No Man's Sky Recenze No Man's Sky

No Man's Sky

Jiří Bigas

Jiří Bigas

16. 8. 2016 08:00 79

Vydání No Man's Sky nepochybně představuje jeden z vrcholů letošní sezóny. Podobně jako mnoho jiných netrpělivě očekávaných a ambiciózních titulů s nějakým výrazným nápadem se ale i tento potýká s problémem, co z takové hry zbude, jestliže si odmyslíte prvek, který se zdál byl jejím hlavním stavebním kamenem. Nebo pokud z nějakého důvodu selže. Hlavním tahákem novinky od Hello Games je procedurálně generovaná galaxie, kterou tvoří pro člověka jen obtížně představitelné množství světů. Přesněji řečeno 18 trilionů unikátních planet se specifickou flórou a faunou, z nichž každá by měla být díky šikovným algoritmům unikátní a svou rozlohou vám poskytnout volnost zcela výjimečnou. Toto číslo je natolik ohromující a z technického hlediska jde jistě o mimořádný výkon, že samo o sobě dlouho stačilo k tomu, aby si No Man's Sky vybudovalo a udrželo pověst revoluční hry. Ale jaká je skutečnost?

VELKÝ POKOJÍČEK, MÁLO HRAČEK

Navzdory všeobecnému přesvědčení není nakonec velikost digitální galaxie ani množství virtuálních světů tím, co by vás mělo u hry udržet. Upřímně řečeno, pokud by ve hře bylo namísto 18 trilionů planet jen 18 stovek, výsledek by působil v podstatě stejně a jistě by plnil podobnou roli. Beztak by bylo pro většinu hráčů zhola nemožné navštívit je všechny, natožpak je bezezbytku projít, prozkoumat a zmapovat. Potíž No Man's Sky spočívá v tom, že jeho autoři očividně věnovali drtivou většinu času právě práci na samotném vesmíru, načež jim už zbylo relativně málo prostoru k tomu, aby stejnou péči věnovali také obsahu, a tedy jeho oživení. Do jisté míry se tak nechali odvést od toho hlavního, a tím je hra samotná. V obrovském vesmíru totiž můžete v tuto chvíli dělat relativně málo věcí, které se navíc začnou po docela krátkém čase nepříjemně opakovat. A pokud se vám základní mechanismy z jakéhokoli důvodu netrefí do vkusu, bude pro vás jen velmi obtížné naladit se na stejnou vlnu jako vývojáři.

S výjimkou samotné velikosti a zdánlivé nekonečnosti nenabízí hra nic, co byste dosud neviděli, nebo co by šlo s přimhouřením oka označit za skutečnou revoluci.

Když ponecháme stranou očekávání, která leckdo mohl od No Man's Sky mít, a nebudeme brát ohledy ani na vlastní idealizované představy, případně různé sliby a protichůdné informace, které způsobily v některých oblastech solidní zmatek, na stole nám zůstane poměrně prostá hra, která s výjimkou samotné velikosti a zdánlivé nekonečnosti nenabízí nic, co byste dosud neviděli, nebo co by šlo s přimhouřením oka označit za skutečnou revoluci. I díky atraktivní reklamní kampani bylo snadné získat pocit, že No Man’s Sky stojí na čtyřech základních pilířích, které tvoří průzkum, boj, obchod a přežití. Přičemž o několika dalších rovinách hratelnosti se živě spekulovalo. A nutno podotknout, že to nebyly dohady úplně nepodložené. Dovolím si tvrdit, že ve skutečnosti se hra z 90 procent soustředí na survival a crafting, přičemž průzkum, ať už na povrchu planet nebo v mezihvězdném měřítku, představuje spíš jakýsi kolorit celého dobrodružství. To nemusí nutně znamenat, že je hra špatná a ani si to nemyslím, ale čekat od ní cokoli jiného, cokoli víc nutně povede k tomu, že budete z výsledku zklamaní.

TOHLE NENÍ VESMÍRNÝ SIMULÁTOR

Kupříkladu bojem - navzdory tomu, co byste asi čekali - stráví většina hráčů minimum času. Platí to pro ten na planetách i ve vzduchoprázdnu. Jednoduše proto, že mu samotní autoři věnovali méně pozornosti a nemáte k němu ani mnoho příležitostí. A když už na nějakou potyčku dojde, nebude vám dlouho trvat, než zjistíte, že v tomto směru jsou mechanismy hry velice povrchní a veškeré principy jsou hodně zjednodušené. No Man's Sky není v pravém slova smyslu vesmírný simulátor a pokud od něj očekáváte, že bude v tomto ohledu konkurovat na PlayStationu hrám z PC, jako jsou Elite nebo Star Citizen, jste předem odsouzeni k tomu zjistit, že jde spíše o zpestření. Tak jako skákání vesmírem z jedné sluneční soustavy do druhé se může zdát být hlavní náplní hry, ale ve své podstatě představuje jen kulisu k tomu, co už jsme si řekli. Od hráče se čeká, že se v novém solárním systému zastaví, začne jej zvědavě zkoumat, navštíví zdejší vesmírnou stanici a pak se z orbity spustí k povrchu jedné z mnoha planet. A když se tak stane, vydá se za některým z mnoha aktivních bodů a průzkumem světa stráví třeba hodinku dvě.

Během té doby budete skenovat zdejších živočichy i rostliny a nasbíraná data výměnou za kredity odesílat do společné sdílené databáze. Všechna vesmírná tělesa jsou poseta bezpočtem základen, komunikačních stanic, výrobních center i opuštěných budov, ztroskotaných lodí, záchranných modulů a monolitů cizích druhů. Působí nicméně jako by sjely z jedné klonovací linky a jejich využití je identické. Přistoupíte k ní, respektive vstoupíte dovnitř, aktivujete terminál, přečtete si kus textu, následuje vaše reakce a výsledkem je nějaká odměna, eventuálně postih. Jestliže se domníváte, že vás z jakéhokoli důvodu popsané činnosti nezajímají, nebo se jim nechcete věnovat, připravíte se o valnou část toho, co vám může No Man's Sky nabídnout. Zbytek hry tvoří totiž už spíše nepodstatné maličkosti a detaily, které v osamocení nejsou dost silné a dost propracované na to, aby šlo stále hovořit o plnohodnotné hře. Ano, je to sandbox. A vy jej můžete hrát, jak uznáte za vhodné. Vývojáři vám budou ale opakovaně naznačovat, že existuje jen několik způsobů, které představují tu legitimní cestu.

SANDBOX NENÍ BONUS, HRAJE HLAVNÍ ROLI

Když už je řeč o cestě a cestování, nemůžeme se alespoň nedotknout ultimátního cíle, kterým je dosažení středu galaxie. Zcela upřímně řečeno, toto není smysl hry v pravém slova smyslu - přinejmenším já ho tak nevnímám - a více než pro kteroukoli jinou hru pro No Man's Sky platí, že cesta je důležitější než její cíl. I když ve hře existuje kromě možnosti cestovat vesmírem úplně svobodně více způsobů, jak dosáhnout středu galaxie, jen jediný z nich nabízí trochu té mytologické omáčky, kterou by šlo s trochou sebezapření označit za vyšší smysl. Mluvit však o klasickém příběhu nebo úkolech tady rozhodně nelze. Tu a tam s někým prohodíte pár slov, která si postupně osvojíte zkoumáním artefaktů či splněním nějaký službičky. Můžete některé z virtuálních postav pomoci nebo zareagovat na nějakou nenadálou událost. To vše ale působí v upoutávkách značně zavádějícím dojmem. Ve hře totiž neexistují klasické questy ani nevedete normální dialogy. Bylo by to jako si představovat, že Minecraft kromě všeho, co skutečně obsahuje, nabízí i stejnou zábavu a prvky jako Skyrim nebo Dragon Age. Jako We Happy Few není a nahraje se jako BioShock jen proto, že tak vypadá. Ze stejného důvodu nemůžete od No Man's Sky čekat velkolepé vesmírné bitvy, dramatické souboje na planetách, množství postav nebo příběh.

Schopnost pojmenovat solární systém, jednotlivé světy i jeho druhy si vyzkoušíte a pak na ni zapomenete.

Virtuální galaxie je obrovská a v mnoha směrech úžasná, plná překvapení. Současně je ale nepřirozeně pustá a i když každá planeta vypadá trochu jinak a najdete na ní trochu jinou faunu I flóru, všechny jsou navržené podle stejného principu. Žádná z nich se nijak výjimečně nevymyká. Během maximálně pěti hodin vyzkoušíte úplně všechny aktivity a uvidíte všechny unikátní stavby, které No Man's Sky obsahuje, a pak se začne vše nemilosrdně opakovat. Místa, která navštěvujete, i činnosti, které vykonáváte. Radost z průzkumu neznámého světa během několika málo slunečních soustav vyprchá a objevování se smrskne na oskenování toho nejdůležitějšího během nekonečné těžby materiálů ve snaze přivydělat si nějakou tu korunu navíc. Schopnost pojmenovat solární systém, jednotlivé světy i jeho druhy si vyzkoušíte a pak na ni zapomenete. Zanechat svou stopu, nějaký unikátní otisk, v nekonečnu totiž není nic výjimečného. Spokojíte se s náhodně vygenerovanými názvy, shrábnete kredity a jdete se věnovat tomu nejdůležitějšímu.

PRÁZDNÝ SÁL

Vesmír No Man's Sky je sám o sobě přesto krásný a nabízí mnohdy fascinující podívanou a zážitky, které si budete dlouho pamatovat. Trestuhodně jej ale nemůžete s nikým sdílet. Obvykle se vyvarujeme toho, že bychom hry kritizovali za něco, co nejsou, případně za to, že něco neobsahují. Bez ohledu na to, zda podle vás vývojáři multiplayer slibovali, či nikoli, jej ale budete postrádat. Titulu zcela očividně chybí zásadním způsobem. Je něčím, co by mělo být jeho esenciální součástí. Mnoho mechanismů by díky němu dávalo lepší smysl nebo mělo skutečné opodstatnění. Bez dalších hráčů je galaxie pustá a prázdná. A zajímavý pocit izolace a opuštěnosti vás za čas začne spíš frustrovat. S kolegy byste si mohli rozdělit úkoly, a vypořádat se tak třeba na počátku s nesmírně omezujícím inventářem, který představuje jeden z největších problémů celé hry. Jeho správa je neohrabaná a navzdory tomu, že se při jeho návrhu Hello Games výrazně inspirovali u Destiny, pro craftovací hru se příliš nehodí a v mnoha směrech je dost nepraktický.

On-line by vám umožnil sdílet vaše zážitky. Takto si budete na každém kroku bolestně uvědomovat, ze jste na to sami. Na všechno sami. Někdy to atmosféru dokáže posílit, většinu času to ale působí v kombinaci s ohromujícím rozsahem zdejšího prostoru jako plýtvání místem. No Man's Sky vám nedá žádný důvod zabydlet se v nějaké části vesmíru, obsadit si nebo snad dokonce vybudovat vlastní základnu či stanici a vzít na sebe jinou roli, než je průzkumník-horník. Nemá dokonce velký smysl se upnout ani na obchodování nebo výhodnou směnu zdejších komodit. To hlavní je těžba. Těžba a následná výroba. Monotónní hromadění přírodního bohatství, kterého se obratem zbavujete výměnou za nové vybavení a další nezbytnosti. Nejlépe to vystihuje asi princip obstarávání paliva, které potřebujete pro cesty nadsvětelnou rychlostí. K tomu, abyste získali jediný článek, potřebujete předtím vyrobit, případně koupit/nalézt, tři jiné předměty, z nichž každý musíte vycraftovat s pomocí dalších prvků. Celkem tak potřebujete přibližně pět druhů různého materiálu v různém množství, které ve čtyřech po sobě jdoucích krocích vedou k tomu, že se stanete pyšným majitelem jediného kanystru hyperprostorové břečky, která vás přesune do sousední sluneční soustavy. Pokud považujete těžbu a výrobu za ubíjející, není No Man's Sky nic pro vás, protože jádrem hry je nekonečné opakovaní stále stejných úkolů, které nejsou zdaleka tak zábavné a pestré jako v principiálně podobných hrách.

VÍTĚZSTVÍ FORMY NAD OBSAHEM

Navzdory tomu trvá ovšem docela dlouho, než se vám začnou tyto cyklické aktivity opravdu zajídat. Protože hra sama o sobě má zcela neopakovatelné kouzlo, které ji odlišuje od zbytku herní produkce. Žádný svět, který jsem navštívil, se sice svou živostí a bujností vegetace nebo topografií ani vzdáleně nepodobal tomu z prvních ukázek hry, nicméně i tak jsem měl možnost objevit množství planet, které se nepodobaly ničemu, co jsem kdy ve hrách viděl. No Man's Sky má z technického hlediska relativně jednoduchou grafiku, jejíž rozplizlé textury a doskakování objektů vzdálených od vás sotva pár desítek metrů, se nezřídka podepíše i na praktickém zážitku a mohou přinést četná omezení. Autoři mají to štěstí, že jim tyto nedostatky pomáhá zahladit nápadité výtvarné pojetí a výrazná stylizace v duchu estetiky sedmdesátých let. Ta se přirozeně podepsala nejen na výrazné barevné paletě, ale i designu všech plavidel, pozemních základen či vesmírných přístavů. Variabilitou sice jednotlivé návrhy příliš nevynikají, vše do sebe přesto pěkně zapadá, působí jako něco důvěrně známého a přesto nemáte pocit, že se pohybujete ve vesmíru, který znáte z jiného sci-fi. Dojem z vizuální stránky navrch podtrhuje vynikající ozvučení a soundtrack, který oživuje vaše putování. Ostuda ale je, že hra i po aktualizaci stále minimálně na PlayStationu 4 velmi často padá, a to - jak už to tak bývá - v těch nejméně vhodných okamžicích. Třeba při mezihvězdném skoku nebo uprostřed nějaké potyčky, která může představovat vítané zpestření.

Novinka od Hello Games může docela dobře časem přerůst v něco mnohem zajímavějšího a většího, anebo za rok upadnout v zapomnění.

O No Man's Sky by se dalo mluvit ještě dlouho. Je to velice zajímavá hra, které je však v mnoha směrech pohříchu nedotažená a rozhodně nemá ambici uspokojit všechny hráče. V této podobě jde o celkem výjimečný počin, který se ale nestane hitem, protože není dostatečně univerzální a nejde o po všech stránkách vybroušený diamant. Autoři v řadě ohledů zůstali stát někde na půli cesty a své úsilí napnuli jediným směrem, který nemusí a nebude vyhovovat všem. V jejich “nekonečném” vesmíru existuje překvapivé množství omezení a jen málo aktivit. Navzdory tomu, že jde o sandbox, vám Hello Games jasně říkají, že existují jen určité způsoby, jak hrát No Man's Sky správně a proklamovaná svoboda je spíše iluzorní. Máte možnost vypravit se, kam chcete. Smíte tam dělat, co chcete. Jenže v další soustavě vás čeká jen další svět s dalšími zvířaty, rostlinami, izolovanými stanicemi a nevyčerpatelným množstvím nerostů. A vy můžete jen svobodně objevovat, zkoumat, skenovat, analyzovat, odesílat data, naučit se pár nových slov z neznámého jazyka, aktivovat nefunkční zařízená, dešifrovat zakódovanou zprávu. A hlavně těžit a craftovat. Pořád dokola. Hrát No Man's Sky je, jako byste v titulech typu Far Cry, Assassin’s Creed nebo Grand Theft Auto neměli žádné mise, žádnou kampaň žádný příběh. A jediné, co byste v těch úžasných světech mohli dělat, by bylo trávit čas vedlejšími aktivitami a nepovinnými činnostmi. Novinka od Hello Games může docela dobře časem přerůst v něco mnohem zajímavějšího a většího, anebo za rok upadnout v zapomnění coby zajímavý prototyp, který však naneštěstí postrádal náplň stejně atraktivní, jako jsou jeho kulisy.

No Man's Sky

Po letech čekání se nelze ubránit zklamání. Vlastní nenaplněné naděje vkládané do hry nás sice nesmí zaslepit, pravdou ovšem zůstává, že bez ohledu na vysoká očekávání je výsledkem jen docela dobrá hra, která si bezesporu najde zástup loajálních příznivců, ale většina lidí jí nepropadne.