n
N+ Recenze N+

N+

Ulrik_

Ulrik_

23. 9. 2008 22:00 6

N jako Ninja, Plus jako Přidaná hodnota, sedm jako solidní zábava na dlouhou dobu, ke které se navíc budete rádi vracet. Staromilství z N Plus září do dáli a i přesto jde o titul, který má co říct a řekne i v dnešní době. Hlavním hrdinou je malý černý ninja, který má jednoduchý úkol. Jít dál a přežít.

Výjimečně je milé, že nás autoři nezahlcují balastními pseudopříběhy, proč má tahle titěrná postavička probíhat šedivými koridory plnými nebezpečí, hledat východ a u toho sbírat zlato. Ninja není Rjú Hajabuza, který skrýval za šlechetnými motivy touhu po krveprolití a zálibu v ňadry obdařených ženách ani kolegyně Taki, která je spíše posedlá svými nástroji. Jediné co se o svém svěřenci dozvíte je, že má velice chatrný metabolismus, který musí posilovat konzumací zlata, jinak brzy vypustí na své nekonečné misi duši. Principielně je pak hra ještě jednodušší. Máme zde sady levelů po pěti. Na každou sadu máte minutu a půl, čas si kupujete právě sběrem zlata. V každé úrovni musíte proběhnout dveřmi, které aktivuje spínač, jenž je většinou dobře strážený. Zpočátku jde jen o to v pořádku přeskákat různé překážky, postupně ale přituhuje. Přidávají se miny, které při dotyku explodují (a Ninju zabijí), poplašné pojízdné... nu něco jako majáky, které při dotyku vypustí elektrický proud (a Ninju zabijí), upgradované majáky, které vypouští laserový paprsek, který se sice chvíli zahřívá, ale pak v 2D prostředí vytvoří linku která nejde proskočit (a Ninju zabijí), strážné věže s rychlopalnou zbraní, která samozřejmě Ninju zabíjí a tak musíte před vrtkým zaměřovačem uskakovat nebo supervěž vypouštějící raketu, která umí silně vybuchnout a hlavně je naváděná (a Ninju zabijí). Mohli bychom takto pokračovat dlouho, podtrženo sečteno, šedé levely nejsou prostředí přívětivé a Ninja je konstituce křehké.

Co mu ale nebylo dáno na odolnosti, to získal na obratnosti, která úspešne popírá i fyzikální zákony. Ninja sice umí jen skákat, ale dokáže s tím málem úplné divy. Kromě tohoo, že jeho skoky jsou velké a když použije mechanickou trampolínu nezadá si v ničem s blechou, je dokonce schopný částečně měnit dráhu letu už ve vzduchu. Svými skoky dokáže na chvíli přilnout ke stěně a tak vyšplhá do jakékoliv výšky a když někam potřebuje seskočit, na stěnu se přilepí a doklouže poklidně až na zem. Nicméně není Superman a tak když spadne z velké výšky, skončí to sprškou krve a loadingem. Když se během skoku odváže moc, bací se o strop do hlavy a ten efektní výstup končí neefektivní smrtí. A loadingem. A když se náhodou chytí do nějaké obzvlášť zákeřné pasti, která jej nezabije, ale nemůže z ní ven, umí se zabít sám. Což končí samozřejmě loadingem.

Ačkoliv to z předchozích řádků nemusí být zřejmé, N Plus je skutečně zábava, ve své podstatě hratelnost ořezaná na dřeň. Levely graficky vypadají jeden jak druhý, bloky jsou šedé, Ninja, dokud mu neodemknete nové oblečky, černý a každý level trvá pár sekund. Síla N Plus tkví v designu levelů, který je takřka mistrovský... a zároveň tvrdý. Hra nic neodpouští a nikde nepodává pomocnou ručičku. Pokud nevíte jak v levelu dál, máte smůlu a věřte mi, že to se vám bude stávat často. Zatímco často zemřete kvůli své nedostatečné obratnosti a reflexu (jen si zkuste na půlsekundu přesně proskočit pod raketou, vyhnout se majáku, přistát na trampolíně, v letu zkorigovat dráhu, abyste se nezabili o strop a při dopadu už zamířit mimo druhou přátelsky dotěrnou raketu...těch nadávek...), jindy prostě nebudete vědět jak dál. Dokonalé vcítění do fyziky hry a dispozic Ninjy je nutností. O to větší je ale potěšení, když konečně přijdete na to správné řešení. Navíc záseky nejsou tak frustrující, protože sady levelů se postupně odemykají a když nejde tahle, skočte do jiné. samotných úrovní jsou ve hře stovky, další si můžete vytvořit v editoru.

To vše by nefungovalo bez přesného ovládání, které je díkybohu na PSP až zázračné. Ninja přesně reaguje na vaše pokyny, nikde není žádný zádrhel. Zvuková stránka vás sama o sobě nijak neohromí, ale nevtíravé jednoduché melodie ani nevadí a koneckonců, můžete si ke hře pustit vlastní hudbu a o nic z ní nepřijdete. Pokud by vám snad došly levely k hraní, můžete se připojit na web, kam hráči upoladují sebou vytvořené úrovne a není třeba opakovat, že délka hraní se tak prodlužuje na nekonečno. Přidejte k tomu fakt, že jsou zde ještě speciální módy pro multiplayer. A na konec onen příjemný fakt, že i když se vám to poskakování omrzí, časem stejně možná dostanete chuť si pár minut proběhnout několik úrovní, kdyby jen pro to zaběhnout lepší čas. N Plus je větrem starých dob, který ale není zatuchlý a do modernity dneška přináší ukázku toho, že ne vždy je nutný propracovaný megalomanský příběh a strhující předrenderované sekvence, abychom se u hraní bavili.

N+

Kdo by myslel, že v dnešní době nejde uspět se hrou, kde se nachází přibližně pět barev žádné dialogy a hlavní hrdina umírá i při kýchnutí mouchy, ať si zahraje N Plus. V jednoduchosti je tentokrát opravdu síla.

Návykové, zábavné, dlouho vydrží.
Kdo rád příběhy, žádný zde nenajde, ve větším množství může způsobit nepříjemné předávkování a otravu