Oxenfree Recenze Oxenfree

Oxenfree

konfrst.jan@gmail.com

konfrst.jan@gmail.com

20. 2. 2016 12:38 32

Oxenfree je zvláštní jméno a dle autorů se dá vysvětlit hned několika způsoby. Z mého hlediska nemá po opětovném dohrání pražádný smysl zabíhat do detailů původu názvu a jen bych rád z rukávu hned vysypal první dojmy v podobě adjektiv popisujících celý zážitek – jedinečný, nevšední, unikátní, zdlouhavý. Seřazeno dle důležitosti.

Oxenfree na mne již od oznámení působil jako blesk z čistého nebe. Nestandardní kombinace adventury, plošinovky i hororu. Nezávislý titul s obrovským potenciálem, který má však zároveň omezený rozpočet. Autoři vzali výtečný nápad a schovali jej do jedné z finančně nejméně náročných podob – do plošinovky kombinující stylizovaná statická pozadí s 3D postavami. A světe div se, ono to funguje. Má to však i své mouchy, a navzdory nesporným kvalitám hry jsem musel nejednou protočit oči v sloup a počítat do deseti.

VÝLET DO DIVOČINY S ČŮČEM V RUCE

Hráči se ujímají role středoškolačky Alex, křehké dívky, jež se vydá s partou vrstevníků stanovat na ostrov, kde se tato skupinka rádoby hrdinů nechtěně postaví tváří v tvář minulosti daného místa i jeho tajemství. Na cestě za zábavou se však tato banda teenagerů nechtěně dostane do křížku s nadpřirozenem. Hlavní hrdinka totiž záhy zjistí, že za pomoci rádia může čile komunikovat se záhrobím. V ten moment začne jít o krk a následuje kolotoč nečekaných událostí, ve kterých hraje prim ono rádio, několikero časových rovin, zlí duchové, dokola se opakující časové smyčky a všudypřítomné odtržení od reality. Na tomto ostrově totiž nic není takové, jaké se to na první pohled může jevit.

Nečekejte žádné andílky, ale drzou bandu kouřících a alkohol pijících teenagerů s bujarou minulostí.

Neznámé začíná už u samotné historie zdánlivě opuštěného ostrova. Ten v minulosti sloužil jako důl, následně byl předělán na vojenskou základnu a nyní až na výjimku v podobě jedné ulice takřka zeje prázdnotou. Do minulosti tohoto místa se však zapletla dosud ne zcela korektně vysvětlená havárie ponorky a pár dalších úkazů i tajemných postav. Je to právě Alex, kdo se za pomocí rádia naladí na ozvěny minulosti tohoto místa i na myšlenky zbloudilých duší.

TEMNÁ MINULOST S OTAZNÍKEM

Vedle dalších vrstevníků pak Alex na ostrov doprovází i nový nevlastní bratr. Brzy odhalíte, že Alex na ostrově už dříve byla, a to v doprovodu bratra vlastního. Odpovědi na velice zajímavé otázky ale už musíte nalézt sami – výřečnost hlavní hrdinky a spolu s tím i odhalení její vlastní příběhové pozadí ovládají samotní hráči.

Podobně jako v nezávislém a stále ještě nedopovězeném příběhu Kentucky Route Zero dostávají hráči do vínku netradiční zbraň – dialogy. Ty probíhají zcela plynule a lze je i ignorovat. Jakmile někdo něco řekne, můžete zareagovat, stejně tak ale můžete nechat vyřčenou otázku bez odpovědi a vysloužit si tak nálepku tichošlápka. Na výběr je přitom odpovědí vždy několik a lze tím také ovlivnit běh příběhu, osud postav i jejich minulost. Záleží totiž čistě jenom na tom, co vy sami zvolíte a co povíte. Tento systém funguje na výbornou a nelze než podtrhnout jeho dopad – závěr záleží jen na hráčích a nikde není do kamene vytesáno, že se z tohoto ostrova musí nutně všichni dostat živí. Zároveň je třeba podotknout, že se nejedná o běžné teenagerovské drama a byť hrdinové zpočátku skutečně řeší, kdo má koho rád a kdo dal komu pusu, tak se záhy dostanou k ožehavějším tématům.

NENÍ VŠE ZLATO, CO SE TŘPYTÍ

Nadpřirozená zápletka, rádio naslouchající záhrobí i perfektní systém dialogů mají své opodstatněné kouzlo, jenže Oxenfree má i své stinné stránky. A jak už to tak bývá, čím je hlavní náplň ucelenější a funkčnější, tím více si lze povšimnout přešlapů a designerských chyb, které vyloženě kazí zážitek. Předně, Oxenfree je hrou pomalou. Upovídanost postav je v adventurách na místě a je radost komunikovat s druhými, v tom mi ale často překážel samotný průzkum otevřeného světa. Zde nestačí chodit z jednoho místa na druhé, ale bylo potřeba často skákat a slézat i vylézat zdi, čímž jen narostl čas nutný k průzkumu jednotlivých lokací. Na druhé straně tím byl zbytečně zpomalen průchod hrou, z níž tak mnohdy čpí, kterak jsou některé překážky až příliš prvoplánové.

Nakonec ze hry, která má na víc, je menší titul uvězněn v okovech nízkého rozpočtu.

To jsem pocítil zejména ve druhé polovině hry, kdy náhle lze ve dříve prázdných a prakticky statických lokacích hledat dopisy ukrývající detaily z minulosti. Stačilo je přitom jen rozmístit do stejných lokací předem a přidat ve druhé části příběhu kupříkladu jen podmínku nutnou pro jejich porozumění. Takto se jedná opět pouze o nastavování duchařské kaše. Podobný pocit mám z rádiových anomálií, tedy zpráv, které skrývají další poselství i zajímavou hádanku přesahující do světa reálného.

BUG NEBO DVA

Plynulý průchod hrou může hráčům ztížit hned několik zbytečných chyb. Mezi ty patří zasekávání postavy o kusy prostředí a velmi pomalé pohybové animace prakticky kohokoliv. Ani podivně dlouhé načítání ze hry nedělá příjemnou záležitost. Vždyť Engine Unity zde vykresluje relativně malé scény, tak proč si v porovnání s konkurencí dává Oxenfree s jejich nahráním tak načas? Nejde o nic tragického, překvapit to však dokáže.

Oxenfree

Když se ale hře daří něco dělat správně, stojí to za to. Mám na mysli tajuplný příběh, nádherné prostředí, chytrý systém dialogů a řadu dalších detailů, například možnost naladit na rádiu hudbu až z 30. let minulého století, možnost si znepřátelit všechny vedlejší postavy a koneckonců i jejich samotné vykreslení – nečekejte žádné andílky, ale drzou bandu kouřících a alkohol pijících teenagerů s bujarou minulostí.

Nakonec ze hry, která má na víc, je menší titul uvězněn v okovech nízkého rozpočtu. Oxenfree je na jedné straně neskutečně kvalitní hrou a milým startem roku pro nezávislou scénu, která však už nějakou chvíli produkuje tituly, které i navzdory omezeným produkčním hodnotám vypadají lépe a především se lépe hrají. Takto se jedná „jen“ o zdařilý pokus kombinace napínavého příběhu, hororové atmosféry a žánru plošinovek.

Oxenfree

Oxenfree mohl být o poznání lepší hrou, nebýt několika drobných chyb a lepší prezentace. Takto se jedná jenom o velmi zajímavý počin a nutnost pro milovníky napínavých příběhů a plošinovek.