PGA Tour 2K21 Recenze PGA Tour 2K21

PGA Tour 2K21

1. 9. 2020 18:00

Koronakrize změnila všechno, včetně toho, jak se pinká do malého, důlky pokrytého bílého míčku. Aktuálně probíhá BMW Championship, a když se na něj člověk podívá, ani by neřekl, jak může být golf jiný bez diváků a s nimi. I když vlastně řekl, tedy za předpokladu, že si zašel na hřiště on sám, kde logicky tisíce diváků podél fairwaye nebylo, nebo pokud zašel alespoň na evropskou tour. V rámci PGA jde ale o ojedinělý pohled, který má samozřejmě vliv i na atmosféru na hřišti. Začínat recenzi právě diváky kolem hřiště může být poněkud netypické, ale v mých očích je právě letošní rok k pořízení virtuálního golfu naprosto ideální – protože zažijete naprosto stejnou, lehce strnulou atmosféru v kombinaci s perfektními výkony.

PGA KDYSI DÁVNO

Golf mám rád od nepaměti, a zhruba stejně tak dlouho se zajímám i jeho virtuální podobu. Od her, které vydávalo pod svým patronátem EA, nás ale dělí dlouhá doba, a skoro by se dalo říct, že nikdo další o tento sport velký zájem nejeví. Jenže tomu tak není. Již několik let se na golf soustředí i vývojáři z HB Studios. Golf Club už od prvního dílu ukazoval, že co se týče fungování samotné hry a jejích mechanismů, trefili autoři hřebíček na hlavičku. Za dlouhé roky, které jsem s HBS strávil, se toho v jádru ani příliš nezměnilo. Změnilo se však to, že o hru projevilo zájem vydavatelství 2K Sports a investovalo i do licence PGA Tour.

Nezměnilo se lautr nic a hřiště opět působí skoro až vylidněným dojmem.

První Golf Club, spolu s druhým dílem, šlo brát pouze jako geniální možnost, jak si nasimulovat náročnost a složitost odpalů jednotlivými holemi. Avšak od doby, co autoři začali koketovat s největším dějištěm světového golfu, jej musíme logicky brát především jako hru, jejíž primární náplní má být zprostředkování jedinečné atmosféry kolem světově známých hřišť. Je to stejné jako s virtuální kopanou; jistě může existovat hra, která se bude soustředit na věrohodnost, možná až fotbalovou simulaci, ale když si kupujete něco s oficiální licencí, chcete hrát na Camp Nou a naposledy si užít Messiho v červenomodrých barvách. Jde o atmosféru, jde o pocit, že hrajete na vysněném svatostánku, na jehož ploše chcete vsítit rozhodující gól pár chvil před koncem dramatického utkání.

Golf Club tohle nikdy neuměl, a to ani v předchozím díle, kde už jakás takás licence PGA Tour byla. Vždycky jsme tak mohli říct, že jde sice o skvělou golfovou simulaci, chyběla ale patřičná atmosféra. Letos poprvé nic takového říct nejde. Nezměnilo se lautr nic a hřiště opět působí skoro až vylidněným dojmem… ale v simulaci letošního roku nemohou být kanadští autoři přesnější.

HOŘKOSLADKÉ

Nechci být příliš ironický, ale svým způsobem je pravda, že letos si prvně v tomto směru nemůžu stěžovat. I kdyby na hřišti dominoval Jon Rahm, naháněl ho Dustin Johnson a ve hře by stále byl i Hideki Macujama jako tomu o víkendu bylo na Olympia Field v Illinois, okolo osmnáctého greenu by nikdo ani nezvedl ruce pro potlesk pro vítěze jak ve skutečnosti, tak ve virtuálním pojetí. Jestliže něco aktuálnímu ročníku chybí, je to stále ona prezentace, která by udělala hit už z původního Golf Clubu. Hratelnostní základ stále nemá chybu. Je pochopitelně velký rozdíl, jestli hrajete s driverem, volíte o něco kratší hybrid, nebo dohráváte na green s trojkou, železem. Vytvořit tohle ale umí i cvičená opice. Nic proti.

Přestože se dráha letu i rotace určuje už před odpalem, stejně tak jako typ rány, výsledek nemáte do posledního momentu jistý.

Golf Club, respektive PGA 2K21, toho ale dělá víc. Nepamatuji si hru, která by dokázala navodit pocit, že máte hůl i míček doslova v ruce. Jestliže chcete hrát falše, zkusit si draw, fade, případně dát míčku horní nebo dolní rotaci, je to neuvěřitelně jednoduché a po dobré příhře si budete připadat jako členové golfové smetánky. Přestože se dráha letu i rotace určuje už před odpalem, stejně tak jako typ rány, výsledek nemáte do posledního momentu jistý. Geniální systém spočívá ve hře s analogovou páčkou. K sobě natahujete sílu odpalu, od sebe dáváte holi patřičnou sílu, důraz a rychlost. Na síle odpalu není nic speciálního. Chcete-li, s určením ideální síly vám pomůže dolní ukazatel, na kterém jen dorazíte na nějakou hodnotu, odkud zatlačíte na analog dopředu. A tady celé kouzlo začíná.

Musíte doslova „švihnout“. Analog nejde jen pošudlat, jde o to opravdu rychle uvést hůl do protipohybu. Budete-li příliš agresivní, dostane míček faleš a budete jej pravděpodobně lovit z křoví na okraji hřiště. Budete-li příliš opatrní, i sebelépe nastavená rána driverem vás může katapultovat do bunkru na opačné straně. Právě rychlost je pro čistotu rány nejdůležitějším aspektem, abyste vůbec míček dostali někam na dostřel jamky. Pak už jde o detaily. Neřešíte totiž jen rychlost, ale i směr. Jak již zaznělo, nápřah jde směrem k sobě, odpal od sebe. Ideálně ale musíte poslat analog (i odpal) rovně. Hra zjevně zaznamenává sebemenší odchylky, a tak v jednoduchém kulatém grafu v pravém dolním rohu okamžitě vidíte, jestli jste udrželi směr, nebo se vám rána vymyká z rukou. Doslova.

PGA Tour 2K21

Do komplexnosti systémů můžeme dodat i naprosto zjevné věci, například sílu větru nebo podklad, na němž se míček nachází. Z týčka je to samozřejmě jiná disciplína než trefovat míček zaražený do písku. Osobně jsem měl problém jen s krátce střiženým roughem (trávou) v blízkosti fairwaye. Pokud totiž kdokoliv umístí svou ránu na něj, není zpravidla omezen ani holí, ani silou úderu. PGA 2K21 ale i v takovém případě nedovolí zahrát ránu delší než 110, možná 130 yardů, přičemž na ránu hybridem zapomeňte. V jinak skvěle vymyšleném systému jde spíše o drobnost, která vám horko těžko může zkazit zážitek ze hry.

TAK KDE JSTE?

PGA 2K21 je skvělým pokračovatelem, který ale zážitek nijak zvlášť neposouvá. I přes 2K a PGA v názvu jsme zaseklí v časech Golf Clubu. Kolem hřišť je jen minimum diváků (i když jich možná trochu přibylo), komentátoři nemají příliš rozvětvené dialogy ani komentáře... a je to škoda. Otázkou je, jestli zkrátka nechceme až moc. Vytvořit funkční a prakticky bezchybné kulisy není žádný med, a je stoprocentně lepší soustředit se na samotnou hru než na věci okolo. Ke štěstí mi ale chybí právě zmíněné detaily. Jakkoliv je golf v podání HB Studios poměrně těžkou disciplínou, už jsem si odbyl to nejlepší. Dokázala jsem projít kolo za -12, v PGA je můj hráč na samotném vrcholku. Dokáže skórovat i z takřka nemožných situací, maximálně tak trochu bojuje s příhrou přímo na greenu, když musí vzít do rukou putter a hrát rány dlouhé přes padesát stop. Teď už chci prostě jen zažít ty nejlepší kulisy na světě.

Nastavení hry je snad ještě bohatší, než bývalo, a tak si všichni mohou přizpůsobit hru, jak chtějí.

Možná ale na aktuální díl až moc přísně koukám optikou hráče, který hrál i předešlé tři hry. Mám pocit, že tato, vůbec poprvé ryze PGA 2K, je skvělou vstupní branou do série. Nováčkům nabízí spoustu zpětné vazby a je tak možné se mnohem snáz naučit veškeré zákonitosti. Nastavení hry je snad ještě bohatší, než bývalo, a tak si všichni mohou přizpůsobit hru, jak chtějí. Někteří možná budou chtít některé prvky vypnout. Já kromě několika asistentů a ukazatelů například prakticky okamžitě vypnul záznamy licencovaných hráčů a jejich výjimečných úderů. Nejde ani tak o to, že bych se na výkon AI nechtěl podívat, ale pravdou je, že jejich načítání trvá dlouho. Až příliš dlouho na to, abych to podstupoval každé dvě jamky. A když už jsme u skutečných hráčů… zapomeňte na to, že byste si za ně zahráli.

PGA Tour 2K21

Nastavovat toho jde navíc víc. Pokud nebudete chtít projít kariéru, můžete hrát separátně na vámi zvolených hřištích s různými pravidly. Můžete si vybrat, jak se bude počítat skóre, jaká bude rychlost greenu, počasí, vítr… žádné hřiště vám nebude připadat stejné. A když, můžete si v editoru vytvořit vlastní, nejedná se o nic těžkého. Navíc můžete hrát i s přáteli, PGA 2K21 představuje například režim dva na dva. Pravdou ale je, že jako party hru bych zvolil cokoliv jiného. A hrát můžete i online.

V tomto smyslu se vracíme zpět na začátek. PGA 2K nelze příliš vyčítat, protože předchozí díl vylepšuje jen velmi volně a už ten fungoval na výbornou. Velmi rád bych si však povzdechl nad prezentací, které chybí život. To je ale bohužel tíživá realita aktuálních dní.

PGA Tour 2K21

To nejhorší, co můžeme o PGA Tour 2K21 říct, je to, že jde stále „jen“ o Golf Club. Golf bude vždy spíše okrajovou záležitostí a jeho prezentace je tomuto faktu maximálně poplatná. Golf samotný je ale na výsost perfektní.