Plants vs Zombies Recenze Plants vs Zombies

Plants vs Zombies

Tomáš Nadrchal

Tomáš Nadrchal

4. 7. 2009 22:56 1

Rozmary prvních týdnů letošního léta se zdají být pro náš podnební pás poněkud netypické – hutný, vlhký vzduch podporovaný horkým prouděním z vnitrozemí vyvolává sice krásná a prosluněná rána, v brzkých odpoledních hodinách se ale oblačnost začne boulovat a přicházejí bouřky, mnohdy prudké, nečekané, vydatné. Milovníci rozkvetlých zahrad přitom mohou mít radost, jejich ratolesti mají jak dostatek tepla, tak i dostatek vláhy, takže se jejich kvetoucí ratolesti zářivě usmívají na širé okolí. Tedy, pokud zrovna nerostou v oblastech postižených velkou vodou, že. Využijeme oblíbený recenzentský oslí můstek a přenesme se k titulu, na nějž budeme svou pozornost obracet v následujících několika odstavcích. Plants vs Zombies, výtvor oblíbených PopCap Games, představuje nekonečné souboje zahrádkáře s nápory krvelačných zombíků. Šílené? Ano, ale co dnes není…

PopCap Games je společnost zaměřující se především na casual hráče, což se jim ve velké míře daří. Už jejich prvotina Bejeweled sklidila neskutečný ohlas, o čemž svědčí přes 25 milionů prodaných kopií. Uspěly i další, koncept Zumy se dnes kopíruje jak na běžícím páse, netradičně zábavné a přitom i návykové bylo i Peggle Night, jedna z aktuálních pecek od PopCapů, byť by se ne mohla jevit na první pohled strohá a nudná. A nyní přichází Plants vs Zombies, velmi, velmi, velmi netradiční tower defense hra, jíž budou mnozí nenávidět, ale valná většina hráčů si jí zamiluje a dlouho neopustí.

Kytičky ze zahrádky strýčka Pompa

Na počátku všeho se hrstka zombíků rozhodne sežrat zahradníkův mozek. Hráč, coby zahradník, se přitom musí patřičně obrnit, k čemuž využívá speciálně vyšlechtěné útočné květiny. V praxi to znamená, že zatímco z jedné strany zahrady se valí hromady nemrtvých potvor všeho druhu, na straně druhé staví hráč rostliny, jež si s nimi mají poradit. Kombinací, kterak se zeleným zubatým bestiím postavit, je přitom doslova nepřeberné množství, téměř v každé úrovni z celkových padesáti hráč obdrží semínko na novou rostlinu, která si poradí s jinou vlastností nepřítele.

Potřebujete si poradit se zombíkem s kýblem na hlavě? Zasaďte si magnetovou houbu! Blíží se nepřítel s katapultem? Zasaďte si deštníkovou květinu, jež ochrání ostatní rostlinky. Vadí vám široké proudy nepřátel a raději byste je svedli do užších šiků? Pěstujte česnek, ten přece zombíci neradi… Výběr rostlinek je velmi široký, což ale platí i o nabídce nepřátel. Před každou úrovní si tak můžete prohlédnout, které potvory se na vás chystají tentokrát, abyste se na ně řádně připravili. Do boje si totiž lze vzít pouze omezený počet sazenic, což dělá hru zajímavější, napínavější, zábavnější ale i obtížnější.

Sluníčko sem, sluníčko tam, co já s ním jen udělám

Obdobně jako v dalších tower defense titulech i zde se musí hráč vedle obrany starat také o ekonomickou stránku věci, což zde znamená pěstování rostlin produkujících sluníčka. To dovedou jednak slunečnice, jednak speciální noční houby, jednak lze ve dne sbírat sluníčka padající z nebes. Jakožto poměrně zásadní nedostatek, jenž dovede hráče v zápalu největšího boje dosti iritovat, považuji nutnost sbírat všechna sluníčka představující peníze ručně (!). Ani po dohrání kampaně se tak neotevře žádný power-up, který by tuto úmornou činnost ulehčil, a tak hráči neustále klikají sem a tam starajíce se jak o ekonomickou, tak i taktickou stránku věci.

Slunce svítí, houby spí, měsíc svítí, houby bdí

Jak jsme tvůrce chválili za nepřeberné možnosti, co se týče variací rostlin a nepřátel, tak musíme poněkud pokárat za volbu prostředí, v němž se Plants vs Zombies odehrává. Rovných deset úvodních úrovní se tak bojuje na přední zahradě, následujících deset úrovní na tom samém místě (!), pouze však v hávu noci. Další dvacítka se přesune na zadní zahradu, kde ji ozvláštní přítomnost bazénku, třetí změna nás zavede na střechu, kde už je nutné využít i květináčů. Na autorovic obranu ale nutno říct, že v nočních úrovních musí hráč vymyslet zcela odlišnou taktiku, neboť produkce sluníček není tak velká a zároveň jsou volně přístupné i houbičky, které během denních úrovní normálně spí. Všeobecně pak platí, že rozmanitost úrovní přeci jen ustoupila na pozadí obrovským variacím rostlin a zombíků.

Zasaď strom, pohlaď šneka

Padesátka úrovní po zhruba pěti minutách, to není mnoho, že? Nebyli by to ale pánové z PopCap Games, aby si pro hráče nenachystali hromadu specialitek, jež mu zpříjemní chvíle i po dohrání kampaně. Otevírá se tak nekonečná zábava v podání miniher, puzzlů, survivalů a v neposlední řadě také diváků v poslední řadě. Tedy, promiňte, také zahrádky, kde si můžete pěstovat vlastní kytičky. Ono to tak možná nevypadá, ale rozmanitost, jež se otevře právě až po dohrání padesátky úrovní kampaně, je základním stavebním kamenem celkového úspěchu Plants vs Zombies. Když přestane bavit klasické bojiště, lze si zahrát bowling, Bejewelled, vyzkoušet si plánování útoku za zombíky, pročíst si almanach s detailními a velmi vtipnými hláškami popisující základní vlastnosti květin a zombíků. A když už ani to nebaví, otevřete si zahrádku, zalijete květiny, pohladíte šneka, který sbírá mince, koupíte mu čokoládu, aby rychleji a déle běhal, koupíte hnojivo stromu moudrosti, který s každou větvičkou přidá užitečnou radu nebo peprnou hlášku … A po chviličce odreagování se opět pustíte do nekonečného víru zombie-vražedných soubojů…

Vedle úchvatné komplexnosti, jež sálá doslova z každého kroku v Plants vs Zombies, upoutá také velmi vkusné audiovizuální zpracování. Kreslené postavičky vyvolávají i po mnoha tisících vražd úsměvy na tváři, speciálně pak, když nemrtvý rolbař uhladí ledovou dráhu pro zombie-čtyřbob ála Kokosy na sněhu. Bohužel se i na takto skvělém a zábavném konceptu nalezne několik málo chybek, vedle zmiňované nutnosti sbírat ručně suroviny je to zejména rozvleklost prakticky všech úrovní, kdy hrozně dlouho trvá, než se hra dostane do pořádných obrátek, a když už se tak stane, většinou právě nastane konec úrovně.

I přes těch několik málo nedostatků představuje Plants vs Zombies jasný tip pro všechny fanoušky casual hraní. Obrníte-li se proti možná až zbytečné rozvleklosti, čeká na vás nepřeberné množství zábavy na dlouhé desítky hodin, které nebudete litovat. Brains!!!!

Plants vs Zombies

Plants vs Zombies jen potvrzují, že tvůrci z PopCap Games stále umí vytvářet jedním slovem geniální hry. Neodolávejte zbytečně, nekonečné hodiny zábavy čekají jen a jen na vás!

Skvělá hratelnost, neskutečná variabilita květin a zombíků, úžasné provázání kampaně s ostatními herními módy, humorné scény, vlastní zahrádka, velké množství miniher, roztomilá kreslená grafika