Pokémon Sun and Moon Recenze Pokémon Sun

Pokémon Sun

23. 12. 2016 11:20 5

Letos je tomu 20 let, co vyšly na GameBoy hry Pokémon Red a Green. 20 let! Může se zdát, že vrchol své slávy již minuly, když už na nás Pikachu a spol. nekoukají z televize, pláten kin, časopisů, domácích konzolí a karetních her. Jenže letní mánie okolo Pokémon Go potvrdila (a docela možná ještě podpořila) globální popularitu her s kapesními příšerkami. Lidi z celého světa stále jedou na Pokévlně a jako skutečné vyvrcholení oslav kulatého jubilea přináší Nintendo dosud nejlepší hru z celé série. Nasaďte si kšiltovku, vezměte do ruky Pokéball, nadešel čas je opět všechny pochytat.

JÁ CHCI BÝT TEN NEJLEPŠÍ

Za ty dvě dekády prošla hlavní série pochopitelnými změnami, přibyla volba pohlaví, zlepšila se grafika, uhladily se některé herní prvky a rozšířila se nejen soupiska Pokémonů, ale i možnosti, co s nimi kromě bojování dělat. Hry se ale vždy až rigidně drží základního schématu, kdy dítě přijede do nového “regionu” a vydá se pochytat co nejvíc Pokémonů, porazit osmici místních trenérů, stát se nejlepším trenérem Pokémonů a při tom mimochodem zhatit plány zdejší zločinecké organizace.

Co jsou v podstatě jen drobné změny v zažité základní formuli ve výsledku působí čerstvě a... zábavně.

Nejnovější Sun/Moon v tomto ohledu přicházejí s mírnou evolucí v mezích zákona. V roli děcka, které se s matkou přestěhuje za sluncem do tropického regionu Alola, se vydáváme na zábavnou cestu po zdejších čtyřech ostrovech. Alola je region inspirovaný americkou Havají a vyznačuje se uvolněnou a přátelskou atmosférou. Lidé tu žijí po boku Pokémonů, divocí Pokémoni si občas do soubojů přivolají kamarády a místo tradičních gymů na vás čekají rituální zkoušky s místními kapitány a speciálními totemovými Pokémony. V podstatě jen drobné změny v zažité základní formuli ve výsledku působí čerstvě a... zábavně. To je totiž poselství letošních Pokémonů. Oslava výročí tou nejpříjemnější formou - zábavou s namíchanou nostalgií - stojí v srdci her Sun a Moon.

VOLÍM SI TEBE, SURFUJÍCÍ RAICHU

VOLÁME SOS

Pokémon Sun

Divocí Pokémoni si mohou do bitvy přivolat výpomoc. Nebojte se bitvy proti dvěma nepřátelům najednou.

Tyto “SOS bitvy” jsou skvělý způsob, jak přijít na vzácné a shiny Pokémony nebo Pokémony s neobvyklými schopnostmi.

Alola zve hráče na dobrodružství, které je povědomé, ale s dostatečnými úpravami, aby jim stále přišlo čerstvé. Bez ohledu na to, že Pokémonů je v tuto chvíli už 802, začátek hry patří z velké části těm nejznámějších z prvních tří generací. Někteří starší Pokémoni mají v regionu Alola novou podobu a můžeme tak narazit například na krásnou ledovou Vulpix, Digletty s blonďatými vlasy, Raichu surfující na vlastním ocase či Exeggutora s dlouhým palmovým krkem. Objeví se i postavy známé z dřívějších dílů a pomáhají tak utvořit celistvý dojem světa s mnoha různými, ale propojenými regiony.

Co zůstalo prakticky netknuté, je samozřejmě soubojový systém. Pokémoni jsou stále RPG s tahovým souboji, ve kterých proti sobě lidští trenéři vysílají až šest bojových příšerek, které se navzájem mydlí, dokud nepadnou. Každý Pokémon patří do jedné či dvou tříd a umí až čtyři útoky patřící do stejných tříd. Klasifikace útoků pak určuje efektivitu v boji - ohnivé útoky jsou super účinné na travní Pokémony, ale ne na vodní. Elektrické zase na létací nebo železné, ale kamenným Pokémonům téměř nic neudělají. Hráči si tak musí sestavit všestrannou aktivní partu z potvůrek, které nejprve uloví, a v bojích si je trénovat, zlepšovat jejich statistiky, učit je nové chvaty a při postupu na vyšší level je evolovat do silnějších podob.

DRBÁNÍM K PŘÁTELSTVÍ

BATTLE ROYAL

Pokémon Sun

Na druhém ostrově narazíte na velký stadion, kde probíhají speciální bitvy čtyř trenérů najednou.

Tato Battle Royal probíhá stylem všichni proti všem a zahrát si ji můžete i v multiplayeru.

Vlastně by se dalo říci, že zas tolik opravdových novinek Sun a Moon nepřinášejí. Něco od minula ubylo, častěji se však vrátily upravené a většinou i vylepšené systémy. Vezměme si například bitvy. V jádru zůstaly stejné, ale díky tomu, že NPC trenéři s sebou obyčejně nosí jednoho nebo dva Pokémony, jsou bitvy kratší a hra rychleji ubíhá. V rozhraní navíc přibyly informace o každém útoku a stavu aktivních Pokémonů, takže lze lépe plánovat taktiku souboje. I takový Pokémon Refresh je vlastně ohlodaný Pokémon-Amie, ten diabetes způsobující prvek z X a Y, při kterém jsme se měli mazlit se svými Pokémony a budovat si tak s nimi přátelství. Pokémoni nyní občas po náročnějších bitvách potřebují usušit, otřít nebo učesat a hráči tak stylusem na spodní obrazovce šmejdí s ručníčkem nebo kartáčem po umolousaném Pokémonovi a snaží se z něj dostat skvrny či prach. Pryč je trio debilních miniher a k vybudování přátelství nyní stačí Pokémona občas utřít, podrbat za uchem a nakrmit a světe, div se, není to nakonec žádný opruz. Podobně zjednodušený je i systém užívání Pokémoních útoků ve světě. Dříve bylo třeba naučit Pokémona daný chvat, aby mohl rozbíjet kameny blokující cestu, abychom mohli plout po vodě, létat mezi městy a podobně. Byla to trochu otrava, protože bylo nutné vždy mít užitečného Pokémona v partě a zabrat mu jedno místo na útok. Nyní hráči velice brzy dostanou speciální pager, se kterým si mohou snadno přivolat například Laprase na plutí po vodě, Taurose na rozbíjení kamenů nebo třeba Stoutlanda, který vyčmuchá zakopané předměty v okolí.

Nemá cenu psát o každé novince v Pokédexu nebo gimmicku, který se objeví letos a za rok si na něj nikdo nevzpomene. Z některých změn však zůstává rozum stát a snad se do příštích dílu nepromítnou. Skvělý prvek z předchozích her, Player Search System, který umožňoval se kdykoliv připojit k internetu a načetl řadu dalších hráčů online, se kterými šlo rychle začít souboj či výměnu Pokémonů, byl nahrazen pitomým polotovarem Festival Plaza. Ta představuje jakousi správcovskou minihru, ve které se staráte o spokojenost návštěvníků virtuálního festivalu. Navigací ve virtuálním světě a několika nabídkami lze dosáhnout spojení s kamarády i cizími hráči za účelem výměny nebo soubojů, ale je to celé pomalé a otravné. Hardcore hráči Festival Plazu využijí k pokročilému tréninku EV a IV, ale pro ostatní je to nadbytečná zpomalující nadstavba. Stejně tak zamrzí i absence 3D, jež ale zřejmě ustoupila ve prospěch zobrazování trenérů při bitvách a dalším detailům oživujících Alolský region.

REGION S DUŠÍ

Co se však povedlo na jedničku, je vykreslení čtyř ostrovů jako uvěřitelného světa, který má smysl a nejedná se jen o soubor různých prostředí propojený městy. Alola má vlastní kulturu, tradice a zvyky. Všichni lidé se tu například zdraví místním pozdravem. Každý ostrov spravuje přátelský náčelník Kahuna, který pomáhá lidem i Pokémonům a pro trenéry připravuje s pomocníky speciální rituální zkoušky. Za jejich splnění dostanou trenéři speciální kameny pro své Pokémony, s nimiž mohou provádět mocné Z-útoky připomínající ultimátní útoky ze superhrdinských anime. I ta výše zmíněná uvolněná atmosféra se promítá do zdejší zločinecké organizace Team Skull, která spíše než hrozbu představuje partu trumberů, kteří tropí neplechu, ale nejsou dostatečně kompetentní způsobit skutečný problém. Ani když se později ve hře začne řešit hrozba z jiné dimenze, Sun a Moon neztrácejí svůj příjemný optimizmus.

Vývojáři z Game Freak letos připravili skvělé pokémonní dobrodružství, které si užije starý Pokémaniak i zvědavý nováček.

Po dlouhé době navíc nelze ani příliš vytknout design nových přírůstků do Pokédexu. Kromě sympatické startovní trojice Rowlet, Litten a Popplio v Alole čekají skutečně zajímaví Pokémoni. Takový psík Rockruff se změní do vlčí či vlkodlačí varianty podle toho, zda vyevoluje ve dne nebo v noci. Zbabělý stejnonožec Wimpod připomíná neschopného Magikarpa. Rychle zdrhá z bojů a lze špatně chytit, ale evolucí se z něj stane strašlivý obrněný gigant. Asi jediný designerský přešlap představuje Sandygast, duchový Pokémon, který vypadá jako hrad z písku, ale jinak všichni ostatní tak nějak do Aloly patří.

NA VOLBĚ (NE)ZÁLEŽÍ

Tradičně pak volba mezi verzemi spočívá v tom, jací Pokémoni se vám líbí více. Sun verze přichází se slunečním lvem Solgaleem, Moon s měsíčním netopýrem Lunalou. Rozdíly jsou i v divocích Pokémonech, kteří se vyskytují v přírodě a v rituálních zkouškách, které musíte na své cestě splnit. Asi tím nejviditelnějším (a přitom nejméně důležitým) rozdílem však je posunutí herního času o 12 hodin. Obě verze řídí vnitřní denní dobu podle nastavení času v systému. Ve verzi Sun, když hrajete ve dne, je ve hře také den. Naopak, ve verzi Moon, je přes den noc a v noci zase den. Denní doba má vliv na to, jací divocí Pokémoni se objevují, případně i na nějaké evoluce, ale jinak je to jen příjemný dekorativní efekt.

Pokémon Sun

Ať už se rozhodnete pro kteroukoliv verzi, vývojáři z Game Freak letos připravili skvělé pokémonní dobrodružství, které si užije starý Pokémaniak i zvědavý nováček. Drobné změny osvědčenou formuli osvěžují a povyšují Sun & Moon o řád nejen nad ostatní hry v sérii i v žánru sběratelských RPG.

Pokémon Sun and Moon
Nintendo 3DS 3DS

Sun & Moon přinášejí to nejlepší ze série. Nejen obzvlášť povedená hra, ale i vynikající způsob, jak oslavit dvacet let s Pokémony.