Portal Recenze Portal

Portal

sleepless.

sleepless.

17. 10. 2007 22:32 15

Probudit se ve stejné sterilní díře jako Chell, to je na provaz. Unylá hudba řeže do uší a hlas místní umělé inteligence hovoří cosi o nadcházejícím testu. Jediný hrnek na kávu v širokém okolí leží pohozen na zemi a nikde poblíž není žádný kus pevného provázku ani rám či lampa, která by posloužila jako věšák. Proto nezbývá než uposlechnout GLaDOS (Genetic Lifeform and Disk Operating System), hlasem reprezentovanou a na první poslech podezřelou AI. Navzdory elektronkovému hlasu totiž GLaDOS srší takovým smyslem pro humor (možná neúmyslně) a vlastně i sadou dalších emocí, že se okamžitě zařadila do velmi úzké skupiny našich oblíbených herních postav.

Je však pravda, že si nás GLaDOS částečně získala i koláčem, který při jedné ze zkoušek slíbila a nakonec i dodala. Hodná holka, ví jak na nás, nenažrané novinářské zmetky, kterým jde ve výsledku stejně jen o kus žvance, jako všem přízemním lidem.

Bezstarostná jízda

S prázdným žaludkem a vidinou sladké odměny jsme v rychlosti absolvovali prvních deset zkoušek, které jsou tutoriálové a až příliš zdlouhavě odhalují zákonitosti, které platí v testovacích prostorách společnosti Aperture Science, jež GLaDOS hrdě nazývá Centrem pro obohacení. Zřejmě tím myslí vylepšování lidských vlastností a schopností, což překvapivě na sadu celkem 19 zkoušek sedne jako zadek na hrnec. V prvních úrovních otvírá GLaDOS portály pro hlavní hrdinku sama. Ukáže jí zacházení s přesně zváženými bednami a velkými červenými tlačítky. Zanedlouho získá Chell osekanou verzi portálové zbraně, která umí otvírat jenom brány modré. Následuje pár primitivních puzzlíků a vida, konečně je zbraň kompletní a můžete dle libosti otevírat portály oranžové i modré. Tedy, podle libosti ne, poněvadž některé povrchy se prostě provrtat nenechají a poznáte je na první pohled.

Portal
Strach z neporozumění všem zákonitostem a pravidlům Portalu není rozhodně na místě. Moc dobře to víte a znáte pokud už vám některá z her od Valve zkřížila v minulosti cestu. V téhle oblasti Newellova parta vyniká a dokáže hráči nenásilně, aniž by to vlastně tušil, přesně naznačit další postup. Většinou jde o hinty skoro až na úrovni podprahových sdělení.

Ve skutečnosti jsou to ovšem jen chytrá designová rozhodnutí. Ostatně, zkuste si zahrát Portal v komentovaném módu a sami zjistíte, jaké triky byly použity k zaměření pozornosti hráče na vývojáři požadované místo ve hře. Tohle je magie game designu a jednou z jejich nejdůležitějších složek je v případě Portalu…hádáte správně – GLaDOS. Ačkoli zní většina sdělení této umělé ženštiny (nebo myslíte, že je to muž, či dítě?) zcela mimózně, navádí vás ta mrška bezpečně a neomylně k tomu, abyste viděli, co chce, a v jistých momentech to i dělali. Procitnutí ze sladké nevědomosti pak přijde až později, když se ukáže, že jste mohli volit řešení zcela jiné. Určitě však nemá cenu mlátit hlavou do zdi. Konec konců, jedním ze základních cílů celého testu v Aperture Science Enrichment Centre je povýšení osobnosti prověřované osoby (to jste vy!) na jinou úroveň.

Krize kinetiky

V momentě, kdy budete ve výtahu čekat na vstup do 13. úrovně, vás zcela jistě napadne, že je Portal úžasně krátká hra. Vždyť je těch levelů nakonec jenom 19 a všechny šly zatím pokořit s prstem v ruce a tempem, které se hodí pro nedělní výlet aktivních členů klubu rychlochodců. Brzy však nastane zlom. Od třináctky výše se začne situace komplikovat. Jednokomůrkové levely se protahují do různých chodeb, arkád a hlavně se objevují vozové hradby silových polí, které vyžadují zapojení speciální techniky procházení portálů.

Portal
Za normálních okolností funguje portálová technologie jednoduše. Vytvoříte modrý portál, pak oranžový a můžete se mezi nimi volně pohybovat tam a zpátky - pohoda jazz. Výše zmíněná silová pole však celou věc komplikují. Neprojde jimi paprsek, který otevírá portály. Jinak řečeno, nelze si vytvořit portál na jedné straně silového pole, pak na druhé a krásně tak otravnou bariéru obejít.

Silové pole je třeba překonat s použitím kinetické energie, kterou portály dokáží přenášet. V praxi to znamená vylétnout z vysoko položeného portálu a rychle si otevřít za letu další portál před sebou na zemi. Takto nabraná energie postavu po obětovném vylétnutím z vysoko umístěného portálu vymrští přes silové pole. Zvládnutí této techniky vyžaduje cvik a orientaci v prostoru, jinak se budete plácat na jednom místě, dokud vás hra nenaštve. Hrátky se silovým polem jsou však v Portalu využity i pro celou řadu jiných hádanek, kdy je třeba nějakým způsobem dopravit energetickou kuličku ze zařízení, které ji vypouští, do zařízení, které ji zpracuje třeba k pohybu plošinek, výtahů a dalších zařízení tohoto druhu.

Sametová evoluce

Portal je na první pohled hra zcela nenásilná, ale stejně jako zavádějící řeči a sliby GLaDOS, jde jen o poměrně úspěšné klamání tělem. Zabíjet sice nikoho nebudete (pokud nepočítáme nenucenou likvidaci střílen), ale smrt vám hrozí na celé řadě míst. Pád z výšky, když včas neotevřete průchozí portál, je zcela bezpečný. Automatické střílny už ovšem nejsou, stejně jako smrtelně jedovatá kyselina, která pokrývá podlahu v celé řadě místností. Stačí jeden špatný krok a můžete začínat znovu. Díky vývojářům za velmi inteligentní systém automatického ukládání, které stejně jako v Half-Life 2: Episode 2 brání nutnosti opakovat milionkrát po sobě nepříjemně dlouhé úseky.

Portal
Se střílnami je trošku jiné pořízení. Můžete je s pomocí portálů odeslat na místo, kde nebudou překážet. Dá se jim však s troškou zručnosti vyhnout úplně, což byste měli pilně cvičit. Bude se to hodit v alternativních módech. Ve hře jsou celkem dva. V Advanced módu vás čekají ďábelsky upravené verze levelů 13. – 18., které jsou mnohem těžší než v základní kampani.

O fous zajímavější je pak Challenge mód, kde na vás čekají čeká opět sada úrovní z druhé poloviny hry. Vtip je v tom, že je musíte projít v co nejkratším čase, na co nejmenší počet vytvořených portálů nebo kroků. Teprve tento mód naplno odhalí geniální design úrovní a donutí váš mozek pracovat na plné obrátky. A nejenom mozek. Prověřuje i reflexy a schopnost jednat v hodně ztížených podmínkách. Pokud vás jakýkoli externí tlak dokáže dokonale vynervovat až k chybám, které normálně neděláte, v Challenge módu se nechytáte. Kdoví, možná vás však právě Portal vyléčí a vylepší, jak urputně slibuje GLaDOS. Jenže problém s touto (možná) umělou ženštinou je v její důvěryhodnosti. GLaDOS někdy zcela uvědoměle lže, jako když tiskne, aby to vzápětí sama přiznala a maskovala to za část zkoušky. Možná v tom vězí tajemství její hrané lidskosti, nehledě na vyloženě sežrání-hodné výrazivo, které používá. Ne možná, ale zcela určitě je GLaDOS vedle designu úrovní a samotného portálového mechanismu hlavním tahákem celé hry. Je tu ovšem ještě jedna věc, která nás nesmírně zajímá, možná až uhrančivě láká.

Hodiny bohatství

Portal není FPS. Jde o akční puzzle titul viděný z pohledu první osoby. I kdybychom tedy sebevíc chtěli, nemůžeme tu rozvádět fiktivní teorie o tom, jak portálové mechanismy změní a hloupě řečeno zrevolucionalizují celý FPS žánr. Potenciál, který využití portálové technologie v FPS hrách nabízí, je zcela nepopiratelně obrovský. Jde jen o to uchopit jej za správný konec a nějak naroubovat na prvky, které tvoří základ FPS her. Výsledkem může být něco vskutku unikátního a doufáme, že se něčeho podobného dočkáme už od Half-Life 2: Episode 3, byť v hodně minimalistické podobě. Ostatně neděláme si iluze o tom, že vám nějakým způsobem unikly informace o roli firmičky Aperture Science v hlavním HL2 příběhu.

Na druhou stranu si tu nedovolíme automaticky jásat nad tím, že bude v Episode 3 používat pan Freeman portály k likvidaci Combine vojáků a dalších potvor. Spíše se v tomhle ohledu necháme překvapit, protože je každému průměrně inteligentnímu člověku jasné, že implementace portálů by si vyžádala ráznou úpravu designu úrovní, na což vývojáři z Valve nemají stoprocentně čas. Jedině, že by s něčím takovým počítali už dříve, což nelze vyloučit. Snad náš mírný skepticismus pochopíte, ale minulost už nás naučila nedělat si přehnané naděje.

Kam s ním?

Portal
Takže co s Portalem? Jde o netradiční záležitost, která překvapivě oslňuje svým chytře vyprávěným příběhem, po dobu hraní naplno zaměstná všechny vaše smysly a hlavně samotné hraní přináší nesmírné množství uspokojujících a podnětných chvilek. Na druhou stranu je to hra ukrutně krátká a přímo volá po nových úrovních či dokonce normálnímu člověku přístupném editoru úrovní.

Nehledě na fakt, že Portal není původní nápad. Jde o duchovního nástupce 2 roky staré a celou řadou ocenění obsypané indie freewarovky Narbacular Drop (na obrázku vpravo) od týmu Nuclear Monkey Software, jehož členové stojí za vývojem Portal pro Valve. Vlastně se dá tedy říci, že je Portal vyšperkovaný Narbacular Drop převlečený do jiné grafiky a zasazený do odlišného – Half-Life 2 prostředí.

Výsledek je tedy jasný. Portal si vzhledem ke všem kladům zaslouží vysoké hodnocení, ale zase ne to nejvyšší. Potenciál má hra, respektive portálová technologie, velký a těšíme se až jej Valve využije. Nemůžeme však hru hodnotit na základě potenciálu. Žijeme tady a teď a podle toho hodnotíme.

PS: Kromě freewarovky Narbacular Drop určitě vyzkoušejte i 2D verzi Portalu. Je hratelná v prohlížeči a přestože byla vytvořena nezávisle na Portalu úplně jinými lidmi, zachycuje kouzlo velkého bratříčka docela věrohodně.

Portal

Tak tedy ještě jednou. Portal je vynikající záležitost, která je vedle Team Fortress 2 hvězdou celého Orange Boxu. Pár věcí však brání tomu, abychom byli ze hry v doživotní extázi, ale doufáme, že tohle je jen předvoj věcí příštích…a větších.

Skvělé zpracování dva roky starého nápadu, které vás donutí projet všech 19 úrovní na jedno posezení. GLaDOS je dokonalá stejně jako její průpovídky. Zjevné příběhové a snad i herní napojení na Half-Life 2 epos.
Extrémní nedostatek obsahu je největší zápor a s tím přímo souvisí i zbytečně roztáhlá - turoiálová - první polovina hry, kdy jsou vysvětlování jasných věcí věnovány zbytečně celé úrovně. Možná by se pár rad hodilo spíše do závěrečných úrovní.