PlayerUnknown‘s Battlegrounds Recenze PlayerUnknown's Battlegrounds PS4

PlayerUnknown's Battlegrounds PS4

16. 1. 2019 17:00 3

Když se mi do rukou dostalo PlayerUnknown's Battlegrounds, rozhodně mi hlavou neproblesklo slovíčko konečně. Jsou to totiž už roky, kdy se mi prvně zastesklo po novém a dle mého soudu nečekaném králi žánru, jenž si žil dlouhou dobu v ústraní ve hrách, které mě míjely. Ale přiznám se, že v někdy v červnu nebo červenci roku 2017 jsem si říkal, že bych si docela rád vyzkoušel pořádné herní Hunger Games a zkusil jednou přežít až do samotného konce.

Můj příběh znáte, víte, že mi byl zpočátku částečnou, později plnohodnotnou záplatou Fortnite, který krátce po vydání svého předběžného přístupu vydal i nový, dnes dominantní, režim. Ale i přes stále vzrůstající sympatie jsem stále někde v hlavě měl vidinu realistického zpracování a prohánění se po nebezpečných ostrovech. Jenže tu jsem posléze ztratil.

QUO VADIS?

Fortnite záhy převzal otěže do svých rukou. Není to PUBG, které by určovalo trendy, které by se skloňovalo horem pádem, které by rostlo k výšinám a které by především v roce 2018 vítězilo nad konkurencí. Populární věta Form Zero to Hero platí na vývojáře z Epicu – nikdo jim nevěřil, původní záměr s Fortnite si příliš popularity neužil, a přesto jsou teď v pozici, kdy si mohou vytvořit vlastní herní obchod a s grácií na něj tahat hry a vývojáře spolu s vydavateli. Kdo by to byl jen řekl... Pro příležitostného hráče drží všechny triumfy. Fortnite je zadarmo. Je neustále na očích, můžete hrát napříč platformami. Technicky bezchybný. I ta zpropadená možnost stavět mu hraje do karet, a kdo ji nepřijde na chuť, prostě ji ignoruje. Asi se nikdy nebude moci rovnat s těmi nejlepšími, ale čert to vem. Drží zkrátka všechny triumfy, až na jeden. Pro PUBG hraje jediná věc – realističnost, která mě k němu dříve lákala. Jenže tu člověk vzhledem k ostatním kladům oželí.

V posledních týdnech se nekriticky přiznám, že jsem očekával, že vydání PUBG na PlayStationu 4 proběhne jen jako do počtu – aby byla hra dostupná úplně všem a všude.

Znamená to tedy, že Battlegrounds legendárního PlayerUnknowna již nemá co nabídnout? Dlouhou dobu jsem si to myslel. Myslel jsem, že situace je taková, že PUBG strádá a ke konci roku s rostoucí dominancí barevné konkurence přestává být relativní. Že je sice stále číslo 2, ale zůstávají mu věrní jen ti nejvěrnější a pak příležitostně zbytek, který investoval. Microsoft s odstupem dobře vystihl dobu, kdy vytáhnout z kasičky washingtony a zaplatit s nimi za časovou exkluzivitu. Nečekal jsem, že během 365 dní hra tak z mého pohledu vychladne, naopak jsem byl přesvědčen, že hráči na PlayStationu budou netrpělivě vyhlížet den, kdy se termín dočká posledního dne.

V posledních týdnech se nekriticky přiznám, že jsem očekával, že vydání PUBG na PlayStationu 4 proběhne jen jako do počtu – aby byla hra dostupná úplně všem a všude – ale reálně, že o ní nebude zájem. Informace, že je PUBG spolu s fotbalem od EA nejprodávanějším titulem prosince na PS Store mě tak upřímně zaskočila. PUBG je evidentně stále relevantní a stále dokáže budit emoce. Možná, že hráčů, kteří se nepřenesou přes barevnost Fortnite, je stále ještě dost, minimálně dost na to, aby vývojáři potažmo ani Brendan Greene nemuseli s posledním odškrtnutým bodem říct poslední slovo a pak farewell.

TOHLE VŠICHNI ZNÁME

Je to výsostná pozice, vědět, že na vás čeká zástup hráčů, kteří horečně touží po tom si vaši hru pořídit a následně hrát. Máte před sebou ale zároveň výzvu; nezklamat jejich očekávání. A to je pro Battlegrounds alfou a omegou, neboť prakticky od vydání se řeší technická problémovost projektu. Dokud byla hra v předběžném přístupu na PC, člověk tak nějak mohl automaticky počítat s tím, že se budou projevovat větší či menší nedostatky. Pokud z předběžného přístupu vzniká port na konzole, ani v takovou chvíli nelze úplně předpokládat, že bude po technické stránce všechno v naprostém pořádku. Ale to je situace, kterou od nás odděluje tucet měsíců. Pokud někdo situaci okolo hry přestal sledovat s tím, že se relativně zanedlouho dočká sám, mohl by nabýt vědomí, že by vlastně mohl vyhrát a slíznout jen tu bezproblémovou, chutnou smetanu. Vždyť za tu dobu už musí vývojáři všechny problémy podchytit a naservírovat na poslední velké platformě titul, který je po všech stránkách hotový. Myslel bych si to i já, vždyť jsem o PUBG někdy v polovině roku ztratil zájem. Ale opět bych se v tomto příběhu mýlil.

Technická stránka totiž za obsahem pokulhává. PUBG je hratelné, křivdil bych mu, kdybych tvrdil opak.

Problém je, že v této recenzi nemusím vůbec řešit kvalitu samotného zážitku, jaký battle royale nabízí. Myslím, že osvědčené koncepty už zhodnotily miliony hráčů, kteří v minulosti naskočili do kterékoliv bitvy, z níž vždy vzejde jen jeden vítěz. PUBG (stejně tak jako Fortnite) navíc patří v tomto ohledu nejen k nejúspěšnějším hrám, ale co se týče zážitku tak k těm nejlépe hodnoceným, kterým nesahá zbytek ani po kolena. Tím, že čas od času z letadla/autobusu sám rád seskočím navíc dávám jasně najevo, že svou přízeň jsem tomuto žánru zachoval i já a i já v něm vidím kouzlo, stejně jako ostatní. Pokud jste zkoušeli v minulosti prakticky jakéhokoliv zástupce i vy a zjistili jste, že to není nic pro vás, nebudu vás přesvědčovat a nepřesvědčí vás ani vývojáři ze studia Bluehole. Největší překážkou je tak bohužel technický stav, který se prostě nelepší, nebo alespoň ne pro člověka, který viděl verze před rokem a čekal by v těchto dnech trochu jinou úroveň, podloženou penězmi, které do vývoje s úspěchem a popularitou natekly.

WHERE'S MY MONEY

Bluehole nesází na jednu kartu. Zmiňoval jsem to jako jeden z nedostatků Fortnite, jedna mapa je totiž po roce a půl v mých očích málo, ačkoliv ji autoři každou chvíli výrazně modifikují. Upřímně bych čekal, že po mé výtce někdy z konce roku 2017 bude za více než rok situace odlišná. To naopak PUBG se rozrůstá. Na PlayStation 4 zamíří příští týden čtvrtá mapa, která se neliší jen lokací, ale třeba i velikostí. Dvě mají 64 kilometrů čtverečních, jedna polovinu, a jedna – nová – se bude nacházet přesně na pomezí. Vytvořit nové takto rozlehlé lokace evidentně není tak jednoduché, jak si laik může myslet, a žádá si to poměrně dost času. Času, který posléze chybí jinde.

Technická stránka totiž za obsahem pokulhává. PUBG je hratelné, křivdil bych mu, kdybych tvrdil opak. Nemyslím si, že současný stav musí být nutně nějakou překážkou, ale na trhu jsou jednoduše technicky povedenější, téměř až bezchybné tituly, které sice stojí více, ale zase toho i víc nabízí. Jmenovitě narážím na Call of Duty, které v dosavadním výčtu konkurentních titulů trestuhodně chybí. Ale cena může být a pravděpodobně i je výrazným omezením, navíc i CoD má v režimu Blackout jen jednu mapu a někomu zcela jistě nemusí vyhovovat rychlost, s jakou se obvykle hraje. Battlegrounds je přeci jen mnohem taktičtější. Jen mu k dokonalosti chybí to, aby donekonečna nedoskakovaly textury a aby byl zážitek plynulý. Vždyť toho přeci tolik nechci, nebo sand ano?

MAREK SELINGER – SPLNĚNÁ OČEKÁVÁNÍ

Musím se vám přiznat. Až do minulého týdne mě celý žánr battle royale úspěšně míjel. Jednoduše řečeno, žádná z her, která si zakládá na prosté myšlence „poslední přeživší vyhrává“, mi nepřišla dostatečně atraktivní, abych do tohoto žánru více pronikl. Až na jednu výjimku. Tou, jak jste už asi pochopili, se stalo PlayerUnknown's Battlegrounds, které se konečně dostalo i na mou primární platformu, PS4. S mým školně-pracovně-alerozhodněneherním notebookem jsem byl odkázán, až vyprší roční exkluzivita Microsoftu a PUBG zavítá i na konzoli japonského giganta. Nakonec se tomu tak stalo a já mohl začít pronikat do tajů tohoto fenoménu.

Nutno říci, že díky ostatním povinnostem jsem v PUBG nestrávil tolik času, kolik bych si přál, i proto si hlavní slovo v tomto článku uzmul David. Nicméně musím potvrdit, že mé očekávání PUBG víceméně naplnilo a konečně jsem pochopil, proč battle royale slaví takové úspěchy napříč hrami i platformami. Hned na začátku musím zmínit technickou nedokonalost, která se týká občasného propadu snímkování i velice hojného doskakování objektů v dáli. Když se s těmito nedokonalostmi smíříte s tím, že hra je prostě obsahuje a vývojáři je snad jednou opraví, dostane se vám vynikajícího herního zážitku, ve kterém se mísí taktizování a obrovské napětí, které zejména v posledních úsecích zápasů dodává další porci endorfinu.

Titul mého osobního krále multiplayerových titulů stále v ruce třímá Battlefield V, ale nyní k sobě má zdatného konkurenta. A bůh ví, jestli se ho brzy na onom trůnu nevystřídá. David Goliáše taky přece zdolal, tak proč by se to nemohlo povést i PUBG.

Drtivou většinu zápasů, jež jsem zatím v PUBG odehrál, jsem měl to štěstí kooperovat s mými kamarády. Ať už jsme hráli ve dvou, případně ve čtyřech, vždy se vyskytla situace, která díky naší spolupráci získala na pamětihodnosti. Sólo zápasů jsem odehrál jen minimum, přesto jsem pociťoval absenci parťáka jako deficit. Oceňuji taktéž, že zatímco na úplném prvopočátku hraní jsem byl ono kuře, které vlastně neví, co jak funguje, rychle jsem se na jednotlivých mapách naučil fungovat, s čímž jde ruku v ruce i postupné posouvání vzhůru na výsledkové tabuli. Byť jsem se ještě své kuřecí večeře nedočkal, věřím, že to nebude trvat dlouho.

Titul mého osobního krále multiplayerových titulů stále v ruce třímá Battlefield V, ale nyní k sobě má zdatného konkurenta. A bůh ví, jestli se ho brzy na onom trůnu nevystřídá. David Goliáše taky přece zdolal, tak proč by se to nemohlo povést i PUBG. Ale to už je jen můj osobní boj. Vám doporučuji, pokud máte stejné výchozí podmínky jako já, abyste minimálně o PS4 verzi PUBG zauvažovali. Samozřejmě nedosahuje technických kvalit PC verze, ale i tak se jedná o velice slušnou zábavu. Navíc se dají očekávat opravné patche i budoucí slevy, což samotný zážitek ještě více zpříjemní, ať už po herní stránce, nebo co se týče širší hráčské základny.

PlayerUnknown‘s Battlegrounds

PUBG roste, jen ne do krásy. Prostě jen... roste. Zážitkem se stále jedná o unikátní titul, atmosféru dokáže nabídnout takovou, že by se dala krájet, jen už asi z ošklivého kačátka labuť nevyroste.