NHL 18 Recenze NHL 18

NHL 18

21. 9. 2017 18:30 13

Čekám revoluci, která nepřichází. Místo toho dostávám evoluci, která je ale vzhledem ke každoroční povaze vydávání nutná. Letošní rok je navíc specifický tím, že i kdyby vás zbytek nezajímal, chyběl by vám po následující rok nový tým v nejlepší hokejové lize světa. Pokud si ale klepete na čelo, proč by někoho měl zajímat jedenatřicátý celek NHL a proč by vás měl stát 1800, tak věřte, že se nejedná jen o Las Vegas Golden Knight, ale že je změn požehnaně. Pořád jich ale není dost. Nebo alespoň ne tolik, aby fanoušci neměli proč remcat.

DLOUHO JSME SE NEVIDĚLI

Na první dobrou je NHL 18 k nerozeznání od předešlého dílu. Jako vždy tenhle holý fakt stačí k tomu, aby se na vývojáře snesla kritika za nicnedělání. Frostbite ale jako takový nebude spása a nepřinese lusknutím prstu konečně pětkový zážitek, na který všichni čekají. Vývojáři musí stále pracovat i na dalších věcech a na to jim kolikrát stačí Ignite. Stačí a než EA svolí, ani jim nic jiného nezbyde. Starý engine ale přináší nespornou výhodu v tom, že nemusí nic zdlouhavě ladit, jen lehce upraví grafiku, tak, aby se neřeklo, a pustí se do dalších novinek. Na papíře jich je poměrně dost, některé z nich mají ale větší dopad, jiné ale naopak působí možná až zbytečně.

Změny v defenzivě přichází jako odpověď na nové útočné možnosti. Zatímco náročnější kličky využijí především hráči na top úrovni, defenzivní změny si budou muset osvojit všichni, kteří sází na ovládání Skill Stick.

To nejdůležitější se z pohledu hráčů změnilo na samotné hratelnosti. NHL 18 přichází s nově pojatou defenzivou, která je mnohem komplexnější, náročnější, ale ve finále samozřejmě i přesnější, a tak máte větší kontrolu nad hokejkou svých hokejistů. Změny v defenzivě přichází jako odpověď na nové útočné možnosti. Zatímco náročnější kličky využijí především hráči na top úrovni, defenzivní změny si budou muset osvojit všichni, kteří sází na ovládání Skill Stick. Samozřejmě se i u nich projeví odlišná zručnost, a tak budou začátečníci zpočátku tápat a do kvalitního bránění se dostanou až s nabytou praxí. Právě proto, že se leccos změnilo, nabízí NHL 18 poměrně zásadní novinku v podobě propracovaného tutoriálu.

Byť to zní zvláštně, vývojáři pro nově příchozí nebo ne tak zběhlé hráče nemohli udělat nic lepšího. S ročníkem X + 1 do hokeje neustále přibývaly nějaké finesy, až se stalo ovládání (především směrem dopředu) tak komplexní, že se většina bez YouTube bohužel neobešla. Trénink s vámi projde i to, co umíte, ale pokusí se vám vštípit především to, co neumíte. Taková hloupost ale zásadně mění přístupnost hokeje pro nováčky, takže jestli někdo dosud váhal nebo jestli někomu ujel před lety vlak, není moc lepších okamžiků, kdy naskočit.

SÁM PROTI VŠEM

Problém je, že i když se bránění jakž takž naučíte, vaši spoluhráči ovládání umělou inteligencí vám v něm příliš nepomohou. Nejde jen o jednotlivé obrané činnosti, ať už je to zaklekávání do střel či vypichování puku a bránění přihrávkám, spíš jde o to, že se velice často chovají jako po lobotomii. Nikdy nepobrali příliš rozumu, tentokrát je to ale nějak víc do očí bijící. Puk nechávají nesmyslně za/pod sebou, i přes nejrůznější strategie nedokáží udržet obranou formaci, v případě potřeby jim trvá několik vteřin, než se uráčí převzít kotouč ležící několik desítek centimetrů před nimi a když, tak se za ním rozjedou všichni v okolí, nedokáží číst situaci a vyhodnocovat, kdy proti protivníkům vystoupit… byl bych tu dlouho a seznam by byl zbytečně dlouhý. Stačí zkráceně říct, že co si neoddřete sami, to nemáte. V průběhu hraní jsou ale podobné situace na denním pořádku a dokáží vás spolehlivě vytočit.

Pokud jste byli směrem dozadu nemožní, je velká šance, že se situace zlepší. Neradujte se. Pokud jste lepší vy, znamená to, že jsou lepší i ti ostatní.

Není to ale to nejhorší. Nejhorší totiž je, že u vašeho počítačem ovládaného soupeře obrana dvojice beků, případně celé pětky, funguje prakticky bez chyby. Nejde o její efektivitu, i když i k ní si něco můžeme později povědět, ale spíše o fakt, jakým dojmem působí. Působí sehraně, organizovaně, na úrovni a hokejově, tedy přesně opačně vašemu žáčkovskému stylu. Nechci, abych se spoléhal na bezchybnou obranu, a nevadilo by mi, kdyby se protihráč dostával do zakončení bezchybnou kombinací, díky níž by ji rozebral do základů, ale současnému stavu vlastní defenzivy chybí určitá lehkost a uhlazenost.

TAKHLE NE!

NHL 18

Snad ke každému ročníku bych mohl připojit tu samou výtku. Takhle se hokej nehraje! Málokterý sport se vyvíjí svým stylem tak rychle a EA nedokáže změny efektně a efektivně implementovat, aby co nejvíce odpovídaly realitě. Vy se můžete snažit sebevíc, ale vaši spoluhráči vám v tomto ohledu nejdou na ruku. Nahazování na bránu nefunguje, tvrdá hra kolikrát spočívá jen v zákeřné vražení na hrazení a jedině, co zámořské NHL připomíná, je neustálé upalování „nahoru-dolu“. I tam se ale hráči kolikrát usadí v pásmu a donutí protivníkovu pětku zaujmout nějakou formaci. To je ale i v NHL 18 čirá utopie a nový engine na tom asi nic nezmění.

Aby ale někdo nenabyl dojmu, že je v novém ročníku mnohem snazší obdržet gól, tak tomu tak není. Obranná práce, jak působí rozháraně, poměrně funguje a i přes relativně vysoký počet střel vám do sítě nepadá každá druhá. Můj osobní problém ale je, že se velice snadno dostávám pod tlak a nedokážu protihráče dlouhodobě obrat o puk. Nadzdvihnutí soupeřovy hole totiž automaticky neznamená převzetí kotouče. Jeho přebrání nějaký čas trvá a protihráč, ať už v podobě AI či reálných soupeřů z masa a kostí, má čas vzít si ho zpět a v pásmu ještě nějaký čas vydržet. Pokud jste ale byli směrem dozadu nemožní, je velká šance, že se situace zlepší. Neradujte se. Pokud jste lepší vy, znamená to, že jsou lepší i ti ostatní, samozřejmě včetně umělé inteligence soupeře. Z toho plyne, že je opět o něco náročnější vstřelit gól a budete rádi za jakoukoliv haluz. To ale k hokeji tak nějak patří a upracované branky nejsou o nic méně cennější, naopak přispívají větší autentičnosti. Nepočítejte ale s tím, že když vám to nejde dobře dozadu, soupeře přestřílíte – spíše totiž ne. A jestliže ano, tak výjimečně a pořádně se zapotíte.

SAMOSTATNÁ JEDNOTKA

Když už jsme u těch náhodných gólů, musíme se zastavit i u toho dost možná nejdůležitějšího aspektu, který už jsme tak nějak nakousli, ale o to je ze všech nejnenápadnější. Vývojáři totiž změnili fyziku puku. Už loni se nedržel striktních lajn, nýbrž skákal všude možně a byl nevypočitatelný, pořád ale platilo, že ho měl buď hráč, nebo letěl směrem na branku. Dalo by se říct, že se tyto možnosti spojily v jednu. Puk je nově hratelnější za každé situace, mnohem volnější a není fixovaný na jednoho hráče. Jaké to má důsledky jsem popsal už v obraně. Často vzniká někde u mantinelu šermovačka o to, kdo odehraje černý nesmysl někam do bezpečí. Jestliže nemají nic jistého hráči a mohou o puk snadno přijít, platí to samé pochopitelně i pro brankáře. Střela je může kamkoliv zasáhnout a změnit dráhu do jakéhokoliv směru, proklouznout pod nimi nebo propadnout nedůsledným zákrokem.

Brankáři jsou zase o fous živější, ale obecně mi přijde, že dělají více chyb. Ne snad přímo fatálních, které by končily gólem, ale velice často jim puk propadá anebo jej nedokáží lapačkou přikrýt před nimi tak jako ve skutečnosti a jejich zákroky jsou relativně často divoké a… zvláštní. Pokud jste někdy hokej sledovali, asi by vás překvapil zákrok, při němž se golman ocitne zády směrem mimo tři tyče, a to ještě takovým způsobem, že svou lapačkou přikrývá puk někde uprostřed brankoviště. Jistě, stane se a třeba takový Dominik Hašek jasně ukazoval i možnosti nekonvenčních zákroků, ale na můj vkus jich je v moderním hokeji až moc. Kvůli těmto zákrokům ale branky nepadají, přesto byste kolikrát svého muže v masce poslali předčasně do sprchy, to třeba když nepokryje vnitřní tyčku při objíždění branky. Ale opakoval bych se – realita. V historii už padlo tolik bizarních branek a branek z nepozornosti, že bychom se nad nimi neměli už ani pozastavovat. Škoda jen, že EA netlačí více na pilu a nepřizpůsobuje efektivitu střel podle soudobých trendů. Hráčů před brankou moc není a jakmile napálíte ránu do skrumáže, rozhodně nepropadne až do sítě (spíše se odrazí někam zpět k vám). Škoda, to jsou například detaily, které by šly vyřešit velice snadno a dobrému pocitu ze hry by jen prospěly.

MÍSTNÍ BOHATÝR

Tolik ale k dění na ledě. Je na vás, jestli je toho dost nebo ne. NHL 18 ale sází spíše na rozšiřování obsahu co do počtu režimů. A tak lidé z EA Sports představili režim Threes. Jestli se NHL něco v poslední době povedlo, bylo to zavedení hry 3v3 v prodlouženích. Dynamický, rychlý hokej plný chyb a nečekaných protiútoků si získal mnoho příznivců, a tak si ho v exhibičním propagovaném režimu užijeme dosyta. Jeho pravidla jsou jednoduchá – žádná buly, žádné střídaní, jen se trojičky snaží vsítit protihráči gól. Záleží ale zrovna na puku, se kterým se hraje, kolik „gólů“ se jim za trefu přičte. Druhů je větší množství, ve zkratce se ale omezují na to, že přidávají jeden nebo dva body, nebo vám z vašeho skóre nějaké odečtou. Hraje se při tom standardně do sedmi, pravidla ale jdou upravit. Threes můžete hrát sám nebo lokálně a online proti přátelům. Nechybí ani místní obdoba sezóny. Důležité ale je, že si ve třech hráčích na každé straně můžete zahrát i klasický zápas s tradičními pravidly. I ten má něco do sebe a dokonce věřím, že by mohl být pro někoho (především pro zkušenější a rigidnější hráče) zábavnějším.

Co se nových režimů týče, je to vše. EA ale sázelo na větší či menší úpravy těch stávajících. Některé z nich jsou díky úpravám skutečně lepší, z jiných změn se spíše udělal marketingový velbloud z komára. Takovou změnou je třeba možnost požádat o trade v rámci Be a Pro. Jistěže jej někdo ocení, ale rozhodně to není důvod pořídit nový ročník. Podobně je na tom HUT, tedy Hockey Ultimate Team, v němž trochu jinak fungují speciální předměty, respektive už nepřepisují základní předměty a v balíčku jich můžete mít vícero. Specialitou jsou také výzvy HUT, za jejichž plnění vám náleží právoplatná odměna.

Vývojáři jsou ale ve slepé uličce, protože by je zachránil jen hlubší řez do fungování všech systémů, do čehož se jim ale pochopitelně – ve světle budoucího přechodu na Frostbite – příliš nechce.

Oklikou se nicméně dostáváme zpět na začátek k tomu nejdůležitějšímu – ke zmiňovanému jednatřicátému týmu NHL, k Vegas Golden Knight. To by v tom byl čert, aby EA nějak nevyužilo příchod nového hráče.  V rámci režimu Organizace se tak nachází možnost prožít nový rozšiřovací draft a přivést 32. tým mezi hokejovou smetánku. Draft probíhá stejně jako ve skutečnosti, každý tým si může několik svých hráčů chránit a vy si následně z každého týmu jednoho přivedete, přičemž musíte brát ohled na platový strop. Jakožto správný manažer ale musíte rozhodnout o jménu, dějišti domácích zápasů (na výběr jsou i lokality u nás v Evropě), maskotu, logu atd. Zbytek už známe z minulého ročníku, kde byla správa týmu v této podobě představena. Zajímavou možností je obrátit si role – vzít si již etablovaný celek a prožít draft z druhé strany. To znamená chránit nějaké své hráče a o jednoho přijít a následně čelit následkům své volby.

MÁLO?

Nebudu se vám divit, když i poměrně obsáhlý seznam novinek odsoudíte a hokej od EA v porovnání třeba s basketbalem od 2K totálně rozcupujete. Vývojáři jsou ale ve slepé uličce, protože by je zachránil jen hlubší řez do fungování všech systémů, do čehož se jim ale pochopitelně – ve světle budoucího přechodu na Frostbite – příliš nechce. Pořád se ale jedná v Severní Americe, největším odbytišti hokeje, o sport číslo čtyři, a tak tomu odpovídá i samotná hra. Pokud věříte více v příští rok, vynecháním osmnáctky se svět nezboří, ale některé prvky vám mohou chybět. O jiné ale naopak přijdete, jako například o Světový pohár. Rozhodnutí je jen na vás.

NHL 18

Pořád poměrně kvalitní hokej, který doplácí na relativně malý trh a tudíž i na nezájem vydavatele. Že bude největším tahákem nový klub Vegas Golden Knights bylo jasné už od začátku, otázkou nicméně je, jestli to není málo. Některé další změny byste ale na rozdíl od minule určitě ocenili.