Pokémon: Detektiv Pikachu Recenze Pokémon: Detektiv Pikachu

Pokémon: Detektiv Pikachu

7. 5. 2019 14:00 2

Filmům podle her často chybí cit pro svoji předlohu a naopak se možná zbytečně snaží zaujmout diváky, kteří k dané herní sérii nemají vztah. Výsledkem jsou kočkopsi nevalných kvalit; ty nejlepší pokusy jsou pak pouze fajn filmy. Ale tentokrát se povedlo něco nečekaného. Detektiv Pikachu je skutečně dobrý film, který kupodivu není tak pro děti, jako spíš pro ty, kteří s nimi vyrostli.

JÁ CHTĚL BYCH BÝT TEN NEJLEPŠÍ

První celovečerní hraný film o Pokémonech se elegantně vyhnul potřebě převyprávět triviální příběhy her, ve kterých se děcka vydávají na cestu být tím nejlepším jak nikdo před nimi. Detektiv Pikachu vychází ze stejnojmenné hry pro 3DS a volně následuje její příběh. Mladý Tim Goodman (Justice Smith) přijíždí do města Ryme City zjistit více o smrti svého otce, který pracoval jako detektiv. Místo toho ale nachází jeho pokémonního parťáka Pikachu (Ryan Reynolds), který nejen nosí sherlockovskou čepici, ale navíc dokáže mluvit. Respektive, pouze Tim rozumí tomu, co Pikachu říká. Společně se pak vydávají po stopách případu, na kterém Timův táta s Pikachu pracoval.

Detektiv Pikachu se svým humorem spíš zaměřuje na mileniály, kteří Pokémony hrají už od GameBoye.

Využít zápletku méně známého spin-offu se nakonec projevilo jako dobrá volba. Pátrání po Timově otci je slušná kostra držící celý film pospolu. K tomu se přidává tajemství kolem mluvícího Pikachu a podivné chemické látky, po které Pokémoni blázní, a Tim s Pikachu se mohou pustit do detektivní práce. A byť je centrální záhada i navzdory několika falešným stopám dostatečně jednoduchá pro to, aby film dokázaly usledovat i děti, Detektiv Pikachu se svým humorem spíš zaměřuje na mileniály, kteří Pokémony hrají už od GameBoye.

TAHLE TVÁŘ MÁ ZNÁMÝ HLAS

Pikachu v anglickém originále dabovaný Ryanem Reynoldsem totiž hláškuje v podobné kadenci jako jiný Reynoldsův hrdina - Deadpool. S ním toho Detektiv Pikachu sdílí překvapivě dost. Ani Deadpool, ani Pikachu nespoléhají na Reynoldsovu tvář, ale přesto by ani jeden nebyl bez jeho projevu tak vtipný a zajímavý hrdina. Vtipy nemají tu Deadpoolovu šťávu, ale i tak Pikachuovo ostré glosování Timova zájmu o novinářku Lucy nebo jeho jednostranné rozhovory s labilním Psyduckem, jehož migréna může způsobit psychický výbuch, jsou nečekaně vtipné možná víc pro dospělé než pro děti. Zde stojí za zmínku i český dabing. Český Pikachu Reynoldsovu projevu stačí, vtipy sedí a až na jedinou výjimku české hlasy nepůsobí špatně.

Kromě toho funguje dobře i vizuální humor díky bohatému rozpočtu. CGI Pokémoni vypadají realisticky v celé své chlupatosti i šupinatosti, věrohodně zapadají do zdejšího světa, interagují s lidmi i spolu navzájem. Bojové scény, kterých ve filmu o Pokémonech překvapivě zas tolik není, jsou úplně splněným snem o ztvárnění herních prvků na filmovém plátně. Místy film úspěšně laškuje i s regulérními noirovými motivy a nezklame ani mimika roztomilého Pikachu v obligátních vážnějších scénách. Je tak příjemné vidět, že na filmu pracovali lidé, kteří zdrojovému materiálu rozumí a měli dostatek prostředků, aby svoji vizi a nápady dotáhli do uspokojivého výsledku.

VÍC NEŽ POUZE FAJN?

Nelze popřít, že Detektiv Pikachu má své problémy. Sedí na hranici mezi filmem pro děti a pro dospělé a nedokáže úspěšně pobavit obě publika zároveň, tak jak se to daří produkci například od Pixaru. Chování postav občas šustí papírem a některé by si zasloužily víc prostoru pro vykreslení svých osobností. Ve výsledku může Detektiv Pikachu působit trochu uspěchaným dojmem, ale zvlášť pokud jste odrostlí fanoušci, je snadné mu toho tolik odpustit. Na filmu není nic vyloženě zlé a naopak obsahuje spoustu drobností, které nejen dospělým pokémonním trenérům udělají radost.

Těžko ale odhadnout, jestli pak paradoxně skutečně nebude Detektiv Pikachu působit lépe pouze na poké-fanoušky.

Detektiv Pikachu ukazuje, že lze převést herní předlohu na filmové plátno, aniž by bylo třeba zbytečně měnit její zákonitosti. Na rozdíl od všech těch Doomů, Resident Evilů, Assassin’s Creedů či Princů z Persie zde film reflektuje náplň her. Těžko ale odhadnout, jestli pak paradoxně skutečně nebude Detektiv Pikachu působit lépe pouze na poké-fanoušky, zatímco ostatním tahle jednodušší akční detektivka ze světa kapesních příšerek přijde opět pouze fajn.

Pokémon: Detektiv Pikachu
HBO Film

Detektiv Pikachu je skvělá ukázka, jak dopadne, když filmaři dostanou obří rozpočet a skutečně ctí videoherní předlohu. Reynoldsův výkon v roli Pikachu pak z filmu dělá možná lepší podívanou pro dospělé hráče Pokémonů než děti.