NBA 2K16 Recenze NBA 2K16

NBA 2K16

Miroslav Václavík

Miroslav Václavík

15. 10. 2015 08:00 6

S radostí jsme letos uvítali novinky v aktuálních ročnících sportovních simulátorů a mohli jsme jen přemýšlet, co by si tak člověk mohl ještě přát. Pak do ruky dostane NBA 2K16 a jen kouká, jaké kousky si pro něj vývojáři z 2K připravili. Umělá inteligence, ovládání nebo třeba filmové zpracování kariérního režimu – hromada menších či větších změn, jež dělají z nového ročníku geniální basket.

CELÉ LÉTO SUDOKU, CO?

AI se dočkalo slušného množství dalších mozkových závitů a už není taková legrace prokousávat se zarputilou obranou do optimálních pozic pro skórování. I na lehčí úroveň obtížnosti cítíte příjemný vzdor, na vyšší pak už musíte využít všech svých schopností. Navíc ne jen tak ledajakých! Pokud jste v minulých dílech měli oblíbenou fintu, jak počítačového soupeře překonat, dost pravděpodobně se s ní rozlučte. Dlouhé nahrávky přes celé hřiště nebo pokusy o náběhy do bedny přes autovou čáru končí nezdarem, ostatně jako většina dalších zbrkle řešených útoků.

Pod taktovkou své přítelkyně (celoživotní aktivní hráčky) jsem tak pomalu pronikal do základů reálných herních taktik, jež – světe div se – perfektně fungovaly i na virtuální soupeře. Neustále přizpůsobování strategie, obrany, různé způsoby útoků, clon, vypomáhání si a faulování správných hráčů asi není pro normálního hráče zcela nutné zvládat v plné komplexnosti, je ale super vidět, že vše funguje podle reálných předpokladů.

S nutností adaptovat svou hru se přímo vážou i drobné změny ovládání, jež umožňují působit se jak v útočné, tak obranné fázi přesně podle představ. Škoda jen, že se NBA 2K16 nedočkalo nějakého robustnějšího tutoriálu, během něhož by absolutní nováčci v žánru dostali kompletní návod a navrátilci se seznámili s důležitými změnami. Ano, v průběhu hraní postupně na většinu sami přijdete, zejména začátečníci se však notně zapotí. Jakmile se vám ale nový systém zaryje pod kůži, budete si užívat možností přirozeného pohybu a neustále přítomného příjemného tlaku na tvorbu krásných akcí.

SPIKE LEE A JEHO SEN

Jestliže jste alespoň trochu sledovali informace o novém NBA, rozhodně vám nemohl uniknout hlavní tahák letošního roku, a to režim kariéry Livin’ Da Dream pod taktovkou Spika Leeho. V něm si podle zvyklostí vytvoříte svého hráče, s nimž budete procházet kariérou od úplného začátku až po absolutní vrchol. První fází vás však bude provázet něco zcela nevídaného – příběh. Kombinace příběhu a sportovního simulátoru sice může na první poslech působit všelijak, jde ale o překvapivě osvěžující nášup ke klasickému módu.

Na vlastní kůži si prožijete, jak by mohl takový americký basketbalový sen vypadat a poznáte strasti a slasti stoupající hvězdy.

Jako hráč si projdete od středoškolského basketbalu přes univerzitní ligu až po palubovky NBA a během prvního roku si mezi každou hratelnou fází prohlédnete filmeček, který se více či méně váže k jednotlivým krokům vaší startující kariéry. Na vlastní kůži si prožijete, jak by mohl takový americký basketbalový sen vypadat a poznáte strasti a slasti stoupající hvězdy. Škoda jen, že vám hra umožní do příběhu zasáhnout jen minimálně, například během výběru univerzity, Vše ostatní se pak odvíjí od dané linky.

Přes tuto drobnost a nevalnou kvalitu samotného scénáře je však nutné říct, že je přístup vývojářů z 2K přinejmenším inovativní, v lepším případě i zábavný. Je vidět ohromná chuť posouvat hru o kus dál, za což sluší dát Shaqův (rozumějte velký) palec nahoru. Ostatně i na O’Neala se díky „něčemu navíc“ v NBA 2K16 dostane – spolu s Kennym „The Jet” Smithem a Erniem Johnsonem se totiž stará o předzápasové, poločasové i pozápasové studio, kde vtipně rozebírají jak samotný zápas, tak i například své osobní historky či zážitky.

NEMÁŠ BŮRA, BRO?

Ve hře nechybí ani všechny další obvyklé režimy, mezi něž patří také MyTeam, u EA her známý jako Ultimate Team. Tvoříte svůj klub z nasbíraných kartiček, kupujete nové balíčky, utkáváte se v offline i online kláních s dalšími hráči a snažíte se svůj tým dostat co nejdál. Obrovská škoda je, že jak tady, tak v režimu kariéry cítíte neustálý drobný tlak na nákup virtuálních penízků za ty reálné. Slabší povahy a chorobní urychlovači herních postupů by tak měli držet číslo své kreditní karty co nejdál.

Herním módem k vypíchnutí je pak – pro hráče série dobře známý - MyPark, v němž si na začátku nevratně zvolíte jednu ze tří frakcí, se kterou se následně budete utkávat v interaktivním lobby. Potkáváte zde avatary dalších hráčů, jež se chlubí svým novým sestřihem či kérkou, a hlavně s nimi hrajete streetballové zápasy. Svými výkony pak získáváte reputaci na vašem domovském plácku a jde o další z mnoha možností, jak zábavně a neobvykle utopit dlouhé hodiny volného času hraním NBA 2K16.

Companion App

Stejně jako řada dalších her se i NBA 2K16 dočkalo své doplňkové aplikace jménem MyNBA2K16 pro chytrá zařízení se systémy Android a iOS. I na tomto místě je pak vidět ohromná vůle tvůrců nabídnout něco víc než obvykle, a tak si zde budete moci nejen spravovat svůj MyTeam, ale dokonce i sledovat informace ze všech dalších módů nebo naskočit do mobilní karetní hry a získávat pro svůj účet virtuální peníze přímo do „velké hry“. Pokud se do NBA 2K16 pustíte a disponujete některým ze zvýše zmíněných systémů, doporučujeme alespoň nahlédnout a vyzkoušet.

Vše popsané i nepopsané je pak provedeno v krásném grafickém kabátku. Člověk si myslí, že si za ta léta zvykl na kouzlo kapiček potu stékajících po vypracovaných tělech hráčů, ale znovu a znovu je to super pohled. Škoda snad jen prapodivných obličejových animací, jež jsou vidět zejména během videosekvencí v příběhové části hry. Tvořením strašidelných mimických útvarů zbytečně odvádějí pozornost. Všude jinde však animace sedí perfektně, někdy je až s podivem, jak dobře a plynule na sebe během hektických zápasů dokážou navazovat. Vše doplňuje slušný soundtrack, kde z rapového a hiphopového seznamu občas vyskočí i něco tak nečekaného jako Blitzkrieg Bop od Ramones.

Neobvyklý režim kariéry, vylepšení samotného herního zážitku a doladění drobných nešvarů z minulých ročníků je jasným znakem, že se letošní ročník skvěle vydařil a neměl by chybět v herní knihovně žádného milovníka lesklých palubovek a volných kraťasů.

NBA 2K16

Z NBA 2K16 čiší vůle posouvat hru každým rokem o velký kus dál. Tentokrát se to navíc dobře povedlo hned na několika frontách současně.