Ori and the Blind Forest Recenze Ori and the Blind Forest

Ori and the Blind Forest

Jaromír Möwald

Jaromír Möwald

16. 3. 2015 13:50 6

Nebýt několika okamžiků, které vás téměř donutí prohodit ovladač oknem (a v záchvatu vzteku ho okamžitě následovat), hra Ori and the Blind Forest by byla bezchybná. Jedná se o plošinovku v otevřeném a spojitém prostředí, která v sobě snoubí to nejlepší z klasik žánru jako Castlevania nebo Metroid, ale zároveň má dostatek vlastní originality na to, aby vás od samého začátku naplno uhranula. Skvěle vypadá, příjemně se hraje, dává vám plnými hrstmi pocit spokojenosti za odvedenou práci... A párkrát vás rozzuří doběla.

NESTÍHÁM, NESTAČÍM

Ty chvíle jsou přesně tři a přichází v momentě, kdy se ve hře stane cosi důležitého, načež vy okamžitě musíte vzít nohy na ramena a utíkat po přesně dané trase do bezpečí. Během toho vás pochopitelně ohrožují různá nebezpečenství, ať už to jsou nepřátelé nebo dynamicky se měnící prostředí, cesta je ale pokaždé pouze jedna. V takové chvíli záleží výhradně na vás, jak načasujete skoky, v ten pravý moment využijete správnou schopnost roztomilé postavičky a hlavně nezačnete nadávat na celý svět ve chvíli, kdy se vám to na dvacátý pokus opět nepodaří! Část „viny“ za tuto chybu by mohla pochopitelně spadnout na mou nemohoucnost přeskočit obyčejnou ďuznu, ale škrábanec na jinak perfektním kusu tkví především v načasování.

Nevíte, co vás čeká v té hluboké propasti? Šup tam, vstříc smrtícímu bodláčí!

Ori je v rámci možností mírumilovná plošinovka, kdy si ve většině případů můžete pečlivě rozmyslet svůj další postup a s případnou pomocí metody pokus/omyl se vždy dobrat svého cíle bez zbytečného stresu. Proto jakmile vás hra uvrhne do situace, že musíte nepřetržitě běžet na nevíte jakou stranu v nevíte jakém tempu a skákat na nevíte jaké plošinky, vynikne určitá forma frustrace, kterou dobře znají hráči třeba série Rayman nebo staršího Super Meat Boy.

KMOTŘIČKA SMRT

To ovšem neznamená, že ve hře nebudete umírat. Budete, a to poměrně často, přičemž právě smrt je zde zcela legitimním prostředkem, jak se pohnout kupředu. Nevíte, co vás čeká v té hluboké propasti? Šup tam, vstříc smrtícímu bodláčí! Nevíte, zda se v téhle vodě můžete smočit? Skočte do ní šipku a utopte se ve své zvědavosti! A co ten gejzír lávy, který vyvěrá těsně před vstupem do jeskyně? OK, láva se nepočítá, ta je smrtící za všech... Jemný zvuk „ššš“ oznamuje, že jste opět upřednostnili zvědavost před jistotou.

Netradičně řešený systém ukládání pozic dokáže slušně navodí pocit „hardcore“ zábavy v příjemném obale nádherně kreslené grafiky. Checkpointy s pevným ukládáním jsou spíše výjimkou a buď je musíte ručně aktivovat, nebo se nachází v místech, kde získáte novou schopnost či se děj posune o pár kroků dál skrz animovanou sekvenci. Ukládat však můžete prakticky kdykoliv, stačí na to zmáčknout jediné tlačítko. Musíte mít ovšem dostatek energie, která se průběžně nedoplňuje a musíte ji proto nabíjet sami ničením specifických krystalů. Jakkoliv se to může zdát složité, po první smrti se naučíte ukládat na těch správných místech, což pochopitelně nevylučuje, že občas zkrátka zapomenete.

Ze začátku máte velmi omezený počet ukládacích pozic, přičemž je třeba neustále mít na paměti, že onu energii je třeba využívat nejen na ukládání, ale rovněž na speciální útok a sem tam i na otevírání dveří. Jak nepřátelé, tak magické krystaly se ale po chvilce čekání opět objeví na svém původním místě a navíc budete v průběhu hry nacházet speciální kouzelné předměty, které rozšíří jak vaše životy, tak zásobník energie. Jedná se o velmi uspokojující systém rizika, kdy byste si rádi uložili pozici, ale nevíte, zda magickou sílu nebudete za chvíli potřebovat na něco jiného, a kýžené odměny, kterou pocítíte po každé úspěšně zdolané pasáži. Obtížnost je, až na věci zmíněné v úvodu recenze, nastavena velmi citlivě, a ačkoliv se z grafického stylu může zdát, že jde o hru určenou spíše dětem, daleko více zábavy si s ní užije dospělý hráč, zvyklý na férovou výzvu.

PRINC A CHUĎAS

Ori and the Blind Forest využívá dva způsoby, jak vaše postava získává nové schopnosti. Tu menší část, kdy se vám otevírá schopnost útočit, plachtit ve vzduchu nebo plavat pod vodou, získáváte automaticky během průchodu příběhem. Vždy, když získáte nějakou novou vlastnost, budete mít okamžitě dostatek příležitosti se s ní v klidu sžít, otestovat ji a až velmi pozvolně se do mixu přidají nepřátelé či ohrožující prostředí. Druhý set vlastností nemusíte za celou hru použít ani jednou (dokonce je za to i achievement), ale je dost pravděpodobné, že zkušenosti, které padají z nepřátel a těžko přístupných magických předmětů, budete chtít za něco vyměnit. Možností je celá řada – od trojitého skoku, který vás dostane z leckteré šlamastyky, přes detailní legendu k výborně provedené mapě až po jednoduchý účinnější útok.

Ori and the Blind Forest

Celá hra zabere během prvního průchodu něco kolem deseti hodin (devět hodin a sedmnáct minut v mém případě), a ačkoliv během té doby budete procházet skrz hned několik graficky zcela odlišných prostředí, neustále se budete nacházet v jednom spojitém světě, který lze v jakýkoliv moment přejít z jednoho konce na druhý. Toho je pochopitelně hojně využíváno ve spojitosti s odemykáním nových schopností, kdy se rázem dostanete do míst, která vám do té chvíle nebyla přístupná. Nikdy se ale nedostaví jakýkoliv pocit frustrace nebo nudy z toho, že opět vidíte to samé místo. Jednak se v něm sem tam něco změní (padne noc, objeví se jiní nepřátelé...), anebo se jednoduše budete chtít dobře známými lokacemi znovu projít, neboť vypadají jednoduše krásně. Grafika dovede vyrazit v mnoha scénách dech a ze všeho nejlépe to dokumentují naše screenshoty v galerii. Pokud se vám byť jen jeden jediný bude líbit, věřte, že statický obrázek je ve skutečnosti rozpohybován do nejmenších detailů. Od tancující mlhy nad vodní hladinou po tajemně žhnoucí hory v pozadí.

A o čem tahle hra vlastně je? Neprozradil jsem to zcela záměrně, neboť objevování příběhu patří k jejím dalším velkým kladům. Zjistěte si to sami. Nebudete litovat.

Ori and the Blind Forest

Okouzlující a audiovizuálně nádherná plošinovka, kterou lze bez výhrad doporučit každému, komu není tento žánr zcela proti srsti.