Planetbase Recenze Planetbase

Planetbase

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

5. 11. 2015 09:19 9

Smyslová synkreze je nádherná věc. Číst si tak Rudý Mars Kima Stanleyho Robinsona, zkoumat ambice a plány Elona Muska, upíjet transylvánský Pinot Noir rudý jako stranická knížka... a dostat na recenzi budovatelskou strategii, která staví před hráče úkol založit kolonii na cizí planetě. V tu chvíli život nemůže být krásnější.

Smyslová synkreze je ale drsná milenka. Namlsán epickým vyprávěním i plány (a zejména tím rudým vínem), představoval bych si, že Planetbase projde všemi kroky. Od několika málo vystrašených astronautů, stanového města a přístřešků Underhillu až k obřím kupolím, sociální revoluci a tekoucí vodě po povrchu dříve nehostinné planety. Planetbase se však – jakkoliv to vzhledem k tematice může působit zvláštně - drží při zemi.

HOUSTONE, MÁME PROBLÉM

NÁVŠTĚVNÍCI

Planetbase

Lodě, které základnu pouze navštíví, mohou přinést prestiž i peníze, když se hostům na planetě líbí. Ale také problémy – někteří návštěvníci totiž přicházejí ozbrojeni a ne zrovna s nejčistšími úmysly.

Planetární základna začíná přistáním modulu s několika málo lidmi a zásobami tak tak dostačujícími pro přežití prvních dní. Na hráči jako správci kolonie už je, aby vystavěl potřebné servisní budovy a zajistil svým lidem dostatek kyslíku, potravy, vody, elektrické energie a v druhém sledu vytvořil soběstačnou ekonomiku, která umožní další výstavbu, produkci většího množství surovin a produktů a zajistí také prestiž nezbytnou pro lákání dalších kolonistů a návštěvníků.

Háček je od samého začátku v množství "nezbytností" chodu kolonie proti bilanci zdrojů. Po přežití prvního dne je třeba velmi rychle postavit bio-dóm a začít pěstovat plodiny, těžit rudu a vyrábět ocel, syntetizovat plasty, zajistit lidem jídlo, pití, zábavu a zásobu léčiv pro případy zranění při práci nebo ozáření... A když se zdá, že je vše na dobré cestě, přestane foukat vítr, vypadne elektřina, nebo se spustí písečná bouře; a dobře rozdělaná práce může během pár minut skončit v troskách.

Planetbase je poměrně obtížná hra, která málo odpouští. Význam má nejen správná posloupnost staveb, tak, aby se hráč neocitl v pasti, když nemá důl a přitom mu dojdou všechny zásoby plechu. Klíčové pro dobrý chod báze je i rozmístění, jak blízko jsou místnosti ke generátorům kyslíku, kde se nacházejí přechodové komory, kolik metrů musejí ujít nosiči nebo droidi s jednotlivými komoditami po bázi.

Téměř neustále je kolonie v určité materiální krizi: například chybí nářadí pro opravy solárních panelů a větrných turbín. Hráč tedy zvýší prioritu zpracovatelské buňce a továrně. Mezitím se tři dělníci zraní u kolečka s rudou, a dojdou zdravotnické zásoby. A zatímco řešíte, jak urychleně dostat vědce do laboratoře, aby přeměnil vypěstované bylinky v krabičku s křížem na víku... plíživě vám docházejí zásoby celeru a mrkve; a za deset minut si budete rvát vlasy, protože vám půlka perně zachráněné základny prostě a jednoduše vymře.

PRVNÍ STOVKA

HNĚDÝ POPLACH

Planetbase

Po postavení kontrolního centra může hráč nastavovat dvě úrovně poplachu.

Při žlutém kolonisté neopouštějí budovy – hodí se tak při bouři nebo ozáření. Červený znamená bojovou pohotovost v případě invaze.

A ten hnědý... v Planetbase bohužel chybí ;-)

Motivací k dalšímu postupu je vedle samotného přežití kolonie série postupných cílů, které zahrnují nejprve základní věci (přežití prvního dne, surovinovou soběstačnost), posléze náročnější úkoly (vysoká prestiž, stovka kolonistů nebo získání osmi technologií). Rozvoj každé kolonie však končí se třemi stovkami obyvatel, pak už schází jak další, vyšší cíl, tak i prostor, kam růst. Postupně si lze otevřít tři planety, ty se ale liší jen dílčími podmínkami (kde není atmosféra, nemá smysl budovat větrné turbíny a hráč se musí spolehnout na solární energii). A tak je rozehrávání nových a nových her spíše cvičením naučených postupů s drobně odlišnou výzvou díky náhodně generovanému terénu.

Stavitelskou část hry právě tohle trochu omezuje, stejně jako nutnost mít všechny zastřešené dómy vzájemně propojené. Druhou drobnou chybkou je spojení kruhového půdorysu všech staveb a hranatých prvků umisťovaných dovnitř – velice často místnosti působí dojmem, že by se do nich vešlo mnohem více stolů, laviček, strojů nebo květin, ale už je tam není jak "urovnat" a hra vás stavět přímo vedle zdí nenechá.

Planetbase si ale vede dobře v poskytování zpětné vazby hráči. V několika jednoduchých obrazovkách máme přehled o zásobách a produkci surovin, můžeme omezovat počty na sobě závislých komodit. Stejně se snadno postaráme i o obyvatele – bez potíží si lze nastavit poměr dělníků, vědců či strážných, povolení pro přistání lodí s kolonisty, obchodníky či návštěvníky. V každém okamžiku se může hráč cítit pod kontrolou. A když základna zahučí neodvratně do temných a čvachtavých bažin záhuby, hráč ví, že udělal chybu, a může snadno zjistit, kdy a kde.

Rozvoj každé kolonie končí se třemi stovkami obyvatel, pak už schází jak další, vyšší cíl, tak i prostor, kam růst.

RUDÁ, NIKOLI ZELENÁ PLANETA

Audiovizuální stránka Planetbase spadá do průměru. Hudební motivy trpí opakováním a brzy si každý raději pod hodiny stavění a zejména čekacích pasáží pustí nějaký vlastní soundtrack. Zážitku z osidlování by určitě pomohlo více výrazných prvků v procedurální krajině – scénáře typu osada na úpatí Olympus Mons nebo naopak v obřím kráteru Argyre by měly jistě specifické kouzlo. Hra ale výborně zpracovává písečné bouře. Jejich oznámení provází zpomalení času a efekt, kdy prudký vítr žene oblaka prachu skrz lopatky větrných kol a kolonisté se v předklonu a se sebezapřením snaží dostat směrem ke spásné vstupní komoře, má své zvrácené kouzlo.

Planetbase je kvalitní, náročnou, ale spravedlivou budovatelskou strategií s atraktivním námětem a citlivě dotaženým game designem. Její hraní občas frustruje, ale většinou spíš vinou vlastních špatných rozhodnutí. Především však umí přinést krásné okamžiky triumfu, třeba nad obřím monolitem, na který se spotřebuje dvacet kusů oceli a... je k ničemu. Ale je krásnej!

Sny o teraformaci cizích planet, marsovské revoluci, blyštivém regolitu, hlubokých aquiferách a bezpřístrojové procházce po povrchu společně s tajuplnou Hiroko Ai, nám, lehoulince ovíněným marso-snílkům bude muset splnit až Planetbase 2.

Planetbase

Náročná, ale přehledná a dobře vymyšlená budovatelská strategie, která se řídí dle hesla easy to learn - hard to master.