New Super Mario Bros. U Deluxe
New Super Mario Bros. U Deluxe Recenze New Super Mario Bros. U Deluxe

New Super Mario Bros. U Deluxe

Pavel Makal

Pavel Makal

10. 1. 2019 13:04 4

Mario. Asi jen těžko byste v herní historii našli slavnější jméno. Poprvé se na scéně objevil už v roce 1981, tehdy si ale ještě řikal prostě Jumpman a snažil se zlotřilému Donkey Kongovi vyfouknout unesenou slečnu Pauline. Za těch 38 let se Mario vrátil v desítkách titulů, ať už v hlavní roli, nebo alespoň jako člen ansámblu. Ještě pořád máme v paměti vynikající předloňský Odyssey, který znovu dokázal, že 3D skákačky ještě zdaleka neřekly vše a rozhodně se umístil na stupních vítězů těch nejlepších her, které si můžete pro Switch pořídit. Před Switchem tu ale bylo Wii U a na něm celá řada titulů, které by si zasloužily zazářit, jenže jim to “popularita” domácí konzole nedovolila. I proto se řada z nich znovu připomíná na nové konzoli, která si užívá mnohem větší přízeň. Jednou z takových je i New Super Mario Bros. U Deluxe.

A ZASE TEN BOWSER!

Zlí jazykové samozřejmě mohou ihned začít dštít síru na fakt, že na Switch opět přichází pouhý port z minulé generace konzolí a ne zbrusu nový díl. A částečně by měli pravdu - pokud jste tuhle hru absolvovali už na Wii U, je důvodů k pořízení pramálo. Podobně jako například v případě osmého Mario Kartu se i zde jedná o jakousi definitivní edici sedm let staré hry. Kromě základu dostanete také rozšíření New Super Luigi U, kde, jak už název napovídá, hraje prim Mariův kolega v zeleném outfitu. Luigiho DLC přichází s pozměněným příběhovým režimem a především jednotlivými úrovněmi, které lépe využívají hrdinovu schopnost skákat výš než ostatní.

Příběh je tradičně spjat se slavnými postavami mariovského universa - zlotřilý Bowser si opět brousí zuby na půvabnou priceznu Peach. Tentokrát se ale nespokojí jen s její něžnou ručkou, ale návdavkem zjevně chce i půl Houbového království. Zabydlí se tedy v místním zámku a zbylé hrdiny katapultuje zdaleka ne tak něžnou ručkou pořádně daleko. Pokud se rozhodnete nebohou Peach z Bowserových nenechavých pařátů osvobodit, máte před sebou dlouhou pouť po množství různorodých světů. A Mario na to celé rozhodně není sám.

HRDINOVÉ BEZ BÁZNĚ A HANY

Kromě něj a Luigiho si můžete zahrát také za Toada, případně, pokud se necítíte dostatečně pevní v kramflecích, máte k dispozici rozkošnou Toadette, s níž je hraní díky možnosti proměnit se v Peach přeci jen o něco snazší. V podvodních pasážích je pak Toadette mnohem snáz ovladatelnou postavičkou díky schopnosti plavat plynule do všech směrů. A jestli vám ani tohle usnadnění nestačí, můžete si vybrat králíka Nabbita. Ten je imunní vůči kontaktu s nepřáteli, což už ze hry skutečně dělá jen procházku růžovým sadem. Zamrzet vás v tom případě může snad jen jeho neschopnost používat power-upy.

Ačkoli se pořád jedná o vynikající tradiční hopsačku, je na první pohled vidět, že už má své roky.

Zahrát si můžete až se třemi dalšími kamarády. Bohužel v takovém případě se některý z hráčů musí obětovat a vybrat z Toadette nebo Nabbita, což výrazně ovlivní jeho herní zážitek. Osobně jsem zkoušel hrát s přítelkyní a například poslední Raymanovo dobrodružství s podtitulem Legends je pro nezkušeného hráče mnohem stravitelnější. Co se týče samotné hratelnosti, je přesně taková, jakou byste od “dvojrozměrného” Maria čekali - poměrně velká herní mapa je rozdělena do řady tématicky laděných oblastí, v nichž se odehrávají jednotlivé úrovně. No a ty jsou plné nepřátel, penízků, power-upů, skrytých oblastí a především skákání. Ačkoli se pořád jedná o vynikající tradiční hopsačku, je na první pohled vidět, že už má své roky.

MÁ SVOJE ROKY

Toho si všimnete na první pohled. I když hra běží v 1080p v docku a v 720p v handheldu krásně plynule a na neostrost si rozhodně stěžovat nelze, kalendář je neúprosný a grafika už dnes člověka opravdu neokouzlí. Neustále budete konfrontováni s tím, že tohle opravdu není nová hra a ve srovnání s mnohdy dechberoucím Odyssey vypadá jako chudý příbuzný. Jakkoli je to nefér srování, nemohu si ho odpustit - zatímco v Odyssey se na nás neustále valila neuvěřitelná energie a invence, New Super Mario Bros. U Deluxe je zkrátka velmi dobře řemeslně odvedená hopsačka, která ale postrádá zásadní překvapení.

New Super Mario Bros. U Deluxe

Znovu se opakuje situace, která nastala loni na jaře s Donkey Kongem - Nintendo sáhlo do minulosti a oprášilo hru, které se v minulosti dost možná neprávem nedostalo dost poznorsti. Stejně jako tehdy jsem si hraní užil, ale stále doufám, že nás čeká více zbrusu nových her.

New Super Mario Bros. U Deluxe

Velmi vydařená skákačka, která bude na Switchi dělat parádu. Pokud jste ji ale absolvovali na Wii U, můžete nechat penízky v prasátku - nic moc nového pod sluncem se nekoná.