Partisans 1941 Recenze Partisans 1941

Partisans 1941

27. 11. 2020 18:30 1

Byly doby, kdy jsem si poměrně stýskal, že doba mým oblíbeným žánrům – a jejich specifickým reprezentantům – nepřeje. I když se bavíme o určitém ústupu ze slávy, tak dominantní typy her jako střílečky samozřejmě nezmizí. Nenarážím tak na ně, narážím spíše na menší, možná okrajovější záležitosti, které dříve frčely. Ještě „relativně“ nedávno by člověk na trhu těžko pohledal městskou strategii. Jestli jste si chtěli zahrát lunaparkový tycoon, nezbylo vám nic jiného než zapnout stařičký RollerCoaster Tycoon. Obecně se tycoonů objevila celá řada, takže postupem času vznikl nástupce Theme Hospitalu, donedávna prakticky vymřelý druh herní zábavy. A mohl bych pokračovat. Myslím, že doba, kdy jsem si poměrně stýskal, uplynula. Nemůžu říct, že bych nebyl spokojený, vždyť spousta z těchto her položila znovuobjevený základ ztraceným žánrům. Jednou z podobně průkopnických her bylo i Shadow Tactics: Blades of the Shogun, které ukázalo, že letité principy mohou fungovat i komerčně, a že fanoušků Commandos se mezi hráči pohybuje vlastně docela dost.

Stále jim ale něco chybělo.

TAK BLÍZKO, PŘESTO TAK DALEKO

Největší službu takticko-strategickému žánru odvedlo studio Mimimi, které stojí jak za zmíněným Shadow Tactics, tak za letním pokračováním série Desperados, jejíž poslední iterace předchází událostem hry z roku 2001. Zatímco Shadow Tactics odvyprávělo skvělý příběh z feudálního Japonska, kdy zemi vládl císař, po jeho zemi kráčeli samurajové, a slovo ctnost, hrdost a čest nebyla sprostá slova, Desperados nás přesunulo o tisíce kilometrů dál na divoký západ, kde už se ctnost, hrdost a čest zpravidla rovnalo kudle v zádech. Ani jedno z toho ale není Commandos, hra, která  by nás zavedla po vzoru originálu do druhé světové války. Takovou možnost nám v poslední době dalo jen samotné Commandos v rámci remasteru druhého dílu (děkuji, nechci), ale na novou hru jsme si museli počkat až do podzimu. Právě tehdy vydali vývojáři z Alter Games ve spolupráci s vydavatelstvím Daedalic hru Partisans 1941.

Tohle přesně bude váš úkol. Škodit. Zabíjet.

Její název je přitom poměrně všeříkající. Postaví vás nečekaně do role partyzánů v roce 1941, kdy nacistické Německo udělalo osudovou chybu v průběhu druhé světové války a v rámci operace Barbarossa zaútočilo na matičku Rus. Historici mezi hráči jistě vědí, že průběh invaze měl z počátku jasnou dynamiku, Němci tlačili Sověty před sebou a hnali je prakticky na hranici Sibiře, a to až do chvíle, než se karta s příchodem zimy začala otáčet. Právě v ten moment, bez podpory Rudé armády, museli Rusové spoléhat na partyzánské výpady proti nepříteli, proti jasné přesile, a prakticky jen za podpory místních. Vítejte ve světě hry, tohle přesně bude váš úkol. Škodit. Zabíjet. Znepříjemnit nacistům život v okupované zemi, jak jen to bude možné.

NA HRANICI SVÝCH SIL

Fakt, že stojíte proti přesile a je vás málo, definuje celý žánr, a stejně tak definuje i Partisans 1941. Pověstné „nás mnogo“ neplatí. Vaším nejlepším přítelem bude stín, nutností bude zůstat v co největší tichosti, a pokud už dojde na nejhorší, mít přesnou mušku. Teoreticky se toho moc nezměnilo – podle výše zmíněného pravidla je jasné, jak se hra hraje. Možná už tak víte, že klíčovým nástrojem není Špagin, ale nůž. Nic se nezměnilo ani co se týče přístupu, podle kuželovitých výsečí budete sledovat, kde vás kdo vidí a kde už ne. Je nutné pečlivě sledovat, kudy chodí patrola a kudy se jí můžete vyhnout. Za tichý přístup byste… vraždili. Vaší nejoblíbenější zbraní bude samozřejmě nůž, jak už to tak v těchto hrách bývá. Jeho použití je rychlé, snadné a především účinné. Protože nemůžete někomu podříznout hrdlo jen tak na ulici a musíte ho nejdříve dostat z očí ostatních, budete využívat i prosté kameny, další tradiční nástroje, které vám pomohou se snadnějším průchodem hry.

Co se týče herního vyžití, Partisans se od svých předchůdců přeci jen liší. Zatímco výše uvedené činnosti mohou znít tradičně, a také že jsou, ruští odbojáři se neštítí ani střelných zbraní. Střílelo se i jinde, ale ten rozdíl spočívá v tom, že je zde vyřešen tak trochu poloautomaticky. Stačí zaujmout správné postavení, zalehnout do krytů, a jakmile dáte pokyn, ozve se salva z brokovnic, pistolí a dalších kvérů, které udělají z nepřátel řešeto. Jakkoliv jsem obvykle tichošlápek a preferuji tichý postup, fakt, že se vývojáři nebáli ani střílení, je mi tak nějak sympatický. Ve výsledku se ani tak nebavíme o nějakých akčních pasážích, jde o promyšlený krok, který je potřeba nejprve naplánovat. Musíte přemýšlet nad tím, jestli má družina dostatek munice, jestli je na výhodných pozicích, a jestli střelba nepřiláká i posily, které by situaci chtě nechtě zkomplikovaly.

Výše uvedené atributy, nebo možná spíš podmínky vašeho přístupu, definuje ještě jedna ne tak typická veličina – systém dovedností. Zdráhám se ho označit za RPG systém, protože tady máte možnost jen vybírat z několika mála předpřipravených vlastností v jakési variaci na dovednostní strom, a alespoň částečně si profilovat svoji postavu ku obrazu (a hernímu stylu) svému. Nezastávám názor, že by se tím nějak výrazně hra měnila, ale je zkrátka fajn vědět, že máte o trochu větší šanci uspět, protože… nebo že máte více možností, protože… Obecně vzato lze říct, že tento systém ke hratelnosti krásně sedí a dotváří ho, ale ano, stále bude mnohem důležitější, jestli má váš cíl v inventáři tolik potřebné náboje, nebo ne.

BUNKR V LESE

V tomto smyslu se hra skutečně nejvíce blíží zmíněným druhým Commandos. Já osobně dvojce nikdy moc nepřišel na chuť, první díl s datadiskem v mých očích překonán nebyl, ale s klidným svědomím můžu říct, že jsou Partisans lepší hrou než příšerný remaster druhého dílu. A to i přes to, že mají své mouchy. Tak například bych si chtěl postěžovat na správu vaší skupiny mezi jednotlivými misemi. Partyzáni se skrývají v lese, kde mají možnost určitým způsobem rozvíjet svůj úkryt. Bohužel se ale nejedná o povedenou část hry, spíše jde o repetitivní natahování hry, které nepřináší nic užitečného. Jak mi zjednodušená volba skillů přišla jako pěkné rozšíření konceptu, do tábora jsem se vracel vyloženě nerad.

Často chcete popadnout cizí bezvládné tělo, ale než se vám to povede, už si to k vám štrůdluje eSeSák.

A o nezkušenosti vývojářů svědčí i jiné věci – rozhraní hry bych si například dokázal v klidu představit čistší, uhlazenější, intuitivnější. Systém akčních ikonek není vyloženě zlý, ale zlobí. Často chcete popadnout cizí bezvládné tělo, ale než se vám to povede, už si to k vám štrůdluje eSeSák. Škoda, že vývojáři ještě trochu neladili. Kdyby byli Partisans 1941 v troubě ještě o chvilku déle, kdyby byly ve hře trochu živější dialogy, a kdyby se vývojáři vykašlali na mezihru ve vaší základně, neváhal bych s absolutním hodnocením. Takhle si nechám určitou rezervu. Ale jestli to něco svědčí o vývojářích - vedle Mimimi se objevilo další studio, které dokázalo vytvořit skvělou takticko-strategickou hru jen s několika málo neduhy. A to jsem upřímně nečekal.

Partisans 1941

Slovo chvály si upřímně zaslouží i Daedalic, vydavatelství, které rozpoutalo reinkarnaci žánru právě spolu s Mimimi a jejich Shadow Tactics. Do určitě vycizelovanosti samurajského příběhu něco chybí, ale například vizuální stránkou se ruští Alter Games zatím slavnějšímu předchůdci solidně blíží. Obě dvě hry rozděluje výtvarný styl – už jenom proto, že se bavíme o hrách odehrávajících se v různých etapách – ale i partyzánům to moc sluší. A, jelikož recenze vzniká lehce s odstupem času, už teď můžeme říci, že se investice a vložená důvěra vyplácí. Můžeme tak jen doufat, že nás zanedlouho překvapí někdo další s podobně laděnou hrou. Já bych o tom vlastně vůbec nepochyboval.

A jestliže půjde skutečně o nové Commandos, má nastavenou laťku pořádně vysoko.

Partisans 1941

O tom, jestli Rusové vyženou okupanty, už je léta rozhodnuto, ale nyní můžete přispět svým dílem i vy. Ve skvělé hře, která vzešla odnikud, ale dokázala se zařadit po bok dalších překvapení tohoto roku.