NHL 10 Recenze NHL 10

NHL 10

Lukáš Grygar

Lukáš Grygar

18. 9. 2009 22:54 12
Reklama

V noc, kdy píšu následující řádky, sehraje můj oblíbený klub první přípravné utkání nové sezóny NHL. To je velmi příhodné. Zase nanovo se rozjede ten stejný kolotoč, podle (víceméně) stejných pravidel a s (obvyklou) dávkou emocí na konci – znavenou radostí na straně vítězů, znaveným smutkem na straně poražených. Dokola dokola, pikola pikola. Nastejno se rok co rok točí i virtuální inkarnace zámořské hokejové ligy, nastejno se točí recenze na ní. A víte vy co? Pojďme se na tyhle kolotoče vykašlat a seskočit.

Který hokej byl váš první? Face Off! na disketách? Fokus na bitky, trestáni jsou jen ti s rozbitými nosy. I odtud, dvacet let napříč časem, lze nalinkovat spojnici k aktuálnímu ročníku NHL od EA Sports. Důraz na bitky jako nový reklamní blurb, žvást na krabici, ze kterých by v případě sportovních her nebylo problém sestavit překrásnou ročenku marketingového newspeaku. To ale nechme na starosti studentům postmoderny a vraťme se zpátky do roku 1989. Jednobarevné týmy, ani stopy po licencích na jména hráčů. Ó, my se dneska máme, když akurátnost soupisek je tím nejmenším, co nás v případě NHL 10 musí trápit! Živě pamatuji, jak ultimátně paf jsme se spolužáky byli z demoverze šestadevadesátky, tehdy poprvé s trojrozměrným zpracováním stadionu, a jak mě přesně tahle demoverze motivovala ke koupi následujícího, plně polygonového ročníku. Kolikrát jsme pak v extatickém úžasu pauzovali záznam a hledali na ledě Jágry a Yzermany a nevěřili, že tam ty jejich obličeje skutečně jsou, naplácnuté na z dnešního pohledu primitivním modelu.

A přece je mi v novém století, spratkovi rozmazlenému, trošičku smutno, že EA Sports nejsou s to vymyslet podobný systém i pro full HD časy, tak aby v NHL 10 každý hráč vypadal jako jeho reálná předloha. Prkotina, říkáte si? No pochopitelně. Ale tak nějak se v ní zrcadlí celý problém, co s každým krůčkem vstříc „televiznímu“ zážitku roste a roste. Čím víc se totiž celá hra blíží podání (s přimhouřenýma očima) nerozeznatelnému od skutečnosti, tím víc od ní já jako hráč očekávám realismus na ledové ploše. A toho se, přes mírné pokroky v mezích komerčního modelu naťuknutí-jedné-změny-ročně, ani letos nedostává.

Rukavice dolů

Pro ročník 09-10 mají být zásadním tahákem přepracované bitky a nově zavedená hra u mantinelu. Co se bitek týče, směšné peklo let minulých je pryč a nahrazuje ho podstatně menší peklo z pohledu první osoby. Co je důležité: kdo si začne a kdo vyhraje. Sednout si pochopitelně půjdou oba rváči, ale vítěz „nabije“ spoluhráčům o dílek víc energie. S bitkami souvisí prodloužená okýnka po zapískání, kdy lze soupeře všelijak pošťuchovat a provokovat – s trochou důslednosti tak můžete na pár minut odstavit konkrétního protivníka, což rozšiřuje možnosti taktizování. A samotné rány pěstí? Levým analogem jim uhýbáte, pravým je rozdáváte. Žádné komplikace, je to jednoduché, pitomé, ale funkční.

Podobně jsou na tom i legrácky u mantinelu. Tlačítkem přimáčknete hráče k hrazení a hurá, jde se okopávat puk. Přikopnutí (víceméně) libovolným směrem je otázkou jednoho triggeru, ale jde samozřejmě i hrabat hokejkou a tak vůbec vyčarovat z ničeho solidní zdržení nebo závar. Škoda, že hra nejspíš ani moc nepočítá s tím, kdo se u toho mantinelu potkal, a jestli náhodou počítá, tak to na výsledku není moc vidět. Siloví hráči, jejichž doménou by tyhle třenice měly být, ostrouhají často úplně stejně, jako jejich rachitické protipóly. Zatleskat ale můžeme faktu, že nový prvek do hry plynule zapadá a nijak se nebije s celkovou snahou přiblížit tempo skutečným kláním na ledové ploše.

A vlastně je tu ještě jedna reklamou protěžovaná novinka: režim bitvy o pohár, respektive zostřená pozornost k vývoji jednotlivých sérií v rámci playoffs – pozornost ze strany komentátorů i samotné hry. Jak to vypadá v praxi? Zahrál jsem si finále proti Pittsburghu a hned v úvodním zápase ostrým bodyčekem zranil Malkina. Do série už nezasáhnul a diváci v Mellon Arena s chutí pravidelně bučeli na viníka, jednoho z mých obránců. Sympatický detail. Být jich tam alespoň deset takových, dalo by se mluvit o novém konceptu, posunujícím celý dojem ze hry někam dál. Jako už tolikrát předtím ale zůstává novinka v prenatální fázi a dá se předpokládat, že naplno ožije s příštím ročníkem, příští várkou Vlastností, Co Udělají Z NHL 11 Zaručeně Ten Nejlepší Hokejový Zážitek Vůbec™.

Krok dopředu, dva zpátky

Pořád totiž platí, že NHL dělá věci polovičatě a chce být zároveň zábavou pro sváteční i hardcore publikum. A to nejde tak úplně dohromady. Sice si dynamiku hry můžete uzpůsobit svým konkrétním preferencím, ale podstoupíte tak únavné minuty ve společnosti matoucích posuvníků a s nebezpečím, že si herní model „rozbijete“. Na default přitom letos přihrávky lezou jako šneci a gólmani jsou übermenschové nejen proto, že k jejich animacím přibyl i tenhle luxusní odpal. Jste odminula zvyklí na kombinační a systémovou hru? Postavte na kafe a hurá do settings. Hře je v základu putna, jestli hrajete hokej, nebo jen drtíte analog nahoru, na desátý pokus se protlačíte do levého kruhu, pošlete to napříč a z první dáte gól. Situace, kdy kreativní akce nikam nevedou, načež se ujme bekhendové nahození od mantinelu nebo podesáté identicky zopakované přečíslení, jsou pak na mašli.

Ve Face Off! jste sebrali puk a hurá s ním na bránu; nic víc hra nevyžadovala. EA posunuli zpracování jednoho z nejpoutavějších sportů planety do grandiózních rozlišení, ale dole pod tím pořád probublává idiocie dvacet let staré arkády. Trochu škoda.

NHL 10
PlayStation PlayStation 3
Xbox Xbox 360

Verdikt

Nic zásadního v pozitivním ani negativním smyslu, laťka z loňska drží, flaška na brance též.

Co se nám líbí a nelíbí?

Hra u mantinelu, lepší spolupráce v obranné fázi, drobnosti jako možnost okamžitě sehrát finále.
Neprůstřelní brankáři, nutnost zdlouhavě laborovat s nastavením, neučesaná lokalizace.
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama