New Super Mario Bros. U Recenze New Super Mario Bros. U

New Super Mario Bros. U

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

5. 12. 2012 23:35

Je vcelku drzé nazvat hru, která sází na tradiční dvourozměrné provedení a osvědčenou hratelnost z konce osmdesátých let, "nová". Vybízí k jízlivým poznámkám, když tenhle "nový" Mario pro konzoli Wii U přichází s "revoluční" možností užít si HD grafiku... dobře známých 2D trubek, želviček nebo houbových power-upů. Když se na konzoli, která přináší dva nové ovladače, hraje nejlépe s šest let starým Remotem. Když scenáristé Nintenda po měsících úmorného brainstormingu vygenerovali "originální" příběh o okupaci paláce princezny Peach zloduchem Bowserem a jeho lodí s obří rukou-šmátralkou. A vážně; hodně hráčů asi bude přemýšlet, jestli se světem není něco špatně, když je tahle ohraná deska přese všechny oprávněné výhrady tak baví.

Třináctá komnata

Před započetím analýzy v předchozím odstavci vytučněného pocitu a zdůvodnění vyššího hodnocení, několik bodů, v nichž New Super Mario Bros. U selhávají, částečně vnímáno optikou launchové hry nové konzole. Oprávněná kritika na Nintendo může mířit za:

Ovládání: hra nepodporuje nový gamepad Classic. Zároveň se velmi špatně hraje na dotykovém GamePadu, protože tlačítko pro sprint je příliš daleko od tlačítka pro skok. Uspokojivý zážitek nabízí pouze starý Wiimote.

Hektickou kooperaci: Ve čtyřech hráčích se na obrazovce rozpoutá prakticky nekontrolovatelný chaos, hráči si navzájem škodí více, než aby si pomáhali, a pátý "kapitán" s GamePadem nezachrání zdaleka vše.

Nezáživné boss-fighty: zvláštní, že s touhle pasáží hry si designeři Nintenda vůbec neví rady. Snadné, předvídatelné a stereotypně otravné souboje vůbec neladí s jinak pestrou skladbou a náplní ostatních levelů.

Únavu materiálu: kdo se před necelými třemi měsíci pustil do sbírání mincí v New Super Mario Bros. 2, asi bude mít co dělat, aby další mnohahodinovou porci obsahu ve stejných kulisách "utáhl".

Mario pořád umí

I přes výše uvedené jsou ale New Super Mario Bros. U stále vynikající arkádou. Nejsou to jen osvědčené kulisy a základy herního systému (sběr mincí, klasičtí nepřátelé, power-upy a soustavy plošinek), které vedou k úspěchu. Je to pečlivý a mimořádně dobrý level design. Mapa herního světa (mimochodem, poprvé celistvá, aniž by hráč musel přeskakovat mezi jednotlivými kapitolami) nabízí levely situované do rozličných prostředí od zmrzlého přes lávové po hrady obývané zlotřilými duchy. Úrovně pak obsahují celou řadu pestrých překážek a nápadů: tu se Mario protlouká mezi ozubenými koly, tu přeskakuje z houpačky na houpačku, následuje poněkud psychedelický výlet do mraků, klouzání po šikmých plochách, prostorový puzzle, jízda na Yoshim či jeho růžovém dinosauřím děťátku, či přímočará úroveň plná skrytých místností a bonusů. Správně nastavená obtížnost dělá z hraní prvních několika levelů maximálně pohodovou činnost a roste pozvolna, aniž by hráč v nějakém okamžiku výrazněji narazil. Navíc tu jsou opět vítané pomůcky v podobě Luigiho nápovědy či možnosti kritické místo prostě a jednoduše přeskočit.

Zároveň je překvapivé, nakolik se na výsledném dojmu podílí grafika: stabilní framerate, rychlé načítání, stylová čistota a tu a tam chytré využití perspektivy či paralaxního scrollingu vytvářejí ideální zázemí čiré arkádové hratelnosti. Přídavků v podobě konkrétních herních prvků není mnoho, ale nový mariovský kostýmek netopýra je užitečný a navíc velmi stylový. Kdo by to řekl, že mix Batmana a postaršího kníratého instalatéra vyvolá až tak silné nadšení?

Konečně: nad rámec zhruba dvanácti až patnáctihodinové kampaně si mohou hráči vyzkoušet hledání a dobývaní bonusových mincí (jež mnohdy vyžaduje výpomoc spoluhráče s GamePadem, který do herního světa rozmisťuje až čtyři dočasné plošinky) a také trojici speciálních režimů. Mezi ně patří výzvy, které jsou zaměřeny na rychlé proběhnutí levelů z kampaně, sběr mincí nebo dohrání s jediným životem. Dále jsou to Boost Rush a Coin Rush – kompetitivní multiplayerové režimy, v nichž se soupeří o rychlé proběhnutí trati či posbírání nejvíce zlaťáků.

New Super Mario Bros. U jsou zkrátka vyladěnou, trvanlivou a zábavnou plošinovkou, ze čtyřdílné minisérie NSMB určitě tou nejlepší. Možná tak nová Mariova hra není tím nejsprávnějším titulem pro propagaci "nového" hraní na konzoli Wii U – ale to jí nebrání v tom, aby to byla skvělá zábava, houbičky nehoubičky.

New Super Mario Bros. U
Wii U Wii U

Výborná plošinovka v tradičním duchu, která není revoluční a nepřekvapuje nápady, ale skvěle baví a nabízí i sadu bonusových režimů pro prodloužení hrací doby.