Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX Recenze Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX

Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX

5. 3. 2020 12:49 1

Na Pokémonech je nejzajímavější to, že jako jedna z nejsilnějších značek na zemi mohou figurovat jen jako omáčka kolem jakékoliv náplně. Kromě hlavní linie her jsme tu měli fotografování v Pokémon Snap, ryzí bitvy ve Stadium, bojovku Pokkén Tournament, casual Picross, revoluční Pokémon Go, tragický Quest nebo adventuru Detective Pikachu. Společně s nimi však vyšlo už přes deset her ze roguelike série Pokémon Mystery Dungeon a Nintendo začíná rok 2020 remakem jejího úplně prvního dílu.

Remake, celým jménem Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX, sdílí pár atributů s loňskou fajnovkou Link’s Awakening. Také vychází z handheldové hry, také prošel roztomilým grafickým updatem, díky kterému vypadá jako rozpohybovaná ilustrace z knížky pro děti, a také na původní hru mnoho hráčů vzpomíná v dobrém. Tím ovšem podobnost končí, protože zatímco drobný Link zásadně nevybočuje z mantinelů série The Legend of Zelda, tady máme čest s pořádným spin-offem.

ROGUELIKE PRO NEJMENŠÍ

Pokémon Mystery Dungeon je roguelike dungeon crawler, ve kterém se partička Pokémonů vydává do náhodně generovaných čtverečkových dungeonů zachraňovat ztracené a zraněné Pokémony. Ty “tajemné dungeony” představuje vlastně několik místností, které jsou propojené úzkými chodbičkami. Tudy pokémonní záchranáři šmejdí a hledají Pokémony k zachránění, bojují s těmi divokými, sbírají různé předměty a když je patro prošmejděné, vydají se po schodech do dalšího patra, kde na ně čeká to samé v bledě modrém. A tak to je pořád dokola, dokud se nedostanete do posledního patra nebo nezachráníte všechny ztracené Pokémony.

Je to tak, jak už asi tušíte: Na Pokémon Mystery Dungeon není nic náročného.

Bohužel, obtížnost i komplexita herních mechanismů opět míří na děti a Pokémon Mystery Dungeon je asi ten nejjednodušší dungeon crawler, se kterým jsem měl kdy tu čest. Vždy ovládáte jen jednoho Pokémona z tříčlenného týmu, zatímco ostatní vás sledují v řadě, případně automaticky míří k předmětům nebo se staví tak, aby mohli sami útočit na nepřátele. Souboje pořád vycházejí ze tradičního Pokémonního schématu, tedy že každý Pokémon má až 4 útoky, které mají větší nebo menší účinek podle jejich elementu a třídy zasaženého Pokémona. Některé jsou na blízko, jiné na dálku, ale vlastně ani na tom moc nesejde. Váš tým má vždy početní převahu nad nepřítelem, všechny urubete během několika útoků a mírné taktizování - tedy používání léčivých předmětů a pozicování na bojišti - přichází v úvahu jen při boss fightech.

HLAVNĚ SNADNO, NEJLEPÉ AUTOMATICKY

Je to tak, jak už asi tušíte: Na Pokémon Mystery Dungeon není nic náročného. Poražení Pokémoni se k vám mohou přidat a zvýšit tak ještě víc vaši převahu v soubojích. V nich potom není ani třeba strategizovat a vybírat útok z nabídky, neboť tlačítko A ho za vás automaticky vybere. I léčení postrádá smysl, protože se vaši Pokémoni mimo boj léčí automaticky. Dokonce i průzkum dungeonů můžete automatizovat stisknutím tlačítka L, díky čemuž vaše parta začne chodit od předmětu k předmětu až nakonec vyrazí k schodům do dalšího patra. Snad jen čas od času je třeba vypít Max Ether a doplnit útokům PP, aby šly opět používat, ale i ty se koneckonců válí v každém dungeonu.

A když už náhodou vaše parta padne, i tady Mystery Dungeon jde proti zákonitostem roguelike žánru, ale víte co, zdejší řešení je vlastně docela roztomilé. Pokémoni, kteří se k vám během dobrodružství v dungeonu přidají, normálně po dosažení cíle zase odejdou. Ale pokud jste si předem postavili tábor, který by se jim líbil, mohou s vámi zůstat napořád. Tady není co koumat - broučí Pokémoni chtějí broučí tábor, ohniví zase ten ohnivý, atd. Nicméně z nasbíraných Pokémonů můžete vytvořit další tým, který se vydá do osudného dungeonu vaši primární partu zachránit a když se mu to povede, můžete s prvním týmem začít tam, kde skončil. Hra tak velkoryse nabízí druhou šanci, ale v kontextu hry to dává smysl a vlastně se mi to vcelku líbí. Navíc tahle záchrana také funguje jako jakýsi asynchronní multiplayer, kdy můžete pomoci kamarádovi, kterému záchranný tým někde padl a ještě za to získat odměnu.

POHÁDKA PRO POKÉMONY

CO JE NOVÉHO

Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX

Remake není 1:1 stejný s původním dvoudílem Red a Blue Rescue Team. Kromě sjednocení obsahu ještě přidává autosave, automatický průzkum a mega evoluce, které do série přišly až později.

Když ale zrovna neprobíhá záchranná mise, věnuje se Pokémon Mystery Dungeon něčemu, co téměř každá jiná Pokémonní hra ignoruje. Příběhu. A kupodivu to není úplná tragédie. Ve hře se stáváme člověkem, který se najednou probudí v těle Pokémona, zrovna když svět ohrožují zvláštní přírodní katastrofy. Společně s pokémonním kamarádem hráči založí záchranný tým, aby pomohli Pokémonům v nouzi. Na nástěnce místního pokémonního městečka se každý den objevují nové inzeráty, takže stačí sebrat pár “nabídek práce” ve stejné lokaci a při jedné výpravě můžete zachránit i několik Pokémonů najednou. Za každého zachráněného Pokémona se pak zvýší prestiž týmu, a tím se otevřou nové dungeony a příběh se posune dál. Brzy se objeví na scéně jiné týmy zachránců a především jeden vedený zákeřným Gengarem, který zachraňuje Pokémony jen s vidinou odměny. Dojde i na starodávnou legendu o trenérovi, který opustil svého pokémonního parťáka a byl sám proklet do podoby Pokémona, čímž byla narušena přírodní rovnováha. Že by to se současnou situací mělo něco společného?

Pokémon Mystery Dungeon se tak řadí vedle Detective Pikachu jako další pokémonní hra, jejíž příběh není úplně přímočarý a obsahuje několik zvratů, které byste kvůli jeho banalitě neočekávali. Upřímně, brzy se z něj stane hlavní a jediná motivace k postupu dál. Navíc jedinečný pohled skrz oči Pokémonů občas pobaví jak vtípky, tak kanonickými informacemi, které se nikde jinde v sérii neobjevují. Věděli jste například, že Diggleti mají nohy?

DOSPĚLÁKŮM VSTUP ZAKÁZÁN

Zcela zásadně pak na hru působí, jak ji hrajete. Herní smyčka totiž funguje nejlépe, když hrajete v krátkých úsecích, vždy tak třeba těch patnáct minut, které jeden dungeon může zabrat. Je to prostě hra z handheldu a na Switchi připojená k televizi vás velmi rychle unaví. Ale třeba párkrát během dne, to už ta stejná náplň dungeon crawlu působí o něco lépe. Navíc je tu fakt hodně obsahu, spousta dungeonů k prošmejdění, Pokémonů k posbírání a bossů k poražení, takže pokud vás hra chytne, vydrží vám desítky hodin.

Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX

Ale upřímně neočekávám, že by dospěláky skutečně chytla. Původní hra před patnácti lety nejspíš na DS působila ve své proto-roguelike podobě lépe, ale dnes je tenhle žánr dál; je komplexnější, rychlejší a míří na náročnější a zkušenější hráče. Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX během pár hodin nemá co nového v hratelnosti nabídnout. Je to prostě průměrná hra pro děti a nedokážu si představit nikoho jiného, koho by mohla dlouhodobě udržet. Navíc kvůli absenci lokalizace jde v našich končinách hrát leda v tandemu s rodičem, který děcku všechno důležité překládá. Na hráče, kteří s Pokémony odrostli, se opět nemyslelo a upřímně pochybuju, že k tomu v rámci téhle značky ještě někdy dojde.

Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX

Navzdory roztomilé stylizaci a zaměření na příběh nedokáže Pokémon Mystery Dungeon nabídnout víc než banální základy dungeon crawleru a roguelike žánrů a uspokojí tak jen ty nejméně náročné hráče.