NHL 16 Recenze NHL 16

NHL 16

Aleš Harazim

Aleš Harazim

22. 9. 2015 08:00 48

Psát recenze na sportovní hry, které navíc vycházejí každý rok, bývá docela obtížná disciplína. Většinou se musí čtenáři spokojit s konstatováním, že "přibylo víc módů, pohyby hráčů jsou zase o něco plynulejší, fyzika je zase o něco fyzikálnější, obličeje hráčů jsou ještě o něco víc obličejovatější". Osm z deseti, je to dobré, tradá, finito. U NHL 16 to bude o něco jednodušší. Pomohl tomu zejména fakt, že NHL 15 byla první hrou v sérií na nové konzole a… inu, nestála za moc. V tomto kontextu můžeme klidně hned na začátku říct, že NHL 16 je lepší hra. Obličeje jsou v ní obličejovatější. A s playoff plnovousy!

KONEČNĚ TU MÁME VŠECHNY MÓDY

To je asi to nejdůležitější. NHL 15 vyšlo jako zkušební demoverze, kde chyběly všechny módy, na které byli hráči zvyklí z předchozích dílů a když už tam nějaké byly, působily neskutečně odfláknutě. NHL 15 nemělo odfláknutý pouze jeden mód - Hockey Ultimate Team. Ale to jen proto, že EA vydělává, když si kupujete zlaté balíčky kartiček s dobrými hokejisty, abyste mohli poskládat tým z někoho lepšího, než z nějakého ucha třetí rakouské ligy. A měli jste tak alespoň nějakou šanci při online hraní.

Hockey Ultime Team se samozřejmě vrací, dokonce při otvírání kartiček následuje pěkná animace rozbalování, aby všichni ti YouTubeři mohli dávat na internet svá efektní videa s nadšeným komentářem plným naděje, že to jednou vyjde a budou tam mít Sidneyho Crosbyho. Aby ho pak mohli prodat v online aukci za asi milion coinů. Dobrou zprávou pro ty, kteří se nechtějí s ostatními předhánět, kdo má víc peněz, nebo kdo nagrindoval víc zápasů a mohl si pořídit lepší hráče, je, že už nemusíte hrát pouze online. Se svými hráči z třetí rakouské ligy můžete hrát i offline proti AI. Ta možnost je tu spíše proto, abyste se vytrénovali, než vám někdo nakope zadek v onlinu. Ale je tu!

ZASE MŮŽEME HRÁT NA JEDNÉ POZICI

Vrátil se také například oblíbený mód nájezdů v online, kdy jeden hráč najíždí a další ovládá brankáře. Ano, přesně tak, konečně je tu zase možnost hrát za brankáře. Ta úžasná věc, kterou nikdo pořádně neumí, ale všichni se do ní nadšeně pouští, zejména pak v Online Team Play nebo EA Sports Hockey League. Aby vás pak všichni ti další hráči v normálních pozicích nenáviděli a říkali si, co to zase mají za blba v té bráně, který nechytí ani jednoduché nahození puku.

Oblíbené módy z předchozích verzí NHL jsou zpátky.

Ladně jsem zmínil o Online Team Play a EA Sports Hockey League, které v NHL 15 také nebyly. Oblíbené módy z předchozích verzí NHL jsou zpátky. Můžete si vybrat, na jaké pozici budete hrát a ostatní doplní další hráči. Lze kdykoli ze zápasu vyskočit nebo do něj naskočit a když odejdete, pozici buďto nahradí plynule jiný hráč nebo AI. Je to senzační věc. EA Sports Hockey League navíc doznalo řady vylepšení. Zatímco dříve jste začínali se svým šedesátkovým hráčem a hraním jste ho museli vylepšit, což většinou znamenalo, že jste proti vytrénované online komunitě neměli zpočátku moc šancí, tentokrát si vyberete typ hráče, se kterým chcete hrát a podle toho se upraví jeho statistiky. Grinder má větší důraz na fyzičku a svaly než rychlý sniper a podobně. Jednoduché, rychlé, nekomplikované a funkční.

BE A PRO SE VRACÍ A JE POŘÁD CELKEM O NIČEM

Zpátky je i mód Be a Pro, ve kterém se převtělíte do hokejového nováčka a musíte ho vypracovat až na vrchol, třeba ke Stanley Cupu. Nebo k nějaké té smlouvě za hrozně moc milionů. Bohužel, mód moc změn nezaznamenal a v porovnání s obdobou v NBA od 2K je to tak trochu výsměch. Buďme rádi alespoň za to, že když sedíte na střídačce, můžete na rozdíl od NHL 15 simulovat hraní na ledě a nemusíte čtyři minuty civět na to, jak si hraje AI proti AI, zatímco vy si dloubete… v chráničích.

Trenéři trochu střelení a ačkoli ve svém prvním nováčkovském zápasu nastřílíte pět gólů, stejně vás sesadí z první lajny do druhé

Be a Pro se samozřejmě pořád potýká se stejnými problémy jako v minulých letech, kdy jsou trenéři trochu střelení a ačkoli ve svém prvním nováčkovském zápasu nastřílíte pět gólů, stejně vás sesadí z první lajny do druhé. Tam pak nastřílíte další tři góly, načež vás sesadí do třetí útočné formace. V reálném životě velmi pochybuji, že by se něco takového stalo. Pokud by tedy nešlo buďto o zkrat trenéra, nebo pokus generálního manažera potopit celý tým a získat první výběr při draftu na konci sezóny (ehm, Pittsburgh vás zdraví). Tiskové konference, rozhovory s generálním manažerem, podepisování reklamních smluv a všechny tyhle senzační věci, co dělají tento mód teprve zábavným, si holt budete muset zahrát v NBA 2K.

TÝM MÁ MORÁLKU… ALE NEDÁVÁ MOC SMYSL

O maličko je lepší mód Be a GM, kde hrajete generálního manažera týmu a staráte se o to, abyste měli dobré hráče schopné vyhrát Stanley Cup, případně hodně talentu do budoucna, který se postupem sezón vypracuje. V NHL 15 byl téměř nehratelný a to tak, že fanoušci si raději pořizovali old-gen verzi NHL 15, kde byl v podstatě překlopený z předchozích old-gen verzí (ano, autor tohoto článku je nadšeným hráčem Be a GM a přesně tohle udělal), ale alespoň se dal hrát. Tentokrát máte konečně více možnost svůj tým řídit, simulování zápasů během jednoho měsíce netrvá téměř reálný měsíc jako v NHL 15 na nových konzolích a navíc přibyla velká novinka - morálka.

Hráči si stěžují na hrozné pytloviny. Jako když někdo ze čtvrté lajny říká, že se mu nelíbí, že nemá moc času na ledě. Ne asi, jsi ve čtvrté lajně.

Je to samozřejmě zase haló kvůli ničemu, protože hráči si stěžují na hrozné pytloviny. Jako když někdo ze čtvrté lajny říká, že se mu nelíbí, že nemá moc času na ledě. Ne asi, jsi ve čtvrté lajně, před tebou je devět lepších hráčů. Na to mu odpovíte jako generální manažer jednou z přednastavených odpovědí a jemu se buďto zlepší nebo zhorší morálka, asi podle náhodného generátoru, co jsem tak testoval. Zvýšení morálky znamená, že z osmdesátkového hráče může být na chvíli 83. Nebo 79, když se týmu nedaří nebo jste vytradovali jeho kamaráda pryč. Legrace tedy je, že i když se mu nelíbí ve vašem týmu, pořád ho trápíte a maximálně ho vydeptáte, stejně je na konci své smlouvy ochotný ji s vámi zase podepsat, takže celá ta morálka je jen taková maškaráda a zdržování při hraní.

NA PRVNÍ POHLED VYPADÁ VŠECHNO STEJNĚ

Prezentace zápasů je převzatá z minula, stejně jako totožné předzápasové průpovídky komentátorů Doca Emricka, Eddieho Olczyka a Raye Ferrara, které zpočátku působí senzačně, ale asi po deseti zápasech už víceméně všechno uslyšíte a jakmile řeknou popáté jednu a tu samou větu, budete skřípat zuby, než je raději vypnete. EA hrozně propagovali, jak přidali do arén maskoty, ale skoro si jich nevšimnete. Čeho si ovšem znalci NHL všimnou, to je třeba takový malý milý detail - podle toho, na jakém stadionu hrajete, hraje hudba domácího týmu po vstřelení gólu. Maličkost, ale fanoušek amerického hokeje to ocení.

Obličeje hráčů pořád nestojí za moc a kdyby k nim nebylo jméno, pravděpodobně byste je nepoznali - chudák Claude Giroux z Philadelphie Flyers pořád vypadá jako blonďatý chlapeček s Downovým syndromem. Ale při playoff zápasech hráčům rostou vousy, což je velký prodejní tahák letošního NHL. Sice vypadají, spíše jako že mají maličko pošpiněnou tvář, protože si před zápasem místo šňupání kokainu namáčeli obličeje do sazí z komína, ale co už. Vousy!

NO DOBŘE, ALE HRAJE SE TO SAKRA DOBŘE

Nakonec se dostáváme k tomu nejlepšímu a nejdůležitějšímu. K samotnému hraní. K zápasům. Že jsem si to šetřil, že jo? Na EA se může snášet všechna kritika světa za to, jak na sérii NHL kašle, jelikož nemá mezi hrami konkurenci, ale samotné hraní je prostě senzační. Puk se chová skvěle a díky zase o něco lepší fyzice mnohem méně předvídatelně. Umělá inteligence protivníka byla vylepšená, takže takové ty horizontální nájezdy u soupeřovy brány, ze které jste měli jistotu vstřeleného gólu, jsou už mnohem těžší uskutečnit. Všichni se staví do realistických pozicí, tlačí na bránu a dokonce i vracení puku bekům vyčkávajícím u čáry se tu děje víc. Je to mnohem méně jeden velký zmatek a víc to vypadá jako skutečný hokej. Pokud tedy nehrajete team play se živými hráči. To je pořád dost zmatek.

NHL 16 prostě není dokonalá hra. To by EA museli mít v hokeji nějakou konkurenci, třeba právě od 2K.

Nováčky určitě potěší velmi dobře udělaný On-Ice Training, což jsou takové vizuální nápovědy přímo při hraní, které vám radí, co v které situaci nejlépe udělat. Vidíte podle čar, kam půjde přihrávka, při střele na bránu totéž a vůbec nejlepší je tahle nápověda při vhazování. Ano, konečně se dozvíte, kdy pohnout při vhazování páčkou, takže se vám už občas podaří i ten puk získat. České hráče také určitě potěší, že je NHL 16 na konzolích v naší mateřštině a nechybí ani tuzemská Extraliga, takže můžete Pittsburgh Penguins konečně porazit s Mountfield HK. A to jste vždycky chtěli. NHL 16 prostě není dokonalá hra. To by EA museli mít v hokeji nějakou konkurenci, třeba právě od 2K, kteří se svou sérií NBA ukazují, co všechno ve sportovních hrách lze dokázat. Přesto se nové NHL skvěle hraje, když přehlédnete, že všechny ty módy a serepetičky, co do hry přidávají, zase za moc nestojí.

NHL 16

Pokud vlastníte next-gen verzi NHL 15 a nebrečíte nad nedostatkem módu, asi bychom šestnáctku vynechali a rok počkali. V EA jsou známí tím, že vydají dobrou hru v sérii vždycky ob dva ročníky. Ale pokud jste NHL 15 nikdy nehráli, s šestnáctou chybu neuděláte. Je to nejlepší hokejová hra na trhu!