Primordia Recenze Primordia

Primordia

Marek Švrkala

Marek Švrkala

9. 12. 2012 23:21

Lidé vyhynuli už před stovkami let. Na planetě je přesto stále živo, obývají ji totiž inteligentní roboti. Jedním takovým je Horatio Nullbuilt, verze 5. Humanoid, který obléká zašpiněný kabát, a tak se podobá člověku, žije ve vesmírné lodi UNNIC zaparkované kdesi v písečných dunách se svým malým létajícím kamarádem Crispinem. Oba se v klidu věnují svým zálibám. Horatio se modlí k Lidem, kteří mu dali život, Crispin zase lelkuje a přemýšlí, jak nahradí ruce. Těmi ho totiž Horatio, jenž jej kdysi sestrojil, nevybavil. Idylka je u konce, když jednoho dne dvojici navštíví neznámý robot a začne ji ohrožovat laserem. Scraper, jak se útočník jmenuje, z lodi ukradne zdroj energie. Oběma přátelům nezbude nic jiného, než se jej pokusit získat zpět.

Přestože je vyhledání ukradeného zdroje hlavním cílem hry, na cestě za ním vás čeká spousta menších dílčích úkolů. Abyste mohli využít základní systémy své lodi, musíte nejprve nahodit záložní generátor. Jenže ten je rozbitý. Poblíž se ovšem povaluje spousta smetí, takže pro šikovného robota není problém porouchaný generátor opravit. Při pátrání po náhradních součástkách zjistíte, že kdesi za dunami se nachází Metropol. Do města světla a skla se posléze vydáte, protože by tam měl být váš zdroj. Město ovládá výkonný počítač – MetroMind – a vy se spolu s Horatiem brzy ponoříte do tajů nevlídné metropole, kterou obývají výhradně roboti se svými vlastními starostmi. Pobyt ve městě ale vyvolá i vážnější otázky týkající se náboženství nebo svobody.

Hratelnost nepřekvapí

Primordia přináší zajímavý námět a také klasickou adventurní hratelnost vyšperkovanou k dokonalosti, jak už tomu u společnosti Wadjet Eye Games, která hru vydává, bývá. Čeká vás tradiční point and click ovládací schéma. Kliknutím na tlačítka myši se pohybujete, používáte a zkoumáte předměty. Ovládání je i díky možnosti využívání kláves pro zapnutí inventáře nebo mapy funkční a bez chyb. Herní úkoly jsou mimo několika náročnějších logických hádanek, v nichž musíte zapojit všechny mozkové závity a projít i záznamy v elektronickém diáři, založeny na hledání, kombinování a používání předmětů. Při hledání předmětů můžete narazit na problém – chybí totiž dnes standardní zviditelnění aktivních bodů a občas je v herním prostředí obtížně některé detaily odhalit.

Kombinace předmětů v rámci postapokalyptického světa vesměs dávají logický smysl. Scenárista Mark Yohalem, jenž je jedním že čtyř členů malého nezávislého týmu Wormwood Studios, který za Primordií stojí, odvedl vynikající práci. Některé herní situace (včetně samotného konce) lze dokonce vyřešit různými způsoby. Ačkoli se zprvu může zdát, že jste došli ke slepé uličce, každé situace má své řešení. Ve hře neexistuje game over jako v adventurách společnosti Sierra. I samotný příběh k sobě připoutá, byť není něčím úplně výjimečným.

Sidekick jako hrom

Nejpovedenějším tahem scenáristy bylo vytvoření dvou hlavních postav. Horatio je sice trochu suchar, jeho parťák Crispin ale hýří vtipem, čímž jinak smutnou a ponurou hru oživuje. Crispin navíc slouží nejen jako humorný a často sarkastický glosátor, ale také jako nápověda – ve chvílích, kdy nevíte jak dál, se na něj můžete obrátit. Pokud Crispin zrovna nevytasí nějakou hlášku („Já vím, co musíme udělat – najdeme části k sestavení dalšího robota a pak se HO zeptáme, co dál!“) naznačí vám, co máte dělat. Mimo to jej lze využít rovněž jako prodlouženou ruku. Crispin se vznáší, a tak dosáhne na různá vyvýšená místa, kam byste se jinak nedostali.

Klasickou adventurní hratelnost, s níž tvůrci nijak neexperimentují, podtrhuje retro zpracování. Přestože lokace a postavy byly nakreslené ve vysokém rozlišení, do hry byly záměrně zmenšeny na 640 na 480 pixelů, což fanoušci retro záležitostí ocení, ostatní to ale může odradit. Stejně tak může určitou část adventurních fanoušků znechutit temné prostředí, do nějž autoři hru stylizovali. Vize technické budoucnosti, v níž planetu ovládají roboti, je graficky po celou dobu konzistentní. Postapokalyptický svět je ve znamení ponurých a nevýrazných šedivých barev. Celkový grafický dojem narušují jen nepřirozené animace chůze hlavního hrdiny.

Hudba a dabing budují atmosféru

Naopak bez výhrad můžeme tradičně ponechat doprovodnou hudbu, která nenápadně buduje potemnělou atmosféru, a dabing postav. Je s podivem, jakou kvalitu si všechny tituly společnosti Wadjet Eye Games v tomto ohledu drží. I dabéři Primordie excelují. V hlavní roli Horatia uslyšíte známý hlas Logana Cunninghama, vypravěče Bastionu a detektiva Bennetta z Resonance. Ten ale vzhledem k povaze své postavy k srdci nepřiroste tak, jako Abe Goldfarb (např. Joey Mallone v sérii Blackwell) v roli Crispina. Tento sympatický sidekick se určitě zařadí k nejpopulárnějším parťákům v celé historii adventur.

Škoda jen, že robotů a lokací, kam se vypravíte, autoři nepřipravili více. Příběh sice není nikterak uspěchaný a dobře plyne k závěru, pokud ale čekáte nějaké dlouhé dobrodružství, budete zklamáni. Hra se dá dokončit zhruba za pět hodin, přesto se herní doba trochu protáhne – většina hráčů totiž bude muset další hodiny přemýšlet a hledat potřebné předměty. Za cenu dvou lístků do kina tak Primordia nabízí skvělou hodnotu, a proto ji všem adventurním fanouškům doporučujeme. Bezpochyby jde o jednu z nejlepších adventur tohoto roku.

Primordia

Primordia rozhodně naplnila to, co jsme od ní očekávali a rovnou se zařadila k nejlepším adventurám tohoto roku. Vedle drobnějších nedostatků tomuto sci-fi dobrodružství můžeme vyčítat snad jen délku.