Plants vs. Zombies: Battle for Neighborville Recenze Plants vs. Zombies: Battle for Neighborville

Plants vs. Zombies: Battle for Neighborville

7. 1. 2020 16:18

Dávno jsou pryč ty doby, kdy se bitva kytek s pitomými zombíky odehrávala na causal zahrádce. EA svoji značku přesunula na bitevní pole online stříleček, ale zatímco poprvé před lety šlo o veselý experimentální spin-off, teď je PvZ už pořádně promyšlená střílečka s mnoha hratelnými třídami, několika větvemi postupu a samozřejmě i s taktickým způsobem monetizace. Dokáže v konkurenci těch Battlefieldů a Battlefrontů dlouhodobě přežít nebo je (ne)mrtvá už při vydání?

Hned na začátek je třeba říct, že Plants vs Zombies: Battle for Neighborville pravděpodobně není hra pro vás. EA už pro vás hry má. Battle for Neighborville má být střílečka pro vaše děti. Ono taky proč ne? S výjimkou Splatoonu 2 zas tolik “rodinných” stříleček není. Proto by vám nejspíš ani nemělo tolik vadit, že většinu mechanismů a modelů Battle for Neighborville přebírá z Garden Warfare 2, hlavně že hra stojí zhruba 1000 Kč a po vzoru battle royale hitů nabízí sezóny a miliony oblečků a tanečků pro veselé postavičky.

PROHNILÉ AŽ NA KOST

Odpusťte, ale nedá mi to být vůči Battle for Neighborville trochu zahořklý. Ze sympatické značky se v poslední iteraci stala hra, která na každém rohu z hráče používá únavné F2P taktiky, a to buď na vynaložení spousty času, nebo utrácení jedné ze tří herních měn za získání bezpočtu exkluzivních kostýmů, animací či dekorací v denních úkolech, sezónních úkolech, oblastních setech, v sezónním postupu, v náhodných loot boxech, apod.

Ačkoliv je Battle for Neighborville uvnitř docela dobrá onlinová střílečka, je to jako kdyby ztrátou přízviska Garden Warfare přišla taky o svoji chlorofylní duši.

Dokonce došlo na zákeřné (ale asi čekané) zavedení mikrotransakcí až po nějaké době od vydání, přičemž cena balíčků duhových hvězdiček, místní nejcennější měny, se pohybuje od 136 až po 2099 Kč. Ani se nedokážu rozhodnout, jestli je to horší s ohledem na to, že hra není free to play, nebo že míří na děti, které hodnotu peněz zpravidla neznají.

HERBÁŘ NEBO NECRONOMICON?

Hořká pachuť monetizačního designu mi ale zážitek z hraní nezkazila, to zvládla hra sama. Ačkoliv je Battle for Neighborville uvnitř vlastně docela dobrá onlinová střílečka, je to jako kdyby ztrátou přízviska Garden Warfare přišla taky o svoji chlorofylní duši. V ničem skutečně nevyniká a její vcelku klasická "battlefieldová" hratelnost se opět bije s rozívenou bláznivou stylizací. Jen to už napotřetí postrádá ten wow efekt z minula.

Největší novinkou tak jsou 3 hrdinové na každé straně. Nejzajímavější je tady dvojice žalud u kytek a vesmírný kadet u zombíků. Ti se dokáží přeměnit ve velkou pomalou jednotku, ke které se mohou připojit až tři další hráči, a vytvořit tak na bojišti takovou pohyblivou ničivou pevnost. U kytek ještě stojí za zmínku rychlá ninja houba s možností se zneviditelnit a útočit ze zálohy, u zombíků pak disco zombie na kolečkových bruslích, co metá blesky a tornáda, která odhazují nepřátele z cesty.

KAKTUS SAMOTÁŘ

Battle for Neighborville ještě trochu překopala svoji nabídku těm, kteří se rozhodnou hrát sami. V singlu se můžete pustit do plnění nesčetných úkolů, které vám dávají NPC postavy v centrální oblasti nebo se pustit do “příběhového” režimu, v němž z obou stran konfliktu prozkoumáváte tři otevřené oblasti - ospalé městečko, továrnu v lesích a písečné doly na tekutý sýr (neptejte se) - slepené z map z mulťáku. Zde chodíte, otevíráte schované truhly a plníte banální úkoly postavené na sbírání věcí, eskortování postaviček a na likvidaci AI bossů. Jestli si tenhle singl užijete, závisí na tom, jak často se smějete při myšlenkách na tacos nebo na jiné náhodně vybrané koncepty, ze kterých scénáristi poskládali své hloupé vtipy. Já v něm strávil jen nutné minimum, zastrašen kupou unlockables a představou množství potřebného času na jejich získání.

HRÁŠKŮM JE NEJLÍP V LUSKU

Singl lze v nejlepším považovat za takovou znouzectnost, kterou někdo musel spíchnout vedle hlavního multiplayeru. Jestli jste v posledních letech hráli online střílečku, budete tu doma - PvZ: Battle for Neighborville totiž nakládá se svými nápady velmi konzervativně. Několik režimů umožňuje hrát klasickou vybíjenou, boj o území, útok/obrana bodů na dlouhé mapě, eliminaci tříd, nošení bomb, coop obranu území před moby a časově omezené režimy s pozměněnými pravidly. Ve hře je celkem 13 map, což není úplně zlé, a navzdory bláznivému stylu hry, svým designem odpovídají tradičním zvyklostem online stříleček. A nakonec 10 hrdinů na každé straně pak zapadá do známého rozdělení útok, obrana, podpora a svými třemi speciálními dovednostmi plní v týmu určitou roli - jsou na blízko, snipeři, léčitelé, rozvracečí semknutých týmů, záludní zabijáci ze zálohy nebo třeba mají štít, za který se všichni mohou schovat.

Plants vs Zombies: Battle for Neighborville je sice fajn vtipná střílečka, ale ne úplně ta nejzajímavější střílečka.

Online složka hry je zde prostě king a zas tolik se v ní od posledně nezměnilo. Nějaké režimy přibyly, ale mě pořád nejvíc bavil mix klasických režimů z jedničky a Turf Takover, postupné dobývání oblastí na jedné dlouhé mapě. Pro vás to může znamenat, že Plants vs Zombies: Battle for Neighborville je sice fajn vtipná střílečka, ale ne úplně ta nejzajímavější střílečka. Své jádro má postavené na klasických režimech třeba takových Battlefieldů a v tomto díle už naprosto přišla o svůj důležitý, až ikonický prvek. Ve jménu vybalancování obou stran jednotky už úplně postrádají to hrubé kouzlo původní asymetrie obou stran. Kytky i zombíci nyní disponují prakticky stejnými sety dovedností, jen tak nějak jinak rozházenými mezi svými hrdiny. Za zombie piráta se hraje podobně jako za kaktus, osmdesátkový zombie akční hrdina umí prakticky to, co dračí kytka Snapdragon.

THERE’S A ZOMBIE ON YOUR LAWN... AGAIN

Nejspíš aby to něčím vynahradili, dali tvůrci každému rostlinnému i nemrtvému hrdinovi spoustu osobnosti, která přímo čiší z jejich pohybových animací, mimiky i z mručení, chichotání, brumlání a kvíkání, které během zápolení vyluzují. Snad jen ovládání je trochu pomalé a kvůli tomu, že se každá postava nějak vlní, kulhá nebo dělá piruetu při nabíjení, jsem si dlouho musel zvykat na přesnost pohybu a zaměřování a nikdy mi to úplně nesedlo.

Battle for Neighborville bohužel nedosahuje inovativních kvalit prvního a druhého Garden Warfare. Místo toho EA svoji cartoonovou střílečku zmodernizovalo tak, aby následovala trendy největší konkurence v opomíjeném segmentu. A tak hra také působí - jako vykalkulované dítě marketingu. Kdo by čekal takový konec jedné z nejroztomilejších tower defense her vůbec, že?

Battle for Neighborvillle není pro vás, ale pro děti, jejichž rodiče by jim rádi dali komiksovou střílendu bez realistického násilí. Ti by pak měli zvážit, jestli jim vadí silné tlačení mikrotransakcí nebo chybějící česká lokalizace.