Pokémon Omega Ruby / Alpha Sapphire Recenze Pokémon Omega Ruby

Pokémon Omega Ruby

16. 12. 2014 15:23 4

Loni se pokémoni objevili v šesté generaci, která pro sérii znamenala do té doby snad největší krok kupředu. Nový engine poprvé v hlavní sérii umožnil zobrazení stovek příšerek a herního světa ve 3D a kopec novinek se setkal tu s větším, tu s menším úspěchem. Když se po několika měsících začalo proslýchat, že další díl vyjde jen o rok později a že půjde o remake dílů Ruby a Sapphire (tedy hlavní dvojice z třetí generace), trochu jsem se obával, že Game Freak jen chtějí vydat narychlo splácnutý fan service. Naštěstí tomu tak není; OR/AS jsou díky několika novinkám a chytrým rozhodnutí výbornými díly série, která nicméně zůstává v základu pořád stejná.

NÁVRAT DO HOENNU

Opět se v roli chlapce či dívky vydáváte na cestu stát se nejlepším trenérem pokémonů v regionu, opět přitom zhatíte plány zlovolné organizace, která chce ovládnout svět a opět pochytáte stovky pokémonů, včetně pár vzácných a legendárních. Remake zachovává příběh i zasazení prakticky bez změn a i přesto, že Hoenn je nyní plně trojrozměrný, veškeré lokace jsou věrně převedené, případně jsou vzhledově vylepšené. Například Mauville City je nyní zastřešené velkoměsto, občas vám nad hlavou vám proletí několik motýlích pokémonů a například prehistorická jeskyně u Dewford Town nyní obsahuje novou nástěnnou malbu zobrazující Groudona nebo Kyogre, legendární pokémony tohoto dílu.

Ani kamera, stejně jako v X/Y, nezůstává vždy nad vašimi hlavami a při rozhovorech až filmově snímá tváře ostatních postav. Ostatně i většina postav, trenérů a rozhovorů s nimi zůstala zachována, jen tu a tam narazíte na někoho nového, který se většinou vyjádří k prvkům, co do hry přibyly v dalších generacích, třeba chybějícího patra v Pokémon Centrech.

Pokémon Omega Ruby

Spíše vizuální změny se dočkaly talentové soutěže, které ve třetí generace přidaly nadstavbu nad klasické souboje. Každý z útoků patří do jedné z pěti kategorií - krásný, cool, roztomilý, chytrý nebo drsný - a pokémoni se mohou zúčastnit soutěží v těchto disciplínách, ve kterých se snaží získat přízeň publika. Některé útoky jsou v tomto ohledu více účinné, jiné mohou zastrašit soupeře a získat tak místo v záři reflektorů pro vašeho pokémona. Talentové soutěže disponují poměrně hlubokým systémem a je docela možné, že si některé pokémony budete vychovávat speciálně pro tyto příležitosti. Odměnou vám pak bude mimo jiné i speciální legrační cosplay Pikachu v různých kostýmech, ve kterých se může účastnit nejen soutěží, ale i standardních soubojů. Podobný návrat slaví i tajné úkryty, které lze sdílet s ostatními hráči pomocí QR kódů, a především možnost si vytvořit vlastní Pokémon Gym, do které můžete pozvat své kamarády.

Mezi největší novinky pak patří rozšíření hráčova Pokédexu, který postupně dostává čtyři aplikace na spodní obrazovku, které mi přišly natolik zásadní, že je až s podivem, že se neobjevily v loňské premiéře nové generace. PlayNav shromažďuje tři novinky z X/Y - online multiplayer včetně online směny pokémonů a O-powers, cukrkandlového drbání pokémonů v Pokémon-Amie a nudného tréningu v Super Training. Aplikace AreaNav je standardní mapa, která ukazuje hráčovu pozici v regionu. Nakonec BuzzNav nahrazuje sledování televizí a dodává tak hráčovi tipy na užívání speciálních útoků či informace o hře a herním světě kdykoliv si aplikaci otevře.

BuzzNav také zpracovává data od ostatních hráčů a vašich přátel a může se vám snadno stát, že se tak dozvíte, že váš kamarád ulovil vzácného pokémona nebo že dosáhl jistého odznaku. Je to drobnost, která ale hru více posouvá do onlinových výšin, kde rozhodně potřebuje být a každé další propojení s ostatními hráči může Pokémonům pouze prospět.

Tím nejzásadnějším přídavkem je však appka DexNav, který vám v každé lokaci ukazuje, kteří pokémoni se v ní vyskytují, které máte ulovené a také dokáže zachytit přítomnost skrytého pokémona v okolí. Občas z vysoké trávy vykoukne ocásek nebo hlava neznámé příšerky a vy se k ní můžete pomalu připlížit a ještě před soubojem zanalyzovat její úroveň a případné schopnosti. Pomocí DexNavu totiž můžete přijít na pokémony, kteří mají vzácné útoky, kterých byste jinak museli dosahovat dlouhodobým křížením a DexNav se tak rozhodně stává tou nejzajímavější novinkou, co OR/AS přináší.

VŠECHNO PŘI STARÉM

To je ovšem také ten největší problém, se kterým se série potýká. V porovnání původní třetí generace s loňskými X/Y je naprosto jasné, pokud si odmyslíme nový engine, že struktura hry zůstala za ta léta prakticky bez změny. Příběh hry je opět pitomě jednoduchý a tak tak drží putování regionem u sebe. Často se stane, že ani nevíte, co vlastně máte dělat, s kým promluvit, aby se příběh posunul dál a uvolnil vám průchod do další lokace, protože hra stále neobsahuje žádný systém záznamu úkolů nebo ukazatel k dalšímu cíli. Každý další díl dokazuje neochotu vývojářů zapracovat na největších problémech, které zůstávají v samotném jádru hratelnosti, a žádná další stovka příšerek je nevyřeší.

Správná dávka nostalgie společně s moderním vzhledem a vlastními vychytávkami fanoušky série nadchne.

Možná i z toho důvodu působí OR/AS nakonec lépe než X/Y, protože se vrací ke třetigenerační třístovce, která zkrátka obsahuje stále ještě sympatické potvůrky. Nový dvoudíl bere šestou generaci na vědomí a je tak možné si do hry výměnou přidat pokémony z pozdějších her a například i v Hoennu naleznete pokémoní kadeřnictví pro pudlovitého Furfrou, který by do série přidán až vloni. Stejně tak mají hoennští pokémoni fairy útoky, které se objevily až v šesté generaci.

Na druhou stranu se vracejí i otravné horde battles, ve kterých bojujete najednou proti pěti potvorám s nízkými levely. Naštěstí se to nestává tak často jako v X/Y, ale pokud nebudete mít u sebe pokémona, který umí plošné útoky, vsadím se, že brzy z těchto soubojů začnete utíkat jen kvůli úspoře času. Zpátky je i kontroverzní Exp. Share, jenž za bitvu odmění zkušenostními body celou skupinku a ne pouze pokémony, kteří se na boji aktivně podíleli, což činí hru o poznání lehčí a méně založenou na grindování. V očích mnoha pravověrných trenérů tahle funkce činí hru příliš jednoduchou, ale spíš mi přijde, že to trochu neohrabaně řeší zastaralá pravidla, která moderním hrám a hráčům zkrátka úplně nesedí.

Pokémon Omega Ruby

Přesto v mnoha ohledech OR/AS ukazují, jak se má správně dělat remake. Správná dávka nostalgie společně s moderním vzhledem a vlastními, chytře zakomponovanými vychytávkami ve výsledku fanoušky série nadchne a nováčky potěší. Ano, ohraná písnička zní pořád stejně, ale vypadá to, že jsou tvůrci poměrně schopní se hrou, jejím příběhem a jeho vyprávěním něco udělat. Dokazuje to endgame příběhový dodatek Delta Episode o hrozbě z vesmíru, který by snad mohl být příslibem zajímavějšího dění v příštím díle.

Takhle opět platí pravidlo, že v rámci série je nejnovější díl ten nejlepší, ale ani nové aplikace pro Pokédex, ani Primal Revesion - variace na loňské mega evoluce, která se týká jen Gourdona a Kyogre - sérii jako takovou nikam neposouvají, což je po osmnáctileté historii opravdu škoda.

Pokémon Omega Ruby / Alpha Sapphire
Nintendo 3DS 3DS

Návyková hratelnost hře zůstala, stejně jako spousta jejích neduhů. Drobná i větší vylepšení dělají z OR/AS povinnost pro pamětníky, zvlášť pokud loňský díl vynechali a opravdu dobré RPG pro ty, kterým barevná a veselá stylizace nevadí.