Polda 5 Recenze Polda 5

Polda 5

David Vlach

David Vlach

1. 12. 2005 23:38 4

Skoro každý, kdo se jen nepatrně zajímá o domácí herní scénu, určitě slyšel o některém dílu ze série Polda s policistou Pankrácem v hlavní roli. Spolu s letošním Invexem se na světlo světa dostává díl pátý a zatím poslední. Zda se konečně podařilo navázat na úspěch a kvalitu prvního dílu se podíváme v následující recenzi.

Příběh začíná v jeden podvečer, kdy Pankrácovi přijde tajemný balíček s ještě tajemnějším přístrojem uvnitř. Podle přiložených instrukcí se bývalý detektiv, nyní opět ve službách zákona, musí dostat na určené místo do 19:00. Souřadnice ukazují na městskou skládku. Po malé mezihře je přenesen teleportem z bouřkou zmítaného vrakoviště na základu policie v budoucnosti, v prostoru, který nemá žádný rozměr. Byl vybrán počítačem z několika tisícovek vhodných kandidátů aby se stal členem jednotky, známé jako P.R.Č.A. (Policejní Rekonstrukce Časových Abnormalit). Jeho úkolem bude cestovat v čase a napravovat tak nesrovnalosti a anomálie vyvolané necitelným zasahováním do časoprostorového kontinua. Ve hře navštívíte celkem tři odlišné éry. První bude starověká Trója, která nebyla vypleněna Řeky. Druhou se stane základna německého vojska na počátku dvacátého století, kde musíte zničit prototyp tryskového letadla A poslední třetí érou je starobylý Egypt, kde budete hledat nového faraóna. Mezi jednotlivými vstupy do minulosti budete vždy něco času trávit na základně, kde je pro vás přichystáno také pár úkolů.

Na ovládání se od předchozích dílů nic nezměnilo. Celá hra jde ovládat za pomoci levého tlačítka myši. Co mne velice zamrzelo, bylo zrušení meziher, které v minulých dílech celou hru jaksi oživovaly a rozhodně jí přidávaly na hratelnosti. Hádanky jsou z velké části intuitivní, i když některé řešení jsou hodně ujeté a nenapadne vás to hned. Na několika místech sice můžete přijít o život, ale hra se pak vrátí do doby těsně před vykonáním akce, čímž se stává smrt čistě zábavným aspektem hry. Občas se také stane, že nemůžete provést něco, protože jste si ještě nepromluvili s nějakou osobou. Takže vám pak nezbývá než prolézt celou lokaci a zeptat se všech na všechno, což sráží celou zábavnost o několik příček níže. Navíc dialogy jsou strohé a přímočaré. Čistá doba hraní tohoto dílu je poměrně krátká, necelých 8 hodin i s několika výše zmiňovanými záseky, kdy jsem naštvaně proklikával celou mapu.

Co se zábavnosti týče, už jsem tady naznačil pár nedostatků a teď jich ještě pár přihodím. Ve srovnání s předchozími díly, jsou humor a vtipy v tomto díle mnohem méně povedené. Někdy je vidět, že se autoři snažili být za každou cenu vtipní a výsledkem je pak spíše křečovitý, dalo by se říci místy i trapný humor. Ale i tak se ve hře najde pár situací, kdy se člověk od srdce zasměje, například hrátky s nebohými kočkami jsou docela zábavné. Ostatně, zajímalo by mě co autorům kočky provedly, protože se na nich doslova vyřádili. Rozhovory samozřejmě doplňuje tradičně povedený dabing s Luďkem Sobotou v hlavní roli. Dalších rolí se zhostili dabingoví profesionálové jako je Zdeněk Mahdal, Bohdan Tůma, Jan Šťastný, Miroslava Součková a v několika menších rolí poznáte imitátora Zdeňka Izera. Proti dabingu se namítnout nic nedá, proveden byl téměř dokonale, obzvlášť Izerova imitace bývalého premiéra Zemana se mi líbila.

Pokud jste si prohlédli některý z okolo se potulujících obrázků, určitě jste si všimli, že došlo ke změně vizáže. Stejně jako v předchozím díle, i tady byly použity 3D postavy na dvourozměrném pozadí a navíc přibyla technologie nazývaná Cell-Shading, která vytváří černé obrysy okolo trojrozměrných objektů, což vyvolává jakýsi komiksový efekt. Odvážím se říci, že tady autoři možná šlápli vedle. Nejen že použitá technologie má zbytečně velké požadavky na grafickou kartu (nutnost pixel shaderů), ale ani nevypadá nijak extra dobře. Postavy mi přišli kostrbaté a jejich animace nevykazovaly žádné výraznější detaily. Navíc většina lokací je hrozně chudá a téměř mrtvá, žádné interaktivní prvky nebo nějaký pohyb (až na pár ptáků a hadů), který by oživil obrazovku. Vrcholem všeho je pak statické moře.

Tak teď už konečně k závěrečnému hodnocení, protože psát více o tomto nezdařeném pokusu by asi nemělo cenu. Možná je moje kritika příliš tvrdá, ale ve srovnání s dalšími českými adventurami a nebo dokonce s několika freewarovými projekty, tahle hra rozhodně nevychází jako vítěz. Nicméně věřím, že se najde pár hráčů, kterým se hra bude líbit, přeci jenom obsahuje pár opravdu zábavných momentů a docela netradiční příběh. Proto pokud policista Pankrác patří mezi vaše favority a nezmeškali jste ani jedno z jeho dobrodružství, určitě nevynechejte ani tohle. Vy všichni ostatní raději sáhněte po nějaké jiné hře.

Polda 5

Spíše podpůměrná a celkově nepříliš povedené česká adventura. Mezi svátečními hráči si asi najde své příznivce, ale dnešní hry jsou zkrátka někde úplně jinde.

Netradiční příběh a pár povedených vtipů.