Pro Evolution Soccer 2015 Recenze Pro Evolution Soccer 2015

Pro Evolution Soccer 2015

Vojtěch Matěna

Vojtěch Matěna

12. 12. 2014 15:29 2

Sportovní série Pro Evolution Soccer v posledních letech vedle svého rivala slábla jako usychající větev na stromu. Každoroční podzimní tahanice o lepší fotbalovou simulaci trvá dodnes, přičemž letos se podle mnohých fanoušků začaly misky vah opět vyrovnávat. Možná je ale jakékoliv srovnávání a následný soud o králi nejlepšího fotbalu zbytečný, protože korunu si minimálně pro tento rok mohou nasadit jak FIFA, tak PES. Absolutním vítězem je potom hráč, který má tu výhodu, že si může vybrat, a to mezi dvěma skvělými tituly.

POHLEDŤE NA MĚ, FOTBALOVÍ PŘÁTELÉ

Obě fotbalové série se bezesporu těší velké podpoře fanoušků, ale zůstává pravdou, že příznivci Pro Evolution Soccer musejí být o něco trpělivější a tolerantnější. Zatímco FIFA si odbyla premiéru na nových konzolích už loni, v Pro Evu proženete Messiho v inovované grafice až nyní. A změna je to výrazná. Na hřišti a v tribunách vynikne i díky možnostem Fox enginu každý detail. Příchod hráčů na hrací plochu už není tak prkenný a vylepšená fyzika mimo jiné zaručuje pohlednější a věrnější souboje. Technický pokrok zaznamenáte i ve způsobu, jakým vede hráč míč. Už jen podle driblingu byste rozpoznali, zdali jde o Ronalda, Robbena nebo jedinečného Zlatana. To má dopad nejen estetický, ale zaznamenáváme posun i v rámci hratelnosti.

Příchod hráčů na hrací plochu už není tak prkenný a vylepšená fyzika mimo jiné zaručuje pohlednější a věrnější souboje.

Atributy jednotlivých hráčů hrají znatelnější roli než kdy dřív. Tvořivým záložníkům neuskakuje při zpracování tolik balón a servírují přesné přihrávky. Pokud je ale obránci dostanou pod tlak a nedopřejí jim tolik času na rozehrávku, začínají kazit. To samé platí o brankářích, kteří v tísni nevykopávají tak přesvědčivě. Pro nové hráče mohou být první zápasy možná obtížnější, protože chvíli trvá, než se s nastavenými mechanismy doopravdy sžijí. O to uvěřitelněji ale pak působí zápas pohledem nezaujatého diváka.

SIMULACE SE VŠÍM VŠUDY

PES 2015 provází krásný slogan „Hřiště je naše“, což je příhodný slogan pro celou sérii. Pokud PES někde exceluje, tak právě ve věrném podání samotného fotbalu. Hráči si lépe nabíhají, šance se neustále mění a vy máte absolutně volnou ruku v tom, jak se chcete na hřišti prezentovat. Pokud si navíc dokážete osvojit systém manuálního ovládání, v němž určujete analogem přesný směr kopu, variabilita kombinací je opravdu bezmezná.

Pro Evolution Soccer 2015

Vylepšení doznala i umělá inteligence, která věrně adaptuje herní styl konkrétního týmu, takže pokud budete hrát například proti Atléticu Madrid nebo Liverpoolu, můžete očekávat agresivnější způsob hry, než když budete čelit Bayernu Mnichov nebo Barceloně, kteří se prezentují spíše technickou zdatností a dlouhým držením míče.

Není to jednoduchá hra, musíte v ní projevit cit a kombinovat pečlivě, protože zejména po chybách padají branky, tak jako v reálném fotbale. Vyskytnou se ale i chyby, ke kterým by docházet nemělo. Přestože každým rokem slýcháme o zdokonalení brankářů a vídáme stále nové animace, objevují se leckdy rozporuplné zákroky. Hned v prvním zápase si například Courtois z Chelsea srazil střelu směřující mimo tři tyče nešťastně do brány. To na úvod nebyl nejpřesvědčivější úkaz toho, jak se zvedla úroveň kvality gólmanů. V drtivé většině případů ale působí brankáři příkladně a předvádí poctivé zákroky, byť prostor ke zlepšení se tu viditelně stále nabízí.

SE SPARTOU DO EVROPSKÉ LIGY?!

Nový díl Pro Evolution Soccer přináší i nový herní mód, který nese název myClub. Jedná se o přímou konkurenci nejoblíbenějšího online módu z FIFA – známého jako Ultimate Team. Z rezervního týmu postupně budujete ten nejlepší, přičemž potřebné posily nakupujete i díky mikrotransakcím. Je opravdu důležité dát dohromady jedenáctku, v níž neprobíhají spory mezi jednotlivými hráči, protože i to snižuje výkon na hřišti. Jestli se tento mód stane oblíbeným i v Pro Evu, to ukáže až čas. Mimo něj na nás z výběru herních módů čeká Master League, klasický kariérní postup s jedním týmem. A samozřejmě nechybí ani mód Become A Legend, v němž budujete kariéru jako jednotlivec.

Pokud však máte v oblibě raději kratší a autentičtější módy, určitě oceníte přítomnost Ligy mistrů a Evropské ligy, na něž má Konami zakoupené licence. Klasické znělky soutěží vytváří při nástupu hráčů na hřiště skutečně výjimečnou atmosféru, které pak dopomáhá i skvělé publikum. Ostatně při jakémkoliv zápase je diváky v ochozech doopravdy slyšet, a to zejména po ostřejších skluzech. Komentátoři jsou pak v porovnání s FIFOU výrazní naopak méně.

MANCHESTER ANO, DORTMUND NE!

Mnoho hráčů odrazovalo od koupě Pro Eva bídné licencování klubů a nejinak tomu jistě bude i tentokrát. Přestože je Mario Götze tváří aktuálního ročníku, v rámci Bundesligy zůstává Bayern Mnichov jediným licencovaným týmem. V Premier League má toto privilegium zase jen Manchester United. Problém se týká nejen oficiálních názvů, ale i designu dresů. Drobnou útěchou je to, že samotní hráči na klubové úrovni licencování jsou. Díky Evropské lize si navíc můžete zahrát za pražskou Spartu. V českém národním výběru ale opět naleznete jména, která vám nic neřeknou (Houska, Komtan, Lamole), a to už výsledný zážitek silně znehodnocuje. Na druhou stranu jsou zde licencované třeba jihoamerické soutěže nebo asijská Liga mistrů, což ocení všude, jen ne v Evropě.

Přestože je Mario Götze tváří aktuálního ročníku, v rámci Bundesligy zůstává Bayern Mnichov jediným licencovaným týmem.

PES ztrácí vůči svému konkurentovi především v celkové prezentaci a přístupnosti. Sledovat FIFU je zkrátka mnohem větší show a je to znát třeba na opakovaných záběrech, které jsou nablýskané, zatímco v Pro Evu nemají žádný drive. Při hraní jsme zazanamenali i drobné záseky, ale to snad odstraní některá z příštích aktualizací. Na podobné detaily nakonec PES doplácí, protože příležitostný hráč si vybere zkrátka to, co se mu na první pohled líbí víc. Fanoušci Pro Eva ale většinou nebývají příležitostní hráči, ba naopak, raději upřednostňují věrnou simulaci fotbalu než vizuální orgie. Nový Pro Evolution Soccer 2015 v tomhle směru učinil po dlouhé době výrazný krok vpřed a může být důvodem pro spoustu nadšených hráčů, proč se k této sérii opět vrátit.

Pro Evolution Soccer 2015

Série, která se prvním next-genovým dílem zvedá z kaluže a zejména příznivce reálné simulace láká zpět do zápasu. Na hřišti si počíná skvěle, avšak mimo něj se připravuje o fanoušky chybějícími licencemi či nepřesvědčivou prezentací.