NBA 2K15 Recenze NBA 2K15

NBA 2K15

Vojtěch Matěna

Vojtěch Matěna

11. 11. 2014 13:04 5

Sportovní série NBA, vycházející pod křídly studia 2K, nachází na herním trhu jediný konkurenční titul, s nímž může soupeřit – tím je NBA Live od EA Sports. Série od 2K Sports je však o tolik kroků napřed, že její autoři spíše touží překonávat své předcházející ročníky nebo očekávání stálých příznivců. Hned zkraje tedy musíme zahlásit, že nejnovější díl je nejlepším basketbalovým simulátorem pod sluncem. To nám nicméně věru neříká nic o tom, nakolik výrazného zlepšení jsme se dočkali, což je především pro majitele loňského ročníku to zásadní, pakliže se nespokojí pouze s aktualizovanými soupiskami.

KOUZLA ZPOMALENÝCH ZÁBĚRŮ

Už titul NBA 2K14 se v dodatečně vydaných verzích pro konzole nové generace pochlubil precizním technickým ztvárněním, díky němuž působilo dění na hřišti mnohem věrohodněji, ale v některých momentech stále nejistě. Právě tuto nejistotu nový ročník odstraňuje a je to na první pohled znát. Chování míče je přirozenější, stejně tak interakce mezi protihráči, kdy je vidět každý detail jejich pohybu – rychlé stepování před útočníkem, drobné odstrkování rukou či souboje o míč s faulem. Když to trochu přeženeme, s vylepšenou fyzikou skutečně cítíte jednotlivé kilogramy hráčů navíc. Při 60 snímcích se na to zkrátka dívá více než dobře, a co teprve ve slow-motion záběrech?! Jo, ti kluci věděli, že zavěšení LeBrona Jamese na koš bude vypadat setsakra parádně! Ten už mimochodem není na obalu hry, kde ho vystřídal držitel ceny pro nejužitečnějšího hráče NBA pro rok 2014 Kevin Durant.

Jo, ti kluci věděli, že zavěšení LeBrona Jamese na koš bude vypadat setsakra parádně.

Samotný dribling zdobí přidané animace a s těmi nejlepšími hráči si vyzkoušíte nové triky. Jejich provedení pravým analogem není nikterak složité, avšak individuální akce vám budou vyhrávat zápasy jen stěží. I na nejnižší obtížnost se totiž přes obranu soupeře bez týmové spolupráce téměř nedostanete, a je to tak dobře. Basketbal je přeci jen kolektivní sport, byť kvalitativní rozdíly mezi jednotlivými hráči rozhodně nejsou košer, čehož si okamžitě všimnete jak při střelbě, tak bránění.

OBTÍŽNÉ BRÁNĚNÍ

Co do hratelnosti přichází NBA 2K15 s jednou podstatnou novinkou v rámci střelby - je jím grafický indikátor, jehož účelem je signalizovat šanci na vstřelení koše. V závislosti na několika faktorech se šance zvyšuje nebo snižuje a grafický sloupec vám znázorňuje, po jaký čas je v daném případě optimální držet tlačítko pro střelbu. Toho využijete nejčastěji při pokusech o tříbodové navýšení skóre, přičemž neustále platí, že čím více času a prostoru pro střelbu hráč má, tím větší je šance, že koš skutečně trefí. Samozřejmě pak závisí ještě na jeho osobních vlastnostech či aktuální morálce. Rozhodně se jedná o přínosný prvek, který se intuitivně začleňuje do jádra hry, pokud jste si ale již navykli na starý systém, můžete se k němu po rychlé změně nastavení zase vrátit.

Ani ne tak útočení, které lze vcelku rychle natrénovat, jako spíše bránění může představovat problém především pro začátečníky. Pokrývání útočníka vyžaduje precizní pohyb, neboť jakmile mu nabídnete příliš prostoru či opožděně zareagujete, umělá inteligence toho bravurně využívá a v prvních zápasech nováčky doopravdy potrápí. Vlastně bychom se ani nedivili natěšenému fandovi sportů, kterého vysoká obtížnost hry ze začátku odradí, slibujeme vám ale, že trénink se vyplatí a přinese ovoce v podobě skvělého zážitku.

TENTOKRÁT UŽ S EVROPOU

Nejoblíbenější mód MyCareer, který simuluje basketbalovou kariéru jednotlivce, přináší nový životní příběh a scénář. Do týmu nepřicházíte jako draftovaný hráč, nýbrž si místo v týmu musíte nejprve vybojovat, což není vůbec snadné. Skvělé na tom ovšem je, že jde o opravdu komplexně pojatý mód s velkým důrazem na kvalitní prezentaci, která opět doznala vylepšení. Užijete si tiskové konference, dramatické cutscény po zápase, a dokonce se můžete aktivně zapojit do dialogů třeba s vaším trenérem nebo fanoušky. Nahlédnete tak do života profesionálního sportovce se vším všudy a za to samozřejmě tleskáme. Pokud navíc vlastníte Kinect či PlayStation Eye kameru, můžete si svůj obličej nasnímat a systém vám díky získaným datům hráče vytvoří. Bohužel tato funkce nefunguje stoprocentně a můžete se zařadit po bok dalších obětí, kterým byl obličej znetvořen. Na druhou stranu, manuální modelování je precizní a můžete si s ním pěkně vyhrát.

V módu MyPark jsou někdy takové problémy s navázáním spojení se servery, že si můžete zajít do nejbližší restaurace na kafíčko a stejně si nepomůžete.

Příjemnou zprávou zejména pro nás, Evropany, je rozhodně to, že se v nejnovějším ročníku objevuje 25 týmů z letošní Euroligy. Konečně tak můžeme změřit síly Barcelony, Realu Madrid či Bayernu Mnichov i v basketbale, což je fajn a o to větší škoda, že se Nymburk do letošního ročníku neprobojoval. Tudíž - žádný český zástupce, ale naděje pro další rok samozřejmě žije dál.

Přestože se zdá, že hra NBA 2K15 pokročila v mnohém vpřed, jednoho nepříjemného nešvaru se stále nezbavila - online funkcionality. Přihlašování je zdlouhavé, někdy zcela neúspěšné. Byť se jedná o technický problém, promítá se do celkového zážitku z hraní. V módu MyPark jsou někdy takové problémy s navázáním spojení se servery, že si můžete zajít do nejbližší restaurace na kafíčko a stejně si nepomůžete. Je to škoda, tím spíš, že už minulý ročník tyto problémy provázely. Ve výsledku však musíme NBA 2K15 jednoznačně doporučit - dočkali jsme se vylepšení v hratelnosti, v technickém zpracování, ale hlavně v rámci celkové prezentace, díky níž je hraní ještě popcornovější než předtím. A my popcorn rádi!

NBA 2K15

NBA 2K15 je zdobenějším a chutnějším zákuskem než před rokem, což díky skvělé prezentaci dokáže naplno prodat. Komplexním pojetím pak oslovuje všechny sportovní nadšence, nejen ty basketbalové.