Pro Evolution Soccer 2008 Recenze Pro Evolution Soccer 2008 (PSP)

Pro Evolution Soccer 2008 (PSP)

Ulrik_

Ulrik_

22. 4. 2008 22:00 11

Pivečko, páreček, tohle je liga. Pivečko, páreček hejahejahou! Slovy hymny skupiny E!E složené pro Marilu Příbram se snažím uvést dnešní exkurz na pole fotbalových (nu a nejen jich) simulátorů, které nás recenzenty trýzní jednou věcí – ostudnou a těžko zkousnutelnou tendencí lehce graficky vylepšit loňskou verzi, přidat jednu dvě featury a předložit nám výsledek jako zbrusu novou hru. A přesně tohle Konami se svým Pro Evolution Soccerem 08 (nebo Winning Eleven, dle vašeho jemnocitu) udělalo. Nemáte radost vy a nemám radost ani já.

Já ti nevím, Karle. Vždyť oni hrajou už třetí sezonu to samý.

Stručně řečeno bychom mohli konstatovat, že co jsme vyčítali minulému dílu, můžeme vyčítat i tomuto, zač jsme staršího bratříčka chválili, za to můžeme i mladšího. Jedna z nejsympatičtějších předností je kompatibilní port z PS2, který má za následek vlastnost, jíž z velké části disponoval už předchůdce a tou je přenesení dat z velké konzole na svůj handheld a pokračovat v rozjetém turnaji třeba ve vlaku. Za jednu pochvalu, jedna negativní reakce a tou je věčná bolest Pro Evolution Socceru – licence. Fundamentální příznivci série mne možná budou chtít ušlapat kolíky pro mokrý terén za to, že to jejich miláčkovi stále omlacuji o hlavu, ale faktem prostě zůstává, že spousta týmů „oficiálně“ chybí a to logicky platí i pro hráče. Samozřejmě, nadšenci se mohou vrhnout na editaci a za blíže nespecifikovanou časovou jednotku vše naeditovat dle svého gusta, ale upřímně systém DoDo (dodělej doma) by neměl do profesionálního herního trhu patřit a když už investujete své peníze, nemělo by to být s vědomím, že doma musíte ještě pár hodin makat, aby hra vypadala jak chcete. Ostatně co je lepšího než opakovaně ponižovat ty chcípáčky z ManU a ne nějaký fiktivní klub? (pozdravuji kolegu Möwalda)

Lokvenc dal dva góly v Makedonii, jeden Finsku a teď Andoře – takže 3 zápasy, 3 góly (Václav Tittelbach)

Mezititulek měl trochu zmírnit zklamání z toho, že komentář je opravdu tristní a žádného zlepšení jsme se nedočkali. Takže můžeme být rádi za to, že v PES08 nekomentuje pan Tittelbach. Nicméně atmosféře prapodivné výkřiky narkoleptických komentátorů ubírají stejně jako nepříjemně ploché publikum. Jako by někdo uvalil na všechny stadiony embargo a do sedaček umístil pouze překližkové panáky. K tomu přidejme nevýraznou hudbu postrádající drajv (kde jsou ty časy kdy i samotné intro a menu navnadily hráče na hru plnou adrenalinu, krásných akcí, dramatu...) a přejdeme zase k nějakému tomu chválení. Pokud někde došlo k výraznějším změnám, je to grafika. Je sympatické poznat na hřišti hráče i podle obličeje a stejně tak sympatická je celkově uhlazenější animace.

Inteligence hráčů také netrpí většími mentálními bloky, byť gólmani jsou stále na úrovni takticky retardovanějšího Martina Vaniaka (dobře, Tomáše Grigara také) – reflexy mají úžasné a často váš doženou k šílenství, ale občas vyrobí nepochopitelnou taktickou minelu a opět vás přivedou k šílenství (záleží na úhlu pohledu). Ovládání vašich svěřenců je věcí zvyku. Zpočátku bude na PSP obtížné provést souvislejší akci než je nákop a sprint, později, jakmile vám přejde do krve zvládnete i jemné finesy brazilského míčového virtuóza. Vzhledem k častým stížnostem na problémy PSP s ovládáním je toto rozhodně kladný prvek. Nejdůležitější ale je, že hra je pořád stejně zábavná a při správně konstelaci okolností doslova strhující. Z netradičních módů jsem si oblíbil ten, v němž vám hra klade různé úkoly, jež je třeba splnit. Vítězství v jednom poločase, proč ne. Vstřelení určitého množství gólů je také jednoduché. Ale když začne přituhovat a vy musíte vsítit gól náhradníkem, začínají ty pravé výzvy pro míčové ekvilibristy.

"Populární hra jeden proti třem teď u postranní čáry skončila očekávaným výsledkem." (Jaromír Bosák)

Co obzvláště zamrzí je ale absence online hraní přes internet. PSP není žádné ořezávátko a když už nám PES08 přináší takové minimum inovací, alespoň na tomhle se mohlo něco změnit. Nu, jenže nestalo se a my jsme odsouzeni k hraní s kamarádem via ad hoc. A ještě jedna douška, loading je občas nesnesitelně dlouhý a v kombinaci s lehce nepřehledným menu váš každé pomýlení kliknutí někam, kam jste vůbec nechtěli může stát několik nervových ganglií. Ve výsledku je prostě PES08 takový, jak jsem naznačil na začátku. Lehce vylepšenou loňskou verzí a je jen na vás, zda vám těch pár přídavků bude stát za novou investici. Výsledné číselné hodnocení je ovlivněno tím, že je nám servírován materiál již notně převařený.

Pro Evolution Soccer 2008

Dobře hratelný fotbal na naše milé handheldy, který se bohužel jen velmi málo odlišuje od loňské verze.

Stále stejně zábavné, po chvíli adaptování se na něj dobré ovládání