NecroVisioN Recenze NecroVisioN

NecroVisioN

taltos

taltos

19. 2. 2009 23:42 5

Tři velká písmenka v tak krátkém názvu hry napovídají, že půjde o pěkný nářez. O tom jsme se měli možnost přesvědčit již před pár týdny v preview verzi tohoto titulu. V té době ještě rozhodně hra neoplývala velkou dávkou optimalizace a na každém rohu jsme našli nějaký ten bug. 1C Company nicméně bere tuto hru stejně vážně jako nedávno vydaný a povedený Cryostasis, a tak se během krátké doby ještě vrhla do práce. A výsledek je o poznání lepší, než bychom před měsícem čekali.

První světová trošku jinak

Kdo četl před několika týdny preview NecroVisioN, má zhruba představu o nikterak valném příběhu. Hra si ani nesnaží hrát na dějovou a polopaticky nám předhazuje hlavního hrdinu v prostředí první světové války, kde se, jak už to tak bývá, opět něco zvrtne. A tradičně za to mohou naši němečtí sousedi. Především jeden z nich, doktor Zimmerman, si zahrával příliš mnoho s ohněm a vzešlo z toho nepěkné propojení našeho světa s jinou dimenzí, kde však rozhodně nevládnou mírumilovní elfové nebo trpaslíci.

Hra tak skloubí klasické prostředí válečných zákopů, bunkrů a rozpadlých měst s temnou atmosférou nadpřirozena a především odporných zombíků a jiných démonů, kteří se do první světové války zapojí. A věřte, že příjemnější boje zažijete s německými vojáky než s obřími mutanty a fantomy.

Příběh NecroVisioN je nastíněn v intru a následně se střípky děje dozvídáte z různých dopisů, rozhovorů s přeživšími spojenci (a že jich příliš nebude), případně z krátkých videí, fotek a dopisů před misí. Způsob vyprávění to rozhodně špatný není, některé videosekvence, ale i povedené kresby démonů dokáží navodit tu správnou chuť po krvi protivníků. Jinak ale nečekejte žádné velké zvraty, které by vás posadily na zadek. Od začátku víte, na čem jste, proti komu stojíte a koho musíte vyřídit. A jedinou otázkou tak zůstává, kudy se tam dostanete a kdy.

Pekelně zamotaná akce

Od prvních chvil vám NecroVisioN bude jistě připomínat kombinaci několika starších akcí. Pravděpodobně největší inspiraci si brali tvůrci z titulu Painkiller (kolíkomet sice chybí...) a vzpomínat na tuto hru budete poměrně často. Ať už jde o výběr protivníků, v jejichž řadách se nejčastěji objeví zombíci, nebo o atmosféru a všudypřítomné výbuchy. Kdo má rád hektolitry krve, obrovské výbuchy a velké zbraně, bude si zde nanejvýš užívat. Na druhou stranu, kdo preferuje klasické válečné akce, možná se v NecroVisioN ztratí.

Boj ve hře je totiž poměrně nepřehledný. Spousta výbuchů, efektů plynu a dalších rušivých aktivit vás dokáže spolehlivě odvést od samotného zabíjení. Styl akce opět mírně připomíná Painkillera, když to přeženeme, dá se srovnávat i se Serious Sam. Sice se nejedná o stovky, ale spíše desítky protivníků, s kterými se naráz musíte vypořádat, ale i zde jsou klidné pasáže, po kterých následuje zběsilá akce na otevřenějším prostranství.

Celkově se dá říci, že s přehledností je na tom NecroVisioN lépe v interiérech, kde je lepší viditelnost a zúžený prostor na střelbu. Protivníci z lidských řad mají totiž velmi přesnou mušku i na velké vzdálenosti a na otevřených polích se ani nestačíte vzpamatovat a už schytáváte kulky ze všech stran. Z toho tedy vyplývá, že hra rozhodně není pro nováčky v žánru a i na střední obtížnost se zapotíte více, než je u podobných stříleček zvykem.

Double kill brokovnicí do hlavy? Není problém

Už od úvodních misí autoři servírují poměrně široký arzenál. V tomto případě to až přehnali, a i když jsou mise poměrně dlouhé, mít po třech úkolech prakticky všechny dostupné zbraně k dispozici nám normální nepřijde. Z klasické nabídky dobových pistolí (můžete mít i dvě naráz), pušky, brokovnice, protitankové střely, odstřelovačky a samopalu stojí za to vypíchnout abnormálně účinný kulomet s vysokou razancí i rychlostí střelby. V případě, že třímáte v rukou dvě tyto zbraně zároveň, cítíte se velmi bezpečně i proti silným bossům.

Kromě střelných zbraní se budete od začátku potýkat s možností útoku zblízka. Ten v NecroVisioN neplní pouze úlohu v začátcích, kdy vám mohou dojít náboje do pistole, ale budete tuto možnost využívat prakticky po celou hru. Vojáci a všechna monstra vám totiž (někdy až nelogicky) jdou po krku tělo na tělo a místo střelby volí sebevražedný náběh a úder bajonetem, holýma rukama či jinými končetinami. Jako odpověď tak můžete využít efektní odkopnutí protivníka (a vychutnat si ho brokovnicí na zemi) a nebo využít jedné z mnoha chladných zbraní na blízko (v kombinaci se střelnou zbraní v druhé ruce). Od lopaty přes šavli až po železnou „magickou ruku“ hlavního hrdiny, kterou později získáte. Díky těmto úderům pak můžete své útoky spojovat do nejrůznější kombinací, které vám přináší body do zuřivosti a adrenalinu, které pak použijete pro klasický bullet-time nebo zlepšení vašich útoků.

Bonusy, výzvy a tajné lokace

V průběhu mise se výjimečně můžete odklonit od jinak velmi lineárního designu levelů a navštívit tak nějakou tajnou lokaci. Zde většinou najdete náboje a lékárničku, v lepších případech i artefakt zvyšující váš maximální level zuřivosti. Po dohrání mise pak máte možnost skočit do nabídnuté „výzvy“, ve které se s protivníky popasujete o nějaký bonus. Například pak můžete mít jako odměnu přístupný na začátku mise samopal či odstřelovačku.

Hra je na tom graficky velice dobře, za což zaplatíte krutou daní vysoké HW náročnosti. S jedním jádrem procesoru a méně než 2 GB RAM paměti si tak zahrajete pouze trhaně a na nejnižší detaily. V tomto případě navíc hra dost pomalu reaguje a akce, střelba i pohyb se stává o poznání horším zážitkem než v případě zcela plynulého hraní.

NecroVisioN má samozřejmě své mouchy, někdy se sekne či spadne, vysoké HW nároky také nepotěší, stejně jako zmatené bojiště a nedotažený design levelů. I přesto může nabídnout lehce nadprůměrnou pekelnou střílečku, která jistě potěší každého zkušenějšího hráče 3D akcí, který se nebojí brokovnicí ustřelit hlavu pár nemrtvým, při stříkání krve se mu neobrací žaludek a z výbuchu v těsné blízkosti si nenadělá do kalhot.

NecroVisioN

Zběsilá střílečka, která dokáže slušně vtáhnout do akce. Kdo čeká budování příběhu a taktické prvky, může postoupit o dům dál. Kdo se chce ponořit do krvavých lázní a vystřelených mozků stovek monster, je na správné adrese.

Čistá a většinou zábavná akce, velmi povedená grafika a temné prostředí, slušná hudba, množství arzenálu, speciální schopnosti, výzvy a tajné lokace
Mizivý děj, vysoké HW nároky, příliš brzké odhalení všech zbraní, občas pokulhávající design lokací, nepřehlednost bojiště, málo druhů nepřátel