Octopath Traveler Recenze Octopath Traveler

Octopath Traveler

12. 7. 2018 13:00 4

JRPG je žánr s poměrně striktními pravidly a od každé hry se čeká, že buď požadované charakteristiky naplní nebo nás překvapí a nabídne místo nich ještě něco lepšího. Pro pořádné JRPG potřebujeme výpravný soundtrack. Potřebujeme velkolepý, melodramatický (někdy až telenovelový) příběh. Potřebujeme velké různorodé světy k prozkoumání. Potřebujeme komplexní a zábavný bojový systém. Z Octopath Traveleru jde cítit, že vývojáři ví, co je JRPG zač, ale pokusy o inovaci jim rozbily tradiční systémy a ve výsledku se jim hra rozpadla pod rukama.

MAGICKÉ ČÍSLO OSM

Název hry odkazuje na její hlavní gimmick - osmero hrdinů a osmero příběhů, které se odehrávají současně. Zní to jako zajímavý koncept, nicméně si vývojáři zvolili snad ten nejhorší způsob, jak osm příběhů odvyprávět. Každý se totiž odehrává samostatně. Neprotínají se, neovlivňují se a jiné postavy než jejich protagonista v nich ani nevystupují. Na začátku hry si vyberete jednu postavu, která bude jakoby váš hlavní hrdina. V praxi to však pouze znamená, že nikdy nebude moci aktivní skupinku opustit. Poté, co s tímto hrdinou odehrajete první kapitolu jeho příběhu, otevře se herní svět volnému průzkumu a vy se po něm můžete vydat nasbírat ostatní hrdiny. S každým z nich pak musíte nejprve opět odehrát první kapitolu jejich příběhu, než se přidají do skupinky a můžete jít zase o oblast dál.

Prvních zhruba 10 hodin tak trávíte neustálým načínáním nových příběhů a poznáváním nových postav. Už to je slušná zkouška ohněm, protože jednak jsou příběhy postav poměrně triviální, druhak se každá kapitola odehrává podle jednoho jediného schématu. Nejprve se v in-game animacích odehraje krátká expozice, některé scény překvapí dabované (ale ne všechny), pak přijde na řadu využití speciální dovednosti hlavní postavy příběhu, následuje cesta do dungeonu spojená s grindem a nakonec boss fight, po němž se problém vyřeší a na mapě světa se ukazatel další kapitoly příběhu přesune do jiného města.

SCÉNÁŘ OTROKEM GIMMICKU

Spuštění každé další kapitoly příběhu však vyžaduje mít danou postavu na určitém levelu a rozdíly mezi kapitolami mohou být i patnáctilevelové. Ve výsledku to znamená, že prostě nemůžete sledovat příběh jedné postavy, ale postupně musíte obcházet příběhy všech postav a přitom si levelovat svoji družinu, jinak si v nových lokacích ani neškrtnete. Formálně i obsahově je příběh Octopath Traveleru neskutečná slátanina. Scénáristé asi napsali osmici osnov, vytyčili jejich hlavní momenty a u toho zůstali. Žádný příběh nemá dostatek prostoru, aby vykvetl, aby něčím překvapil, aby došlo ke zvratu, protože na nic z toho není čas. Zápletka musí být představena a vyřešena, abyste pak mohli jít posunout příběh u dalších sedmi hrdinů. Navíc se ani nijak se nehledí na to, že s výjimkou zcela první hodiny hry, žádný z hrdinů necestuje sám (a že několik z nich ani nemá důvod s kýmkoliv cestovat) a jejich epizodky se tak odehrávají ve vakuu.

Některé postavy neprojdou žádným zajímavým vývojem a jejich epizody jsou natahovány plytkými zápletkami a stupidními dialogy o ničem.

Není to však všechno zlé a alespoň některé příběhy jsou docela zajímavé. Například exotická tanečnice Primrose byla v dětství svědkem vraždy svého otce a svůj život zasvětila přípravě na krvavou pomstu na trojici můžu s tetováním havrana, což ji zavedlo do společnosti oplzlého pasáka. Rytíř Olbric zase nedokázal zabránit vraždě krále, kterého měl chránit, a po letech v ústraní hledá nový smysl svého života a důvod bojovat, který by mu mohl dát jeho úhlavní nepřítel. Zajímavý vývoj těchto příběhů však narušují jiná vyprávění, namátkou například nudné pátrání lovkyně H’aanit po zmizelém mistrovi nebo lékárník Alfyn a jeho cesta do světa, aby se naučil řemeslu. Některé postavy neprojdou žádným zajímavým vývojem a jejich epizody jsou natahovány plytkými zápletkami a stupidními dialogy o ničem. Vrcholem promarněné šance jsou nepovinné rozhovory mezi dvěma postavami v aktivní partě, něco ve stylu ATE z Final Fantasy IX. To si takhle po příběhové scéně mohou dvě postavy jen tak pokecat, ale scénář tyto situace nevyužije ani ke vtipům, ani k odhalení psychologie postav. Jsou to jen prázdné zbytečné repliky.

BOJ NA ŽIVOT A NA BODY

No dobře, říkáte si, tak když ne příběh, tak alespoň ta hratelnost by se mohla povést. I tady na vás však nečeká žádný zázrak. Opět vcelku dobrý koncept rozbíjí horší zpracování. Tahové souboje jsou postavené na odhalování slabin nepřátel na různé typy zbraní a magických elementů. Za každý zásah správným kouzlem nebo správnou zbraní - mečem, kopím, sekerou, šípem, holí či dýkou - klesne nepříteli číslíčko obrany. Dostane-li se na nulu, obrana je prolomena, nepřítel na dvě kola omdlí a obdrží znásobené zranění z jakéhokoliv útoku.

Vaši hrdinové k tomu navíc každé kolo dostávají speciální BP bod, který se střádá a které můžete použít na až čtyřnásobné zaútočení nebo posílení efektu dovednosti či kouzla. Připomíná to trochu systém Bravely a Default ze stejnojmenné série, nicméně to není tak promyšlené. Kvůli BP se není třeba bránit; bodíky se získávají převážně automaticky. Osobně mi chybělo trochu větší taktizování s BP, ale i tak je při hraní s čím kalkulovat, například kdy prolomit obranu, aby vyšlo omráčení nepřítele před jeho akcí v tomto kole a on tak přišel o dvě akce a ne jen o jednu.

A k prolamování obrany jste neustále nuceni, protože Octopath Traveler obtížnost zvyšuje ne ani tolik příšerami s větší silou, ale s tužším kořínkem. Zdraví i normálních nepřátel bývá nesmyslně vysoké a souboje se vlečou, jak se snažíte tu a tam omráčit nepřátele, aby do vás pořád neklovali a vy jim mohli efektivněji zasadit pár pořádných dard. Samotnou kapitolou jsou pak boss fighty, které patří mezi to nejúnavnější, co jsem za poslední dobu hrál. Bossové vypadají na bojišti moc pěkně, to se jim musí nechat, ale ve většině případů mají desetitisíce hitpointů a hlavně, platí na ně pořád ta stejná strategie. Na začátku boje si vyvolají dva poskoky, které jim uzamknou slabiny, takže musíte nejprve porazit stupidní miniony, než se můžete pustit do bosse. Ten pak následovně v 50 % zdraví opět přivolá páreček stoupů, takže se celé divadlo opakuje. A nedejbože, že se začne boss léčit. To pak není raritou, že souboj s bossem trvá i 40 úmorných minut.

DO BOJE S PROFESIONÁLY

I tak jsem si souboje užil o něco víc než job systém, na kterém je postavený vývoj postav. Každá postava má určitou profesi, která jí umožňuje využívat unikátní dovednosti. Třeba lovec může chytat zvířata a pak používat jejich útoky při bojích. Časem se profese odemknou i jiným postavám a teoreticky by v tu chvíli mělo dojít na hledání různých synergií a kombinací dovedností té a oné profese. V nejlepších chvílích si užíváte, jak vaše tanečnice získává manu za každé kolo a buď tak sesílá kouzla z profese učence, nebo útočí dýkou a manu si tak vlastně regeneruje. Nebo jak váš válečník prohazuje různé zbraně a díky dovednostem z profese lovce dává extra útoky nebo získává tah na konci kola navíc. Bohužel ale takových komb moc není. Profese fungují samy o sobě, ale jejich dovednosti nebývají moc vhodné k využití v konkrétním spojení s jinou profesí. A některé joby jsou navíc úplně nesmyslně vybaveny skilly jen z důvodu, aby je jiné neměly. Třeba učenec umí ledové, ohnivé a bleskové kouzlo, ale větrné umí jen obchodník. Kombinace těchto dvou jobů žádné výhody nepřináší, tak proč jsou skilly mezi nima tak mizerně rozdělené?

Všechno musí být přizpůsobeno osmi hrdinům, ale Octopath Traveler nemá dostatek nápadů a často přistupuje ke kompromisům.

Odpověď na všechny problémy hry tkví právě v onom centrálním gimmicku. Osm je prostě moc. Všechno musí být přizpůsobeno osmi hrdinům, ale Octopath Traveler nemá dostatek nápadů a často přistupuje ke kompromisům. Projevuje se to ve spoustě věcí - ve výplňových příbězích, opakovaných prostředích, recyklovaných skillech a například i v osmi unikátních dovednostech, které mohou hrdinové využít mimo souboje a k řešení vedlejších úkolů. V praxi jsou ale jen čtyři a jejich alternativy. Třeba zloděj může NPC okrást o předmět, obchodník ho od nich může odkoupit. Kněžka může NPC požádat, aby jí následovalo i do boje, tanečnice zase ke stejnému výsledku použít svůj půvab. Rozdíly jsou jen v tom, že v jednom případě úspěch závisí na dosaženém levelu, podruhé na pravděpodobnosti.

ZABALENO V BLYŠTIVÉM PAPÍŘE

Pokud však lze  Octopath Traveler za něco skutečně pochválit, pak je to rozhodně jeho stylizace. 16bitová pixelová “HD-2D” grafika naroubovaná na 3D svět vypadá fakt dobře a hra někdy vykouzlí se světlem opravdu pěkné scény. Simulovaný tilt-shift zakrývá nedostatky a především na plážích, u vodních ploch a v zasněžených lokacích na obrazovce krásně hrajou odlesky světla. Engine se světlem a stíny kouzlí jak ve světě, tak při bojích a snad jen vysoký kontrast v tmavých místnostech s jedním zdrojem světla dokáže vypálit textury do běla, že ani nelze poznat výraz v tváři postav. Zároveň jako exkluzivní titul pro Switch po dlouhé době využívá vrnící možnosti HD rumble a při prolomení obrany nepřátel Joy-Cony dají úspěch příjemně pocítit. A na jedničku se povedl i soundtrack, a to i na poměry JRPG. Věřím, že pokud se do Octopathu pustíte, hudbě snadno propadnete a i po třiceti hodinách si do boje zabroukáte společně s doprovodnou melodií.

Octopath Traveler

Octopath Traveler se tváří jako pocta klasickým JRPG z předminulé dekády, ale pod tím HD-2D obalem se točí nemotorně sestavené mechanismy. Možná by bylo lepší, kdyby se vývojáři trochu krotili a při vývoji se rozhodli udělat například pouze Pentapath Traveler. RPG, a to ne jen to japonské, prostě nemůže mít slabý příběh a utahané, nezáživné souboje. Octopath k tomu přičítá asi nejmdlejší adaptaci job systemu v posledních letech a ve výsledku z toho je další promarněná šance na novou JRPG klasiku.

Octopath Traveler

Ambice předčily schopnosti vývojářů a Octopath Traveler se kvůli osmici hrdinů nedokáže pořádně soustředit na ty skutečně důležité věci.