Pro Evolution Soccer 2009 Recenze Pro Evolution Soccer 2009

Pro Evolution Soccer 2009

Tomáš Nadrchal

Tomáš Nadrchal

16. 10. 2008 22:00 23

Obhájit titul bývá mnohem těžší, než se dostat na stupínek nejvyšší poprvé, jak nám říká známé sportovní pravidlo. A čím delší doba na trůně, tím větší touha konkurence po tom krále sesadit. Společnost Konami, jež stojí za sérií Pro Evolution Soccer, by o tomto mohla dlouze vyprávět, vždyť právě PES je už řadu nekorunovaným držitelem žezla pro nejlepší fotbalovou simulaci na PC. Vývojáři z EA Sports se ale letos snad i s pomocí černé magie pokoušeli vymyslet způsob, kterak se i s old-gen enginem protlačit na příčku nejvyšší. Jaká byla odpověď ze Země vycházejícího slunce?

Nové Pro Evo zapůsobí na hráče prakticky hned od prvního spuštění. Může za to nejen velice stylové intro, ale také způsob zpracování hlavního menu. To se obulo do velmi moderního hávu a, ač se opět nedá ovládat pomocí myši, udrželo si vysokou přehlednost a intuitivnost. Výčet novinek oproti minulému ročníku nebude nikterak veliký, což je poměrně pochopitelné, neboť zásadní přechod na next-gen engine jsme si užili právě před rokem. Změny, jež byly do hry zaimplementovány, by se daly charakterizovat jakožto snaha o vyšperkování již tak úchvatné fotbalové simulace. Asi nejvýše ční dvojice Liga Mistrů a mód Became a legend, variace na Be a Pro z konkurenční stáje, u nichž poněkud netradičně začneme.

Série Pro Evolution Soccer se od nepaměti potýká s jedním zásadním problémem, kterým je získávání licencí. Někdo by mohl namítnout, že to je rok od roku lepší, ale dvojice nových týmů z Premier League a jeden stadion navrch, to je poměrně málo, nemyslíte? Možná i proto Konami sáhlo k Šalamounskému tahu, kdy koupilo licenci na veleslavnou Champions League, u nás známou jako Liga Mistrů. Rozhodně jde o příjemné zpestření, neboť na rozdíl od ostatních ligových utkání mají ty v Champions League zvláštní kouzlo a náboj, zvlášť když zápasy obsahují i patřičnou grafiku a u důležitých utkání si můžeme vychutnat i stylový úvod s logem LM na středovém kruhu. Leč, výčet ostatních soutěží je přinejmenším chudý, pětice evropských soutěží s neúplnou anglickou(+ národní mužstva a výběry toho nejlepšího z ostatních lig, od nás nalezneme pražskou Slavii) je proti konkurenci doslova slabota.

Inspirace u konkurence v počtu licencí se tedy opět nekonala, zato mód Be a Pro se v Konami očividně zalíbil. Jejich variace, Become a Legend, se navíc hraje prakticky stejně dobře, ne-li ještě lépe, než je tomu v PC verzi FIFY. Scénář je zhruba takovýto – na počátku si v podrobném editoru vymodelujete hráče ku obrazu svému, vyberete všechno od účesu či tvaru obočí až po způsoby oslav vstřelené branky či vedení míče. Následně si zahrajete jeden úvodní zápas za neznámé týmy, aby si vás následně vyhlídli skauti některého z podprůměrných ligových celků. Následuje boj nejen o základní sestavu, ale zpočátku i o pevné místo na lavičce, který probíhá formou tréninkových utkání. Oceněníhodné je i tlačítko, jež vás navede na místo ve formaci, kde byste se v danou chvíli asi tak měli pohybovat, které využijí zejména ti hráči, kteří s reálným fotbalem nemají moc zkušeností. Celkově považuji Became a Legend za velmi povedený, a to zejména díky umělé inteligenci ostatních fotbalistů.

Oklikou kolem stadionu ve Wembley se dostáváme k tomu, co dělá PSA PSEM, tedy k samotné hratelnosti fotbalových klání. Nebudu vás dlouze napínat, stejně jako v loňských letech si tvůrci mohou do notýsku napsat velikou jedničku, neboť utkání se hrají opravdu skvěle. Základem se opět stal next-gen engine, s nímž jsme na pc setkali už v roce loňském, letos se dočkáváme prakticky pouze kosmetických úprav, které ale posouvají fotbalovou ještě o kousíček dále. Předně je to nespočet nových animací fotbalistů, o něco neposedněji se chová i ten malý kulatý nesmysl. Tradičně kvalitně zpracována byla i umělá inteligence, rozhodčí citlivě rozhodují o mrtvém ofsajdu, hráči si nabíhají do prostoru… Jako celek působí zápasy v novém Pro Evu velice fotbalově, což ale všichni fanoušci série věděli už dávno před vydáním :-).

Při pohledu do poznámek se na mne ale mračí několik prohřešků proti fotbalovosti, které musím uvést a které poněkud kazí celkový dojem. Předně, zahrávání pokutových kopů, respektive jejich chytání. Zde sice autoři ustoupili od diskutabilního pohledu z dolního rohu branky a vrátili se ke klasickému, ale zamezili brankáři pohyb do stran před samotným kopnutím (!). Nelze tak brnkat na nervy exekutorovi, což bude chybět nejvíce v multiplayerových kláních. Dále bych uvítal větší benevolenci při pískání milimetrových ofsajdů, klasický neduh PES série, a také vylepšení vhazování autů. Když se hra pohybuje kdesi v půli hřiště, je vše v pořádku, ale jakmile se dostanete před šestnáctku, spoluhráči ve vápně stojí na místě jak přibití dvousetmilimetrovými hřebíky a čekají, co se bude dít. O vhazování u vlastního pokutového území ani nemluvě, zakopne-li protivník balon v nouzi až k soupeřovic rohovému praporku, nemůžete zahrát rychlý aut v klidu, než přiběhne soupeř. Střihem se totiž všichni zformují u vaší šestnáctky tak, jako byste se právě bránili největšímu tlaku. A v neposlední řadě mi v tréninku chyběly kdysi tak oblíbené dovednostní soutěže. Ano, jde o drobnosti, ale v jinak tak fotbalovém díle působí jako pěst na oko.

Abychom končili optimistickou notou, nechal jsem si na závěr vylepšení dle mého soudu nejlepší, a to atmosféru na stadionu. Narvané ochozy supermoderních stadionů jsou konečně pořádně slyšet a fandí svým oblíbencům, ale jak! Tvůrci si dali setsakra záležet, takže oslavné chorály všeho druhu jsou nyní tím nejkřupavějším a nejvoňavějším denním chlebem. A abyste věděli, že to myslím vážně, takové mrazení v zádech jako při hromovém „KDO NESKÁČE, NENÍ ČECH! HOP! HOP! HOP!“ při vedení 1:0 nad Holandskem jsem u PC hry ještě nezažil.

Pro Evolution Soccer 2009

Zejména díky skvělému zpracování atmosféry na stadionu je prožitek z utkání ještě intenzivnější, než tomu bylo v letech minulých. Kdo neskáče, není Čech!!!

Fotbal, Became a Legend, Liga Mistrů, atmosféra na stadionu, technické zpracování.