Paper Mario: The Origami King Recenze Paper Mario: The Origami King

Paper Mario: The Origami King

Martin Synek

Martin Synek

4. 8. 2020 10:50

Bývaly doby, kdy jsem všem majitelům platforem Nintenda velmi záviděl jejich exkluzivní hry. Nejde jen o jakékoli tituly s ikonickým Mariem, ale spoustu dalších značek, na které hrdí hráči nedali dopustit. Nicméně časy se mění, já jsem už nějaký ten rok hrdým majitelem aktuální herní mašinky japonského výrobce a užívám si všech výhod s tím spojených. Tedy i ony exkluzivity, které na Switchi hrají prim a svou kvalitou mě stále přesvědčují, že jsem s nákupem konzole rozhodně neudělal krok vedle. A v těchto vodách skvělé Nintendo zábavy ještě chvilku zůstaneme, protože Paper Mario: The Origami King je rozhodně velmi podařený kousek.

TRABLE V PAPÍROVÉM KRÁLOVSTVÍ

To máte totiž tak. V Houbovém království se koná obří festival origami a naši dva hlavní papíroví hrdinové Mario a Luigi dostávají pozvánku na tuto jedinečnou akci. Jenže všechno se zvrtává v momentě, kdy přijíždějí do Toad Townu, který je úplně opuštěný. To ovšem není všechno, samotná princezna Peach se také chová nějak divně a vypadá, jako by nebyla ve své obvyklé papírové kůži. Všechno Mariovi začne dávat smysl až v okamžiku, kdy se z princezny vyklube povedený král Olly, který se jal celé království přeměnit do origami podoby.

Naštěstí má král Olly i kouzelnou origami sestru, která je při smyslech a nesouhlasí s jeho postupy. Zatímco Olly přenese celé království na obří horu a omotá vše kouzelnými stuhami, jeho sestra Olivie začne spolupracovat s Mariem, aby škody napáchané zlým sourozencem uvedla do původního stavu. Přitom musí partička hrdinů zachránit království, a nakonec samozřejmě Peach, která je ukryta neznámo kde. Jako nástin děje by to mělo stačit a já jen doplním, že zdejší příběh funguje skvěle, vydrží bavit až do konce a vše do sebe výborně zapadá.

DOBRODRUŽSTVÍ Z KARTONU

Celý herní svět hýří barvami. Kontrast mezi papírovými postavami a trojrozměrným prostředím je jasně viditelný, ale nikdy nepůsobí rušivě a má jasně danou stylizaci. Mariovu cestu za rozluštěním spletitého příběhu o záchraně celého papírového království zamotaném ve stuhách si vizuálně rozhodně užijete, a to i na poměry Nintenda Switch. Každá obrazovka je až neuvěřitelně originální a na to vemte jed, že budete chtít všechna zdejší zákoutí vidět. Nejen proto, že v nich budete hledat některou z jejich skrytých záhad.

Paper Mario: The Origami King

Papírového Maria není lehké zařadit do žánrové škatulky. Rozhodně nejde o klasické RPG, přesto, že má k němu asi nejblíže. Najdeme zde totiž nemálo plošinovkových částí, které evokují standardní Mariovu sérii skákaček. Na své si přijdou i milovníci logických puzzlů, které nezřídka prověří vaše mozkové závity. Nikdy však nefrustrují a k výsledku vždy vede jasně logická cesta, která vás nejpozději po několika nezdařených pokusech stejně trkne. A pokud netrkne, použijete Olivii, která, kromě všeho ostatního, funguje i jako nápověda.

Budete překvapeni z přívalu nových a nových nápadů.

Hledání všemožných skrytých truhel s poklady, zalepování děr v prostředí pomocí barevných konfet nebo hledání a zachraňování ztracených obyvatel Toad Townu se na dlouho stanou vašimi oblíbenými činnostmi. Za všechny budete získávat mince, které pak můžete směnit za mnohá vylepšení v některém z obchůdků, které obývají zachránění Toadové. Stejně tak lze mince využít v soubojích, kdy za určitý obnos peněz dostanete od Toadů několik vylepšení, které vám souboje usnadní. Čeká na vás mnoho výtečných miniher, budete tancovat, zpívat, lovit ryby, a nakonec budete také překvapeni z přívalu nových a nových nápadů, jako jsou natahovací ruce, které vám pomohou z nejedné šlamastyky. V neposlední řadě si také hodně zabojujete proti mnoha druhům zdejších originálních nepřátel.

NAKOPAT A SEŘEZAT KLADIVEM

Souboje ve hře probíhají v kruhové aréně a jsou tahové. Arény jsou vždy situovány do kulis, kterými v samotné hře zrovna procházíte. Jednotlivé tahy jsou ohraničené časovým limitem, ve kterém musíte stihnout správně sešikovat vaše protivníky, abyste na ně mohli adekvátně zaútočit. Každá z arén je rozdělena do čtyř kruhů, kterými je možné otáčet nebo hýbat nepřáteli v dané výseči. Mario bude útočit buďto skokem na nepřátele, pokud se vám je podaří seřadit do řady za sebe, nebo použije své věrné kladivo, kterým dokáže plošně zaútočit až na čtyři nepřátele.

Budete hledat slabinu, na kterou soustředíte své útoky.

Postupem hrou se k Mariovi a Olivii připojí i další postavy, které s vámi budou putovat po světě a bojovat po vašem boku. Mnohdy budou ony důvodem některé ze svízelných a často velmi humorných situací. A když už si budete myslet, že jste u konce některého ze zdejších úkolů, vedlejší postava vám nezřídka plány nějakým způsobem nepředvídatelně změní. Mohl bych zde přiblížit několik takových situací, jenže bych vás zbytečně připravil o kouzlo nečekaného. Což by byla obrovská škoda. Nicméně to stále není ani zdaleka vše, co Paper Mario: The Origami King nabízí.

Paper Mario: The Origami King

Ve zdejších arénách vás samozřejmě nečekají pouze klasičtí nepřátelé. Čas od času budete muset změřit své síly s některým ze zdejších bossů. Základem bude opět stejné kruhové schéma a stejné možnosti pohybu po něm. Jen zde platí odlišná pravidla, kdy můžete využít několika jiných strategií a také hledáte slabinu, na kterou soustředíte své útoky. Můžete využívat všech vychytávek, kterými Mario a jeho kamarádi disponují, v plném rozsahu.

PAPÍROVĚ SILNĚJŠÍ

Mezi jednotlivými částmi rozlehlého herního světa funguje i jakýsi druh rychlého cestování pomocí různě barevných trubek známých z jiných Mariových her. Ty si odemykáte postupně, a hlavně z počátku hry si dosytnosti užijete i častého vracení se do lokací, které jste již několikrát navštívili. On je vlastně celý úvod dost zdlouhavý, protože než se například dostanete k lepší výbavě do bojových arén, jako jsou ocelové boty či blýskavé kladivo, uplyne docela dost času. Navíc budete mnohokrát bojovat v řadě velmi podobných soubojů s obyčejnými protivníky.

Jakmile překonáte pozvolnější a roztahaný úvod, pojede vše jako na drátkách a vy už si budete jen užívat nových nápadů a těšit na každou další konfrontaci s nepřítelem. Obtížnost vzroste a vše se stane jaksi… plynulejší. Pak už dojdete do fáze, kdy hledáte každou nespravenou díru do světa, všechny ztracené Toady nebo truhly s pokladem a neděláte to proto, že byste byli lovcem trofejí. Jdete do toho proto, že vás to jednoduše hodně baví. Což je u takovéto hry dalším obrovským kladem.

Budete to dělat proto, že vás to jednoduše moc baví.

Závěrem se sluší říct, že je Paper Mario výborná hra. Zabaví svou plejádou rozmanitých činností, zdařilým a humorným příběhem, který si několikrát vystřelí i z domácí tvorby Nintenda. Takřka po celou dobu hraní se v ní objevují skvělé a svěží nápady, které vrcholí některým ze zápasů s bossem. Rozhodně není bez chyby, ale ta největší spočívá ve zdlouhavém úvodu do hry, kdy jsou vám představeny ty nejzákladnější herní činnosti, bez kterých se až do konce nedokážete obejít. Nicméně klady tak výrazně převyšují zápory, že nemohu jinak a musím vytáhnout všech pět bodů naší stupnice a doufat, že vás moje recenze přiměje si hru minimálně vyzkoušet. Nebudete litovat.

Paper Mario: The Origami King

Další skvělá hra, která by měla být povinností pro všechny vlastníky Nintendo Switch. Krásné a originální dobrodružství, které je plné různorodých činností. Ty vás u hry udrží na dostatečně dlouhou dobu.