Narcosis Recenze Narcosis

Narcosis

17. 7. 2017 11:25 4

Narkóza představuje umělé uspání pacienta, nebo znecitlivění určité části těla za účelem usnadnění nebo umožnění průběhu bolestivého lékařského zákroku a poskytnutí lepší péče. Toliko odborná definice názvu. Podobně otupěle si však možná budete připadat i při hraní recenzovaného titulu. Narcosis totiž není ani simulátor z medicínského prostředí, ani prostředek k umrtvení pacientů, sic ve vás jeho hratelnost dokáže v některých momentech vyvolat srovnatelné pocity. Nicméně nepředbíhejme, pojďme se směle ponořit na dno Pacifiku a podívat se na zoubek jednoho nezávislého klaustrofobického hororu.

KAM KRÁČÍŠ, POTÁPĚČI?

Prapůvodní myšlenka Narcosis rozhodně nepatří k těm špatným věcem, které lze o titulu vyřknout. Ba naopak svou originalitou hrdě vystupuje z řad zoufale tuctových hororů, jejž nezávislí autoři v současné době plodí. Kalifornští Honor Code vás obléknou do podmořského skafandru a pošlou přímo na dno Tichého oceánu. Bezejmenný protagonista hry figuruje jako inženýr vědecké výpravy studující mořský život. Masivní zemětřesení ho však zanechává samotného, bloudě chodbami zdevastované a zatopené podmořské základny. Autoři slibovali zneklidňující, klaustrofobický zážitek umocněný pocitem neznáma. Zastavili se však někde na půl cesty.

Jinak poměrně dobré a funkční nápady, které by mohly šikovně přisypávat uhlí pod kotel originality, zatlouká do země chabé a nesmírně toporné zpracování.

Hra totiž naprosto evidentně trpí bolestně hubeným rozpočtem. Jinak poměrně dobré a funkční nápady, které by mohly šikovně přisypávat uhlí pod kotel originality, zatlouká do země chabé a nesmírně toporné zpracování. To vůbec jako zhoubná nemoc prorůstá celým titulem. Prkenné, nebo úplně chybějící animace, nahodilými loadingy surově nasekané lokace nebo haprující kontextová oznámení, která vás občas se značným zpožděním informují, zda jste vlastně daný předmět opravdu sebrali nebo na něj celou dobu jen bezvýsledně zírali. Nejedná se sice o chyby, které by vám nějak znemožňovaly průchod hrou, značně však kalí zážitek z plynutí příběhu.

ZNERVÓZNĚTE, PROSÍM

Základním stavebním kamenem hororu je obvykle hutná atmosféra a aura záhadna. A právě v tom Narcosis selhává asi nejcitelněji. Větší pocity děsu zažijete i při noční cestě z postele na toaletu, více nesví si můžete připadat i v parku na pražském Hlavním nádraží. Jednotlivé chodby a místnosti si naštěstí nejsou podobné jako vejce vejci, což bývá u titulů podobného ražení obvyklé, zároveň však nenabízí nic, co by vám rozechvělo svěrače. Případný nedostatek světla můžete vždycky vyřešit světlicí, kterými vás autoři neobyčejně štědře zásobí, nepřátelé jsou spíše k smíchu, všudypřítomné olihně nebo podivně pukající ryby můžete jednoduše upižlat příručním nožem, po naskriptovaných cestičkách pochodujícím obřím krabům se prostě vyhnete a tím jejich úloha končí.

Hraní se tím prakticky od prvního kliknutí v menu mění v bezduché mašírování chodbami za poměrně banálním cílem (obvykle něco spustit nebo něco sebrat). V pozdějších fázích hry naštěstí tvůrci trochu povolili uzdu představivosti a vsadili na hrátky s prostorem, čas od času díky tomu můžete být svědky téměř až působivých momentů. Většinou je ale jediným kořením hratelnosti sbírání a čtení mement obětí katastrofy. Těch je celá řada, jsou krásně rasově a národnostně pestří a… tím jejich zajímavost končí. Jinak to jsou naprosto bezcharakterní tváře na virtuální nástěnce, kterou průběžně expandujete o další nalezené utopence. Hledání jejich těl nicméně není vaši prioritou. Za některými kousky se ale musíte trochu pracněji pídit a lozit skrz obligátní ventilaci nebo radiací zamořené sklady. Krom toho vás ale Narcosis k výraznějšímu průzkumu prostředí nenutí.

ZHLUBOKA SE NADECHNĚTE

Autoři se obloukem vyhnuli klasickým systémům zdraví. Místo toho dali hrdinovi do vínku pořádně masivní a kyslík hojně konzumující plíce. A byl by v tom čert, aby vám na zádech nevisela kyslíková bomba o objemu přibližně dvou laboratorních zkumavek. A spotřeba životadárného plynu jako bonus není konstantní. Pokud se potapěč dostane do stresové situace, vystřelí někam daleko nad hladinu světového oceánu. A protagonista zřejmě nepatří k nejotrlejším jedincům, pocity děsu v něm vyvolá každá kolem plovající rybka.

V pozdějších fázích hry naštěstí tvůrci trochu povolili uzdu představivosti a vsadili na hrátky s prostorem

S tím je úzce svázán jeden z nejpříjemnějších designových nápadů hry, rozumějte HUD. Z virtuálního světa obvykle mírně vytržené rozhraní je totiž suplováno funkční helmou, kterou v průběhu hraní nosíte nasazenou. Ta nenabízí jen praktický přehled nad všemi důležitými statistikami, ale je i poměrně esteticky a efektně zpracována. To přeci jen o chlup vylepšuje zážitek z jinak bolestivě neosobního pohybu po notně neživém prostředí.

TOHLE OKNO BY CHTĚLO UMÝT

Po technické stránce na Narcosis nelze dštít síru ani pět ódy. Pod pokličkou poctivě pracuje moderní Unreal Engine 4 a na grafickém podání titulu se podepisuje navýsost pozitivně. Environmentální efekty, modely, kterým byla věnována větší péče, některé promyšlenější místnosti, to vše vypadá až překvapivě pohledně. Druhá strana mince však skrývá o poznání odpudivější řadové chodby, zubaté textury, úsměvně dětinsky zpracované nepřátele nebo tradičně nespolehlivý konzolový framerate. O notně strohých animacích už řeč byla, nezbývá tedy než poslat do Kalifornie pochvalu za ozvučení. V tomto rajonu Honor Code získávají zlatého bludišťáka a notně táhnou výsledný dojem vzhůru z kalného oceánského dna. Dabing samozřejmě s holywoodskou produkcí nezaměníte, jinak však všemožné dunění, klapání, syčení a obecně mořský ambient funguje na jedničku.

Za rovnítkem celé kritické rovnice tak leží značně nelichotivý verdikt. Horor, který neděsí, nevypadá zvlášť hezky, nezabere moc času a není ho příliš zábava hrát. To je na jedno hodnocení nebezpečně mnoho negací. Nelze však opomenout dva důležité faktory. Narcosis nepatří mezi nejdražší záležitosti, zhruba pětistovka, kterou si tvůrci žádají, by mohla nepatrně přivřít jedno oko. Zásadnější je ale ten fakt, že je titul hratelný i s brýlemi pro virtuální realitu. A pevně věřím, že VR posune zážitek z šarvátek s olihněmi a vyproštování ponorek daleko za úroveň prosté televizní obrazovky.

Narcosis

Nedostatečně děsivou, nezábavnou a designově nedotaženou hororovou tryznu zachraňuje od nejnižších známek ucházející technické zpracování a nepopiratelná neotřelost zasazení. Jednoznačně doporučit lze snad jen hardcore fanouškům batyskafů.