Obscure II Recenze Obscure II

Obscure II

Tomáš Nadrchal

Tomáš Nadrchal

25. 9. 2007 22:00 13
Reklama

Sedím na pokoji na koleji a už asi půl hodiny přemýšlím, jak začít tento článek. Na našem patře je v plném proudu chodbovice, krapet klidu mi dopřávají snad jen sluchátka zastrčená řádně hluboko do ušních boltců. Při troše fantazie mi zdejší situace připomíná úvod příběhu survival hororu od francouzského týmu Hydravision, Obscure II.

Kytky jsou nebezpečné, víme?

Partička teenagerů, pravděpodobně studujících na nějaké střední škole, má v plánu se podívat na noční party studentského klubu. Ještě před tím jim je ale nabídnuta k vyzkoušení nová čichací droga, výměšky z prozatím neznámého druhu rostliny. Naši hrdinové neodolají pokušení, život je přeci jen jeden a zkusit se má všechno. Jenže ve chvíli, kdy se skrze jejich dýchací ústrojí proženou první atomy aroma záhadné květiny, dočista zmizí svět okolo a přijdou halucinace. Tu jsou u hřbitova, tu na ně útočí banda krvelačných bestií. Jak rychle přeludy přišly, tak rychle odešly a nic nebrání vydat se na vytoužený večírek.

Vstup není nikterak jednoduchý, ještě aby bez vstupenky byl, že? Je třeba jít zadem, prolézt oknem, když vtom se opět objeví nebezpečná rostlina. Zmutované bestie jsou tentokráte skutečné a z bujarého veselí se v minutě stanou krvavá jatka. Naši přátelé, posíleni zkušenostmi z minulého dílu, se ale nebojí vlka nic a rozhodnou se stvůrám postavit a zjistit, který šílený vědec za tím vším stojí. Příběh jak z béčkového hollywoodského filmu.

Ten neumí to, tenhle zase tohle… a všichni dohromady neumíme nic

Obscure II
i Zdroj: Hrej.cz
Během putování napříč úrovněmi vás bude vždy doprovázet jeden z parťáků. Aby to nedopadlo tak, že si hráč na začátku vybere jemu nejsympatičtější postavu, byla každé přidána zvláštní dovednost. Otevírání zámků, hackování či šplhání po římsách ve stylu Lary Croft se rozhodně mezi zvláštní umy dá řadit, když se ale počítačová expertka zasekne nad prachobyčejnou skládačkou se slovy: „Toto opravdu nezvládnu.“, vloudí se na tvář nejednoho hráče ironický úsměv. Luštění hádanek probíhá ve stylu miniher, jež patří rozhodně k tomu zábavnějšímu, co Obscure II nabízí.

Velký počet postav by mohl přispívat k týmovosti, procházení lokací se vzájemným krytím apod. Na to ale můžete rovnou zapomenout, aktivní jsou vždy pouze dvě postavy, zatímco ostatní se povalují opodál. A je jim očividně úplně jedno, že jsou jejich přátelé ve smrtelném nebezpečí… To sice působí dosti nereálně, na druhou lze ale pochopit, že autoři při této volbě postupovali ryze účelově. Ke hře se totiž v jakýkoliv moment může připojit druhý hráč a v kooperativním modu ukázat zombíkům, zač je toho loket.

Špatný pokus o horor

Obscure II
i Zdroj: Hrej.cz
Hlavní menu dnešního oběda se krom zmíněných meziher skládá z procházení úrovní, zabíjení potvor, hledání návodu pro logickou hádanku, zabíjení potvor a v neposlední řadě... zabíjení potvor. Obscure II trpí nedostatkem variability. Ke všemu působí někteří zmutovaní jedinci víc směšně než strašidelně, jeden dokonce nápadně připomíná reklamního panáčka značky Michellin. Inu, Francouzi se nezapřou, že?

Prostředí, v němž se děj odehrává, se omezuje na typické hororové lokace: mlhou zalitý les, ponurá opuštěná budova či hřbitov. Bohužel, ani tato místa nedokážou navodit správnou atmosféru strachu. Důvody jsou prosté – nepřátelé jsou prakticky všude, čímž odpadá procházení černočernou tmou s přemýšlením, ve kterém koutě se ukrývá nebezpečí. Baterka vydrží svítit dlouhou dobu, ale i v opravdové tmě je relativně dobře vidět. Nábojů do střelných zbraní máte dostatek, a když náhodou dojdou, pak motorová pila udělá své. Posledním, ale o to podstatnějším důvodem, se stala přítomnost ozbrojeného parťáka. Pocit, že máte někoho vedle sebe, dovede zahubit i ty nejmenší výhonky strachu.

Kamera? Zas jedna neučesaná…

Obscure II
i Zdroj: Hrej.cz
Pánové z Hydravision pro PC verzi drze opomněli předělat kameru. V důsledku to znamená, že ať myší otáčíte, jak chcete, pokaždé se díváte z jiného úhlu. Co jiného úhlu, kolikrát ani není poznat, kam se vaše postava pohybuje. Je tak těžké vytvořit normální, přehledný pohled třetí osoby? Očividně není, protože po přidržení pravého myšítka se do něj přesunete, abyste mohli zamířit na nepřítele. Tedy, zamířit, spíše si jej prohlédnout a zmáčknout spoušť, míření probíhá automaticky.

Obscure II rozhodně nepatří mezi tituly s krvavými hardwarovými nároky a bez větších problémů se dá rozjet i na slabších strojích. Cenou za tento vstřícný tah je ale o poznání horší grafika. Mlha v lese ještě vypadá pěkně, ale mnohé rozplizlé textury neskutečně kazí už tak dosti pošramocený výsledný dojem. Béčkový dabing hysterických teenagerů mnohdy rve uši tak, že se jedinci citliví na sluch budou natahovat po ovládání hlasitosti na reproduktorech. Zvuky jsou vůbec v kontrastu se soundtrackem, jenž se opravdu povedl a dovede dosti zpříjemnit noční procházku potvory zamořeným lesem.

Žádné překvapení se tedy nekonalo. Relativně zábavné vybíjení zmutovaných potvor sráží do kolen absolutně nezvládnutá kamera a mnohdy neskutečně dlouhé pátrání po ukryté nápovědě k logické hádance. Doporučuji peníze raději investovat do jiného, zábavnějšího titulu.

Obscure II
Windows PC
PlayStation PlayStation 2
Wii Wii

Verdikt

Nebýt nezvládnuté kamery, řadil by se Obscure II mezi lepší nadprůměr. Ale ona tam je a dovede natolik rozezlít a iritovat, že i psychicky silní jedinci budou mít problémy udržet nervy na uzdě a neulevit si nějakým sprostým slovem.

Co se nám líbí a nelíbí?

Kooperativní mód, soundtrack, příjemná procházka po nočním lese, nízké nároky, mezihry
Kamera. Kamera. Kamera. Kamera. Kamera. Dále pak dabing, grafika, absurdnost příběhu a ještě jednou kamera
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama