféry, již lze velice snadno poslat do kopru.

Přitom právě opakovačky jsou dlouholetou doménou série, a nejinak je tomu i v tomto ročníku. Radost pohledět. Grafika je opět skvělá, a dokazuje to i v editoru videa, kde si můžete libovolně natáčet a přibližovat scénu. Fox Engine, který hru pohání, ji opravdu nádherně rozhýbal a působí jako skvělý nástroj ve správných rukou. Velkou pochvalu si autoři zaslouží za stoupající kvalitu obličejů hráčů, které vypadají velmi věrohodně a hlavně má člověk pocit, právě třeba z opakovaček, že mají zájem o hru, nepůsobí čistě jako gumoví panáci. Navíc si můžete všímat opravdu drobných detailů od letících kousků trávy od kopaček až po vodu cákající po skluzech a pádech za deště. Bohužel můžeme podobnou chválu pět pouze na verzi pro současnou generaci konzolí. Na PC je situace mnohem horší, hra zde neběží na aktuální verzi Fox Engine a samozřejmě je to znát. I na tomto problému by měli autoři do příštího roku zapracovat, dělají tak svému titulu zbytečnou ostudu.

CESTA K VRCHOLU? MOŽNÁ PŘÍŠTĚ

Samozřejmě bych rád napsal, že PES je nejlepší fotbalová hra všech dob a neskutečná zábava, ale udělat to nemůžu. Něco tomu stále chybí a čert vem tradiční absenci licencí v různých podobách, protože ve výsledku na tom zrovna PES tolik nestojí. Přestože se jedná o velkou nevýhodu, je částečně nahraditelná editorem, ve kterém můžete dát vše do reálné podoby. Fanoušci navíc vytvářejí balíčky, které vám usnadní práci a jsou dokonce funkční i na PS4. Pro Evolution Soccer je hlavně o jiném přístupu k fotbalu, není tak realistický, ale je skutečně zábavný, jen tak trochu po svém. Pokud jste tedy přejedeni konkurenční sérií FIFA, sáhnutím po titulu od Konami rozhodně neprohloupíte, ačkoliv si budete muset chvíli zvykat. Máte-li však loňský ročník, asi si klidně ještě rok počkejte. Předně to není zas tak velký rozdíl, a pak - soupisky si přece můžete stáhnout nové. Každopádně lze říci, žecelá série jde správným směrem. Pokud se povede odstranit otravné chybičky a chyby, zlepší se interface a vyladí hra po internetu, kdo ví, jestli třeba už příště nedosáhne na lepší známku.

Pro Evolution Soccer 2017
Xbox Xbox One
Windows PC
PlayStation PlayStation 3
Xbox Xbox 360
PlayStation PlayStation 4

Verdikt

PES 2017 je zase o fous lepší než předchozí ročník, ale také plný chyb a nedodělků, které zbytečně sráží body dolů. Autoři jdou logicky cestou evoluce, ale možná by se nemuseli bát přitlačit více na pilu a některé herní prvky od základů překopat.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama