NHL 09 Recenze NHL 09

NHL 09

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

11. 9. 2008 22:00 3

Technické hlášení: Následující text se vztahuje k X360 verzi hry, děkujeme.

Situace, která se točí kolem sportovních her na PC, je všem dobře známá. Zúžíme-li to na výběr her od EA Sports, hořekuje se vždy nad tím, jak jsou nové ročníky vybaveny pouze sadou nových soupisek a několika málo novinkami v hratelnosti. Co hůř, grafická prezentace zůstala poslední tři roky stejná, což dohnalo k rozčilení i některé místní autory (zdravíme Lukáše). Většina hráčů sportovních her tak s radostí kupuje konzole a užívá si skutečný next-gen po všech stránkách. V případě hokeje na Xboxu 360 to začalo už před dvěma lety s příchodem ročníku 2007, který vyšlapal cestu pro NHL 08, aby se z něj mohla stát živoucí legenda. Jenže sezóna už dávno skončila a co nevidět začne nová. Jaké budou výsledky vašich zápasů vám nepovíme, o to, jak se bude NHL 09 hrát, se s vámi ale podělit můžeme.

Je to ve hře, ale hlavně ve vás

Začněme však hezky od začátku, čímž nemáme na mysli menu, ale ještě před ním zobrazovaný výběr jazyka. Sice až na úplném konci, ale přeci, skrývá se zde česká vlaječka slibující lokalizaci do mateřštiny. Patříte-li k těm, komu při pomyšlení na český komentář stouply všechny vlasy na hlavě, můžete zůstat v klidu. Přeloženy jsou jen texty a některé hlasové sekvence v menu. Ani tak se ale nepodařilo překlad „optimalizovat“ a my musíme začít recenzi hned jedním negativem. Nedokážeme pochopit, co je těžké na sehnání jednoho fanouška hokeje a zároveň Xboxového hráče, kterému by stačilo pět zápasů, aby odstranil 90% všech krkolomností. Pak to dopadá tak, že místo pravého bumperu je skutečně pravý nárazník a například vyloučení je indikováno drsně vypadajícím slůvkem TREST! Jsou to maličkosti, kterým se zasmějete, ale zároveň věci, jež nemá EA zapotřebí.

Pohled do menu hry je oproti lamentování nad úrovní překladu mnohem veselejší. Už z dálky na vás totiž spolu se všemi klasickými herními módy mává Be A Pro, známé ze série FIFA. Pro ty, kdo by snad nevěděli, jedná se o možnost projít si kariérou v kůži jediného hráče, nebo případně brankáře. Vžít se můžete do jakéhokoliv reálného hráče, kterého v NHL 09 naleznete – takže jak z NHL, tak z AHL, švédské, finské, německé, české (!) a ruské ligy. Nebo si samozřejmě můžete vytvořit postavu vlastní. Myšlenka letošního ročníku NHL je tak především o tom, že hráčem jste vy a v Be A Pro se to budete snažit dokázat. Nepůjde ovšem o nic lehkého – jako nováček začnete na farmě a pokud se vám nebude dařit plnit pokyny trenérů, do NHL se jen tak nepodíváte. Pohyb po ledě, přihrávky, útočení, bránění, střelba,… to všechno je hodnoceno a započítáváno do vašich hráčských statistik. O motivaci se starají jak samotné zápasy, tak dlouhodobé úkoly, které vám udělí trenér na začátku sezóny. Spočívají například v nasbírání určitého počtu bodů, v případě hry za brankáře udržení procentuální úspěšnosti na určité hladině a tak dále. Poslední zajímavostí, která se s Be A Pro váže, je vaše vlastní hokejová kartička, obsahující informace z průběhu vaší sportovní kariéry. Jen pro radost si můžete libovolně měnit obrázek, abyste se pak mohli chlubit známým.

Když přeskočíme herní nabídku až do multiplayeru, zásadních změn se dočkalo zpracování hokejových lig. Vývojáři systém přirovnávají ke gildám v MMO hrách, kdy jako generální manažer spravujete skupinu například 15 hráčů, hrající ve třech týmech za váš klub. Zbytek online módů zůstal bez zásadnějších úprav, na jejich detailní hodnocení je ale v tuto chvíli ještě příliš brzy.

Obrana tvrdí muziku

Teď už ale rychle do zápasu, ve kterém se toho na první pohled nic nezměnilo. Za zvuků opět výtečného soundtracku, který nově můžete nahradit vlastní hudbou, hráči naskakují na led a vy můžete uznale pokyvovat hlavou nad reálnějším zpracováním publika a faktem, že skvělé grafice z loňska nic nechybí. Jde nám však o hratelnost, a ta je díky novinkám v obranné fázi hry trochu jinde, než tomu bylo minule. V první řadě to jsou nové pohyby hokejkou – nadzvedávání a vypichování. V případě zmíněného nadzvedávání můžete hráči před sebou klepnout do hokejky a uzurpovat si kotouč pro sebe. Pozor musíte dávat na to, aby se po vás příliš nedíval rozhodčí, neboť od klepání do hokejky není daleko do atakování obličeje a dalších částí těla soupeře. Co se týče vypichování, v NHL 09 máte možnost kontrolovat prostor kolem sebe klasickým zametáním holí, což se hodí především v oslabení. I zde vám ale pomůže vylepšená obranná umělá inteligence hráčů, kteří nyní nestojí a snaží se aktivně napadat hráče před brankou a sami občas předvedou zajímavý zákrok, aby odvrátili hrozící nebezpečí. Zapomenout nesmíme ani na adaptivní umělou inteligenci, která sice nefunguje stoprocentně, ale své velké chyby je v zápase schopná eliminovat.

S těsnými kontakty se pojí systém hitování, kdy už není tak snadné zasáhnout soupeře a to jednak díky jinak fungujícímu ovládání a fyzice, která nyní počítá, odkud se na soupeře vrhnete, jakou máte rychlost a další veličiny. V neposlední řadě musíme zmínit brankáře, kde se zapracovalo na animacích zákroků a odstranění chyby při pokrývání přihrávky domů, nebo sraženého kotouče. A nebudeme lhát, když chování všech hráčů přirovnáme k realitě, kde nikdo není neomylný. Hráči včetně gólmanů reagují na puk jako lidé, pokud tedy kotouč někdo před gólmanem nechtíc tečuje do brány, strážce svatyně zkrátka nezareaguje.

Útok se veze

Pojetí útočné části a dojem z ní se váže s vypsanými novinkami v obraně. Na ledě je méně prostoru pro hurá akce, je spolehlivější vsadit na taktiku a soupeře spíš než zdecimovat hrubou silou, přechytračit. Třeba si v načasovanou chvíli popostrčit kotouč metr před sebe, udělat dvě rychlá tempa a protáhnout se kolem mantinelu do brejku. Anebo se můžete podívat na nástroj tvorby ofenzivních taktik, kde si přímo na ledě pomocí hráčů nakreslíte, jak se má kdo v dané situaci pohybovat a uloženou šablonu zmáčknutím příslušného tlačítka d-padu aktivujete ve hře. Chce to trochu cviku, ale odměnou za vaší snahu budou krásné góly. Nechceme tím ale tvrdit, že by piplání taktiky bylo naprostou nutností. V desítkách zápasů proti živým spoluhráčům jsme na taktiku nemuseli ani sáhnout, v případě hry proti konzoli se bez taktiky budete holt muset snažit více. Bohužel, přes to všechno, stále ve hře proti CPU zůstává jakási „náladovost“, a nastávají okamžiky, kdy se můžete snažit sebevíc a gól nedáte, kdežto soupeři padají neskutečné náhody. Ke vzteku jsou také mnohdy až přespříliš pomalé přihrávky a stále haprující přesnost jejich umisťování hráčům.

A je vymalováno

Nový ročník NHL ale i přes jisté drobnosti můžeme prohlásit za plnohodnotného pokračovatele, který opět vybrušuje rodící se diamant. Změn sice není tolik, ale jsou v zápasech opravdu cítit a je nutné se s nimi sžít. Pokud se vám to povede rychle, máte před sebou rok nerušeného hraní nejlepší simulace hokeje, která je momentálně na trhu k mání. V jistém ohledu je svým pojetím pomalejší, než byl minulý díl, o to víc ale připomíná reálný hokej.

NHL 09

Není pochyb o tom, že NHL na konzolích prostě vládne. NHL 09 dotahuje předešlý ročník do nebeských výšin a poskytuje nekonečnou nirvánu z hokeje, co se hraje jako hokej. Nebýt faktu, že NHL 08 tohle zvládalo vícemeně také a že ne všechno funguje jak stoprocentně má, nešlo by už pomalu co vytýkat.

Mód Be A Pro, novinky v obranné fázi - chytřejší AI, možnost vypichování puku kolem sebe, ne jen dopředu, nadzvedávání hole, krytí puku, animace golmanů, perfektní grafika i soundtrack, spousta hezkých hokejových momentů, fyzikální ztvárnění puku, góly..
Náladovost počítačového protivníka, kdy vám zkrátka vsítí gól za každou cenu, stále nepřesné umísťování přihrávek a jejich občasná pomalost, sice nepříliš časté, ale o to více nepochopitelné AI kiksy spoluhráčů, pro zarputilé hitaře (jako jsem já - pozn. autor) nový systém hitů :)