Need for Speed: Rivals Recenze Need for Speed Rivals

Need for Speed Rivals

konfrst.jan@gmail.com

konfrst.jan@gmail.com

27. 11. 2013 23:00 16

Need for Speed Rivals to mají těžké. Tahle hra vás totiž stihne kvalitně rozčílit ještě předtím, než vůbec začne, a přitom to tak vůbec nemuselo být. V rámci našeho let’s playe už kolegové hru rozehráli, ale když jsem se chystal spustit hru pro účely recenze ze stejného účtu znovu, narazil jsem. Ztratil jsem hodinu času tím, že jsem se pokoušel rozehranou hru zlikvidovat a začít pěkně od začátku – v Ghost Games s tím ale zřejmě moc nepočítali a já nakonec musel spokojit s již hodinu rozjetou kariérou... Rozhořčení nebralo mezí, a na PC ne zrovna dvakrát použitelné ovládání na klávesnici tomu vůbec nepomáhalo. Do hry jsem tedy musel naskakovat za běhu, trapně luštit manuál hry a metodou pokus-omyl si domýšlet, co je mým cílem. Jistě, po redakční debatě a chvilce vysvětlování si všechno sedlo, avšak pachuť bezmoci při pokosu resetovat hru a začít s čistým štítem přetrvává.

BETONOVÁ BARIÉRA NENÍ ZEĎ

Po mírných peripetiích jsem ale konečně vyjel, jenže hned v první zatáčce mi uštědřil políček jízdní model. Arkádovost je do nebe volající, místy až absurdní, a odrážející se auta běžného silničního provozu létají vzduchem jako v sérii Burnout. Nejen to, čas od času se hra vytasí ještě s něčím podstatně pikantnějším, například když se sami se svým vozem odrazíte od stromu jako míč a odhazujete bezpečnostní barely plné vody jako krabičky zápalek. Proč? Ve jménu zábavy, samozřejmě. Škoda jen, že si dává tak na čas.

Naivita hry si mezitím nebere servítky před ničím a snaží se bombasticky překrucovat arkádu v ještě větší nářez, což by ve výsledku nemuselo být úplně na škodu, kdybyste si ten nářez mohli sami dávkovat. Faktem však je, že se hra pořád žene kupředu, během závodu odstartujete honičku s policií, ze které zase spadnete do závodu a takhle pořád dokola. Podobný herní styl rozhodně nesedne každému, některé pravověrné fanoušky arkádového ježdění nevýjímaje.

Co se technické stránky týče, zde toho není tolik co vytýkat, snad až na přehnanou kýčovitost dění na obrazovce a fakt, že v základním nastavení není přes HUD příliš moc vidět. Grafická stránka se jako celek maximálně podřizuje výslednému efektu a byť má šanci před hráče předhazovat krásné a malebné scenérie, tak je autoři až příliš často schovávají za všudypřítomné proudy jisker, kapek deště, listí, hmyzu, letadel... Epileptici nechť raději postojí stranou. A spolu s nimi i hráči, kteří neoplývající trpělivostí – řeč je o doskakujících texturách i na sestavách překypujících výkonech. Z technického hlediska také stojí za vypíchnutí, že na PC verzi byl aplikován zámek frameratu, a tak v základu běží pouze ve 30 fps. Ačkoliv to pro spoustu hráčů není takový problém, rozdíl mezi 30 a 60 snímky za vteřinu je okem patrný a u tak frenetických her, mezi které Rivals bezpochyby spadají, by měl být jednoduše standardem.

TÝMOVÁ ZÁBAVA

Rivals se odehrávají na relativně veliké mapě jménem Redview County, protkané na první pohled jen velmi řídkou sítí silnic. Hře to ale prominete, protože mapa vysloveně překypuje různorodostí, s čímž už si ale nedokáže poradit na arkádu až překvapivě realisticky pojatá GPS navigace. Při prakticky každém výletu do nějaké té zkratky vám začne hustit do hlavy: „Až to bude možné, otočte se do protisměru.“

Když už ale překousnete realismus navigace a dokážete se v té přeplácané grafické stránce hry přeci jen trochu zorientovat, tam někde pod směsicí lítajících listů a odlesků na vás přece jen čeká zábava. Hratelnost se skládá ze spousty plánovaných i jednorázových závodů rozesetých všude možně po mapě. Budete se nahánět s policií, anebo si přišpendlíte šerifskou hvězdu a postaráte se o pořádek v Redview County? Rozhodnutí je na vás a je příjemné, že v tomto ohledu vás Rivals do ničeho vysloveně nenutí. Chvíli jezděte za hranou zákona, chvíli ji bruste nekompromisním přístupem ke všemu zlému. Ve výsledku jsou ale obě strany stejné a rozdíly obstarávají pouze odlišná vozidla, případně sada podpůrných nástrojů, které můžete během honičky využít. Od standardního EMP přes šokové vlny, pásy s hřebíky až po jammer speciálních schopností ostatních vozů v okolí.

Arkádovost hry je čas od času až do nebe volající, a odrážející se auta běžného silničního provozu létají vzduchem jako v sérii Burnout

Tohle všechno pak budete dělat v tlupě svých nejbližších či náhodně vybraných spoluhráčů, kteří jsou doslova všude kolem a nenechají vám vydechnout. Ano, tím nejdůležitějším je pro NFS Rivals multiplayer a jeho plynulá integrace do hry. Závody probíhají s vámi i bez vás. Můžete si jen tak drandit a kochat se krajinou, když v tom vás někdo zatáhne do souboje motorů, a stejně tak můžete závod vyvolat sami. Pokud se nechcete poměřovat s ostatními, můžete samozřejmě hrát i bez živých protivníků, boti ale neoplývají bůhvíjakou inteligencí a nejsou proto žádnou podstatnou výzvou. Rozhodně se ale připravte na to, že hru v podstatě nelze pozastavit, a to ani v singleplayeru.

A protože je dnes moderní doba, můžeme se těšit i na obvyklé mixování žánrů. Dnes všichni slyšíme na „expy“ a postupný vývoj postavy. NFS Rivals v tomto ohledu pochopitelně odmítá stát opodál a za každý husarský kousek předvedený na silnici vás odmění určitou sumou. Za každou splněnou sérii úkolů vás pak nemine povýšení a postupné stoupání v žebříčku. Se sbíráním zkušeností, resp. peněz, se pak samozřejmě otevírá možnost určitého vylepšování vozového parku, ať už nákupem zcela nových kousků, anebo prostřednictvím tuningu. Pokud ale stejně jako my vyhlížíte propracované úpravy z Need for Speed Underground, budete zase zklamaní. Vše je zjednodušeno a hráči předhazováno v podobě balíčků, odstupňovaných podle jednotlivých levelů. Co se týče vizuálních úprav, ani tam vývojáři mnoho prostoru pro kreativní bujení nedávájí a změna barvy, nebo vinylové polepy nevystupují z řady průměrnosti.

Nové Need for Speed jsou zkrátka ve svém jádru stále to samé dokola, dnes akorát opět o fousek rychlejší, oprsklejší a s lehce odlišnou tématikou než minule. Pokud chcete čistokrevnou arkádu bez zbytečných pozlátek, sáhněte raději po konkurenci v podobě již zmiňované série Burnout, anebo po méně divočejším Hot Pursuit. Pokud vám ale nevadí trend postupného zjednodušování, zběsilé hratelnosti a je vám po chuti nekonečný multiplayer, jsou nové Need for Speed právě pro vás.

Need for Speed: Rivals

Need for Speed Rivals není úplně špatnou hrou, k té pravé zábavě je ale třeba se poctivě prokousat. Kdo vydrží a má chuť na arkádu vyhnanou ad absurdum, má vyhráno. Ostatní nechť se mají na pozoru!